aA
Ryte skubėdami į darbus, lydėdami vaikus į mokyklas ir eidami per perėjas, beveik pusė pėsčiųjų Lietuvos didmiesčiuose nepaiso saugaus eismo taisyklių, teigiama pranešime žiniasklaidai. Vakare susitelkimas į eismo saugumą kiek padidėja, tačiau ryškūs skirtumai ir tarp miestų: eidami per pėsčiųjų perėją mažiausią dėmesį kelių eismo taisyklėms ir saugumui demonstruoja pėstieji Kaune, didžiausią – Klaipėdoje.
Sniegas Vilniuje
© DELFI / Andrius Ufartas

Eksperimento, atlikto draudimo bendrovės BTA, duomenimis, drausmingai kelią pereina vos 36 proc. kauniečių ir net 64 proc. klaipėdiečių. Sostinėje drausmingų pėsčiųjų užfiksuota 45 proc. Andrius Žiukelis, draudimo bendrovės Ekspertizių skyriaus vadovas, sako, kad skaičiai yra per maži ir kelia nerimą dėl pėsčiųjų saugumo.

„Pėstieji – pati pažeidžiamiausia, dažniausiai eismo įvykiuose nukenčianti grupė. Tačiau eksperimentas rodo, kad kai kada jie patys nepaiso elementarių saugumo reikalavimų, per perėją eina net neapsidairę, įsmeigę akis į telefoną, su ausinėmis. Kaune situacija tikrai pašiurpino: realiai vos 1 iš 3 žmonių per perėją eina drausmingai. Maža to, čia net 17 proc. pėsčiųjų į važiuojamąją dalį žengia neapsidairę, o dar 18 proc. – eidami nepaiso perėjos ribų. Esant tokiai pėsčiųjų kultūrai tikrai sunku tikėtis, jog nelaimių statistika greitai pasikeis, o jaunoji karta turės pavyzdį, iš kurio galės mokytis saugaus eismo pagrindų“, – sako A. Žiukelis.

Pasak specialisto, dažnai pamirštama, kad net ir per perėją, nesvarbu, reguliuojama ji ar ne, eiti galima tik įsitikinus, kad tai saugu.

„Gatvę ar kelią kirsti derėtų tik ten, kur yra perėjos. Tiesa, nemažai žmonių ignoruoja faktą, kad net ir perėja nėra šimtaprocentinę pimenybę pėsčiajam suteikianti teritoriją – čia vis tiek privaloma būti budriam ir atidžiam. Pėstieji, tarkime, privalo praleisti specialiųjų tarnybų automobilius su įjungtais švyturėliais, visada dėvėti atšvaitus, stebėti, ar automobilis suspės sustabdyti. O plačiai paplitęs požiūris, kad įvykus nelaimei pėsčiasis nebus kaltas, tikrai neprisideda prie eismo saugumo. Šiuo atveju svarbu ne kas kaltas, o kaip išvengti nelaimės ir skaudžių padarinių, kurie dažniausiai užgula būtent pėsčiuosius“, – aiškina A. Žiukelis.

Pėstieji – nekantrūs ir „kurti“

Pasak jo, situacija kiek optimistiškiau nuteikia Klaipėdoje. Čia 6 iš 10 per pėsčiųjų perėją eina tvarkingai.

„Klaipėdoje situacija drausmės požiūriu geriausia iš visų trijų didžiųjų miestų. Į akis krenta nebent tai, kad klaipėdiečiai – labai nekantrūs. 11 proc. pėsčiųjų į perėją žengia nesulaukę žalio šviesoforo signalo ir tai didžiausias procentas šią klaidą darančių žmonių visuose trijuose didmiesčiuose. Nors atrodo, kad kartais net ir reguliuojamoje sankryžoje pakanka tik apsidairyti ir per kelią eiti, jei nėra transporto priemonių, iš tiesų tai didelė klaida – reguliuojamoje sankryžoje paisyti šviesoforo signalų yra privaloma, ir per perėją eiti galima tik sulaukus žalio signalo“, – aiškina specialistas.

Vilnius pagal pėsčiųjų drausmę atsiduria per vidurį. Elementarių saugumo reikalavimų čia laikosi dauguma pėsčiųjų, tačiau į akis krenta tai, kad būtent sostinėje daugiausia žmonių, į kelią žengiančių su ausinėmis.

„Ne tik regėjimas, bet ir klausa yra viena svarbiausių juslių, kai dalyvaujame eisme. Tuo tarpu tarp vilniečių paplitęs įprotis visur vaikščioti su ausinėmis, taip pat ir eiti per gatvę, yra ko gero nemažiau pavojingas nei žengti į perėją neapsidairius. Juk taip mes negauname dalies svarbios informacijos, galime neišgirsti specialiųjų tarnybų automobilių, kuriuos pėstieji taip pat turi praleisti net ir degant žaliam šviesoforo signalui“, - pavojus vardina A. Žiukelis.

Vakare geriau nei ryte

Dar viena į akis krentanti pėsčiųjų elgesio tendencija – visuose trijuose miestuose daugiau nedrausmingų pėsčiųjų fiksuojama rytais nei vakarais.

„Eksperimentas parodė, kad rytais nedrausmingai per kelią pereina 56 proc. žmonių, o vakarais - tik 42 proc. Panašu, kad ryto skuba, bandymas suspėti į darbus, mokymo įstaigas žmones taip įsuka, kad jie pamiršta skirti pakankamai dėmesio eismo saugumui. Be to, dalis pėsčiųjų ryte, atrodo, įjungia autopiloto režimą, įsivaizduoja, kad kelią moka mintinai, žino, kokiu dažnumu užsidega šviesoforas, ir dėl to eisme elgiasi nedrausmingai“, - aiškina BTA specialistas.

Tuo tarpu vakare, pasak jo, žmonės mažiau skuba, pasibaigus darbams tiesiog gali daugiau dėmesio skirti aplinkai.

„Tiesą pasakius, šaltuoju metų laiku, kai dienos trumpos, o eismo sąlygos labai nepastovios, tiek rytas, tiek vakaras yra tikrai rizikingas metas pėstiesiems. Juos sunkiau pamatyti tamsoje, reikia didesnio atstumo sustabdyti automobilį. Todėl gebėti saugiai ir tvarkingai pereiti per gatvę yra būtina ir tai, priešingai nei kartais manoma, nėra automatinis veiksmas, jam visada reikia dėmesio, reakcijos į aplinkybes, adekvataus situacijos įvertinimo. Vardan bendro saugumo visi turime stengtis kelyje būti maksimaliai sąmoningi, kultūringi ir pagarbūs. Tai yra patikimiausias ir geriausias būdas padidinti bendrąjį eismo saugumą“, - įsitikinęs A. Žiukelis.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Policijos reidas: vidury žiemos kai kurie kauniečiai važinėja „plikomis“ padangomis (113)

Trečiadienį Kaune buvo surengtos dvi policinės priemonės, skirtos vairuotojų daromiems Kelių...

Kelių policijos viršininkas: būna, apie girtus prie vairo žino, bet neskundžia, nes jie – geri žmonės (99)

Tragiška girto vairuotojo sukelta avarija Marijampolėje, kai žuvo trys vienos šeimos nariai,...

Pūga patikrino vairuotojų įgūdžius: policija kalba apie išaugusį avarijų skaičių (12)

Vilniaus apskrities policija fiksuoja per pūgą ketvirtadienį išaugusį techninių eismo...

Prekybos centro aikštelėje „driftinę“ BMW vairuotojai priminė senas policijos „nuodėmes“ (109)

Du Vilniaus prekybos centro „Panorama“ požeminėje aikštelėje šonu slydę BMW vairuotojai...

Kauniečiai prisilakstė – per šventes policija pažeidėjus skaičiavo šimtais (6)

Praėjusią savaitę, gruodžio 24 gruodžio 30 dienomis, Kauno apskrities vyriausiojo policijos...

Top naujienos

Globos namuose augančių vaikų seserys šaukiasi pagalbos: juos nori atskirti ir išvežti į užsienį (114)

„Jie nenori būti įvaikinti į užsienį ir išskaidyti po vieną, po du“, – teigė su DELFI...

Pasiūlymas uždirbti 2 tūkst. eurų atsirūgo: darbdavys nemoka pinigų, grasina susidoroti (38)

Į DELFI redakciją kreipėsi darbuotojas Marius (vardas pakeistas – DELFI), kuriam darbdavys neva...

Netikrame puslapyje – šauktinių sąrašai: apsigauti galėjo ne vienas (8)

Trečiadienį šalies jaunuoliai jau galėjo sužinoti, ar šiemet yra pašaukti atlikti privalomąją...

Dakare – iškilmingai apdovanoti pasiekę finišą, o lietuviai prieš šventę spėjo nuveikti gerą darbą papildyta 04.38 (11)

Dakaras nėra užbaigtas, kol jo dalyvis nepravažiuoja pro finišo arką. Tokia procedūra...

Žvejų laukia svarbus draudimas: vienas nusižengimas gali gerokai paploninti piniginę (15)

Besilaikanti neigiama oro temperatūra ir užsalę vandens telkiniai – tikra laimė ir pramoga...

Algis Kriščiūnas: išsirinkę pirmąjį būstą Kanaruose padarėme brangiausią klaidą (2)

„Atsibudę ryte išėjome į gatvę ir supratome, kad padarėme turbūt brangiausią klaidą...

Abi rankas Dakare susilaužęs Bardauskas: pavažiavau 200 metrų ir daugiau nebegalėjau (10)

Tai, kad Dakaras gali būti labai nenuspėjamas ir neretai smūgiuoti žemiau juostos, įrodė Balio...

Įspūdingą Sabonio seriją nutraukę „76ers“ iškovojo triuškinamą pergalę Indianapolyje (4)

NBA pirmenybėse vieną skaudžiausių sezono pralaimėjimų patyrė Indianos „Pacers“ (29-15)...

Septyni požymiai, bylojantys, kad jums būtinai reikia atostogų

Jei jaučiatės priėję liepto galą, gal jums tikrai reikia pagaliau eiti atostogų. Tad jei jūsų...

2018-ieji NT rinkoje įsirėš į istoriją: kas stebina net analitikus? (12)

Apibendrinus 2018 metų rezultatus, galima teigti, kad praėję metai buvo vieni aktyviausių būsto...