Šiųmetės, rugsėjo 19-27 dienomis vykusios parodos tema – „Kuo važinėsimės ateityje?“ Tad kokį automobilį vairuosime 2025 metais?

Taigi, pažvelkime, ko galima tikėtis iš automobilio 2025 metais. Juk jūsų automobilis tada veikiausiai gali būti dešimties metų senumo elektromobilis, prikaišiotas modernių technologijų ir pristatytas šiemet. Nes mes, lietuviai, tiesiog mėgstame dešimties metų senumo automobilius.

Savavaldžiai automobiliai

Automobiliuose diegiamų technologijų evoliucija kasmet spartėja, tad tai, kas atrodė visiškai neįtikinamai prieš dešimt metų, šiandien jau stovi parodose. Elementariausias ir geriausiai žinomas pavyzdys – bepiločiai, arba savavaldžiai, automobiliai.

Šiems automobiliams ir technologijoms pristatyti parodoje skirtas visas paviljonas. Nors tyrėjai prieš dešimtmetį teigė, kad technologijos nespės tiek patobulėti, kad tokius automobilius turėtume šiandien, iš tiesų mes juos jau matėme ir girdėjome, o daugeliui automobilių parodų lankytojų teko laimė ir jais pasivažinėti.

Mes manome, kad iki 2025-ųjų jie nespės tapti 100 proc. savavaldžiais, galinčiais važiuoti visur ir visada be jokio žmogaus įsikišimo, bet tikrai žinome, kad jie bus autonomiški greitkeliuose ar mažai apgyvendintose vietovėse.

Kad vizija taptų tikrove, reikia ne tik labai geros kokybės žemėlapių, oro sąlygų prognozės, informacijos apie padėtį keliuose ir pačių kelių būklę, bet ir sparčiojo interneto ryšio, kad būtų galima visus šiuos duomenis atsisiųsti.

Parodoje „Deutsche Telekom“ pirmąsyk demonstravo sprendimus ir infrastruktūrą, skirtą automobilio komunikacijai ir duomenims su aplinka bei duomenų centrais keistis. Dar geriau, jei automobilis pats dėl jame įmontuotų jutiklių gebės susirinkti informaciją apie kelio būklę ir oro sąlygas, juk prognozės ne visuomet pasitvirtina.

S klasės „Mercedes-Benz“ su pažangiąja kelių būklės sistema „Conti“ naudos ir lazerius, kad išsiaiškintų, ar kelias duobėtas, ar slidus, ar šlapias. Žinodamas tikslias sąlygas, automobilis bandys kuo geriau prie jų prisitaikyti.

Net 55 proc. eismo įvykių JAV įvyksta todėl, kad vairuotojas išvažiuoja iš savo eismo juostos. Parodoje buvo galima pamatyti ne vieną automobilį, stebintį eismo linijas tiek vaizdo kameromis, tiek papildomais jutikliais. Dalis šių automobilių, pavyzdžiui, turintieji ESC sistemą, pradės patys stabdyti taip, kad automobilis grįžtų į kelią arba saugiai sustotų kelkraštyje.

Tad ko tikėtis 2025 metais? Ogi automobilio, kuris leis jums nusnūsti važiuojant į Palangą ir galės paprieštarauti jūsų priimamiems sprendimams. Jei kliūties nepastebėsite ar specialiai nevengsite, jis sustos arba kliūtį aplenks už jus.

Socialūs ir bendraujantys automobiliai

Paviljone „Naujas mobilus pasaulis“, be gamintojų, stovėjo ir didžiųjų telekomunikacijų bendrovių, net programinės įrangos kūrėjų stendai. Čia buvo galima išbandyti programėlę „AutoApp“, kuri ne tokį išmanų jūsų automobilį galės paversti gerokai išmanesniu, arba „myKIDIO“, skirtą vaikams ilgoje kelionėje užimti ir tuo pat metu kontroliuoti, ką jie žiūri ir veikia.

Dar praėjusiais metais tiek „Apple“, tiek „Google“ pasirašė sutartis su didžiausiais automobilių gamintojais dėl transporto priemonėms skirtos informacijos ir pramogų platformos naudojimo. Jūsų automobilis iščiulps ir suvalgys kiekvieną informacijos baitą iš jūsų išmaniojo telefono ir pasiners į visišką simbiozę, kad rodytų navigacijos sistemą, grotų jūsų muziką ir mėgstamas stotis ar leistų balsu rašyti SMS žinutes, elektroninius laiškus, taip pat naudotis programėlėmis jau nebe telefono, bet automobilio ekrane.

Visus socialinių tinklų pranešimus, gautas SMS žinutes ar laiškus jums balsu perskaitys automobilio ar išmaniojo telefono dirbtinio intelekto sistema. O ką jau kalbėti apie tai, kad ir sėdynių šildymą galėsite įjungti ir išjungti balsu.

Parodoje buvo galima pamatyti, kad maži vienspalviai ekranai keičiami į didelės įstrižainės jutiklinius ekranus. Kai kurie gamintojai, mėgdžiodami „Tesla Motors“, atsisako prietaisų skydelio ir jį pakeičia planšetės ekraną primenančia vartotojo sąsaja.

Išties įspūdingai atrodo „Volvo XC90“ ekranas. Mums labai patiko ir parodoje pristatomo 2016 m. „Lexus RX“ prietaisų skydelis, kuris informaciją rodo pagal tai, kokiu režimu važiuoja automobilis.

Buvo galima išvysti ir bendrovės „Conti“ priekiniam prietaisų skydeliui skirtus vaizdo ekranus, turinčius haptinį elementą. Tai leis (tarkim, keičiant radijo stotį) paspausti ekraną stipriau, kad peršoktumėte per keletą stočių iškart, ar tik šiek tiek spustelėti, kad pasirinktumėte kitą stotį.

Galinės vaizdo kameros, bent jau JAV, taps privalomos visuose naujuose automobiliuose jau 2018 m., tačiau šį vaizdą galėsite matyti ne tik ekrane, bet ir ant automobilio stiklo. Būtent technologijos, leidžiančios reikalingiausią informaciją pavaizduoti ne tik prietaisų skydelyje, bet ir ant priekinio stiklo, suklestės iki 2025 metų. Vaizdas ne tik taps ryškesnis ir spalvotas, bet ir reaguos į jūsų prisilietimą.

Nuolat prisijungęs prie interneto

Ateities automobilis – tai nuolat interneto ryšį turintis automobilis. Jo reikės ne tik tam, kad balsu padiktuotumėte komentarą „Facebook“ ir pridėtumėte automobilio registratoriumi padarytą nuotrauką su vairuotoju, kuris jums užlindo neparodęs posūkio.

Interneto reikės, nes ir pats automobilis naršys. Bendrovė „Opel“ naujojoje „Astroje“ įtaisė sistemą „Opel OnStar“, kuri leidžia transporto priemonės techninę būklę tikrinti per atstumą.

Patikrinamas automobilio variklis, pavarų dėžė, padangos, važiuoklė, oro pagalvės ir atsiunčiama suvestinė elektroniniu paštu su patikrinimo rezultatais.

BMW pademonstruos sprendimus, leisiančius supažindinti jūsų išmaniuosius namus su jūsų išmaniuoju automobiliu. Taigi, riedate namo ir tuo pat metu galite įjungti namų šildymą skirtinguose kambariuose, uždegti šviesą, liepti prabusti kavos aparatui ir t. t. O kai išvažiuojate iš namų, automobilis jus perspėja, jei pamiršote užrakinti duris, išjungti lygintuvą ar uždaryti langus. Visa tai leis valdyti sistema „iDrive Controller“.

Jus seks ir jumis rūpinsis

Taip pat susitaikykite su mintimi, kad rinkodaros meistrai ruošiasi dienai, kai kiekvienas naujas automobilis bus nuolat prijungtas prie interneto. Pagal tai, kur važinėjate, jums bus rodomos suasmenintos reklamos. Beje, jus įdėmiai seks ne tik reklamos, bet ir draudikai. Jie domėsis, kur ir kokiu greičiu važiavote, o vairuotojai, sutikę nuolat jausti draudimo bendrovės alsavimą savo automobilyje, mokės mažesnes įmokas.

Bet kartais būsite stebimi ir dėl kilnių tikslų. „Ford“ nusprendė, kad transporto priemonės vairas, saugos diržai ir jūsų kėdė kuo puikiausiai tinka stebėti jūsų gyvybinėms funkcijoms, tad jums pradėjus jaustis blogiau ar net, pavyzdžiui, artėjant širdies smūgiui, automobilis jau bus iškvietęs pagalbą ir pasiruošęs bet kurią akimirką perimti vairą.

Parodoje buvo galima rasti ir sistemų, neleisiančių sėsti girtam už vairo. Taip pat biometrinių jutiklių, leisiančių ateityje nebesinešioti automobilio raktelių. Pakaks durų spynelę paliesti pirštu, o gal stikle nupaišyti tam tikros sekos simbolį, kaip tą darome atrakindami išmaniuosius telefonus.

Bendrovė „OnStar“ demonstravo saugos sistemas, kai pavogtas automobilis tiesiog sustabdomas ir vagims nebepavyks ne tik jo įjungti, bet ir iš jo išlipti. Ši sistema JAV jau veikia, kai policija, priartėjusi prie persekiojamo automobilio, paprašo operatoriaus jį sustabdyti.

Baigiant reikia užsiminti apie vis dažniau koncepcinių modelių konstrukcijoje naudojamą anglies pluoštą, aerogelį (beveik permatomą medžiagą, primenančią sustingusias statybines putas) ir kitas inovatyvias, labai lengvas bei tvirtas medžiagas. Jos ne tik palengvina automobilį (pavyzdžiui, koncepcinis automobilis „Ford Lightweight“ sveria 25 proc. mažiau nei modelis, kurio gamybai naudojamos tradicinės medžiagos), geba kaupti energiją it akumuliatoriai, bet ir suteikia gerokai daugiau laisvės dizaineriams, kuriantiems 2025-ųjų automobilio išvaizdą.