Po daugelio metų susidomėjimas elektrinėmis transporto priemonėmis smarkiai išaugo ir ypač po to, kai visame pasaulyje prasidėjo vis intensyvėjantys benzininių ir dyzelinių automobilių draudimas. Matome didžiulį elektromobilių paklausos ir pasiūlos augimą ir reikia pripažinti, kad tam itin didelę įtaką padarė „Tesla“.
Didžiausia "Tesla" krovos stotelių sankaupa
© Gamintojo archyvas

Ir jei iš pradžių elektromobiliai atrodė kaip prabangos prekė, tai dabar jų kainos vis labiau krenta ir tokios transporto priemonės vis labiau skverbiasi į automobilių rinką. Prognozuojama, kad iki 2025 metų elektromobilių kainos susilygins su tradiciniais automobiliais. Bet ar viskas, kas susiję su elektromobiliais, yra vien tik rožėmis klota?

Elektriniai automobiliai yra vertinami kaip puikus atsakymas į ekologiško ir švaraus judėjimo klausimą. Tačiau bendras elektrinių transporto priemonių tvarumas nėra aiškus. Atidžiau panagrinėjus situaciją gali tekti persvarstyti visą mūsų transporto paradigmą.

Elektrinis transportas, palyginus su vidaus degimo varikliais, akivaizdžiai pranašesnis ir, vertinant teršalų išmetimo ir žmonių sveikatos aspektais, turi privalumų. Transportas yra atsakingas už maždaug 23 proc. viso su energija susijusio anglies dioksido išmetimo. Prognozuojama, kad iki 2050 metų šis skaičius padvigubės.

Motorinės transporto priemonės taip pat sukelia naštą visuomenei, ypač miestų aplinkoje, kurioje būtent transportas yra labiausiai atsakingas už triukšmą ir oro taršą. Šių problemų išvengimas yra būtent tai, dėl ko elektrinės transporto priemonės laikomos pagrindinėmis priemonėmis, kurios padės išvalyti transporto sektorių. Visgi, elektra varomi automobiliai turi savų problemų.

„Nešvari“ tiekimo grandinė

Elektrinės transporto priemonės susiduria su tiekimo grandinės iššūkiais. Kobaltas, pagrindinis ličio jonų baterijų elementas elektra varomuose automobiliuose, yra susijęs su vaikų išnaudojimu. Nikelį, kuris yra naudojamas tose pačiose baterijose, yra toksiška išgauti. Taip pat yra aplinkosaugos problemų ir žemės naudojimo konfliktų, susijusių su ličio kasyba tokiose šalyse kaip Tibetas ir Bolivija.

Elementai, naudojami baterijų gamyboje, bei jų tiekimas yra riboti. Tai neleidžia elektrifikuoti viso pasaulio transporto esant dabartinei baterijų technologijai. Be to, vis dar nėra aplinkai saugaus ličio jonų baterijų perdirbimo.

Nors patys elektromobiliai nesukuria išmetamųjų teršalų, tačiau yra kitas rūpestis – smulkios kietosios dalelės. Didelis elektromobilių sukimo momentas padidina padangų nusidėvėjimą ir kietųjų dalelių pasklidimą aplinkoje.

Kitoks variklis, ta pati problema

Elektrinės transporto priemonės patiria ir daugiau panašių problemų, su kuriomis susiduria įprastinės transporto priemonės. Tiek vienos, tiek ir kitos transporto priemonės reikalauja kelių, automobilių stovėjimo aikštelių ir kitos infrastruktūros, o tai yra problema, ypač miestų teritorijose.

Deja, bet tai tik laikinas sprendimas: aiškėja, kad elektromobilių revoliucija atneš naujų problemų
© Reuters / Scanpix

Net ir taip trūkstamas žmonių fizinis aktyvumas niekaip nepasikeičia į gerą, pakeitus vidaus degimo variklį turintį automobilį į elektra varomą.

Kitos problemos yra susijusios su automobilių kamščiais ir per dideliu jų kiekiu mūsų gatvėse. Vien Australijoje eismo spūstys 2015 metais padarė apie 16,5 mlrd. dolerių žalos. Numatoma, kad kasmet iki 2030 metų ši žala vis padidės 2 proc. Atsižvelgiant į pasaulines gyventojų skaičiaus augimo tendencijas bei vykstančius urbanizacijos procesus, elektriniai automobiliai, nepaisant akivaizdžių pranašumų prieš iškastinį kurą, greičiausiai neišspręs mobilumo mieste ir su infrastruktūra susijusių problemų.

Technologijos arba reguliavimas gali padėti išspręsti šiuos techninius ir aplikosauginius galvos skausmus. Perdirbimo, inovacijų ir ekologiškesnių baterijų gamyba gali padėti gerokai sumažinti baterijų gamybos daroma poveikį aplinkai ir žmonėms. Sertifikavimo schemos, kaip kad siūlomos Švedijoje, galėtų padidinti baterijų, kurios pasižymi mažesniu neigiamu poveikiu, vertę ir prieinamumą bei leistų šioje pramonės šakoje išvengti žmogaus teisių pažeidimų.

Naujojo transporto paradigma

Vis dėlto, nors susirūpinimas dėl klimato kaitos, atrodo, kad gerokai paspartins perėjimą prie elektrinių transporto priemonių, bet tai gali būti tik pereinamojo laikotarpio technologija. Elektromobiliai per ateinančius metus mažai tepadidins mobilumą mieste ar kažkaip pagerins gyvenimo sąlygas. Žinomi automobilių gamintojai, tokie kaip „Porche“, dirba prie naujų transporto rūšių, ypač perpildytose ir augančiose rinkose, tokiose kaip Kinija.

Nepaisant to, jų vizija vis dar remiasi viena iš asmeninių transporto priemonių. Ji remiasi elektra varomais automobiliais ir pažangiomis eismo valdymo sistemomis, kad tokiu būdu būtų išvengta miesto spūsčių. Vietoj mažesnio automobilių skaičiaus mūsų gatvėse, kaip to reikalauja transporto ekspertai, automobilių gamintojai ir toliau, nors tai ir yra ekologiškesnė versija, skatina individualų transportą.

Didėjant gyventojų skaičiui, gali tekti iš esmės keisti transporto paradigmą – ir kai kas tai jau bando daryti.

Pavyzdžiui, Kopenhagos miesto centre jau dabar yra daugiau dviračių nei automobilių, o per artimiausius 10 metų centre nebeliks nei vieno automobilio. Daugelis kitų miestų, įskaitant Oslą Norvegijoje ir Čengdu Kinijoje taip pat juda link to, kad išsilaisvintų nuo automobilių.

Ekspertai jau rengia naujus miestų projektavimo planus. Jie sujungia veiksmingą viešajį transportą, kaip kad yra Kuritiboje Brazilijoje, su galimybe pėsčiomis saugiai ir patogiai pasiekti bet kurią reikiamą vietą, kaip kad yra Vaubane Vokietijoje.

Tokie mišrios sistemos pokyčiai ne tik sprendžia su transportu susijusias aplinkosaugines problemas. Atkurdami miestų žaliąsias erdves, jie pagerina žmonių gyvenimo sąlygas.

Sumažindami kelionės laiką, jie padeda ne tik sutaupyti brangaus laiko, bet ir pinigų. Dėl mažesnės taršos ir aktyvesnio gyvenimo būdo tokie sprendimai prisideda prie žmonių sveikatos pagerėjimo. Netgi pagerėja socialinė sanglauda, puoselėjama žmonių sąveika ir sumažėja nusikalstamumas. Ir, žinoma, tai duoda ekonominę naudą, kadangi gerokai sumažėja spūsčių skaičius ir dydis bei padidėja žmonių produktyvumas.

Esamoje situacijoje elektriniai automobiliai yra greitas technologinis sprendimas, kuris padeda kovoti su klimato kaita ir pagerina oro kokybę miestuose. Tačiau kalbant apie tvarumą, yra svarbiausia pasiekti tokį miestų transporto ir susisiekimo modelį, kuris užtikrintų, kad kasdienės mūsų kelionės būtų kaip įmanoma patogesnės, mažiau priklausomos nuo automobilio ir visapusiškai ekologiškesnės.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Tobulas biznio planas: prašo tūkstančių už nemokamą paslaugą (39)

Kai kurie vairuotojai mėgsta pasirodyti išskirtiniais ne tik įsigydami dėmesį atkreipti...

Seimo automobilių aukcionas: kiek ir už kiek parduoti tarnybiniai automobiliai? (19)

Seimas viešame aukcione iš 17 naudotų transporto priemonių pardavė 8 automobilius ir vieną...

Vargu, ar patikėsite, ką išdarinėja šie automobiliai (1)

Rugpjūčio 11 d. VšĮ „Saugus ratas“ kartu su Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija...

Nepatikėsite, tačiau ši klaida padvigubina riziką kelyje (3)

Atėjus atostogų metui dalis poilsiautojų leidžiasi į ilgas keliones automobiliu. Dėl šios...

Automobilių baterijų ateitis: ką naudosim ir kiek važiuosim? (23)

Pastarąjį dešimtmetį elektriniai automobiliai nebūtų galėję taip sparčiai tobulėti, jei...

Top naujienos

Staigmena naujausiuose kandidatų į prezidentus reitinguose: lyderių trejetuke įvyko pokyčiai (35)

Birželio 19-27 dienomis visuomenės nuomonės ir rinkos tyrimų bendrovės „ Spinter tyrimai “...

Didesnėms algoms pinigų neturi, bet verslui – milijonų vertės dovanos (6)

Patys daugelį metų už valstybės turtą nieko nemoka, o iš kitų pinigus ima. Bent jau toks...

Už laisvę kovojo akmenimis ir kryžiais: sodyba, kurioje komunistai žemai nusilenkdavo (91)

Orvidų sodyba – iš kryžių ir akmenų pastatytas gyvas paminklas pasipriešinimui prieš...

Sensacija Kipre – gynyboje užsidariusi „Sūduva“ iš turnyro eliminavo APOEL klubą aiškūs tolimesni varžovai (285)

UEFA Čempionų lygoje debiutuojantys Marijampolės „Sūduvos“ futbolininkai Kipre pateikė...

Baltijos jūroje stebi Rusijos povandeninius laivus: jų medžioti skrenda iš Šiaulių (479)

Dar praėjusią savaitę dėmesiui nukrypus į audringą NATO viršūnių susitikimą Briuselyje,...

Piešinys, dėl kurio pamišo visas pasaulis: atrodo lyg minčių kratinys, tačiau jame užkoduoti simboliai nepalieka abejingų

Pora Tailando menininkių sukūrė paslėptų simbolių kupiną šaržą, vaizduojantį sėkmingą...

Orai: šiluma sieks ir 30 laipsnių (5)

Trečiadienio naktį Lietuvoje žymesnio lietaus nenumatoma. Pūs nestiprus šiaurės, šiaurės rytų...

Ką daryti, kai netenkina atlikti remonto darbai (94)

Kai vieni nesugebame ko nors pasidaryti, kviečiame pagalbą – tai įprasta. Pagalbos prireikė ir...

Prabilo po kontroversiško finalo nušvilptas teisėjas: didžiuojuosi savo darbu – tai širdyje aš nešiosiu amžinai (141)

Ne Kylianas Mbappe , ne Antoine'as Griezmannas ir ne Paulis Pogba . Taip pat ir ne Luka Modričius...

MH17 tragedija: rusų propagandistai ėmėsi neįtikėtinų triukų (807)

Lygiai prieš ketverius metus – 2014 metų liepos 17 dieną – Ukrainos Donecko srityje buvo...