aA
Tai yra neišvengiama: Lietuvoje automobilių mokestis bus anksčiau ar vėliau įvestas. Esminis klausimas, kokiu keliu mūsų šalis žengs ir kokią mokesčio formą pasirinks. Pastaruoju metu viešoje erdvėje kilo nemažai diskusijų, kaip automobilių mokestis veiks Lietuvoje, tačiau Aplinkos ministerija ragina neskubėti – naujasis įstatymo projektas dar tik svarstymo stadijoje, o iki galutinio varianto dar laukia ilgas kelias.
Automobilių mokestis: kokiu keliu žengs Lietuva?
© AFP / Scanpix

Seni, galingi, teršiantys

Praėjusią savaitę aplinkos ministras Kęstutis Navickas pareiškė, kad automobilių mokestis labiausiai paliestų senų ir galingų automobilių savininkus. Būtent tokie automobiliai labiausiai teršia aplinką.

„Dėl automobilio mokesčio mes jau esame svarstę Vyriausybės formate. Reiktų nepamiršti, kad įvedus bendrą automobilių mokestį, jis pirmiausia kirstų mažiausias pajamas turinčioms ir gausioms šeimoms. Dabar tai yra pateikta viešoms konsultacijoms. Tikimės šį (mokesčio, – DELFI) formatą pateikti kartu su biudžetu. Mes kalbame apie taršius automobilius. Dėl slenksčio galutinai neapsisprendę, bet mūsų siūlymas yra 200–210 g (anglies dvideginio, CO2 – DELFI) kilometrui“, – kalbėjo ministras.

Mokestis dėl lengvatų

Ne vienam vairuotojui kilo klausimas, kaip bus apskaičiuotas senų automobilių taršos lygis. Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) profesorius Saugirdas Pukalskas sako, kad tai net nebūtų daroma.

„Be abejo, rodiklius reikia žiūrėti pagal tuometinių naujų automobilių rodiklius. Pagal tai, kokie buvo rodikliai, kai automobilis buvo išleistas, nes kitaip neįmanoma pasakyti, kiek padidėjo tarša dėl sudilusio variklio ir panašiai. Jei mes kalbėtume apie, kaip ministras pasakė, jog būtų vienkartinis mokestis registruojant automobilį. Žinoma, tai bus tik tuo atveju, jei bus priimtas toks įstatymas, koks svarstomas dabar“, – DELFI teigė S. Pukalskas.

„Regitros“ duomenimis, Lietuvoje registruota virš 90 tūkst. automobilių, kurių gamintojo nurodyta anglies dvideginio emisija viršija 200 g/km.

Specialistas teigė, kad iš esmės visos automobilio mokestį taikančios šalys žengia tuo pačiu keliu.

„Visur mokestis yra pagal CO2 kiekį ar pagal variklio kubatūrą, galingumą. Praktiškai mes nieko naujo neišrasime, nes kitaip neįmanoma. Nesutikčiau, kad CO2 aktualiau benzininiams varikliams – tai tiesiogiai susiję su degalų sąnaudomis. Kuo didesnės sąnaudos, tuo didesnis išskiriamas CO2 – sudega degalai ir išsiskiria CO2. Kažkiek benzininiai varikliai sunaudoja daugiau degalų, nei dyzeliniai, todėl jų išmetamas CO2 yra didesnis, bet nėra taip, kad dyzeliai neišmeta CO2. Jie vistiek išmeta CO2“, – sako S. Pukalskas.

Saugirdas Pukalskas
Saugirdas Pukalskas
© DELFI / Kiril Čachovskij

Profesorius mano, kad automobilių mokestis turi būti skirtas naujų, ekologiškų automobilių įsigijimo skatinimui.

„Aišku, būtų gerai, kad mokesčių nebūtų, bet gyvenimas mus verčia – mes esame vieni paskutiniųjų Europoje, kurie neturi tokio mokesčio, ir vis tiek mes turėsime vienokius ar kitokius juos įvesti. Niekur nedingsime. Jei mes norime skatinti ekologiškus automobilius, tai iš ko mes juos skatinsime? Jei mes būtume labai turtingi, turėtume naftos, tai galėtume skatinti, bet taip nėra. Tai šiuo atveju mokestis yra dėl lengvatų ir skatinimo vairuoti ekologiškas transporto priemones“, – sako S. Pukalskas.

Ragina neskubėti

Aplinkos ministerija ramina, kad iki naujojo mokesčio įvedimo dar laukia ilgas kelias.

„Šis įstatymas dar yra idėjos svarstymo stadijoje – jokių sprendimų dėl jo nėra priimta, išskyrus esminę idėją – sumažinti šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetimus. Tam ir tikslinga skatinti atnaujinti automobilių parką, kuris yra vienas seniausių Europoje. Didžioji dalis Europos šalių (20 šalių) taiko CO2 rodiklį, kaip pagrindinį parametrą, siekiant nustatyti automobilio taršos mokesčio dydį.

Be to, ES šalyse taikoma praktika dyzelinius automobilius apmokestinti didesniu tarifu, taip siekiant mažinti ne tik klimato kaitos, bet ir oro taršos problemą. Automobilio techniniame pase yra nurodomas automobilio išmetamas CO2 kiekis g/km, kiti teršalai nurodomi nėra“, – sako Marius Gorochovskis, ministerijos Ryšių su visuomene skyriaus vyriausiasis specialistas.

Aplinkos ministerija
Aplinkos ministerija
© DELFI / Domantas Pipas

Teigiama, kad kai bus aiškesnės naujojo mokesčio gairės, į diskusijas bus įtraukta ir visuomenė.

„Noriu pabrėžti, kad šiuo metu rengiamės viešosioms konsultacijoms, į kurias sieksime įtraukti didelę visuomenės dalį. Tikimės, kad būtent jų metu galėsime išsigryninti tinkamiausią apmokestinimo būdą, parametrą, mokesčio dydį, todėl kviečiame žmones prisidėti prie būsimo mokesčio formavimo“, – sako M. Gorochovskis.

Kas papultų į apmokestinamąją bazę ir kokie kitų šalių pavyzdžiai daugiau DELFI rašė čia.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

„Vasaros ratas 2020“: netradicinės technikos mylėtojai rinksis jau 22-ą kartą iš eilės (1)

2020 metai jau įėjo į istoriją dėl Covid-19, tačiau įeis jie istoriją dar ir dėl to, kad jau...

Kuriozas: policija ieško, kas miške pametė senstelėjusią „Audi A6“ (25)

Šiaulių apskrities policijos pareigūnai ėmėsi netradicinės užduoties: ieško, kas galėjo...

Būsimiems „klevams“ pasiūlė mokytis vairuoti neįprastu automobiliu: tokio gatvėse greičiausiai dar nematėte (11)

Lenktynininkai – patyrę vairuotojai. Ir jie įpratę lenktyniauti galingais automobiliais,...

Sukūrė vandeniliu varomą pikapą: ne tik toli važiuos, bet ištroškus bus galima ir atsigerti sugeneruoto vandens (55)

Vienintelis šalutinis vandeniliu varomo „ Nikola Badger “ produktas bus vanduo, tai kodėl jo...

LGBT spalvomis papuoštas BMW logotipas sukėlė audrą: bendrovė kalba apie lygybę, internautai tūžta (500)

Birželis visame pasaulyje oficialiai laikomas seksualinių mažumų ( LGBT ) bendruomenės mėnesiu....

Top naujienos

Už mažas algas dirbti nebeapsimoka: lietuviai mėgaujasi išmokomis (4)

Užimtumo tarnyba (UT) šalyje fiksuoja rekordinį nedarbą, tačiau tuo pačiu metu Lietuvoje...

Nerimas dėl pinigų ir darbo kelia realų pavojų visuotiniam atsigavimui

Koronaviruso pandemija įstūmė pasaulį į finansinį neužtikrintumą, keldama grėsmę recesijos...

Parodė nematomą Palangos pusę: turtuolių pliažas, pažinčių skelbimai ir audringų linksmybių namas (88)

Išskirtines ekskursijas Palangoje rengianti Agnė Adomaitytė turistams rodo nematomą šio kurorto...

Gydytoja – apie vitaminų preparatus: turite žinoti, kuo rizikuojate (40)

Pirmadienį žiniasklaidą apskriejo žinia, kad Londone, savo namuose, mįslingai mirė lietuvė....

Vasariška šiluma grįžta: artėja tiesiog nuostabios dienos (7)

Šiandien mūsų krašto orus ir toliau lems aukštesnio slėgio laukas. Rytas išauš gana saulėtas,...

Kaune nustatyta 18 koronavirusu užsikrėtusių asmenų, atvykusių iš Uzbekistano įmonė laikinai stabdo veiklą; papildyta 20.24 (889)

Vienai Kauno įmonių šios dienos – įtemptos. Liepos 2-ąją iš Uzbekijos į Lietuvą atskridus...

Pasaulinio garso kruiziniai laivai stovi tušti: bendrovės ieško skubių išeičių (40)

Prieš kelias savaites šimtai žmonių rikiavosi prie Glazgo Klaido upės krantų, kad galėtų...

Vilniuje rastas į miškelį įvažiavęs sumaitotas prabangus „Mercedes-Benz“ (95)

Vėlų antradienio vakarą Vilniuje , Vaidilutės gatvėje, prabangus automobilis nuvažiavo nuo...

Grupė Vilniaus žydų bendruomenės narių kreipėsi į šalies vadovus: Kukliansky taip elgiasi nebe pirmą kartą (104)

Po Geros valios fondo pirmininkų Fainos Kukliansky ir rabino Andrew Bakerio iškeltų klausimų dėl...

Tragiška avarija Šalčininkų r.: žuvo „Audi“ vairuotojas, į ligoninę skubiai išgabentos sužalotos mažametės papildyta (111)

Policijos departamentas informavo, kad Šalčininkų rajone įvyko baisi avarija. Pranešama, kad...

|Maža didelių žinių kaina