Draudikų duomenimis, iki 50 proc. draudžiamųjų įvykių vairuotojai patiria automobilių statymo aikštelėse. Tokio didelio įvykių skaičiaus priežastimi tampa ne tik prastas matomumas, išsiblaškymas ar atstumo iki kito automobilio neįvertinimas. Vis dažniau automobiliai apgadinami vairuotojams pasinaudojus „prancūziškuoju“ automobilių statymo menu, kai trūkstamos vietos problema išsprendžiama pastumiant priekyje ir gale stovinčius automobilius.
© Corbis

Sociologas Vylius Leonavičius teigia, kad vairuotojų elgesys, statant automobilį, galėtų būti aiškinamas dviem aspektais – „vėluojančio prisitaikymo“ ir bendresnės arba „foninės“ kultūros reiškiniu.

„Visuomenei visuomet reikia tam tikro laiko prisitaikyti prie technologinių naujovių. Ne išimtis ir automobiliai. Per trumpą laikotarpį mes tapome ratuota tauta, tačiau taisyklių pažeidimai, nerūpestingas elgesys kitų vairuotojų atžvilgiu rodo, kad tinkamai naudotis automobiliais neturime pakankamai įgūdžių ir vėluojame prisitaikyti prie jų“, – pasakojo Vytauto Didžiojo universiteto profesorius.

Kaltas ne tik tas, kuris „stumdo“

Kadangi dauguma mūsų turi automobilį, tai, anot V. Leonavičiaus, automobilių statymo aikštelė yra tarsi testas, atsispindintis bendresnį visuomenės pilietiškumo ir bendruomeniškumo jausmą.

„Žmonės yra socialinės būtybės, o tai reiškia, kad jie turi dorovinių įsipareigojimų vienas kitam ir jaučia atsakomybę už savo veiksmus, galinčius turėti įtakos kitiems bendruomenės nariams. Tačiau mūsų moderni visuomenė jau nebe vientisa, o susiskaldžiusi ir anonimiška, taigi individo ryšys su visuomene tampa problematiškas, o įsipareigojimai vienas kitam tėra daliniai“, – teigė sociologas.

Pranešime spaudai rašoma, kad susvetimėjimui, susiskaldymui bei mūsų bendravimo kultūrai įtakos matyt turėjo ir neigiama gyvenimo totalitarinėje Sovietų Sąjungoje patirtis. Tuomet individų iniciatyva buvo slopinama, nes sistema reguliavo visos visuomenės ir individų tarpusavio santykius. Prievartiniais metodais konstruoti individų tarpusavio įsipareigojimai vertė dar labiau atsiriboti nuo socialinės aplinkos ir griovė pilietinę visuomenę. Taigi, ne vertybėmis pagrįsta kontrolė, o plika prievarta lėmė, kad žmonės tapo skeptikais, cinikais, net egoistais.

„Kalbant apie „prancūzišką“ automobilių statymą, savanaudiškas poelgis gali būti priskirtas ne tik tam, kuris stumdo aplink jį esančius automobilius. Savanaudis ir tas, kuris automobilį pastatė kitam vairuotojui nepalikdamas pakankamai vietos, nors tai padaryti galėjo“, – pastebėjo prof. V. Leonavičius.

Pasak sociologo, bendresnė ar „foninė“ kultūra ypač ryškiai atsispindi ekstremaliose situacijose.

„Pavyzdžiui, jeigu žmogus skuba ir neranda kur pastatyti automobilį, jam iškyla racionalaus pasirinkimo situacija, kurioje išryškėja „foninės“ arba bendresnės kultūros suformuoti prioritetai – ar jam visgi svarbiau pastatyti automobilį taip, kad jis netrukdytų kitiems, ar jam svarbiau jo susitikimas ir automobilį palieka nepaisydamas to, kad jis kitiems vairuotojams sukelia nepatogumų“, – pasakojo sociologas.

Smulkios žalos – dėl išsiblaškymo ir žiemiškų orų

Pasak UADB „Ergo Lietuva“ Žalų administravimo skyriaus vadovo Nerijaus Giedraičio, automobilių statymo aikštelėse paprastai pasitaiko smulkios žalos – sudužę žibintai, sulaužyti šoniniai veidrodėliai, smulkūs įbrėžimai arba įlenkimai įvairiose kėbulo dalyse. Tokių žalų remonto išlaidos siekia 300 – 500 litų.

„Iki šių metų lapkričio mėnesio užregistravome virš 13 tūkst. tokio pobūdžio įvykių. Dažniausiai tokių žalų pasitaiko didmiesčiuose, kuriuose automobilių koncentracija didelė, o vietų automobilių stovėjimo aikštelėse prie daugiabučių namų yra ribotai. Taigi, vairuotojai dažnai pasinaudoja „prancūziškuoju“ automobilių statymo būdu – pastumia tiek priekyje, tiek gale stovintį automobilį, ir taip padarę vietos pastato savąjį. Po tokio statymo būna apibraižyti trijų automobilių buferiai“, – pasakojo N. Giedraitis.

Smulkių žalų atsiradimą paskatina ir vairuotojų išsiblaškymas bei žiemiški orai. Šiuo metų laiku ženkliai suprastėja matomumas, nes anksti temsta, dažnai sninga ar krenta šlapdriba. Taigi, vairuotojai neįvertinę atstumų, vienas kitą pastumdo. Smulkios žalos taip pat dažnai patiriamos, kai automobiliai statomi labai arti vieni kitų arba paliekami labai siauri pravažiavimai. Tuomet vairuotojai šalia stovintį automobilį apgadina bandydami patekti į savąjį arba apibraižo važiuodami pro siaurą tarpą.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Vairuotojui supainiojus pedalus automobilis rėžėsi į parduotuvės vitriną

Rugpjūčio 11 d. į vienos iš Kinijos transporto priemonių parduotuvių vitriną tiesiu taikymu...

Populiariausios modifikacijos: ką lietuviai keičia savo kasdieniniuose visureigiuose? (12)

Didesnio pravažumo automobilių pardavimai visame pasaulyje auga kaip ant mielių, ne išimtis ir...

Ištyrė, į kuriuos automobilius ilgapirščiai nesidairo – savininkai visus susigrąžina (35)

Galbūt sunku tuo patikėti, tačiau Jungtinėse Valstijose vienu mažiausių pranešimų apie...

Kinijoje sulaikytas vyras, važiavęs neįprasta transporto priemone (2)

Šiaurės vakarinio Kinijos Sindziango autonominio regiono sostinėje Urumčyje vairuotojai...

Seimas išparduoda senus BMW ir „Volkswagen“: ridos ir po 300 tūkst. km, o kai kurie – jau ir be techninės apžiūros (51)

Seimo kanceliarija , jau kartą rengusi aukcioną ir neišpardavusi kelių senstelėjusių...

Top naujienos

Edita Mildažytė: esu pakankamai įtakinga, kad galėčiau priimti sprendimus ir vykdyti savo gyvenimo planą taip, kaip noriu (6)

DELFI tęsia įtakingiausiųjų rinkimus, kuriuose – ir didžiausią įtaką turinčios...

Karališkos vestuvių naktys, kurių nesinori prisiminti

Jie ištarė santuokos priesaiką stebint 29 milijonams žmonių, tačiau princo Harry ir Meghan...

Savaitgalio orai: viena diena bus ypač karšta (8)

Sunku patikėti, kad jau greitai imsime skaičiuoti paskutines vasaros dienas ir netrukus pasitiksime...

„Aprangos“ vadovas: turime sakyti atvirai, kad kainos nebus žemesnės (483)

„Nustokime gąsdinti žmones, kad pas mus aukščiausios kainos Europoje. Taip tikrai nėra, bet jos...

Vilniuje į avariją pateko policininkai su nauju, bet Kasko neapdraustu tarnybiniu automobiliu Kasko draudimo policija neįperka (30)

Penktadienio vakarą, apie 19 val., Vilniuje, Švitrigailos g., netoli sankryžos su Panerių g., į...

Prasidėjęs festivalis Karklėje jaunimui žada pramogas, o kaime gyvenantiems „buožėms“ – nepatogumus (5)

Pajūryje prasidėjęs festivalis „Karklė live music beach 2018“ jaunimui žada tris paras...

Palangos gelbėtojai nespėjo suktis: kartais tėvų neberasdavo apie pusšimtis vaikų (27)

Palangos gelbėtojai šią vasarą ne tik sergėjo poilsiaujančiuosius pajūryje, bet ir dažnai...

Maksimo Galkino dėmesį Grybauskaitei rekomenduoja praleisti pro ausis (531)

Palangos koncertų salėje pasirodymą surengęs Maksimas Galkinas pokštavo apie Rusiją,...

„Bloomberg“ apie Merkel ir Putino susitikimą: prognozuojamas tikras uraganas (105)

Tarptautinių santykių srityje prognozuojamas tikras uraganas: dėl JAV prezidento Donaldo Trumpo...

Papasakojo, kokios kritinės klaidos vairavimo egzamine pakiša koją – jas daro ir patyrę vairuotojai (105)

Dažnas būsimas vairuotojas, keliaudamas laikyti praktinio egzamino į „Regitrą“, viliasi, kad...