aA
Balų sistema prasižengusiems vairuotojams – kaip debesėlis – tai atsiranda, tai pradingsta. Vieni vairuotojai jos bijo, kiti juokiasi, o treti mano, kad tai sovietinis palikimas, skatinantis korupciją. Kur visgi dingo valdžios pažadai įvesti balų sistemą prasižengusiems vairuotojams?
Naktinis reidas Viniuje
Naktinis reidas Viniuje
© DELFI / Erikas Skardžius

Kaip veiksminga priemonė, siekiant pažaboti nuolat Kelių eismo taisykles (KET) pažeidžiančius vairuotojus, balų sistema turėjo įsigalioti kartu su Administracinių teisės pažeidimų kodeksu prieš kelerius metus. Tuo metu to aktyviai siekė vidaus reikalų ministro pareigas ėjęs Saulius Skvernelis.

Siūlymo esmė – pažeidimus, kurie skatina avaringumą, vertinti tam tikra balų suma. Jei per metus surenkama dešimt balų, vairuotojas netenka teisės vairuoti. Paskutinius tris balus, praėjęs specialius kursus, vairuotojas galėtų panaikinti.

Balai būtų buvę įtraukiami į duomenų registrą, o tai, už ką ir kiek kartų yra nubaustas bei kiek balų turi, vairuotojas galėtų sužinoti neišėjęs iš namų, elektroniniu būdu, per elektroninį policijos paslaugų portalą.

Planuota, kad pažeidimai, už kuriuos būtų skiriami balai, būtų atrenkami pagal avaringumo statistiką. VRM projekte buvo išskirta 14 pažeidimų grupių, už kuriuos policijos pareigūnai galėtų skirti baudos balus. Tačiau S. Skverneliui palikus ministro postą entuziazmas išgaravo ir pažadų nebeliko. Galbūt tapęs premjeru S. Skvernelis persigalvojo?

„Vyriausybėje esu du metus ir per šį laiką niekada apie tai nebuvo kalbėta. Mes kalbėjome apie automatinį protokolo surašymą, greičio matuoklių tinklo plėtrą, kitas saugumo priemones, tačiau apie balų įvedimą niekada neužsiminė nei premjeras, nei susisiekimo ministras ar kiti vyriausybės nariai“, – LRT TELEVIZIJOS laidai „Keliai. Mašinos. Žmonės“ sako vidaus reikalų ministras Eimutis Misiūnas.

O Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Vytautas Grašys mano, kad baudos balų sistemos grąžinimas tikrai nepakenktų ir vairuotojus tai paskatintų elgtis kur kas atsakingiau.

„Mes pasisakėme, kad balų sistema veiktų kaip prevencija ir vairuotojai elgtųsi atsakingiau. Žinoma, vairavimo kultūra ir atsakingumas gerėja, tačiau tempai netenkina. Avarijos ir jose žuvusių žmonių skaičius rodo, kad turime ieškoti sprendimų.

Naktinis reidas Viniuje
Naktinis reidas Viniuje
© DELFI / Erikas Skardžius

Greičio viršijimas, išvažiavimas į priešpriešinio eismo juostą yra pagrindinės eismo įvykių priežastys ir manau, kad balų sistema tikrai darytų įtaką avarijų mažinimui“, – teigia V. Grašys.

Kad balų sistema tikrai prisidėtų prie nedrausmingų vairuotojų pažabojimo, įsitikinęs ir vairavimo mokyklos „Amplius“ vadovas bei vairavimo instruktorius Artūras Pakėnas.

„Mano vairavimo stažas nemažas ir esu matęs visko – tiek balų sistemą, tiek jos nebuvimą. Pats vairavimo karjerą pradėjau dar tada, kai vairuotojo pažymėjimai buvo su talonais, kuriuose mušdavo skyles, kaip baudos balus.

Per tą laikotarpį pripratau prie pasakymo, kad pats drausmingiausias vairuotojas yra tas, kuriam iki teisių atėmimo trūksta tik vieno balo“, – pastebi A. Pakėnas.

Balų sistema – terpė korupcijai?

Kai kalbama apie balų sistemą, dažnai pasigirsta nuomonių, kad tai galėtų būti stimulu korupcijai. Tai yra, vairuotojas, kuriam iki teisių atėmimo beliko vienas balas, gali mėginti papirkti policijos pareigūnus ir taip mėginti išsisukti nuo atsakomybės. Tačiau tokiai nuomonei prieštarauja vairavimo profesionalas A. Pakėnas.

„Juk dabar taip pat yra – ir teisių atėmimas, ir bauda. Jei mane sustabdo pareigūnas ir žinau, kad už padarytą nusižengimą man gresia, pavyzdžiui, teisių atėmimas iki trijų mėnesių ir šimto eurų bauda, kas man neleidžia ir dabar pasiūlyti 50 eurų pareigūnui į rankas?“, – retoriškai klausia A. Pakėnas.

Kad balų sistema paskatintų korupciją abejoja ir V. Grašys.

„Manau, kad mes labai efektyviai išgyvendiname šį procesą iš policijos ir didelių problemų dėl to neturime. Taip pat, nuo šių metų įsigaliojus automatiniam protokolų surašymui, balų apskaitą taip pat būtų galima vykdyti automatiškai, todėl pareigūnas net nedalyvautų šiame procese“, – LRT TELEVIZIJOS laidai „Keliai. Mašinos. Žmonės“ pasakoja V. Grašys.

Ieško kitų priemonių

Vidaus reikalų ministras E. Misiūnas visgi tikina, kad baudos balų sistema vis tiek nepaveiktų tos dalies vairuotojų, kurie ir šiandien nekreipia dėmesio į KET bei daro tokius pažeidimus, už kuriuos jiems yra susikaupusios tūkstantinės nuobaudos. Tokių vairuotojų, pasak ministro, vos vienas, galbūt du procentai ir balų sistema pagrindinės problemos neišspręstų. Todėl kur kas efektyviau dėmesį nukreipti kitur.

„Kartu su policija mes pirmiausia galvojame apie prevencines priemones, kalbame apie akcijas, švietimo priemones. Kalbame, kad pirmiausia reikėtų keisti kultūrą, pavyzdžiui, kad vairuoti neblaiviam yra ne tik nesaugu, bet ir labai negražu.

Naktinis reidas Viniuje
Naktinis reidas Viniuje
© DELFI / Erikas Skardžius

Taip pat kalbame apie technologines priemones. Pavyzdžiui, automatiniai protokolai, kurie pažeidėją pasieks greičiau. Taip pat bus aukštas nuobaudos neišvengiamumo lygis. Žiūrime, kaip galime patobulinti baudų išieškojimo priemones“, – E. Misiūnas.

Galiausiai ministras patikina – baudos balų sistema, bent jau artimiausiu metu, negrįš.

„Šiuo metu ministerija tikrai nesiruošia teikti tokio projekto. Ant mano darbo stalo nėra juodraščių ir kol kas šis klausimas yra „uždarytas“, – tikina E. Misiūnas.

Visgi A. Pakėnas mano, kad balų sistema gali būti grąžinta, tiesiog tai daryti dabar nėra reikalo.

„Galbūt ši priemonė yra laikoma kažkuriam laikui? Aš nekalbu apie sąmokslo teorijas. Tiesiog galbūt Europos Sąjunga yra numačiusi kažkuriems metams kažkokius tikslus ir išmetus balų kortą ji tikrai suveiktų.

Pavyzdžiui, įsipareigojame 2030-iems metams stipriai sumažinti avarijų skaičių, todėl 2028-aisiais ištrauktume baudos balų kortą ir tai tikrai duotų staigų ir gerą efektą, o 2030-uosius mes pasitiktume su labai gerais avaringumo rodikliais“, – svarsto A. Pakėnas.

Nepaisant to, kad balų sistemos artimiausiu metu gražinti nežadama, policija primena, kad ir dabar už tam tikrus KET pažeidimus yra numatytos griežtos sankcijos – galite iš karto netekti vairuotojo pažymėjimo, transporto priemonės ar net sulaukti arešto.

Parengė Vytenis Kudarauskas.

www.lrt.lt
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(9 žmonės įvertino)
3.1111

Policija sulaikė dar vieną vairuotoją, kuris važiavo sėdėdamas ant savo „Tesla“ galinės sėdynės (17)

25-erių Paramas Šarma iš Berklio Kalifornijoje, JAV , turėjo pastatyti savo „ Tesla Model S “...

Nori lengvinti gyvenimą greičio viršytojams: užuot laukę baudos 2 metus, sulauktų per 20 dienų (56)

Seimo Ekonomikos komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius ketvirtadienį Seimui ketina pateikti...

Dviračiai ir elektriniai paspirtukai kelia grėsmę Laisvės alėjos pėstiesiems, o baudos – simbolinės (17)

Atšilus orams, į Laisvės alėją vėl plūsta tūkstančiai miesto šurmulio išsiilgusių...

Policija visoje Lietuvoje rengia neįprastą akciją: vairuotojus stebi pasitelkę fotoaparatus (250)

Akyli „Delfi“ skaitytojai gatvėje pastebėjo neįprastą vaizdą: pripratę prie „trikojų“...

Dūminančių automobilių vairuotojams pasislėpti nebepavyks: į gatves nuo vasaros išleidžiama speciali nuotolinė „akis“ (378)

Šią vasarą, pradedant įgyvendinti Aplinkos ministerijos projektą, ne mažiau kaip penkiose...

Top naujienos

Vyriausybė trečiadienį žada keisti karantiną: gerų žinių gali tikėtis kavinės ir prekybos centrai

Premjerės Ingridos Šimonytės teigimu, Vyriausybė trečiadienį svarstys įvairius karantino...

„Sodra“: atlyginimai auga dar sparčiau nei pernai, vidutinis uždarbis – 1465 eurai (230)

Gyventojų darbo pajamos šiemet auga netgi sparčiau nei pernai, tačiau didėja ir atskirtis –...

Tradicinę šeimą pasišovusių ginti „valstiečių“ flange ir kitoks balsas: ne visi pritaria Širinskienei (147)

Skirtingų lyčių asmenų santuoka pagrįstą šeimą pasišovusioje ginti Lietuvos valstiečių...

Netrukus – mokyklų tinklo pertvarka: 150 iš 1000 bus „motininės“, bet neigia jų virtimą elitinėmis (143)

Antradienį Švietimo, mokslo ir sporto ministerija (ŠMSM) pristatė savo „Tūkstantmečio...

Prie Vilniaus „Audi“ rėžėsi į „Toyota“: sužaloti žmonės (1)

Antradienį, apie 10.43 val., kelyje A2 (Vilnius-Panevėžys), neprivažiavus Maišiagalos, įvyko...

Skvernelis apie patikslintą biudžetą: valstybės skola auginama nepadoriai daug (16)

Opozicijos lyderis, buvęs premjeras Saulius Skvernelis kritikuoja Vyriausybės Seimui antradienį...

Nepaisant diskusijų tarp valdančiųjų, Seimas paskyrė Mizarą į KT teisėjus (45)

Seimas antradienį balsavo dėl naujų Konstitucinio Teismo ( KT ) ir Lietuvos Aukščiausiojo...

Dėl į „Wirecard“ skandalą įsivėlusios „Finolitos“ – Vokietijos politikų kritika Lietuvos bankui

Dėl Lietuvos įmonės „Finolita“, kuri įtariama „ Wirecard “ pinigų plovimo skandale,...

Gidas Vytis | D+

Kelionės po Vilniaus praeitį: kaip ir kodėl Katedros aikštėje atsidūrė drūtas riedulys?

Pavasarinės gaivos praskaidrintą dieną neblūdinėkime sostinės pakraščiais, o pasisukim...

Dėl palestiniečių ir Izraelio konflikto – Bideno siūlymas papildyta (28)

JAV prezidentas Joe Bidenas siūlo sureguliuoti Izraelio ir palestiniečių konfliktą remiantis...