Tiesa, dėl tokio nepaklusimo Lietuvai gali tekti aiškintis ES Teisingumo Teisme. Taip jau nutiko Lenkijai, kuri laikosi tokios pat pozicijos ir nenori leisti registruoti dešiniavairių automobilių. Susisiekimo viceministras Rimvydas Vaštakas DELFI sakė, kad EK nemalonę dėl šio klausimo užsitraukė ir Latvija.

Neoficialiai kalbama, kad EK reikalauja leisti registruoti dešiniavairius automobilius tokiose šalyse kaip Lietuva, Lenkija ir Latvija, nes patiria spaudimą iš Didžiosios Britanijos naudotų automobilių pardavėjų, kurie nori atsikratyti senomis mašinomis, o geriausiu prieglobsčiu senienoms laikomos būtent šios šalys.

Valstybinės eismo saugumo komisijos posėdyje nuspręsta, kad Susisiekimo ministerija kreipsis į Seimą, kuris turėtų įvertinti dėl EK reikalavimo susidariusią padėtį ir galimas pasekmes.

Parduoti galima, registruoti – ne

Europos Komisija dar praėjusių metų pabaigoje nusprendė prašyti Lietuvos pašalinti kliūtis registruoti šalyje transporto priemones, kurių vairas dešinėje pusėje. Pagal Lietuvos teisės aktus vairas turi būti įrengtas kairėje transporto priemonės pusėje. Nauji ir naudoti automobiliai, kurių vairas dešinėje pusėje, šiuo metu Lietuvoje neregistruojami.

Komisija mano, kad šie registravimo apribojimai sudaro neproporcingą kliūtį į Lietuvą iš kitų ES valstybių narių importuoti transporto priemones, kurių vairas dešinėje pusėje.

Dėl naujų automobilių Komisija mano, kad kliūtys registruoti naujas transporto priemones, kurių vairas dešinėje pusėje, nesuderinamos su Direktyva 70/311/EEB dėl transporto priemonių vairo mechanizmo tipo patvirtinimo ir Direktyva 2007/46/EB dėl EB motorinių transporto priemonių tipo patvirtinimo. Dėl naudotų automobilių Komisija mano, kad Lietuva pažeidžia ES laisvo prekių judėjimo taisykles (Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 34 straipsnis).

Prabėgus porai mėnesių nuo EK prašymo, Susisiekimo ministerija atsakė, kad EK neteisingai kelia klausimą dėl draudimo eksploatuoti transporto priemones dėl priežasčių, susijusių su jų vairavimo mechanizmu, nes direktyvoje 70/311/EEB net neužsimenama apie vairo įrengimo vietą automobilyje. Lietuva šiuo pagrindu nenustato ribojimų – Lietuvos teisės aktai nevaržo laisvo prekių judėjimo, o mūsų šalyje niekada nebuvo draudžiama transporto priemonių, pritaikytų eismui kaire kelio puse ir turinčių vairą dešinėje, prekyba.

Lietuvos teisės aktai draudžia registruoti automobilį su dešinėje pusėje įrengtu vairu dėl priežasčių, susijusių su vairuotojo galimybe saugiai vairuoti transporto priemonę, o ne dėl vairo mechanizmo tinkamo veikimo ar patikimumo.

Susisiekimo ministerija EK adresuotame laiške teigė, kad vairuojant dešiniavairę transporto priemonę dėl mažesnio matomumo lauko vairuotojui tampa žymiai sudėtingiau lenkti, daryti kairįjį posūkį, atlikti kitus manevrus. Tai reikalauja papildomų automobilio valdymo gebėjimų ir įgūdžių, kurie Lietuvoje pirminiame vairavimo mokyme nėra įgyjami.

Šalies kelių infrastruktūra (pvz., maršrutinio transporto stotelės) pritaikyta tik dešinės pusės eismui. Todėl už kelių tiesimą, projektavimą ir priežiūrą atsakingų institucijų nuomone, transporto priemonių su vairu dešinėje pusėje naudojimas padidintų susidūrimų tikimybę.

Automobilio pritaikymo eismo sistemai reikšmę atspindi ir moksliniai tyrimai, atlikti JAV, Kanadoje, Europos šalyse. Tyrimai parodė, kad rizika pakliūti į eismo įvykį dešinės kelio pusės eisme su automobiliu, pritaikytu eismui kaire kelio puse, yra 30-40 proc. didesnė.

2007–2010 m. iš Jungtinės Karalystės į Lietuvą buvo importuoti 9066 automobiliai, iš jų apie 95 proc. buvo su vairu dešinėje pusėje. Visi šie automobiliai buvo perdaryti pagal nustatytus reikalavimus ir pritaikyti eismui dešine kelio puse, ir tik tada buvo užregistruoti Lietuvos transporto priemonių registre.

Šaltinis
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (8)