aA
Elektromobilių varžybos „Įsikrauk su „Energijos tiekimu“: Vilnius–Palanga“ šiemet vyks jau ketvirtą kartą. Per tokį automobilių industrijai trumpą laiką elektromobilių rinka Lietuvoje kone apsivertė aukštyn kojomis. Elektromobilių nuvažiuojamas atstumas pailgėjo keliskart, jų skaičius Lietuvoje išaugo keliolika, o infrastruktūra (įkrovimo stotelės) – kelias dešimtis kartų, pastebima pranešime žiniasklaidai. Pokyčiai greičio nemažina, priešingai, toliau sparčiai įsibėgėja.
Artimiausias dešimtmetis žada lūžį transporto srityje
© Organizatorių archyvas

„Šiandien elektromobilių vis dar atrodo mažai, tačiau jeigu pažvelgtume į pastarųjų metų progresą, pokytis – didžiulis. Tobulėjanti ir tankėjanti infrastruktūra miestuose bei užmiesčiuose prisideda prie elektromobilių pirkimo, vis daugiau žmonių įsitikina, kad tai praktiška transporto priemonė ne tik miesto sąlygomis, bet ir užmiestyje“, – sako elektromobilių varžybas organizuojantis Darius Grinbergas.

Bus įrengta šimtai stotelių

Elektromobilių rinkos aktualijas stebintiems gali pasirodyti, kad tam tikros vietos yra prioritetinės, pavyzdžiui, kelias Vilnius–Klaipėda. Ties juo dabar įrengta 11 greitojo įkrovimo stotelių (maždaug kas 50 kilometrų abiejose pusėse), o automagistralėje Vilnius–Panevėžys tėra vos viena. Kituose magistraliniuose keliuose jų išvis nėra, tačiau tik iki 2018-ųjų pabaigos. Tuomet numatyta prie dabar esančių 12-os pridėti dar 16, kuriose baterijas pildyti galėtų visi elektromobiliai, turintys AC, DC („Combo2“) bei DC („CHAdeMO“) jungtis.

Miestai kol kas primiršti – įkrovimo stotelių plėtrą iš Europos Sąjungos lėšų įgyvendinanti Lietuvos automobilių kelių direkcija (LAKD) planus dėlioja tik užmiestyje. Neilgam.

„Šiuo metu 17 savivaldybių, kurios patvirtino darnaus judrumo planus, centralizuotai perka 56 įkrovimo stoteles, todėl dalyje mažųjų savivaldybių bus užtikrintas krovimas“, – teigia „Energijos sprendimų centro“ komercijos vadovas Marius Kairys, pridurdamas, kad tarp jų Vilniaus savivaldybės nėra – šio miesto atstovai planuoja skelbti atskirą konkursą ir pritraukti privačių investuotojų tinklo plėtrai.

Be to, „Energijos sprendimų centras“ savo stotelių tinklą iki 2020-ųjų planuoja išplėsti iki šimto, kai kuriose gali būti daugiau nei po 1 vietą.

Visos įkrovimo stotelės bus matomos „Charge it on“ aplikacijoje. Šiuo metu tobulinamoje programėlėje realiu laiku galima stebėti stotelių užimtumą, laisvas jungtis, įkrovimo kainą ir t. t.

Galios pakaks

Elektromobiliai vienas nuo kito skiriasi ne tik išvaizda, galia ar įveikiamu atstumu. Labai svarbi jų savybė – didžiausia įkrovimo galia. Šiuo metu rinkoje didžiausią „pasiimti“ gali „Tesla“ automobiliai, o Lietuvoje parduodami nauji šioje srityje pernelyg neišsiskiria.

"Jaguar I-Pace"
"Jaguar I-Pace"
© Gamintojo archyvas

Rinkoje dar šiemet turėtų pasirodyti „Jaguar I-Pace“, jau kitais metais gatvėse pamatysime pirmuosius „Porsche Mission E“ bei „Audi E-Tron“ modelius. Pastarieji, kaip teigia gamintojai, galės būti kraunami net 100 kW galia – taip 80 kWh ir didesnės talpos baterijos būtų pripildomos ne ką lėčiau nei mažesnės šiandienos elektromobilių 30 ar 40 kWh baterijos.

Ar nenutiks taip, kad Lietuvoje pristatysime stotelių, kurių galia jau po kelerių metų bus per maža moderniems elektromobiliams? Toli gražu ne: M. Kairys teigia, kad dabar montuojamų stotelių galia siekia iki 350 kW, tad itin dideles baterijas turintys elektromobiliai galės išnaudoti visą greitojo krovimo potencialą.

Daugelyje daugiabučių ar kotedžų kvartalų vienam būstui dažniausiai skiriama 10 kW galia – tiek pakanka visiems elektros prietaisams. Tačiau „Energijos sprendimų centro“ atstovas pabrėžia, kad didelės galios elektromobilių stotelių nereikia baimintis – jos turi visas moderniausias sistemas, apsaugančias nuo avarijų.

Nemokamos – tik laikinai

Daugelis elektromobilių įkrovimo stotelių kol kas yra nemokamos. Ir artimiausiu metu situacija nesikeis: viešųjų stotelių valdytojus tai daryti 5 metus įpareigoja ir finansiškai skatina ES. 2019 m. elektromobiliai galės ne tik įsikrauti energijos iš stotelės, bet ir grąžinti dalį jos į tinklą – tai bus nemenkas iššūkis viešajam sektoriui.

Artimiausias dešimtmetis žada lūžį transporto srityje
© Organizatorių archyvas

„Mūsų nuomone, dauguma elektromobilių krovimo stotelių per kelerius artimiausius metus taps mokamos. Nuo ateinančių metų bus galima elektromobilį ne tik įkrauti, bet ir atiduoti jo turimą energiją. Tai reiškia, kad vairuotojai galės įkrauti savo elektromobilius viešose vietose ir po to naudoti ją savo reikmėms, pavyzdžiui, namuose atiduoti į tinklą“, – teigia „Energijos sprendimų centro“ EV produkto vadovas Andrius Šeršniovas.

Šiandien tokia problema atrodo menka, tačiau ji gali išaugti kaip per sniegą ridenama gniūžtė, pavyzdžiui, didelėje „Tesla“ baterijoje sukauptos energijos vienam gyvenamajam namui užtektų savaitei. Tai atveria nemenkų galimybių piktnaudžiavimui.

„Elektromobilių skaičius artimiausiais metais toliau sparčiai augs: jau greitai nerimauti dėl mažo nuvažiuojamo atstumo neteks, nes įkrovimo stotelių tinklas bus labai platus. Skaičiuojama, kad elektromobilių kainos su vidaus degimo variklius turinčiais automobiliais susilygins 2022–2027 m., todėl artimiausi dešimt metų bus labai įdomūs. Per juos transporto srityje bus daugiau pokyčių nei per pastaruosius šimtą“, – optimistiškai apie elektra varomo transporto rinką svarsto A. Šeršniovas.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Kokį automobilį pirkti: naują ekonomišką ar naudotą prabangesnį?

Pasirinkimas tarp naujo ekonominės klasės ir naudoto, bet prabangesnio automobilio gali neduoti...

Atsakė į klausimą, ar tikrai didesni ratlankiai reiškia, kad teks pamiršti apie komfortą

Kai automobilių gamintojai pristatė miesto krosoverius, drauge su nauju segmentu gimė ir nauja...

Ši technologija turėjo būti skirta tik prabangiausiems automobiliams – dabar naudojama net identitetui kurti

Šviesos diodai, vadinamieji LED (angl. light emitting diodes), šiandien naudojami visur: pradedant...

Dizaineris paaiškino, kodėl tam tikrus automobilių atnaujinimus sunku pastebėti

Automobilių rinka tapo itin dinamiška, ypatingai – per pastarąjį penkmetį. Daugelis gamintojų...

Vairuotojai rankomis sustabdė grėsmingai riedantį automobilį

Jei ne greta sustojusių automobilių vairuotojai, dar nežinia, kaip būtų pasibaigęs vienoje iš...

Top naujienos

Du mėnesius pragaro „Azovstal“ požemiuose išgyvenęs ukrainietis: Putino „įsakymo“ jie nepaisė

Balandžio pabaigoje ir gegužės pradžioje prasidėjo civilių evakuacija iš rusų okupuoto...

Anksčiau veikė Lietuvoje, o dabar kursis Latvijoje: ar sugrįš žinomas prekybos tinklas

Maždaug prieš savaitę paaiškėjus, kad prekybos tinklas „Spar“ jau artimiausiu metu planuoja...

Gatvėje apklausti rusai reaguoja į Seimo sprendimą paskelbti juos teroristais: ta Lietuva kaip kokia Afrikos valstybė (22)

Lietuvos Seimo sprendimas Rusiją pripažinti teroristine valstybe neliko nepastebėtas. Kremliaus...

Karas Ukrainoje. Iš rusų derybininko – naujas siūlymas, Ukraina atrėmė atakas Severodonecke (3)

Ukraina atmetė galimybę susitarti su Rusija dėl paliaubų ir pareiškė, kad nesutiks su...

Armonaitė – apie laukiančią kovą Seime: turėjome tris galimybes (6)

Nors ir kompromisinis, nors ir maksimaliai konservatyvus, bet, kaip apie civilinės sąjungos...

Tvarumo entuziastė Gita: pigesnis daiktas parduotuvėje iš karto verčia pagalvoti apie žmogaus išnaudojimą

Dvidešimt metų pradinių klasių mokytoja dirbusi Gita Kriščiūnienė užsikrėtusi tvariu...

Delfi PliusVytautas Bruveris, laida „Kaip pas žmones“, Virginija Spurytė

Ukrainai – amoralus Vakarų siūlymas: šurmulį sukėlė Vokietijos intelektualų laiškas (15)

Ukraina neturėtų bet kokia kaina siekti paliaubų su Rusija , kaip tai Kijevą esą ragina daryti...

Profesorius Labanauskas atsakė, kiek kiaušinių per dieną suvalgyti sveika (3)

Kiaušiniai kartas nuo karto vis sukelia naujų diskusijų – ar jie tikrai sveiki? Ar juos...

Olena Zelenska įvardijo tik du žodžius, kuriuos nori išgirsti iš savo vyro (2)

Pirmoji Ukrainos ponia Olena Zelenska kartu su savo vyru prezidentu Volodymyru Zelenskiu davė...

Užkalnis paliko Italiją sotus ir laimingas (2)

Kodėl laimingas? Juk esu sakęs: nenoriu grįžti į Lietuvą po devynių mėnesių kelionių. Bet...