aA
Pasak eismo saugumo problemas analizuojančių ekspertų avarijų statistiką dažnai koreguoja, iš pirmo žvilgsnio, jokių tiesioginių sąsajų neturinčios, „šalutinės“ aplinkybės. Tarkim, kuo pigesni degalai – tuo daugiau veiksmo keliuose, o drauge ir pražūtingų incidentų. Kuo pikčiau žiemą spaudžia speigas – tuo mažiau rytais sugebančių pažadinti saviškius „bolidus“.
D. Matijošaitis
D. Matijošaitis
© Organizatorių nuotr.

Kuo geriau žiūrovus mulkina Holivudo specialiųjų efektų meistrai, kurdami tokio sukirpimo serialus kaip „Greiti ir įsiutę“ ar „Dingti per 60 sekundžių“ – tuo daugiau gatvėse manančių „ir aš taip galiu“...

Charizmatiškasis žiedinių lenktynių meistras Dainius Matijošaitis prisipažįsta pats buvęs panašių iliuzijų įkaitu, daug eksperimentavęs, daug klydęs ir, ačiū Dievui, daug išmokęs. Klaipėdoje šį savaitgalį vyksiančio konkurso „Geriausias Lietuvos vairuotojas 2016“ antrojo etapo išvakarėse Dainius sutiko papasakoti apie svarbiausius savo automobilinius atradimus, rašoma pranešime žiniasklaidai.

- Kada ir kaip užsikrėtei automobilių sporto virusu?

Su fotoaparatu ant kaklo žiūrėti lenktynių pradėjau keliauti taip seniai, kad dabar netgi nelabai prisimenu, ar dėl ko nors kitko esu labiau seilėjęsis. Tiek ralis, tiek žiedas man žiauriai patiko, todėl svajojau pats būti viso to dalimi. Realizuoti tokius planus pavyko berods 2007-aisiais, kai įsivėliau į vadinamąsias „Kalnų lenktynes“ ir greituminius slalomus.

Dar po metų prisijungiau prie bičiulių komandos su 4-os kartos „VW Golf“, startavusios 1000 kilometrų lenktynėse Palangoje. Tuomet man ta mašina atrodė beprotiškai greita, akys buvo kvadratinės nuo emocijų antplūdžio ir, nors tvarkytis sekėsi sunkokai, būtent tada „susileidau benzino švirkštą“.

Vėliau susigundžiau išbandyti jėgas ralyje. Šį etapą paženklino virtinė avarijų, privertusių pripažinti, kad apie daugelį dalykų arba neturiu supratimo, arba suprantu kreivai. Tarkim darbas su stenograma, žiūrint iš dabartinių pozicijų buvo, švelniai tariant, viena didelė nesėkmė. Pagalvoti buvo apie ką...

- Ar naudojaisi kokio nors trenerio paslaugomis?

Daugiausia rimtų pamokų gavau iš Jono Dereškevičiaus. Prieš vienas ralio varžybas netyčia tapau jo „smegenų plovimo“ seanso stebėtoju ir suvokiau, kad automobilių sportas iš tiesų yra smegenų sportas. Nuo to, kas vyksta lenktynininko galvoje, o ne turimų „arklių“ priklauso rezultatas trasoje.

Pratybos su Jonu buvo velniškai įdomios ir naudingos, padėjusios išmokti daugybės kertinių mašinos valdymo elementų. Svarbiausia, kad tai apsaugojo nuo neišvengiamo „nugrybavimo“ savarankiškų treniruočių klystkeliais.

- Kaip evoliucionavo požiūris į lenktynes pamačius jų užkulisius ir kaip po to keitėsi elgsena gatvėje?

Be abejonės keitėsi. Ruošiantis pačioms pirmoms 1000 kilometrų lenktynėms Palangoje, kiti du komandos nariai Vincas Gerdžiūnas ir Gintautas Šlepikas „Nemuno žiede“ tiesiog į skutelius sudraskė mano įsivaizdavimą, kad esu žiauriai kietas vairuotojas.

Akivaizdu, kad labai panašiai save vertina daugelis jaunų žmonių, nardančių gatvėse tarp mašinų, dažnai visiškai neadekvačiai vertinančių savo gebėjimus ar tiesiog nesuvokiančių, ką stato ant kortos. Mane treniruotės išgydė nuo visų panašių kvailysčių. Dabar, net jei stringu pakeliui į kokį nors svarbų susitikimą, paskambinu ir atsiprašau, kad pasirodysiu 10 minučių vėliau, bet neminu „gazas dugnas“.

D. Matijošaitis
D. Matijošaitis
© Algirdo Venskaus nuotr.

Lenktyniaudamas pradėjau visai kitaip vertinti greitį, nes savo akimis mačiau ir savo kailiu patyriau, kokios skausmingos būna net mažiausios klaidos lekiant tikrai dideliu tempu.

Svarbu suvokti ir tai, kad su standartiniu automobiliu net teoriškai neįmanoma važiuoti taip, kaip galima su „koviniu“. Su gana kukliu žiedui paruoštu „Honda Civic“ Kačerginės trasą apsuku kur kas greičiau nei su „Ferarri F430“.

- Kaip išsiaiškinti, ar žmogus iš tiesų yra neatskleistas talentas ir ralio vunderkindas?

Tiesą sakant, aš netikiu tokiais dalykais kaip „ralio vunderkindas“. Gerais vairuotojais negimstama, o tampama. Tarkim, Sebastianas Loebas startavo ralyje baigęs gimnasto karjerą, turėdamas itin gerą koordinaciją ir išlavintą kūno motoriką. Tačiau 9 kartus WRC čempionu tapo todėl, kad žiauriai daug ir sunkiai dirbo. Čia nebūna stebuklų.

Jei kažką kamuoja toks klausimas, kokį uždavei, toks žmogus turėtų pats susikurti sau sąlygas, leidžiančias dalyvauti automobilių lenktynėse, ir tada neabejotinai rastų teisingą atsakymą. Šia prasme pasaulis yra žiaurus – niekas smalsumo vedamas nesiūlys „pasitikrinti“ savo galimybių atsisėdus prie tokio pat lygio bolido vairo, kokiu startuoja WRC lyderiai. Tas pats liečia paprasčiausią slalomą ar kartingą. Beje, pastarąją discipliną tai pat tik stipriai įsikarščiavus galima vadinti „pigia“.

- Kas labiausiai erzina ir atrodo pavojinga Lietuvos vairuotojų elgsenoje?

Prieš gerą dešimtmetį buvau didysis „pypintojas“ kiekvienam žioplinėjančiam vairuotojui. Dabar nieko panašaus nebedarau. Vadinasi, arba senstu ir tampu vis tolerantiškesnis, arba reikalai mūsų gatvėse ir keliuose natūraliai gerėja. Iš tiesų – jei prie vairo atsisėdę būtų šiek tiek dėmesingesni ir mandagesni vieni kitiems, eismo srautas judėtų greičiau, o nervų ląstelių žūtų mažiau.

- Ką keistum eismo organizavime ar KET, jei būtum aukščiausia šiuos dalykus sprendžianti instancija?

Turbūt vienas nedaugelio pastarojo meto KET korekcijų, kurių logikos ir prasmės nesuprantu – „žaliųjų rodyklių“ naikinimo iniciatyva. Gal egzistuoja kokie nors tyrimai, liudijantys, kad galimybė pasukti į dešinę degant raudonam šviesoforo signalui, buvo pernelyg rizikinga teisė? Gal kažko nežinau, bet kol kas atrodo, kad tai viso labo trikdo eismą ir prisideda prie spūsčių formavimosi?

- Kas yra geras vairuotojas?

– Toks, kuris paiso visuotinai priimtų taisyklių. Geras vairuotojas tikrai neprivalo būti pats greičiausias.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Pirmos kartos „Porsche Boxster“ – kritiškai svarbus vokiečių projektas, prie kurio prisidėjo ir „Toyota“ (2)

Kai automobilių entuziastų diskusijos pasisuka apie pirmosios kartos „ Porsche Boxster “,...

Koks iššūkis laukia „Press rally“, dėl kurio ramiai nemiega dalis lenktynininkų?

Paklausus bet kurio „Press rally“ dalyvio, kas svarbiausia, norint nugalėti, dažnas paminėtų...

Internautus sudomino išskirtinis policijos automobilis: kam pareigūnams reikalingas „Excalibur Phaeton“? (55)

Socialiniuose tinkluose ne vieno internauto dėmesį patraukė Lietuvos policijos „Facebook“...

Elektromobiliais į „Press rally“ atvažiuosiantys ekipažai taupyti kilometrų nežada: spaus, kiek galės

Tarptautinis „Press rally“ renginys bene geriausiai atspindi lietuviškas automobilių rinkos...

„Porsche Vikipedija“ pramintas lietuvis paaiškino, kodėl mechanikams svarbi gera reputacija (2)

Dabartinės kartos automobiliai – ačiū Dievui ir talentu apdovanotiems inžinieriams – nors ir...

Top naujienos

Po Ispanijos mokslininkų atradimo COVID-19 pandemijos istoriją teks perrašyti iš naujo? (43)

Jeigu pasitvirtins tai, ką dar nerecenzuotame straipsnyje neseniai aprašė ispanų gydytojai,...

Automobilių mokestis gali įnešti pokyčių: perspėja dėl apgavysčių, dalies žmonių laukia du keliai (48)

Lietuvoje nuo liepos 1 dienos pradėjo galioti automobilių registracijos mokestis – jį reikės...

Šventinę dieną verta pasiimti skėtį (1)

Sekmadienio dieną lietaus bus mažiau, lis tik trumpai, didžiausia tikimybė prognozuojama...

Pasiturinčios vilnietės pažintis su užsieniečiu baigėsi skaudžia tragedija: prieš mirtį patyrė ypatingas kančias (232)

Vilniuje įsikūrusiai apartamentų nuomos bendrovei ir paplūdimio sporto šakų centrui vadovavusios...

Sirijos diktatoriaus šeimoje prasidėjo karas (105)

XX a. trečiajame dešimtmetyje Ali Sulaymanas al Wahhishas gavo pravardę Al Assadas, arba Liūtas,...

Netoli Vilniaus – laimės terapija tarp gyvūnų: vykdami čia nedarykite vienos klaidos (20)

Dubingių žirgyno pristatinėti tikrai nereikia – visi jį žino, tik ne visi yra buvę. Klausiu...

Šašlykai – baisi nuodėmė sveikatai? Jei atsiminsite kelias taisykles, galėsite valgyti be sąžinės graužaties (98)

Šašlykai – daugumos lietuvių labai mėgstamas, vasariškas ir... kartais netgi pavojingas...

Svarbesnis nei bet kada: nukraujavusių „Pacers“ viltys – į galingą Sabonio žaidimą (18)

Dvidešimt dviem NBA klubam ruošiantis artėjančiam 2019-20 metų sezono pratęsimui viena iš...

Komišką įvartį įmušęs „Bayern“ iškovojo ir Vokietijos taurę (1)

Miuncheno „Bayern“ futbolininkai šeštadienio vakarą Berlyno Olimpiniam stadione iškovojo...

Grybavimo sezonas – kas jau dygsta ir kiek per valandą gali uždirbti patyręs grybautojas kokie miškai grybingesni – Lietuvos ar Lenkijos (53)

Apie grybavimo sezoną kalbamės su Valdu Kaubre, Valstybinės miškų urėdijos vadovu, gamtininku...

|Maža didelių žinių kaina