aA
Lietuvos keliuose vairuotojai gali išvysti keletą skirtingų įrenginių, kurių funkcijos kartais supainiojamos. Pavyzdžiui, eismo stebėjimo kameros arba meteorologinės stotelės kartais palaikomos greičio radarais. LRT.lt nutarė išsiaiškinti, kurie įrenginiai skirti tik stebėjimui, o kurie skirti nedrausmingų vairuotojų nustatymui.
Moderniausias greičio matuoklis, Vilnius
Moderniausias greičio matuoklis, Vilnius
© Gamintojo archyvas

Greičio matuokliai

Šiuo metu Lietuvos keliuose galima pamatyti dviejų tipų greičio matuoklius – stacionarius ir vidutinio greičio. Stacionarūs užfiksuoja tik momentinį greitį, kuriuo automobilis važiuoja pro matuoklį.

O vidutinio greičio matuokliai dirba tam tikruose ruožuose. Pavyzdžiui, viename ruožo gale jis užfiksuoja laiką, kai automobilis į ruožą įvažiavo, o kitame gale fiksuojamas laikas, kada automobilis iš ruožo išvažiavo. Pagal tai nustatomas vidutinis transporto priemonės greitis. Jei jis didesnis nei numatyta – fiksuojamas pažeidimas.

„Atskirti, kur stacionarus, o kur vidutinio greičio matuoklis, galima pagal kelio ženklus. Prie sektorinį greičio matuoklį žyminčio kelio ženklo papildomai montuojama lentelė, kurioje nurodomas kontrolės ruožo ilgis“, – paaiškina Lietuvos automobilių kelių direkcijos Tarptautinių ryšių ir komunikacijos skyriaus patarėjas Saulius Jansonas.

Eismo, oro sąlygų ir svorio stebėjimo sistemos

Šalia kelio vairuotojai mato ne tik greičio matavimo įrangos kameras, bet ir tokias, kurios stebi eismą. Kartais, pamatę jas, vairuotojai išsigąsta, kad tai gali būti nepažymėti greičio matuokliai. Tačiau S. Jansonas nuramina – greičio jos tikrai nefiksuoja.

„Kelio ženklais šios eismo stebėjimo kameros nepažymėtos, nes jos nukreiptos į kelio dangą ir skirtos tik eismo sąlygoms stebėti. Jokių asmens duomenų jos nerenka“, – tikina S. Jansonas.

Vairuotojai, važiuojantys iš Vilniaus į Kauną, netoli Rumšiškių, gali pamatyti virš kelio įrengtą metalinę konstrukciją, ant kurios sumontuotos kelios kameros.

Ant metalinių santvarų sumontuotos kameros gali fiksuoti stambiagabarites transporto priemones, kurios neturi leidimo važiuoti šiuo keliu. Taip pat identifikuoti kelių mokesčio nesumokėjusius sunkvežimius.

Nuskaičius valstybinius numerius, galima nustatyti automobilius, kurie neturi galiojančios techninės apžiūros ir nėra apdrausti privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu. Taip pat identifikuoti policijos, valstybės sienos apsaugos ar muitinės tarnybų ieškomas transporto priemones.

Galiausiai, vaizdo stebėjimo įranga gali nustatyti transporto priemonės rūšį, rinkti duomenis apie transporto srauto intensyvumą ir greitį, bet visi šie duomenys renkami tik statistikai, o ne vairuotojų baudimui.

Į kelio dangą įmontuoti jutikliai gali nustatyti transporto priemonės svorį. Tai itin aktualu dėl to, kad tyrimai rodo, jog ketvirtadalis sunkiojo transporto Lietuvoje viršija leistiną svorį, o tai daro neigiamą įtaką kelių būklei ir greitesniam dėvėjimuisi.

S. Jansonas papildo, kad ši daugiafunkcė įranga šiuo metu pilnai paruošta naudojimui, bet kol kas veikia tik bandymų režimu. Automatinis baudimas dėl pažeidimų galės būti atliekamas modernizavus Administracinių nusižengimų registrą 2019-aisiais.

Dar vienas įrenginys, kurį vairuotojai kartais klaidingai identifikuoja kaip greičio matavimo įrangą – meteorologinės stotelės.

„Šalia valstybinės reikšmės kelių pastatytos automatinės kelių oro sąlygų stotelės, iš kurių duomenys renkami į Valstybinės reikšmės kelių eismo informacinę sistemą.

Kelių oro sąlygų stotelėse sumontuoti jutikliai, matuojantys kelių būklei ir eismo sąlygoms nustatyti reikalingą informaciją.

Tai yra, kelio dangos paviršiaus ir oro temperatūrą, oro santykinę drėgmę, rasos tašką, vėjo kryptį, greitį ir gūsius, kritulių intensyvumą ir tipą, matomumą, kelio dangos būklę, kelio konstrukcijos įšalo gylį“, – LRT.lt pasakoja S. Jansonas.

Dar vienas įvairiais mitais apipintas kelio įrengimas – į asfalto dangą įlieti „kvadratai“. Kol vidutinio greičio matuokliai buvo tik vizija, kai kurie vairuotojai manė, kad būtent tokie kvadratai atlieka greičio matavimo funkciją. Tai tiesa, tačiau informacija gaunama iš šių daviklių, skirta ne Kelių eismo taisyklių pažeidimų fiksavimui.

„Tai eismo intensyvumo skaitikliai, kurie į Valstybinės reikšmės kelių eismo informacinę sistemą teikia duomenis apie tam tikroje kelio atkarpoje pravažiavusių transporto priemonių vidutinį skaičių ir greitį. Tai padeda nustatyti kokiu greičiu atitinkamoje atkarpoje važiuojama žiemą ir kokiu vasarą“, – sako S. Jansonas.

Šiuo metu keliuose A1, A2 ir A5 yra įrengtos šešios kintamos informacijos ženklų sistemos. Jos įspėja apie iš šalutinio kelio išsukančius ar į apsisukimui skirtą juostą įvažiavusius vairuotojus. A1 ir A5 keliuose tokie ženklai įspėja ir apie prastas eismo sąlygas.

www.lrt.lt
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(1 žmogus įvertino)
1.0000

„Akropolio“ aikštelėje „Rover“ rankinį trūktelėti nusprendęs jaunuolis prisivažinėjo: teks aiškintis policijai (49)

Kauno „Akropolio“ automobilių stovėjimo aikštelėje pasidraskyti nusprendusiam jaunuoliui...

Perspėja vengti pagrindinės Vilniaus gatvės: dėl avarijos eismas sustingo (33)

Pagrindinė miesto arterija, Geležinio Vilko gatvė, tampa tikru galvos skausmu vairuotojams, jei...

Po mokyklinio autobuso ir „Lexus“ avarijos trūko kantrybė: pavojingoje sankryžoje atsiras naujovių (30)

Ne vieną avariją stebėję Kauno rajono gyventojai pagaliau sulauks pokyčių. Viena avaringiausių...

Įamžino sukčių su visais įrodymais: už 800 eurų parduodamai „Audi“ atsuko ridą ir pats pamiršo (106)

Automobilio ridos klastojimas – veiksmas, už kurį Lietuvoje galima sulaukti baudžiamosios...

Reidą surengė ten, kur vairuotojai dar nebuvo matę: policijai teko gaudyti išsigandusius ir apsisukančius (30)

Ketvirtadienio popietę pareigūnai patikros punktą įsirengė Kauno rajone . Greitajam blaivumo...

Top naujienos

Vienos geriausių gimnazijų Lietuvoje abiturientė: išėję iš kabinetų verkėme – iš mūsų tiesiog pasišaipė

Birželio 14 d. Lietuvos abiturientai laikė anglų kalbos egzaminą, kuris dalį jų jau spėjo...

Skandalingas policijos tyrimas: po svaiginančios šlovės pramogų pasaulyje – gėdingas nuopolis (159)

„DJ mokykla – tai ne tik galimybė gauti mokymų pradmenis, bet ir įsitraukti į pramoginę...

Aistė Žebrauskienė | D+

Geidžiamiausi darbdaviai ir tūkstančius siekiantys atlyginimų skirtumai: kai kur situacija – paradoksali

„Sodrai“ pradėjus skelbti vyrų ir moterų atlyginimų skirtumus, kai kuriose didelėse Lietuvos...

Lietuvoje nustatyti 75 nauji koronaviruso infekcijos atvejai, mirė 4 žmonės (11)

Praėjusią parą, penktadienį, Lietuvoje patvirtinta 75 nauji koronaviruso ( COVID-19 ) atvejai,...

Romas Sadauskas-Kvietkevičius. Sveiki, atvykę į Pagiežos atrakcionų parką (120)

Mano niūrioje vėlyvojo sovietmečio vaikystėje tokiu metų laiku, kai pamiškės jau kvepia...

Pasiruoškite: į Lietuvą ateina stichinė kaitra – įspėjo, kur situacija gali būti pavojinga (32)

„Artimiausiomis dienomis vyrausiančių orų jau tikrai nepavadinsi lietuviška vasara, tai –...

Regimantas Dima | D+

Tinkamiausi tinginio sodo augalai: eglė puode, lochelis ir uogos, kurių baisu net paragauti

Vėl vaikštinėju po savo sodą. Krūva augalų turi keistų ypatybų, o kai kurie net humoristinių...

Vytenis Miškinis | D+

Vieno žymiausių Lietuvos mafiozo nužudyme – mįslingo milijonieriaus šešėlis

Prieš 7 metus Lietuvą sudrebino mafijos laikus primenantis nusikaltimas – 4 šūviais nužudytas...

Amy Winehouse bičiulis prabilo apie tragiškai mirusios atlikėjos paskutines dienas ir tai, ko ši labiausiai troško (3)

Geriausias Amy Winehouse vaikystės draugas prakalbo apie paskutines dainininkės dienas. Tai nutiko...

Po akistatos Ženevoje – vienareikšmis vertinimas: Bidenas gavo tai, ko norėjo (456)

Trečiadienį Ženevoje įvyko Joe Bideno ir Vladimiro Putino susitikimas. Teigiama, kad susitikime...