Draudikų duomenimis, iki 50 proc. draudžiamųjų įvykių vairuotojai patiria automobilių statymo aikštelėse. Tokio didelio įvykių skaičiaus priežastimi tampa ne tik prastas matomumas, išsiblaškymas ar atstumo iki kito automobilio neįvertinimas. Vis dažniau automobiliai apgadinami vairuotojams pasinaudojus „prancūziškuoju“ automobilių statymo menu, kai trūkstamos vietos problema išsprendžiama pastumiant priekyje ir gale stovinčius automobilius.
© Corbis

Sociologas Vylius Leonavičius teigia, kad vairuotojų elgesys, statant automobilį, galėtų būti aiškinamas dviem aspektais – „vėluojančio prisitaikymo“ ir bendresnės arba „foninės“ kultūros reiškiniu.

„Visuomenei visuomet reikia tam tikro laiko prisitaikyti prie technologinių naujovių. Ne išimtis ir automobiliai. Per trumpą laikotarpį mes tapome ratuota tauta, tačiau taisyklių pažeidimai, nerūpestingas elgesys kitų vairuotojų atžvilgiu rodo, kad tinkamai naudotis automobiliais neturime pakankamai įgūdžių ir vėluojame prisitaikyti prie jų“, – pasakojo Vytauto Didžiojo universiteto profesorius.

Kaltas ne tik tas, kuris „stumdo“

Kadangi dauguma mūsų turi automobilį, tai, anot V. Leonavičiaus, automobilių statymo aikštelė yra tarsi testas, atsispindintis bendresnį visuomenės pilietiškumo ir bendruomeniškumo jausmą.

„Žmonės yra socialinės būtybės, o tai reiškia, kad jie turi dorovinių įsipareigojimų vienas kitam ir jaučia atsakomybę už savo veiksmus, galinčius turėti įtakos kitiems bendruomenės nariams. Tačiau mūsų moderni visuomenė jau nebe vientisa, o susiskaldžiusi ir anonimiška, taigi individo ryšys su visuomene tampa problematiškas, o įsipareigojimai vienas kitam tėra daliniai“, – teigė sociologas.

Pranešime spaudai rašoma, kad susvetimėjimui, susiskaldymui bei mūsų bendravimo kultūrai įtakos matyt turėjo ir neigiama gyvenimo totalitarinėje Sovietų Sąjungoje patirtis. Tuomet individų iniciatyva buvo slopinama, nes sistema reguliavo visos visuomenės ir individų tarpusavio santykius. Prievartiniais metodais konstruoti individų tarpusavio įsipareigojimai vertė dar labiau atsiriboti nuo socialinės aplinkos ir griovė pilietinę visuomenę. Taigi, ne vertybėmis pagrįsta kontrolė, o plika prievarta lėmė, kad žmonės tapo skeptikais, cinikais, net egoistais.

„Kalbant apie „prancūzišką“ automobilių statymą, savanaudiškas poelgis gali būti priskirtas ne tik tam, kuris stumdo aplink jį esančius automobilius. Savanaudis ir tas, kuris automobilį pastatė kitam vairuotojui nepalikdamas pakankamai vietos, nors tai padaryti galėjo“, – pastebėjo prof. V. Leonavičius.

Pasak sociologo, bendresnė ar „foninė“ kultūra ypač ryškiai atsispindi ekstremaliose situacijose.

„Pavyzdžiui, jeigu žmogus skuba ir neranda kur pastatyti automobilį, jam iškyla racionalaus pasirinkimo situacija, kurioje išryškėja „foninės“ arba bendresnės kultūros suformuoti prioritetai – ar jam visgi svarbiau pastatyti automobilį taip, kad jis netrukdytų kitiems, ar jam svarbiau jo susitikimas ir automobilį palieka nepaisydamas to, kad jis kitiems vairuotojams sukelia nepatogumų“, – pasakojo sociologas.

Smulkios žalos – dėl išsiblaškymo ir žiemiškų orų

Pasak UADB „Ergo Lietuva“ Žalų administravimo skyriaus vadovo Nerijaus Giedraičio, automobilių statymo aikštelėse paprastai pasitaiko smulkios žalos – sudužę žibintai, sulaužyti šoniniai veidrodėliai, smulkūs įbrėžimai arba įlenkimai įvairiose kėbulo dalyse. Tokių žalų remonto išlaidos siekia 300 – 500 litų.

„Iki šių metų lapkričio mėnesio užregistravome virš 13 tūkst. tokio pobūdžio įvykių. Dažniausiai tokių žalų pasitaiko didmiesčiuose, kuriuose automobilių koncentracija didelė, o vietų automobilių stovėjimo aikštelėse prie daugiabučių namų yra ribotai. Taigi, vairuotojai dažnai pasinaudoja „prancūziškuoju“ automobilių statymo būdu – pastumia tiek priekyje, tiek gale stovintį automobilį, ir taip padarę vietos pastato savąjį. Po tokio statymo būna apibraižyti trijų automobilių buferiai“, – pasakojo N. Giedraitis.

Smulkių žalų atsiradimą paskatina ir vairuotojų išsiblaškymas bei žiemiški orai. Šiuo metų laiku ženkliai suprastėja matomumas, nes anksti temsta, dažnai sninga ar krenta šlapdriba. Taigi, vairuotojai neįvertinę atstumų, vienas kitą pastumdo. Smulkios žalos taip pat dažnai patiriamos, kai automobiliai statomi labai arti vieni kitų arba paliekami labai siauri pravažiavimai. Tuomet vairuotojai šalia stovintį automobilį apgadina bandydami patekti į savąjį arba apibraižo važiuodami pro siaurą tarpą.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Princas Williamas pralėkė motociklu šalia „Triumph“ gamyklos (3)

Didžiosios Britanijos princas Williamas lankėsi stambiausioje šalyje Hinklio motociklų...

„Maserati Levante“ tempiamas snieglentininkas pasiekė Gineso greičio rekordą (2)

Greičiausias Didžiosios Britanijos snieglentininkas Jamie Barrow Šveicarijoje pagerino savo...

Hibridinių automobilių pardavimai sparčiai auga, o kada sulauksime hibridinių lėktuvų? (4)

Lietuvoje hibridiniai automobiliai kol kas kiekiu gerokai lenkia elektromobilius. Lietuvos Respublikos...

Kas vyksta Vilniaus gatvėse: DELFI vyko į reidą su Antanu Juknevičiumi (44)

Ar iš tikrųjų mūsų šalies vairuotojams trūksta kultūros? Ar leistino greičio viršijimas...

Automobiliu aplink Lietuvą – per šiek tiek daugiau nei 15 valandų (3)

Šimtas metų – tiek 2018 metų vasario 16 dieną sukako atkurtai Lietuvos valstybei. Šis...

Top naujienos

Tik įsidarbinęs suprato, į kokį pragarą pateko: tai peržengė visas ribas (209)

Įtartina tvarka mokamas atlyginimas, materialinė atsakomybė net už kėdę, ant kurios sėdi, ir...

Ruošiamas naujas sprendimas dėl mokesčių „Sodrai“ (58)

Ar teisinga, kad už visiškai tą pačią paslaugą vienas žmogus moka, pvz., 5 Eur, o kitas – 10...

Lietuvos policiją sudrebinęs skandalas: aiškėja itin nemalonūs dalykai (70)

Trys policijos pareigūnai neteko darbo ir sėdo į teisiamųjų suolą už tai, kad kankino...

Pagrindiniame šalies kelyje nyksta greičio matuokliai (20)

Akylesni vairuotojai pastebėjo, kad pagrindiniame šalies kelyje A1 sumažėjo greičio matuoklių...

Matjošaitytė ginasi mainiusi Karbauskio ramybę į VRK vadovės pareigas (186)

Ar Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Laura Matjošaitytė šias pareigas ir...

Ekspertas apie Rusiją: be atgrasymo mums gresia rimti pavojai siūlo rengti „staigias finansines pratybas“ (85)

Gebėjimas atgrasyti potencialius agresorius yra patikimos gynybos politikos kertinis akmuo. Juk daug...

Aštuoniolikmetis Lietuvos olimpietis griuvo, bet pranoko pusę varžovų ir tęsia kovą (4)

Nors klaidos trasoje kaina buvo labai didelė, kalnų slidininkas Andrejus Drukarovas nepraranda...

Orai: šaltis sustoti neketina – jutiminė temperatūra pasieks –30 laipsnių (81)

Nuo ketvirtadienio šalį kaustys arktinis šaltis, iš kurio išsivaduosime tikrai ne greitai....

Paskelbė tokį gyvenimo aprašymą, kad per kelias dienas sulaukė 150 darbo pasiūlymų (26)

Kijevo gyventoja Alisa Abasova paskelbė „Facebook“ neįprastą gyvenimo aprašymą ir per kelias...

Grūdų kainos pasuko žemyn: ko laukti (15)

Įžengus į 2018 metus augalininkystės sektorius Lietuvoje išgyvena ne pačius geriausius laikus....