aA
Nors greičio viršijimas yra dažniausia tragiškai pasibaigusių avarijų priežastis, adrenalino mėgėjų nestabdo nei didmiesčiuose dygstantys mobilūs trikojai greičio matuokliai, nei plečiamas stacionarių matuoklių tinklas. Tyrimai atskleidė, kad kone kas trečias šalies vairuotojas greičio matuoklius vertina kaip menkavertę kliūtį ir akceleratoriaus pedalą atleidžia tik šių prietaisų fiksavimo zonoje, skelbiama pranešime žiniasklaidai.
Greičio matuoklis
Greičio matuoklis
© Policija

Draudimo bendrovės BTA užsakymu „Spinter tyrimai“ sausį atliktos reprezentatyvios apklausos metu 29 proc. vairuotojų teigė leistino greičio besilaikantys tik matuoklių fiksavimo zonose. Dar 6 proc. pripažino net ir šiose zonose dažnai viršijantys leistiną greitį.

Greitį viršija daugiau nei trečdalis

„Tyrimo rezultatai nustebino – daugiau nei trečdalis vairuotojų neslepia akceleratoriaus pedalą spaudžiantys daugiau nei leidžiama, o matavimo prietaisai tokius adrenalino fanatikus pristabdo tik trumpam. Tai rodo, kad didelė dalis vairuojančių asmenų net nesuvokia, kokią grėsmę savo veiksmais kelyje sukelia sau ir kitiems eismo dalyviams“, – sako draudimo bendrovės Ekspertizių skyriaus vadovas Andrius Žiukelis.

Tiesa, 22 proc. vairuojančių asmenų tyrimo metu įvardijo, kad plečiamas matuoklių tinklas skatina juos drausmingiau vairuoti ne tik greičio matavimo zonose, bet ir kitose kelio dalyse.

Tuo tarpu 37 proc. teigė visuomet važiuojantys leistinu greičiu nepaisydami greičio matuoklių buvimo ar nebuvimo.

„Kiekviena administracinė priemonė – baudų didinimas, greičio matuoklių įrengimas – turi įtakos vairuotojų elgsenai jau vien dėl to, kad apie tai plačiai diskutuojama žiniasklaidoje, socialinėje medijoje, vairuotojai patys buriasi į grupes. Visgi ilgalaikėje perspektyvoje didžiausią teigiamą įtaką turi edukacija ir mąstymo pokyčiai – kol patys neįsąmoninsime galimų greičio viršijimo pasekmių, administracinės priemonės bus mažai veiksmingos“, – sako A. Žiukelis.

Statistika negailestinga – greitis žudo

Lietuvos kelių policijos tarnybos duomenimis, saugaus važiavimo greičio nepasirinkimas ar leistino greičio viršijimas 2019 m. buvo svarbiausia avarijų priežastis, nulėmusi 35 proc. eismo įvykių, kurių metu žuvo ar buvo sužeisti žmonės.

Pasak A. Žiukelio, vairuojantiems pravartu atsiminti paprastą formulę – greitį padidinus dukart, stabdymo kelias pailgėja maždaug 4 kartus: „Tai reiškia, kad esant geroms oro sąlygoms važiuodami 50 km/val. greičiu ir pastebėję priešais mus išdygusią kliūtį, mes sustosime nuvažiavę maždaug 15-16 metrų. Tuo tarpu skriejant 100 km/val. greičiu, stabdymo kelias atitinkamai pailgėja iki 60-64 metrų“.

Svarbiausia – eismo kultūros ugdymas

Draudimo eksperto teigimu, mokytis saugaus dalyvavimo eisme būtina nuo mažens. Pavyzdį vaikams pirmiausia turėtų rodyti drausmingai vairuojantys tėvai, prisisegantys saugos diržus, nesėdantys už vairo išgėrę alkoholio, neviršijantys greičio.

„Būtent tokios iš pažiūros smulkmenos ir lemia būsimųjų vairuotojų požiūrį. Jei numosime ranka į saugos diržus, viršysime greitį ar vairuosime nesaugiai, tą matydami mūsų vaikai galvos, kad tai yra normalu, ir ateityje elgsis taip pat. Žinoma, saugaus eismo kultūrai daugiau dėmesio turėtų skirti ir švietimo sistema, ne tik tėvai“, – sako A. Žiukelis.

Pasak eksperto, su tragiškomis greičio viršijimo pasekmėmis taip pat tikslinga supažindinti ir visus būsimuosius vairuotojus: „Dažnai jauni asmenys mokosi vairavimo teorijos ir praktikos vedami vienintelio tikslo – išlaikyti vairavimo egzaminus, o ne tam, kad realiai išmoktų dalyvauti eisme. Pavyzdžiui, JAV vairavimo kursų lankytojai privalo apsilankyti sudaužytų automobilių aikštelėse, kurių darbuotojai vizualiais pavyzdžiais parodo, dėl kokių priežasčių automobiliai tapo metalo laužu ir kas gresia nesilaikant eismo taisyklių“.

Automobilių greitis lemia ir pėsčiųjų žūtis

Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) skelbia, kad nesaugus ar neleistinas greitis yra svarbiausias žūčių bei sužalojimų keliuose faktorius. Atliktų studijų duomenimis, greičio sumažinimas vos 1 km/val. eismo įvykio tikimybę sumažina maždaug 2-3 procentais.

Automobilių vairuotojų viršijamas greitis pražūtingas ir kitiems eismo dalyviams, pirmiausia – pėstiesiems. PSO duomenimis, partrenkti 30 km/val. važiuojančio automobilio išgyvena maždaug 90 proc. pėsčiųjų. Tikimybė likti gyvam susidūrus su 45 km/val. važiuojančiu automobiliu sumažėja iki 50 procentų. Patekus po 80 km/val. skriejančio automobilio ratais, tikimybės išgyventi nelieka.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(40 žmonių įvertino)
2.8250

Po mokyklinio autobuso ir „Lexus“ avarijos trūko kantrybė: pavojingoje sankryžoje atsiras naujovių (30)

Ne vieną avariją stebėję Kauno rajono gyventojai pagaliau sulauks pokyčių. Viena avaringiausių...

Įamžino sukčių su visais įrodymais: už 800 eurų parduodamai „Audi“ atsuko ridą ir pats pamiršo (99)

Automobilio ridos klastojimas – veiksmas, už kurį Lietuvoje galima sulaukti baudžiamosios...

Reidą surengė ten, kur vairuotojai dar nebuvo matę: policijai teko gaudyti išsigandusius ir apsisukančius (30)

Ketvirtadienio popietę pareigūnai patikros punktą įsirengė Kauno rajone . Greitajam blaivumo...

Dėl nusipirkto „Civic“ kreipėsi į teismą – nepatiko svylanti sankaba, bet susigrąžinti sumokėtų pinigų nepavyko (47)

Ant Klaipėdos apygardos teismo stalo atsidūrė byla, kurios epicentre – 13 metų senumo ir...

Į darbą paleido „trikojus“: pagautas ir greičio rekordininkas latvis, ir dviratininkas su 2,5 promilės (32)

Kauno pareigūnai praėjusią savaitę, gegužės 31 – birželio 6 dienomis, tikrino, kaip eismo...

Top naujienos

Po ilgos kovos motina įrodė, kad jos 7-metė dukra nėra kalta dėl „Maximoje“ kilusio gaisro (239)

Septynmetės mergaitės motinai prireikė daugybės laiko ir jėgų, kad įrodytų, jog jos mažametė...

Vilnietis nusivylęs neseniai įsigaliojusia tvarka: tą patį mokestį turi mokėti du kartus papildyta teisininko paaiškinimu (74)

Ir vystytojai, ir fiziniai asmenys, norintys statyti namą, kuriam reikalingas statybą leidžiantis...

Lietuvoje nustatyti 72 nauji koronaviruso atvejai, mirė vienas žmogus (1)

Praėjusią parą šalyje nustatyti 72 nauji COVID-19 atvejai, nuo šios infekcinės ligos mirė...

Mačiulis paaiškino, kodėl ėjo pasveikinti maršo dalyvių: slėptis būtų buvę negražu, išeiti galvojo ir Nausėda (210)

Su „Didžiojo Šeimos gynimo maršo“ protesto dalyviais ketvirtadienį prie Prezidentūros išėjo...

Grįžęs į Rusiją Putinas ėmėsi „ginti“ Bideną, bet užsipuolė jo atstovę (67)

Rusijos prezidentas Vladimiras Putinas po trečiadienį Ženevoje vykusio viršūnių susitikimo...

Vaida Kurpienė | D+

Ką valgyti? Su Vaida Kurpiene: kenčiantiems nuo aknės ar žvynelinės – štai kaip turėtumėte maitintis

Kenčiate nuo aknės ar žvynelinės? Metas atkreipti dėmesį į tai, ką valgote. Ko negalima...

Danielius Bunkus Vilniaus centre pastebėtas su britų milijardieriumi Johnu Caudwellu: Lietuvoje vieši ir Modesta Vžesniauskaitė (81)

Milijardierius Johnas Caudwellas kartu su neseniai kūdikio susilaukusia žmona buvusia olimpiete...

Brazilija Pietų Amerikos čempionate šluoja varžovus nuo kelio, Neymaras artėja prie Pele rekordo

Pietų Amerikos futbolo čempionate raumenis demonstruoja Brazilijos rinktinė. Ketvirtadienį ji 4:0...

Iš Baltarusijos plūstančių nelegalų srautas nemažėja: sučiupti dar aštuoni (31)

Ignalinos rajone Tverečiaus užkardos pasieniečiai sulaikė 8, įtariama, Irako piliečius, kurie...