aA
Lietuvos keliuose vairuotojai gali išvysti keletą skirtingų įrenginių, kurių funkcijos kartais supainiojamos. Pavyzdžiui, eismo stebėjimo kameros arba meteorologinės stotelės kartais palaikomos greičio radarais. LRT.lt nutarė išsiaiškinti, kurie įrenginiai skirti tik stebėjimui, o kurie skirti nedrausmingų vairuotojų nustatymui.
Moderniausias greičio matuoklis, Vilnius
Moderniausias greičio matuoklis, Vilnius
© Gamintojo archyvas

Greičio matuokliai

Šiuo metu Lietuvos keliuose galima pamatyti dviejų tipų greičio matuoklius – stacionarius ir vidutinio greičio. Stacionarūs užfiksuoja tik momentinį greitį, kuriuo automobilis važiuoja pro matuoklį.

O vidutinio greičio matuokliai dirba tam tikruose ruožuose. Pavyzdžiui, viename ruožo gale jis užfiksuoja laiką, kai automobilis į ruožą įvažiavo, o kitame gale fiksuojamas laikas, kada automobilis iš ruožo išvažiavo. Pagal tai nustatomas vidutinis transporto priemonės greitis. Jei jis didesnis nei numatyta – fiksuojamas pažeidimas.

„Atskirti, kur stacionarus, o kur vidutinio greičio matuoklis, galima pagal kelio ženklus. Prie sektorinį greičio matuoklį žyminčio kelio ženklo papildomai montuojama lentelė, kurioje nurodomas kontrolės ruožo ilgis“, – paaiškina Lietuvos automobilių kelių direkcijos Tarptautinių ryšių ir komunikacijos skyriaus patarėjas Saulius Jansonas.

Eismo, oro sąlygų ir svorio stebėjimo sistemos

Šalia kelio vairuotojai mato ne tik greičio matavimo įrangos kameras, bet ir tokias, kurios stebi eismą. Kartais, pamatę jas, vairuotojai išsigąsta, kad tai gali būti nepažymėti greičio matuokliai. Tačiau S. Jansonas nuramina – greičio jos tikrai nefiksuoja.

„Kelio ženklais šios eismo stebėjimo kameros nepažymėtos, nes jos nukreiptos į kelio dangą ir skirtos tik eismo sąlygoms stebėti. Jokių asmens duomenų jos nerenka“, – tikina S. Jansonas.

Vairuotojai, važiuojantys iš Vilniaus į Kauną, netoli Rumšiškių, gali pamatyti virš kelio įrengtą metalinę konstrukciją, ant kurios sumontuotos kelios kameros.

Ant metalinių santvarų sumontuotos kameros gali fiksuoti stambiagabarites transporto priemones, kurios neturi leidimo važiuoti šiuo keliu. Taip pat identifikuoti kelių mokesčio nesumokėjusius sunkvežimius.

Nuskaičius valstybinius numerius, galima nustatyti automobilius, kurie neturi galiojančios techninės apžiūros ir nėra apdrausti privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu. Taip pat identifikuoti policijos, valstybės sienos apsaugos ar muitinės tarnybų ieškomas transporto priemones.

Galiausiai, vaizdo stebėjimo įranga gali nustatyti transporto priemonės rūšį, rinkti duomenis apie transporto srauto intensyvumą ir greitį, bet visi šie duomenys renkami tik statistikai, o ne vairuotojų baudimui.

Į kelio dangą įmontuoti jutikliai gali nustatyti transporto priemonės svorį. Tai itin aktualu dėl to, kad tyrimai rodo, jog ketvirtadalis sunkiojo transporto Lietuvoje viršija leistiną svorį, o tai daro neigiamą įtaką kelių būklei ir greitesniam dėvėjimuisi.

S. Jansonas papildo, kad ši daugiafunkcė įranga šiuo metu pilnai paruošta naudojimui, bet kol kas veikia tik bandymų režimu. Automatinis baudimas dėl pažeidimų galės būti atliekamas modernizavus Administracinių nusižengimų registrą 2019-aisiais.

Dar vienas įrenginys, kurį vairuotojai kartais klaidingai identifikuoja kaip greičio matavimo įrangą – meteorologinės stotelės.

„Šalia valstybinės reikšmės kelių pastatytos automatinės kelių oro sąlygų stotelės, iš kurių duomenys renkami į Valstybinės reikšmės kelių eismo informacinę sistemą.

Kelių oro sąlygų stotelėse sumontuoti jutikliai, matuojantys kelių būklei ir eismo sąlygoms nustatyti reikalingą informaciją.

Tai yra, kelio dangos paviršiaus ir oro temperatūrą, oro santykinę drėgmę, rasos tašką, vėjo kryptį, greitį ir gūsius, kritulių intensyvumą ir tipą, matomumą, kelio dangos būklę, kelio konstrukcijos įšalo gylį“, – LRT.lt pasakoja S. Jansonas.

Dar vienas įvairiais mitais apipintas kelio įrengimas – į asfalto dangą įlieti „kvadratai“. Kol vidutinio greičio matuokliai buvo tik vizija, kai kurie vairuotojai manė, kad būtent tokie kvadratai atlieka greičio matavimo funkciją. Tai tiesa, tačiau informacija gaunama iš šių daviklių, skirta ne Kelių eismo taisyklių pažeidimų fiksavimui.

„Tai eismo intensyvumo skaitikliai, kurie į Valstybinės reikšmės kelių eismo informacinę sistemą teikia duomenis apie tam tikroje kelio atkarpoje pravažiavusių transporto priemonių vidutinį skaičių ir greitį. Tai padeda nustatyti kokiu greičiu atitinkamoje atkarpoje važiuojama žiemą ir kokiu vasarą“, – sako S. Jansonas.

Šiuo metu keliuose A1, A2 ir A5 yra įrengtos šešios kintamos informacijos ženklų sistemos. Jos įspėja apie iš šalutinio kelio išsukančius ar į apsisukimui skirtą juostą įvažiavusius vairuotojus. A1 ir A5 keliuose tokie ženklai įspėja ir apie prastas eismo sąlygas.

www.lrt.lt
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(1 žmogus įvertino)
1.0000

„Papuošėte“ automobilio numerį rėmeliu su užrašu „pa**bat“ – laukite policijos dėmesio ir baudos (417)

Valstybiniai automobilio numeriai – vieta, kur jokia vairuotojų fantazija neįmanoma: jie privalo...

Pažeidėjo ginčas teisme: ar „privati“ kamera teisėtai užfiksavo neapdraustą automobilį? (76)

Baudos už Kelių eismo taisyklių pažeidimus sulaukę vairuotojai neretai sugalvoja pačių...

Vilniuje susiklostė „StopCham“ verta situacija: stovėjimo vietų pristigę gyventojai priversti važinėti šaligatviu (147)

Lietuviai žiūrėdami vaizdo įrašus, platinamus Rusijos „StopCham“ organizacijos, siekiančios...

Įamžino absurdišką situaciją: nuo pareigūnų bėgęs vairuotojas metė motorolerį į policininką (26)

Dar praėjusiais metais Klaipėdos policija įsigijo transporto priemonių triukšmo lygio...

Vyras į šipulius sudaužė savo „Ferrari“, nors leistinas greitis gatvėje nesiekė 40 km/val. (19)

Karantino metu centrinio Londono gatvės yra tuščios, tačiau savaitgalį vienas vairuotojas čia...

Top naujienos

JAV branduoliniai ginklai Europoje vėl skelia žiežirbas: kaip tai atsilieps Lietuvai (92)

Būti ar nebūti. Tokia yra Vokietijoje atsinaujinusių aršių debatų dėl JAV branduolinių...

Užkalnis: restoranuose leisti pinigus - patriotinė pareiga (112)

Apie dešimt metų rašau apie maistą, kartais gerai, kartais išvis puikiai. Koks tikslas, klausiate...

Po virtinės kruvinų incidentų pasienyje Kinija ir Indija dislokuoja tūkstančius karių, baiminamasi atviro konflikto (186)

Gegužės 5 d. tarp Indijos ir Kinijos karių prie Pangongo ežero, esančio 4270 metrų aukštyje...

Lietuviško vyno gamintojas Juozas Vilkenis: šio gėrimo galima išgerti tik vieną taurę (50)

„Aš nedirbu, aš visą laiką atostogauju“, – štai taip apie savo veiklą sako vyndarys...

Berniukas gimė sveikas, bet netrukus pastebėjo nerimą keliančius požymius: kraujo tyrimai buvo netikėti (157)

Kauniečiai Gintarė ir Rytis Rudzinskai 2016 m. susilaukė sveiko berniuko, kurį pavadino Bernardu....

Gydytoja: 4 ženklai, rodantys, kad pas ginekologą apsilankyti reikia nedelsiant (1)

Medicinos centro „Northway“ Klaipėdoje gydytojos akušerės-ginekologės Agnės Tarvydienės...

Nuosavam sodui kiemo nereikia: 10 idėjų, kaip sukurti oazę daugiabučio balkone (5)

Daug kas klaidingai galvoja, kad sodai gali egzistuoti tik sodybose ar nuosavų namų sklypuose, kur...

Ne pirmą kartą grasinančių žinučių sulaukusi Mia jaučiasi įbauginta: žadu kreiptis į teisėsaugą (45)

Žinomai dainininkei Miai savaitgalį apkartino atviras grasinimas mirtimi. Tokią žinutę atlikėja...

Naujo kelio pradžia: istorinės lygiosios Tbilisyje ir kryptį į Vakarus blokavusi Maskva (9)

„Didžiausią įspūdį paliko ne tūkstančiai sirgalių stadione, o trispalvės vėliavos...

Dešrelės dabar ir seniau: kodėl pasikeitė jų skonis, ar tai pavojinga (137)

Ar teisus žmogus, kuris sako, kad prieš dvidešimt metų tos pačios rūšies dešrelių skonis buvo...

|Maža didelių žinių kaina