aA
Nors automobiliai be vairuotojų dar neokupavo viso pasaulio gatvių, kai kurios valstybės tam ruošiasi atsakingiau nei kitos. O kai kurios į bepilotį transportą žiūri itin atsargiai. Svarstymo stadiją, kaip užtikrinti eismo saugumą ateityje neišvengiamai automobiliuose daugėjant savarankišką važiavimą užtikrinančių funkcijų, priėjo Vokietija.
Autonomiški automobiliai kelia naujus iššūkius
© AP/Scanpix

Juodai sąžinei – „juodosios dėžės“

Šalies transporto ministras Alexanderis Dobrindtas ėmėsi iniciatyvos, kad tokių transporto priemonių, parduodamų vietos rinkoje, gamintojai būtų įpareigoti jose montuoti „juodąsias dėžes“.

Šiuo metu įstatymo pakeitimo projektas svarstomas įvairiose institucijose. Išvadų laukiama iki vasaros pabaigos.

„Juodosios dėžės“ turės realiu laiku fiksuoti visus automobilio parametrus, ir ne tik greitį, vairo padėtį ir pan., tačiau ir tai, ar jis valdomas žmogaus, ar važiuoja savarankiškai.

Projekte numatomas ir draudimas tokios mašinos vairuotojui palikti savo vietą – tam, kad avariniu atveju jis galėtų perimti valdymą.

Galėtų kilti klausimas – o kam tų „dėžių“ reikia, juk jau pats autopilotas yra kompiuteris, galintis (bent inžinierių teigimu) susidoroti su kelyje iškylančiomis situacijomis?

Atsakymas toks – žmogiškasis faktorius. Žmonių yra visokių, tad atsiras ir tokių, kurie, įvykus avarijai, kaltę, net jei mašiną valdė patys, suvers autopilotui. „Juodoji dėžė“ ir turi įrodyti, kad tokio žmogaus sąžinė – juoda.

Dar balandį Vokietijos kanclerė Angela Merkel pareiškė, kad šalies automobilių gamintojai turėtų Berlynui atsiųsti savotišką pageidavimų sąrašą – ko jie nori iš valdžios, kad autonominių transporto priemonių vystymas ir su jų naudojimu susijusių teisės aktų priėmimas vyktų sklandžiai.

Kinai stabdo bandymus

Teisinis reguliavimas turi apimti ne tik būsimų serijinių bepiločių modelių naudojimą, bet ir dabar ne vienoje šalyje jau vykstantį autonominių prototipų bandymus.

Iki šiol jie vyko ir vienoje didžiausių pasaulio automobilių rinkų – Kinijoje. Tačiau visai neseniai šalies valdžia paskelbė moratoriumą tokiems bandymams. Kitaip sakant, savarankiškų automobilių kūrėjams laikinai uždrausta Kinijos keliuose realaus judėjimo sąlygomis bandyti tokius modelius.

Kinijos pramonės ir informacinių technologinių Transporto departamento vadovė She Weizhen pranešė, jog moratoriumas įvedamas, kol bus patvirtintos kartu su policija ruošiamos savarankiškų automobilių bandymo taisyklės. Kada tai gali atsitikti ir kas sakoma tose taisyklėse, neskelbiama.

Kinijos bendrojo naudojimo keliuose bepiločių modelių bandymai vyko gana plačiu mastu. Pavyzdžiui, vietos kompanijos „Changan“ automobilis balandį be žmogaus pagalbos per 6 dienas įveikė beveik 2000 km. Savo sukurtą autopilotą bandė ir „Google“ analogas Kinijoje – IT milžinas „Baidu“.

Avarija tikėjimo nesumažino

Reikia pažymėti, kad visos šios iniciatyvos – tiek Vokietijoje, tiek Kinijoje – paskelbtos po gegužę JAV įvykusios pirmosios pasaulyje automobilio su bepilote funkcija avarijos, per kurią žuvo „Tesla Model S“ savininkas, valdymą patikėjęs pačiai mašinai.

Jungtinėse Valstijose tebevyksta šios nelaimės tyrimas. Šią savaitę kompanijos „Tesla“ atstovai viename iš Senato komitetų pranešė tiriantys dvi galimas autopiloto klaidas. Anot jų, automatinė stabdymo sistema arba nepastebėjo skersai kelio važiuojančio vilkiko su priekaba, arba pastebėjo, bet kompiuteris šį objektą palaikė kažkuo kitu, nepavojingu judėjimui.

Tyrimas dar nebaigtas, bet JAV Nacionalinės eismo saugumo administracijos (NHTSA) vadovas Markas Rosekindas pareiškė, jog ši institucija nestabdys bepiločių technologijų vystymosi.

Anot jo, administracija tiki autonominės vairavimo funkcijos galimybe sumažinti avarijų, įvykstančių dėl žmonių klaidų, skaičių. O jis esantis didelis – net 94 proc. visų eismo nelaimių.

„Nė vienas incidentas neprivers nei Transporto departamento, nei NHTSA nukrypti nuo misijos didinant eismo saugumą naudojant naujas technologijas“, – pareiškė valdininkas.

NHTSA tikisi iki vasaros pabaigos paskelbti specifinius, bepiločiam transportui pritaikytus eismo saugumo principus, į kuriuos privalo atkreipti dėmesį tokių technologijų kūrėjai bei gamintojai.

Kelios JAV valstijos yra išleidusios savus reikalavimus, kurių privalo laikytis kompanijos, bendrojo naudojimo keliuose bandančios savarankiškus automobilius.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Išsiaiškino, kaip padangas renkasi Lietuvos vairuotojai: rūpi net keliamas triukšmas (12)

Kas antras lietuvis mano, jog padangų skleidžiamas triukšmas yra labai arba iš dalies svarbus,...

Diena be automobilio, bet su nemokamu viešuoju transportu (4)

Šeštadienį Lietuva kartu su kitomis Europos valstybėmis mini Tarptautinę dieną be automobilio....

„Peugeot“ sukūrė savavaldį elektromobilį: pagreitis lyg sportinio, o įkraunamas – be laidų (15)

Spalio pradžioje Paryžiaus automobilių parodoje „ Peugeot “ pristatys savavaldį elektrinį...

BMW pademonstravo technologiją, apie kurią iki šiol buvo kalbama tik puse lūpų (6)

BMW motociklų padalinys pademonstravo tai, apie ką transporto pasaulyje kalbama nedaug –...

Atsakė į amžiną klausimą, kada lietuviai pradės pirkti mažus automobilius (34)

Pasaulio automobilių rinkoje pastebima įvairių tendencijų: populiarėja krosoveriai, menksta...

Top naujienos

Pirmąją popiežiaus Pranciškaus vizito dieną – netikėtas gestas ir gausios pagyros Lietuvai (1050)

Šeštadienio vakarą baigiasi pirmoji popiežiaus Pranciškaus diena Lietuvoje. Ko gero, svarbiausiu...

Tokių Prezidento rinkimų Lietuva seniai nematė: Pakso referendumas dėl lito ir kiti nežinomieji (291)

Likus mažiau nei metams iki prezidento rinkimų, prie starto linijos rikiuojasi kandidatai. Nors per...

Apsilankė prabangiausiuose Lietuvos studentų bendrabučiuose: čia galioja ypatingos taisyklės (11)

Daugelis vyresnės kartos atstovų studentiškus laikus prisimena su nostalgija, ypač tie, kurie...

Jasikevičius po pirmos pergalės: jie bėga, griūna, nori viską daryti, bet tai yra gerai

Kauno „Žalgiris“ įsirašė pirmąją pergalę naujai startavusiame „Betsafe- LKL “ sezone....

Žmonių gelbėjimo drama Baltijos jūroje: sudužo jachta, kapitonas ir jo sūnus nuskendo papildyta 17.03 (174)

Šeštadienį Klaipėdoje gelbėtojai išskubėjo į pagalbą skęstantiems žmonėms. Pranešama apie...

12 saugumo taisyklių keliautojams, kurių laikydamiesi neprarasite pinigų ir sveikatos (3)

Keliaujant svarbu pasirūpinti saugumu, ypač jei vykstate į tolimas šalis. Laikantis kelių...

Popiežiui lankantis Vilniuje – ypatingos saugumo priemonės

Prasidėjus istoriniam popiežiaus Pranciškaus vizitui Lietuvoje, Šventąjį Tėvą saugojo gausus...

Ypatingą vaidmenį popiežiaus vizito metu atlikęs 14-metis: iš pradžių tuo nepatikėjau (242)

Nors popiežius Pranciškus jau išvyko nakčiai į Apaštališkąją nunciatūrą, tūkstančiai...

Mokslininkai rado rimtą priežastį, kodėl šiukštu negalima atsisakyti angliavandenių (40)

Vienas didelio masto tyrimas padarė išvadą, kad vartojant mažai angliavandenių, kyla pirmalaikės...

Nauja knyga pasakoja apie tikrąją Lily Allen tragediją: tai – kančios vaizdas, užmaskuotas šlove

Nenusisekusių santykių virtinė, nesėkmės muzikinėje karjeroje ir siaubingas elgesys – Lily...