Grąžino ne vieną mašiną

Dailūs visureigiai "Honda CR-V" geidžiamiausiu automobilių vagių taikiniu tapo dar 2008-aisiais. Vien šiemet per kelis mėnesius uostamiestyje ir jo apylinkėse pavogta 13 tokių automobilių.

Tiesa, bene trys senesni šio modelio automobiliai, kaip spėjama, buvo išardyti ir "ištirpo" atsarginių dalių masėje. Visi kiti – sveikutėliai traukiniais arba patys iškeliavo į rytus.
Panašus likimas ištiko ir tris pagrobtus visureigius "Nissan Qashqai".

Tokias mašinas turintys savininkai griebiasi už galvos, nes nebežino, kaip apsaugoti savo turtą.

Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato (VPK) Autotransporto priemonių grobimo tyrimo skyriaus (APGTS) pareigūnai porą savaičių vykdė operaciją, kuri davė vaisių.
Kol kas vyrai nesigiria pasalų ir ilgo darbo vaisiais, tačiau apie jų sėkmę byloja uostamiesčio VPK kieme stovintys trys iš vagių atimti "Honda CR-V".

Lietuviai visada ras rinką

"Kol bus paklausa, tol mašinos bus vagiamos. Kai baltarusiai ir kazachai nuo liepos dvylika kartų pakels muito mokesčius, ši rinka užsidarys, bet lietuviai ras kitą rinką, gal net Afrikoje", – tikino APGTS viršininkas Edmundas Tautavičius.

Vagiamos tos mašinos, kurios Baltarusijoje ir Kazachstane turi paklausą, tai yra tik benzinu varomos. Mat tose šalyse dyzelinas yra prastos kokybės, nuo jo automobiliai greitai genda.
Daugumą Klaipėdos apskrityje pavogtų "Honda CR-V" šeimininkai buvo įsigiję salonuose.

Pasak žinovų, Lietuvos automobilių vagys bijo ir stengiasi neliesti tik tų mašinų, kuriose įrengta signalizacija "Sherlok". Tai vienintelė signalizacija, kurios įrangos neįmanoma užblokuoti.
Meistrai užrištomis akimis

Pareigūnai mano, kad uostamiestyje veikia dvi mašinų vagių gaujos, o hondas vagia viena ne daugiau kaip trijų asmenų grupė.

Pavogtas automobilis nelaikomas mieste ar jo prieigose, tą pačią naktį važiuoja į atokų garažą ne mažiau nei už 100 kilometrų, kur nėra pašalinių akių.

Vagys čia atveža dailininkais arba kaltukais vadinamus meistrus, kurie už 500 litų suklastoja kėbulo numerius. Pasak pareigūnų, tie "kaltukai" neretai į vietą atvežami net su kaukėmis, kad nematytų kelio. Taip išlaikomas slaptumas. Darbas su viena mašina specialistui užtrunka apie pusdienį.

Suklastoti dokumentus kainuoja apie 100 ar 200 eurų.

Dar kelias dienas sugaištama pagaminti "švarius" dokumentus. Jei anksčiau dauguma vogtų automobilių dokumentuose tapdavo Austrijoje buvusių mašinų dubliais, tai dabar dažniausiai jiems pagaminami itališki dokumentai. Duomenų bazėje jie nefiksuojami kaip vogti.

Nauja mašinos biografija

Toks naują biografiją įgavęs "Honda CR-V" parduodamas už 13–14 tūkst. eurų. Vagiui nuo vienos vogtos mašinos tenka nuo 6 iki 7 tūkst. eurų.

Kai kurie vagys viską daro patys. O kai kurie imasi tik juodojo – vagystės darbo. Legalizavimas ir pirkėjo suradimas tampa kitų ryšius turinčių asmenų reikalu.

Automobilis "eksportui" paruošiamas maždaug per savaitę ar daugiau. Vieno bendrovės "Geonafta" darbuotojo "Honda CR-V" Marijampolėje rasta beveik paruošta išgabenimui po 10 dienų nuo mašinos vagystės Klaipėdos rajone.

Į Kazachstaną veža traukiniais

Iš Lietuvos į Kazachstaną vogti automobiliai keliauja traukiniais. Dauguma kazachų jau pirkdami žino, kad tai vogta mašina.

Pareigūnai pastebėjo, jog iš šios šalies dar nėra gauta nė vieno pranešimo apie tai, kad vietos milicija išsiaiškintų, kad numeriai perkalti, dokumentai suklastoti, o mašina pavogta Europoje.

Baltarusijos rinkai šie automobiliai ruošiami kitaip. E.Tautavičius teigė, kad Lietuvos automobilių turguose besisukiojantys baltarusiai dažniausiai nežino, kad hondos – vogtos. Baltarusijos pareigūnai kartais praneša nustatę klastojimo požymių.

Į Baltarusiją automobiliai gabenami autovežiais arba važiuoja sava eiga. Teigiama, kad baltarusiams dabar geriausias pinigų investavimo būdas Lietuvoje – pirkti automobilius. Eilės prie valstybės sienos nusidriekia kone iki Vilniaus. Dalis šių automobilių būna atkeliavę iš Vokietijos.

Internete perka įrangą

"Įsilaužti į "Hondą" – labai paprasta, tai daroma tiesiog atsuktuvu. Šitų mašinų apsaugos sistema yra labai silpna, jų nė iš tolo negalima lyginti su "Audi" "BMW" ar "Mercedes" sistemomis. Sunkiau tik įjungti hondos variklį", – tikino E.Tautavičius.

Įjungti apynaujį "Honda CR-V" naudojamas specialus prietaisas, kuris kainuoja iki 3 tūkst. eurų. Vokiškiems automobiliams "tinkantis" toks prietaisas kainuoja iki 15 tūkst. eurų.
Automobiliai vagiami tik naktį. Gavę pranešimą, jog automobilis dingo dieną, iškart įtariama, kad žmogus bando apgauti draudimo bendrovę.

Tokios gudrios įrangos – pilnas internetas. Juos vagys parsisiunčia iš Rusijos, Bulgarijos. Turėti tokį daiktą įstatymas nedraudžia, tik darbui su jais reikalinga speciali licencija.
Lietuvoje nebepraktikuojamas vogtų automobilių išpirkimas iš nusikaltėlių. Pareigūnai prisimena paskutinius tokius atvejus buvus bene 2006 metais. Tąkart vienas politikas išsipirko iš vagių brangų automobilį, bet nespėjo pasikeisti signalizacijos.

Tą pačią naktį tie patys vagys vėl pagrobė mašiną. Savininkas spėjo įsitverti jos bamperio. Ne vieną metrą vagys vilko žmogų žeme, kol jis pats atsikabino.

Apvogė ir kunigą

"Mūsų vagims nėra garbės kodekso ar autoritetų. Sausį "Honda CR-V" Plungėje pavogta vietos klebonui. Žinau, kad Rusijoje kitaip, – pasakojo E.Tautavičius. – Jaunus vagis, kurie ir taip puikiai išmano elektroniką, konsultuoja senieji vagys. Jie turi pažinčių ratą, žino, kaip, ką klastoti, kaip realizuoti, kaip sutvarkyti muitų reikalus".

Lietuvos automobilių vagys siautėja ir Vokietijoje. Dalis jų skuba vogtas mašinas kaip galima greičiau nugabenti į kitas valstybes, kiti ten pat jas ardo ir į mūsų šalį pargabena kaip atsargines dalis.

Uostamiesčio pareigūnai įsitikinę, kad mašinų vagys Lietuvoje klesti tik todėl, kad baudžiamieji įstatymai jiems palankūs.

Latvijoje bausmės už automobilių vagystes yra panašūs kaip už narkotikus. Estijoje šių vagių "biznį" stabdo draudimo kompanijos.