Dažnai žodžius vartojame net nesusimąstydami, ką jie reiškia. Pavyzdžiui, vidaus degimo variklis minimas labai dažnai, nes prisideda prie daugelio transporto priemonių judėjimo. Tačiau kodėl jis vadinamas būtent vidaus degimo? Koks būna išorinio degimo variklis?
Garo variklis yra vienas iš išorinio degimo variklių pavyzdžių
© Wikimedia Commons

Vidaus degimo variklis taip vadinamas todėl, kad degimo procesas vyksta uždaruose cilindruose. Paprastai tariant, degimo net norint nepavyktų pamatyti.

Tuo tarpu išorinio degimo varikliai turėjo atskirus kaitinimo procesus, kurių mechanizmai buvo atskirti nuo paties variklio veikimo. Liepsna tokiuose varikliuose gali būti matoma (jei ji apskritai yra), jei tik žinote, kur žiūrėti.

Istoriškai būta dviejų išorinio degimo variklių. Garo varikliai ilgą laiką dominavo pramonėje ir transporte. Dėl pastovaus palaikomo slėgio jie pasižymėjo dideliu sukimo momentu. Jiems dažnai net nereikėjo pavarų dėžių.

Garo variklis yra laikomas išorinio degimo agregatu, nes degiklis yra atskiras nuo vandens linijų ar talpyklos. Daugelyje automobilių su garo varikliais liepsną buvo galima pamatyti. Tai, žinoma, yra labai neefektyvu, nes didelė karščio dalis neatlieka jokio darbo.

Visgi, garo varikliais varomi automobiliai pasiekė tikrai nemažai. „Stanley Rocket“ nebuvo technologinis šedevras, tačiau 1906 metais pasiekdavo didesnį nei 200 km/val. greitį.

Jis prarasdavo slėgį ir po kiek laiko jį reikėjo papildyti vandeniu. Kita problema buvo ta, kad užkurti jį reikėjo gerokai prieš kelionę, nes sistemai reikėjo laiko įkaisti.

Vėlesni automobiliai turėjo spiralines vandens kaitinimo sistemas, kurios veikė gerokai greičiau – išvažiuoti buvo galima vos po kelių ar keliolikos minučių, nes vienu metu buvo kaitinamas tik nedidelis vandens kiekis.

Trečiajame dešimtmetyje pasirodė labai pažangūs „Doble“ automobiliai su garo varikliais. Jie buvo pakankamai greiti ir patogūs, jiems reikėjo vos 5-10 minučių laiko paruošimui prieš kelionės pradžią, o ir vandens sistema buvo uždara. Pats variklis buvo gana sudėtingas, jį remontuoti nebuvo lengva, tačiau tai leido garo varikliams išlikti šiek tiek ilgiau net ir paplitus vidaus degimo agregatams.

Ford Model T“ buvo šešis kartus pigesnis nei to paties laikmečio garo automobiliai. Galutinį smūgį jiems sudavė elektrinio starterio paplitimas.

Kita išorinio degimo variklių rūšis – Stirlingo variklis. Jis taip pat turi cilindrą, kuris yra kaitinamas iš išorės. Garas nėra naudojamas, bet iš esmės tinka bet koks degus kuras.

JAV automobilių gamintojai su Stirlingo varikliais eksperimentavo praeito amžiaus aštuntajame dešimtmetyje, o ir šiandien dar atsiranda įvairių bandymų juos panaudoti automobiliuose. Visgi, išgauti norimą sukimo momentą ir galią yra sunku, o ir medžiagų reikia neeilinių – praeityje Stirlingo varikliai vangiai plito pramonėje būtent dėl to, kad trūko medžiagų, kurios ilgą laiką atlaikytų didelį karštį.

Kita vertus, vis dar yra žmonių, kurie tiki ir Stirlingo, ir garo variklių ateitimi. Tyrimai dar tebevyksta. Manoma, kad šiuolaikinės technologijos gali sugrąžinti išorinio degimo variklius, tačiau kol kas jokio proveržio nematyti.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Nissan“ ieško greičiausių „Gran Turismo“ žaidėjų

Japonijos automobilių gamintoja „ Nissan “ pranešime žiniasklaidai paskelbė ieškanti greitų...

„Porsche“ muziejuje atidaryta unikali jubiliejinė ekspozicija

„Porsche“ muziejuje Štutgarte atidaryta speciali ekspozicija „70 years of the Porsche sports...

Skaitmeninis amžius: kuo keisime automobilio registracijos numerius? (18)

Praeitą savaitę pasaulio žiniasklaidą apskriejo žinia apie prasidėjusius pirmojo pasaulyje...

„Honda Civic Type-R“ pasiekė dar vieną rekordą (3)

Praėjusį mėnesį greičiausiai ratą Magny-Cours GP lenktynių trasoje apvažiavęs sportinis...

Nyderlandai planuoja finansinę paskatą dviračiu į darbą važiuojantiems žmonėms (3)

Į darbą dviračiu važiuojantys olandai gali sulaukti finansinės paramos – Nyderlandai ieško...

Top naujienos

Neišmokta „Grenfell Tower“ pamoka: dalis Lietuvos arenų ir prekybos centrų nesutinka pasitikrinti dėl atsparumo gaisrui (1)

Šeši iš penkiolikos į valstybės institucijų atliekamą atsparumo gaisrui tyrimą atrinktų...

Nemaloni staigmena abiturientams: gerokai šoktelėjo populiariausių studijų kainos (65)

Didysis studijų kainų šuolis įvyko dar 2009 metais. Kelerius metus kainos nekito, vėliau ėmė...

Medikams nesuvokiamas Verygos ministerijos sprendimas: tarsi laiko mašina nubloškė į praeitį (411)

Šių metų rugsėjį vaikų ugdymo įstaigose sviestas , kur įmanoma, keičiamas aliejumi arba...

Panevėžio skandalas įsibėgėja: STT apklausė Urbšį domino sociologinių tyrimų pirkimas (19)

Seimo narys nepartinis Povilas Urbšys , išėjęs iš apklausos Specialiojoje tyrimų tarnyboje...

Tautvydas Marčiulaitis. Ko jie čia grįžta? (24)

Nors visi puikiai žino, kad Lietuvoje gyventi neįmanoma ir valstybė jau tuoj išnyks, nes...

Paskelbta, kada prasidės paraiškų namų elektrinėms rinkimas, kokia parama (28)

Energetikos ministras Žygimantas Vaičiūnas, Seime pristatydamas grandiozinį „žaliosios“...

Niekam nebereikalingas senienas prikelia „iš numirusiųjų“: skirtumai prieš ir po stebina (4)

Natūralaus ąžuolo stalviršis virtuvėje – apie tokią prabangą pasvajoja turbūt ne vienas....

Apsilankymas baseine priminė sovietų laikus: ar tai verta 28 eurų? (15)

Š. m. birželio 10 d. lankėmės viename Lietuvos vandens pramogų parke. Turėjome dovanų kuponą...

Emmanuelis Macronas griežtai pamokė paauglį prezidentas sulaukė kritikos už arogantiškumą (43)

Internete sparčiai plinta vaizdo įrašas, kuriame Prancūzijos prezidentas Emmanuelis Macronas...

Varškės sūreliai gali būti išteisinti – tereikia mokėti perskaityti sudėtį balsavimas (4)

Austrai turi garsųjį varškės desertą „Štrudelį“, o lietuviai – varškės sūrelį, kurį...