Nors automobiliai be vairuotojų dar neokupavo viso pasaulio gatvių, kai kurios valstybės tam ruošiasi atsakingiau nei kitos. O kai kurios į bepilotį transportą žiūri itin atsargiai. Svarstymo stadiją, kaip užtikrinti eismo saugumą ateityje neišvengiamai automobiliuose daugėjant savarankišką važiavimą užtikrinančių funkcijų, priėjo Vokietija.
Autonomiški automobiliai kelia naujus iššūkius
© AP/Scanpix

Juodai sąžinei – „juodosios dėžės“

Šalies transporto ministras Alexanderis Dobrindtas ėmėsi iniciatyvos, kad tokių transporto priemonių, parduodamų vietos rinkoje, gamintojai būtų įpareigoti jose montuoti „juodąsias dėžes“.

Šiuo metu įstatymo pakeitimo projektas svarstomas įvairiose institucijose. Išvadų laukiama iki vasaros pabaigos.

„Juodosios dėžės“ turės realiu laiku fiksuoti visus automobilio parametrus, ir ne tik greitį, vairo padėtį ir pan., tačiau ir tai, ar jis valdomas žmogaus, ar važiuoja savarankiškai.

Projekte numatomas ir draudimas tokios mašinos vairuotojui palikti savo vietą – tam, kad avariniu atveju jis galėtų perimti valdymą.

Galėtų kilti klausimas – o kam tų „dėžių“ reikia, juk jau pats autopilotas yra kompiuteris, galintis (bent inžinierių teigimu) susidoroti su kelyje iškylančiomis situacijomis?

Atsakymas toks – žmogiškasis faktorius. Žmonių yra visokių, tad atsiras ir tokių, kurie, įvykus avarijai, kaltę, net jei mašiną valdė patys, suvers autopilotui. „Juodoji dėžė“ ir turi įrodyti, kad tokio žmogaus sąžinė – juoda.

Dar balandį Vokietijos kanclerė Angela Merkel pareiškė, kad šalies automobilių gamintojai turėtų Berlynui atsiųsti savotišką pageidavimų sąrašą – ko jie nori iš valdžios, kad autonominių transporto priemonių vystymas ir su jų naudojimu susijusių teisės aktų priėmimas vyktų sklandžiai.

Kinai stabdo bandymus

Teisinis reguliavimas turi apimti ne tik būsimų serijinių bepiločių modelių naudojimą, bet ir dabar ne vienoje šalyje jau vykstantį autonominių prototipų bandymus.

Iki šiol jie vyko ir vienoje didžiausių pasaulio automobilių rinkų – Kinijoje. Tačiau visai neseniai šalies valdžia paskelbė moratoriumą tokiems bandymams. Kitaip sakant, savarankiškų automobilių kūrėjams laikinai uždrausta Kinijos keliuose realaus judėjimo sąlygomis bandyti tokius modelius.

Kinijos pramonės ir informacinių technologinių Transporto departamento vadovė She Weizhen pranešė, jog moratoriumas įvedamas, kol bus patvirtintos kartu su policija ruošiamos savarankiškų automobilių bandymo taisyklės. Kada tai gali atsitikti ir kas sakoma tose taisyklėse, neskelbiama.

Kinijos bendrojo naudojimo keliuose bepiločių modelių bandymai vyko gana plačiu mastu. Pavyzdžiui, vietos kompanijos „Changan“ automobilis balandį be žmogaus pagalbos per 6 dienas įveikė beveik 2000 km. Savo sukurtą autopilotą bandė ir „Google“ analogas Kinijoje – IT milžinas „Baidu“.

Avarija tikėjimo nesumažino

Reikia pažymėti, kad visos šios iniciatyvos – tiek Vokietijoje, tiek Kinijoje – paskelbtos po gegužę JAV įvykusios pirmosios pasaulyje automobilio su bepilote funkcija avarijos, per kurią žuvo „Tesla Model S“ savininkas, valdymą patikėjęs pačiai mašinai.

Jungtinėse Valstijose tebevyksta šios nelaimės tyrimas. Šią savaitę kompanijos „Tesla“ atstovai viename iš Senato komitetų pranešė tiriantys dvi galimas autopiloto klaidas. Anot jų, automatinė stabdymo sistema arba nepastebėjo skersai kelio važiuojančio vilkiko su priekaba, arba pastebėjo, bet kompiuteris šį objektą palaikė kažkuo kitu, nepavojingu judėjimui.

Tyrimas dar nebaigtas, bet JAV Nacionalinės eismo saugumo administracijos (NHTSA) vadovas Markas Rosekindas pareiškė, jog ši institucija nestabdys bepiločių technologijų vystymosi.

Anot jo, administracija tiki autonominės vairavimo funkcijos galimybe sumažinti avarijų, įvykstančių dėl žmonių klaidų, skaičių. O jis esantis didelis – net 94 proc. visų eismo nelaimių.

„Nė vienas incidentas neprivers nei Transporto departamento, nei NHTSA nukrypti nuo misijos didinant eismo saugumą naudojant naujas technologijas“, – pareiškė valdininkas.

NHTSA tikisi iki vasaros pabaigos paskelbti specifinius, bepiločiam transportui pritaikytus eismo saugumo principus, į kuriuos privalo atkreipti dėmesį tokių technologijų kūrėjai bei gamintojai.

Kelios JAV valstijos yra išleidusios savus reikalavimus, kurių privalo laikytis kompanijos, bendrojo naudojimo keliuose bandančios savarankiškus automobilius.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

JAV grasinant pritaikyti tarifus automobiliams, „Volkswagen“ perspėja dėl protekcionizmo

Automobilių rinkos milžinas „ Volkswagen “ (VW) ketvirtadienį perspėjo dėl „vienpusiško...

Vokietijos greitkeliuose – savivaldžių automobilių bandymai

Technologijų kompanija „ Continental “ plečia savivaldžių automobilių technologijų bandymus...

„Uber“ pristato partnerių-vairuotojų draudimo programą

Pavėžėjimo paslaugų kompanija „ Uber “ praneša, kad platforma besinaudojantiems vairuotojams...

Trumpo administracija svarsto galimybę automobiliams nustatyti 25 proc. importo muitą (3)

JAV prezidento Donaldo Trumpo administracija svarsto galimybę nustatyti 25 proc. muitą...

Hamburgas pirmasis Vokietijoje pradės taikyti draudimus dyzeliniams automobiliams (18)

Hamburgo valdžia trečiadienį paskelbė uždrausianti kai kuriuos dyzelinius automobilius labiausiai...

Top naujienos

Opozicijos reakcija į Skvernelio pagalbos šauksmą premjero nenudžiugins (113)

Opozicinės Tėvynės sąjungos – Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) partijos atstovai kol...

Naujos detalės dėl lietuvių vilkiko avarijos Italijoje: užkardas buvo pakeltas? (118)

Kaip jau buvo pranešta, ketvirtadienio naktį Italijoje į tragišką avariją pateko vilkikas iš...

Kaip paskutinio skambučio šventei puošėsi prestižinės sostinės gimnazijos dvyliktokai (6)

Penktadienio popietę prestižinėje Vilniaus Žvėryno gimnazijoje suskambo paskutinis skambutis ir...

30 metų slaugytoja dirbanti Vida: vaikų auklėjimas pasikeitė kardinaliai – keturmečiai vis dar su sauskelnėmis (27)

Kaip per tris dešimtmečius gali pasikeisti vaikų auklėjimo būdai ir požiūris į medikus? Anot...

Skvernelis ir Gabrielius Landsbergis apsikeitė kandžiomis replikomis (13)

Premjeras Saulius Skvernelis ir konservatorių lyderis Gabrielius Landsbergis Seime vykusioje...

Pomidorai: rūšių daug ir visi skirtingi

Jau gegužės pabaigoje, atsitraukus šalnoms, prasidės pomidorų daigų sodinimo lauko daržuose...

Žiedus su mylimąja sumainė grupės „Pikaso“ narys Rokas Laureckis: jaunieji turėjo neįprastą prašymą svečiams

Ketvirtadienio popietę, skaisčiai šviečiant saulei, santuokos įžadus ištarė dainininkas,...

Šiaurės Korėjoje – sprogimai: skelbiama, kad sunaikintas branduolinių bandymų poligonas papildyta 14.25 (25)

Šiaurės Korėja žengė, kaip skelbia šalies atstovai, svarbų žingsnį – buvo sunaikintas...

Sudraskyto „Žalgirio“ tikėjęsis Tarakanovas abejoja, ar Jasikevičius suvaldytų CSKA (13)

Olimpinis čempionas ir legendinis Maskvos CSKA žaidėjas Sergejus Tarakanovas Eurolygos finalo...

Kiti mokytojai to nesupras: pedagogė atrado sėkmės receptą

Liudvinavo Kazio Borutos gimnazijos mokytoja Sigita Dzimijonienė moksleivius biologijos mieliau moko...