Dirbtinis intelektas itin prisideda kuriant pažangias bei kasdienį gyvenimą gerinančias technologijas. Visgi būtina atkreipti dėmesį, kad įrenginiai su dirbtiniu intelektu, pavyzdžiui, savaeigiai automobiliai arba dronai, gali padaryti žalą turtui arba sužeisti žmogų. Reaguodama į tai, Europos Komisijos darbo grupė šiemet išleido dokumentą, kuriame apžvelgė didžiausius šios srities iššūkius. Kaip rašoma pranešime žiniasklaidai, plačiau juos komentuoja Erikas Saukalas, advokatų profesinės bendrijos „Žabolienė ir partneriai METIDA“ partneris, advokatas, teismo mediatorius, tarptautinių ryšių grupės vadovas.
Savavaldis (autonomiškas) "Waymo" automobilis
© AP / Scanpix

Avarijos – dėl gamintojo nenumatytų aplinkybių

Daugumoje Europos Sąjungos valstybių galioja principas, pagal kurį tiek sutartinės, tiek deliktinės atsakomybės atsiradimas siejamas su sutartį pažeidusio ar žalą nulėmusio asmens kalte. Vartotojų apsaugos srityje, t. y. kai žalą lemia netinkamos kokybės produktas, atsakomybė taikoma be kaltės. Vis dėlto ir šiuo atveju būtina įrodyti, kad žalą nulėmusio produkto kokybė netinkama.

Kalbant apie dirbtinio intelekto valdomus gaminius, pagrindinis iššūkis nustatant atsakingo asmens kaltę – didėjantis įrenginių autonomiškumas. Pavyzdžiui – nemažai keblumų dėl atsakingo asmens gali kilti, kai autonomiškas savaeigis automobilis žalą sukelia ne dėl defekto ar jame buvusio žmogaus veiksmų, o dirbtinio intelekto nulemto sprendimo. Jo gamintojas, išleisdamas automobilį į rinką, neturėjo galimybės tai numatyti.

Be to, atsakomybės už sukeltą žalą taikymą apsunkina ir įrenginių, kuriuose naudojamos dirbtinio intelekto technologijos, kompleksiškumas. Jį lemia juos sudarančių skirtingų komponentų bei sluoksnių tarpusavio priklausomybė: 1) techninės dalys / prietaisai (jutikliai, pavaros, įranga); 2) programinės įrangos komponentai ir aplikacijos; 3) duomenys; 4) duomenų teikimo paslaugos (jų rinkimas, apdorojimas ir analizavimas) ir 5) ryšių jungtys. Dažnu atveju šių komponentų gamintojai ar paslaugų tiekėjai yra skirtingi, todėl tampa sunkiau nustatyti kaltę.

Dar vienas civiliniams poreikiams pritaikomo įrenginio pavyzdys, kai sunku nustatyti atsakingo asmens kaltę dėl žalos, – dronas. Siuntų pristatymo paslaugas teikiančios bendrovės jau dabar testuoja autonomiškai veikiančius bepiločius orlaivius, kurie be žmogaus įsikišimo atliktų visus būtinus veiksmus. Gabendamas prekes užsakovui, toks bepilotis orlaivis gali nukristi ir padaryti žalą turtui arba sužeisti žmogų. Kadangi drono avariją gali nulemti daugybė aplinkybių, pavyzdžiui, prietaiso defektas, nepalankios oro sąlygos, kibernetinis išpuolis ir kitos priežastys, nukentėjusiam asmeniui bus itin sunku įrodyti civilinės atsakomybės taikymui reikalingas sąlygas.

Svarbu žalos atlyginimo mechanizmas

Minėtame EK darbo grupės dokumente pabrėžiama, kad, atsižvelgiant į didėjantį technologijų kompleksiškumą, siekiant užtikrinti bendrovių teisinį tikrumą, kuris padėtų skatinti investicijas į dirbtinio intelekto technologijas, šioje srityje būtina aiškiai apibrėžti žalos atlyginimo mechanizmą. Dėl šios aplinkybės EK suburta darbo grupė tęs savo darbą ir sieks detaliai išnagrinėti paminėtus civilinės atsakomybės klausimus šioje srityje bei pasiūlyti teisinio aiškumo suteiksiančias teisėkūros priemones.

Siekdamos sumažinti teisinį neaiškumą, bendrovės, kurių gaminami produktai ar teikiamos paslaugos susijusios su dirbtinio intelekto technologija, turėtų atidžiai įvertinti galimas rizikas bei prisiimamus sutartinius įsipareigojimus. Sutarčių nuostatos, kuriose detalizuojamos teisės į dirbtinio intelekto technologiją, turėtų būti lanksčios ir leisti ateityje sutarties šalims atsižvelgti į sparčiai besikeičiančią aplinką.

Sutarties šalys turėtų apsvarstyti galimybę įtraukti nuostatas, kurios aiškiai apibrėžtų atsakomybę už dirbtinio intelekto technologijos nulemtą žalą, taip pat paskirstytų išlaidas, galimai nulemtas būtinybės užtikrinti naujų teisės aktų šioje srityje laikymąsi.

Atsižvelgiant į tai, kad dirbtinio intelekto algoritmas geba išmokti atlikti naujas funkcijas ir priimti sprendimus, kurie peržengia pirminį programavimą, bendrovės taip pat turėtų apsvarstyti, kaip tinkamai dokumentuoti dirbtinio intelekto priimamų sprendimų bei atliekamų funkcijų procesą. Tai svarbu tais atvejais, jeigu ateityje reikėtų įrodyti, kad tam tikrą programos sprendimą lėmė programinis kodas, kuris jo sukūrimo metu atitiko rinkoje nusistovėjusius standartus ir geriausią praktiką.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Mongoliški vairuotojo įspūdžiai: važiuoti ten reikia nuolat prasižiojus (5)

Sėdėdamas automobilio priekinėje sėdynėje skirtingose valstybėse visada patiri naujų emocijų...

Lietuvos šonaslydžio profesionalai solidarizuojasi dėl vėžiu sergančių vaikų (1)

Rugpjūčio 15 d. Kačerginės „Nemuno žiedo“ vidinėje trasoje antrus metus iš eilės...

Švedų eksperimentas: tvirtina, kad rado būdą atpiginti elektromobilius (37)

Elektrifikuotas kelias Švedijoje – pirmasis toks visame pasaulyje, galintis įkrauti juo...

Automobiliai su beraktėmis užvedimo sistemomis: atrado grėsmingą ir keistą jų problemą (44)

Beraktė užvedimo sistema žmonėms keistai patinka. Rakteliai nereikalingi nei norint patekti į...

Startavo „Bike Show Millennium“ – baikeriai užplūdo Kauną (39)

Legendinė ir didžiausia Lietuvoje baikerių fiesta „ Bike Show Millennium “ šiemet savo...

Top naujienos

Artėjant vasariškam savaitgaliui – įspėjimas ketinantiems keliauti į pajūrį (22)

Visą savaitę Lietuvos nepaliekantys niūrūs orai ir iš dangaus retkarčiais prapliumpantis...

Nerimstantis politinis „žemės drebėjimas“ skandina ne tik Liberalų sąjūdį (187)

Nerimstantis politinės korupcijos skandalas skandina ne tik Liberalų sąjūdį. Nesibaigiančios...

Kukuraitis: darbo tarybos kuriasi vangiai

Naujajame Darbo kodekse numatytos darbo tarybos kuriasi vangiai ir tai rodo, kad Lietuvoje reikia...

Laukia dideli pokyčiai: nuo 2020-ųjų patys rinksimės elektros tiekėjus (42)

Energetikos ministerija ruošiasi nuo 2020-ųjų visiškai liberalizuoti elektros rinką. Tuomet ne...

Mačiulis: pinigai dar niekada nebuvo tokie pigūs (101)

Kiek leidžia žinoti turimi duomenys, pinigai šiandien yra pigiausi per 5 tūkst. metų, sako...

Saviškiai Vingrienei atsuko nugarą (63)

Neseniai sutuoktinį smurtu artimoje aplinkoje apkaltinusi Seimo narė, Lietuvos valstiečių ir...

Šeimose gimsta per mažai vaikų: siūlo priemones problemai spręsti (88)

Siūloma sumažinti PVM tarifą kūdikių maistui nuo 21 iki 9 proc., studijuojantiems asmenims...

Prieš susitikimą su Merkel – Putino akibrokštas (124)

Vokietija ir Rusija stengiasi išlaikyti gerus santykius, nepaisant politinių nesutarimų, rašo...

60 tūkst. eurų kainavęs karališkasis vestuvių tortas – ypatingo skonio netradiciškas pasirinkimas (23)

Kensingtono rūmai socialiniame tinkle „Twitter“ pasidalijo karališkųjų vestuvių torto...

Tūpsnis žemvaldžiams: paprasti mirtingieji apie tai galėtų nebent pasvajoti (87)

Publikavus DELFI tyrimą apie gyventojų interesus pažeidžiančias statybas Kėdainių rajono...