Užtikrintai žengiantys tokio transporto link vairuotojai gali rinktis elektromobilius, hibridinius ir iš tinklo įkraunamus (angl. plug-in hybrid electric vehicle, PHEV) hibridinius automobilius. Pirmi du variantai turi praktiškumo išlygų arba yra santykinai mažiau ekologiški, tačiau PHEV modeliai iškart sprendžia kelis klausimus: miestų taršos, praktiškumo ir taupumo.

Apgalvotas kūrinys efektyviai važiuoti

Automobilių žurnalistas Renaldas Gabartas sako, kad iš tinklo įkraunami hibridiniai modeliai yra gera tiek benzininiais, tiek dyzeliniais vidaus degimo varikliais varomo transporto alternatyva. Jo teigimu, PHEV automobiliai – itin gerai apgalvotas kūrinys, vairuotojams belieka efektyviai išnaudoti suteikiamas galimybes.

„Įkraunamo hibrido išmanumas gali būti lyginamas su Kembridžo ar Harvardo absolventu, tik turinčiu ratus. Čia beveik apie viską pagalvota“, – sako ilgametis rinkimų „Lietuvos metų automobilis“ komisijos narys ir atkreipia dėmesį, kad efektyviai pasinaudoti tokių automobilių privalumais gali nemažai vairuotojų.

Pavyzdžiui, iš tinklo įkraunamas populiaraus kompaktiškų miesto visureigių segmento atstovas „Peugeot 3008 Hybrid4“ vien elektros režimu gali nuvažiuoti iki 59 kilometrų (pagal WLTP metodiką), o bateriją galima visiškai įkrauti greičiau nei per 2 valandas. Panaši sistema sumontuota „Peugeot 508 Hybrid“ – sedanas su dviem varikliais pasiekia bendrą 225 AG ir gali iki 50 km nuvažiuoti vien elektra, įsibėgėdamas iki 135 km/val.

„Mano galva, vien 50 kilometrų važiuoti žaliai yra optimalu, kai gyveni didžiuosius Lietuvos miestus juosiančiuose kotedžų ar individualių namų kvartaluose. Tai reiškia, kad ryte į darbo vietą arti miesto centro ar panašioje zonoje galima judėti nedeginant naftos produktų. Ekologijos požiūriu, tai – esminis gėris“, – pabrėžia R. Gabartas.

Anot jo, net jei elektros atsargos ir išseks grįžtant namo, mažai bėdos.

„Keliaujant kreiseriniu greičiu variklis dirba optimaliu režimu, todėl degalų sąnaudos vis tiek lieka mažiausios“, – pažymi specialistas.

Kad mažos degalų sąnaudos yra ne iš piršto laužtas rodiklis, R. Gabartas įsitikino bandydamas ne vieną iš tinklo įkraunamą hibridą.

„Pirmas iš tinklo įkraunamas miesto visureigis, kuriuo pavažinėjus kilo abejonių, ar borto kompiuteryje šviečiantys skaičiai yra adekvatūs, judėjo Vilniaus gatvėmis ir priemiesčiais gerdamas simboliškai daugiau nei 2 l/100 km. Tiesa, tai pirmojo šimto kilometrų sąnaudos, kol baterijos energija išnaudojama, o automobilis pradeda veikti kaip įprastas hibridas. Bet ir po šio virsmo degalų sąnaudos džiugina suvalkietišką pradą turinčią širdį“, – linksmai prisimena automobilių žinovas.

Kasmet galima sutaupyti keturženklę sumą

Tačiau vienas didžiausių iš tinklo įkraunamų hibridinių modelių privalumų slypi universalume: vieną dieną gali būti ekologiškumo įsikūnijimas spūstyse vežiojant vaikus po mokyklas ir būrelius, o kitą – galingas greitkelių kreiseris, sparčiai vežantis šeimą prie jūros.

Šis universalus aspektas jau dabar verčia susimąstyti ne vieną vairuotoją, politikams vis garsiau kalbant apie neišvengiamus suvaržymus miestuose. Vakarų Europoje dešimtimis skaičiuojami didmiesčiai, į kurių centrines erdves patekti su vidaus degimo varikliais varomais automobiliais nebeįmanoma arba kainuoja brangiai, o dar šį dešimtmetį ir Lietuvos miestuose atsiras tokių zonų.

„Galbūt ateityje, kai į tam tikras mūsų miestų vietas bus draudžiama arba labai brangu įvažiuoti deginant benziną ar dyzeliną, reikės atidžiau planuoti kelionę, t. y. taupyti energiją priemiestyje, o elektros režimu vykti į centrą“, – sako R. Gabartas.

Todėl PHEV stiprybė yra efektyvus išnaudojimas – elektromobilis mieste ir skirtingi varikliai užmiestyje, kuriame reikia daugiau galios. Pavyzdžiui, minėtas „Peugeot 3008 Hybrid4“ SUV gali išvystyti į abi ašis tiekiamą 300 AG galią ir 520 Nm sukimo momentą, rodo įspūdingą dinamiką, nuo 0 iki 100 km/val. pagreitėdamas per 6,1 sek.

Dar sportiškesnis yra ‚Peugeot 508 PSE“, kurio 3 varikliai (1 benzininiu bei 2 elektriniais) pasiekia 360 AG – jis iki 100 km/val. gali įsibėgėti vos per 5,2 sek.

Kita vertus, vidutinės šio automobilio degalų sąnaudos efektyviai išnaudojant elektrinį resursą gali tesiekti 1,4 litro benzino šimtui kilometrų. Palyginti su tradicinėmis analogiškos galios benzininių modelių 8–9 litrų sąnaudomis, kiekvienam tūkstančiui kilometrų nuvažiuoti galima sutaupyti daugiau nei 100 eurų arba per 1500 eurų per metus, jeigu per šį laiką įveikiama apie 15 tūkst. kilometrų.

Net ir atmetus išlaidas elektros energijai, kurios gali gerokai skirtis pagal įkrovimo vietą, kasmet vis tiek sutaupoma mažiausiai keturženklė suma.

Galimybė palyginti vienodus automobilius

Kalbėdamas apie automobilio pasirinkimo principus R. Gabartas pataria įvertinti galimybes reguliariai įkrauti bateriją.

„Gyvenant Vilniaus mikrorajonų, pavyzdžiui, Fabijoniškių ar Šeškinės, septintame daugiabučio aukšte ir neturint galimybės hibrido pamaitinti darbo vietoje, toks modelis jau ne taip ir patrauklus, nes dėl viešųjų įkrovimo stotelių kaunasi grynakraujų elektromobilių savininkai. Tai reškia, kad pavyks išnaudoti nedaug PHEV privalumų“, – pastebi ekspertas.

Jo teigimu, dar viena vairuotojų, kurie neturi visiškai efektyvios alternatyvos, kategorija yra nuvažiuojantys po 30 tūkst. kilometrų ir daugiau per metus. Jiems patraukliausi išlieka nauji modernūs dyzeliniai modeliai, važiuojantys greitai ir pigiai.

Palyginkime: į naują „Peugeot 308“ montuojama dyzelinė 1,5 litro darbinio tūrio 130 AG galios jėgainė vidutiniškai šimtui kilometrų naudoja 4,3–5,2 litro degalų. Tad vartotojams racionaliausia peržvelgti gamintojų, siūlančių modelius su visomis pavaros kombinacijomis, duomenis, palyginti identiškų automobilių su skirtingais varikliais parametrus ir atrasti geriausiai individualius poreikius atitinkančius sprendimus.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (8)