aA
Nuo sausio 1 d. Lietuvoje nebeliko metalinių prie šviesoforų įrengtų lentelių su žaliomis rodyklėmis. Pastarosios leido vairuotojams sukti į dešinę net ir šviečiant raudonam šviesoforo signalui. Ne vieną kartą viešai buvo sakyta, kad tą daryti Lietuvą verčia Europos Sąjungos (ES) direktyvos. Tačiau paaiškėjo, kad tai – netiesa, lentelės nukabintos pačios Lietuvos valdininkų iniciatyva.
Šviesoforas
© Vilniaus miesto savivaldybė

Žurnalistė Rita Miliūtė savo feisbuko paskyroje ketvirtadienį paskelbė, kad direktyvos, nurodžiusios naikinti žaliąsias rodykles prie šviesoforų, nėra.

„Kai Jums kas nors dar kartą pasakys, kad žalios rodyklės prie raudono šviesoforo signalo naikinamos, nes taip liepia ES direktyvos, paprašykit, kad tas direktyvas atsiųstų. Nėra tokios direktyvos. Sprendimas nuimti rodykles priimtas 2014-ais, kai Vyriausybė keitė KET dėl saugos priemonių (kaip sertifikuotos vaikų kėdutės ar diržai), ir iš tiesų pagal ES reikalavimus. Pakeliui į tą patį nutarimą buvo įrašyta nuo 2020-ųjų panaikinti KET punktą dėl papildomų rodyklių. Su sąlyga, kad iki to laiko eismas bus sureguliuotas šviesoforų sekcijomis, o nebe kartoninėmis ar plastmasinėmis lentukėmis“ – akcentavo R. Miliūtė savo socialinio tinklo paskyroje.

Išties, 2014 m. rugsėjo 29 d. Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gruodžio 11 d. nutarimo Nr. 1950 „Dėl kelių eismo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ projekto pažymoje nurodoma, kad be visų, išties ES direktyvomis nurodytų saugesnį eismą užtikrinančių dalykų, papildomai įtraukiamas ir dar vienas punktas.

„Be to įvedama nuostata, kad nuo 2020 01 01 nustos galioti žalia dešinio posūkio ties šviesoforo raudona šviesa rodyklės lentelė (iki to laiko turi būti įvesti atitinkami šviesoforinio reguliavimo elementai) ir kai kurie informaciniai krypčių ir kt. ženklai (įvedami naujo pavidalo atitinkami ženklai). Toks terminas duodamas, kad būtų suspėta šiems pokyčiams pasiruošti, nes minėti ženklai yra ypač masiškai naudojami“, – teigiama pažymoje.

Neteisingai formulavo mintį

Vidmantas Pumputis, Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas, pabrėžė, kad ministerija niekuomet nėra kalbėjusi apie tai, kad lentelės naikinamos, mat taip nurodo ES direktyvos.

„Vienos savivaldybės įmonės atstovai pasakė, kad tai buvo reikalavimas, perkeliant direktyvos nuostatas. Nieko panašaus, kai buvo priimama aktuali įstatymo redakcija, apačioje buvo nuoroda, kad Kelių eismo taisyklės įgyvendina tam tikras ES direktyvas. Bet tuo metu minėta direktyva kalbėjo tik apie pakeitimus, susijusius su saugos diržais – nieko bendro su šviesoforais neturi. Buvo priimtas nacionalinis sprendimas ir atliktas“, – pabrėžė DELFI pašnekovas.

Paklaustas, kodėl tokio sprendimo reikėjo, V. Pumputis akcentavo, kad lentelės išnaikintos norint užtikrinti pėsčiųjų ir dviratininkų saugumą.

Kelių ir transporto tyrimų institutas 2014 m. atliko tyrimą „Šviesoforo lentelių su žalia rodykle poveikis eismo dalyvių elgsenai ir saugumui“. Šio tyrimo metu buvo analizuotos 24 sankryžos, kuriose yra įrengtos metalinės lentelės, leidžiančios pasukti į dešinę degant raudonam šviesoforo signalui, Vilniaus ir Kauno miestuose, įvertintas eismo dalyvių elgesys jose 2009-2013 m., taip pat užfiksuoti atvejai, kai tokiose sankryžose žmonės žuvo ar buvo sužeisti.

Tyrimo autorių pateiktose išvadose buvo nurodyta, kad tokiose sankryžose, kur prie šviesoforų yra metalinės lentelės su žaliomis rodyklėmis, nepraleidžiami pėstieji, kyla pavojus ir pėstiesiems, ir dviratininkams, trukdoma sukantiems į kairę, vairuotojai elgiasi chaotiškai ir „spaudžia“ kitus eismo dalyvius, blokuojamas kelias tiems, kuriems įsižiebė žalios šviesos signalas, trukdoma „žaliosioms bangoms“, gali būti klaidinami eismo detektoriai.

„Kol buvo atliekamas turimas, Kaune 2009-2013 m. sankryžose, kur buvo žaliosios rodyklės, žuvo 4, o sužeista 128 žmonės. Vilniuje situacija buvo panaši“, – akcentavo V. Pumputis, pabrėžęs, kad vairuotojai tokias rodykles suprato kaip leidimą sukti visuomet, nė nesustojant.

Nepadarė namų darbų

Susisiekimo ministerijos atstovas akcentavo, kad jeigu visos sankryžos miestuose būtų buvusios sutvarkytos taip, kaip buvo nurodyta nutarime, problemų būtų buvę žymiai mažiau.

„Labiausiai vairuotojai skirtumus pajaučia ten, kur nepadaryta nieko – tik nuimta rodyklė. Jei nėra sumontuota jutiklių, daviklių, nepakeistos fazės pagrindiniame kelyje, tada taip – žmonės jaučia, – sakė V. Pumputis. – Savivaldybės turėjo galimybę tą padaryti, nes turėjo daugiau nei metus patvirtintus KET pakeitimus, pagal kuriuos galėjo įrengti prie šviesoforų papildomas sekcijas.“

Anot pašnekovo, sąlygos, kad pokyčiai būtų įvedami ramiau, tikrai buvo, tačiau savivaldybės jomis nepasinaudojo.

„Jeigu sankryža buvo tinkamai pritaikyta pakeitimams, vairuotojai neturėtų piktintis. Ir pasipiktinimas gali būti natūralus, jeigu savivaldybė nepadarė namų darbų. Instrumentai, teisės aktų pakeitimai, buvo visi pritaikyti, kad tik būtų spėta pasiruošti“, – pabrėžė pašnekovas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(184 žmonės įvertino)
3.6304

„Dacia“ pristatė naują variklį: dar ekonomiškesnį dviem degalų rūšimis varomą ECO-G (11)

2020 m. Briuselio automobilių parodoje „ Dacia “ pristatė naują ECO-G variklį, galintį...

„Bentley“ pasigyrė sėkme: 2019-ieji išsiskyrė parduotų modelių gausa

Gaminamų automobilių gamą plečiantis „ Bentley Motors“ per 2019-uosius metus iš viso...

„Toyota“ bus priversta remontuoti 700 tūkst. automobilių – dėl problemos kyla avarijos rizika (17)

Kompanija teigia dar nežinanti kodėl kilo ši problema, bet jau ieško jos priežasčių ir galimų...

Vieną sistemą privalės turėti visi automobiliai, tačiau kyla problema: ji ne visada suveikia (1)

2022 metais visi nauji Europos Sąjungoje parduodami automobiliai privalės stabdyti patys, t. y....

Lietuviai rinkdamiesi hibridus pasitiki ne visais: vokiški automobiliai lieka antroje vietoje (7)

Hibridiniai automobiliai jau tapę tvaresnius ir taupesnius sprendimus priimančio žmogaus...

Top naujienos

Gyvai / Graikijos ir Lietuvos čempionų mūšis: „Panathinaikos“ – „Žalgiris“ (30)

Penktadienio vakarą finišuoja 20-asis Eurolygos reguliariojo sezono turas. Vėliausiose jo...

Tragiška paskutinės raupų aukos istorija: manė, kad liga jau išnaikinta, bet vėl smogė pačiu netikėčiausiu metu (9)

1978 metų vasarą viso pasaulio mokslininkai ėmė kalbėti apie grandiozinį pasiekimą, kurio...

Magistralėje BMW taip rėžėsi į pėsčiąjį, kad net neaiški žuvusio žmogaus lytis (55)

Sausio 17-osios vakarą, apie 20.05 val., Šiaulių r., magistraliniame kelyje A12, ties Domantų...

Policija: nebuvo tokio įvykio kaip pagrobimas papildyta (589)

Penktadienio vakarą policijos pareigūnai sušaukė spaudos konferenciją naujienoms apie galimą...

Vitalija Guobė

Dieve, apsaugok nuo klasės susitikimų! (6)

Viskam yra ribos. Kai prieš Naujuosius dalyvavau klasės susitikime, visa pakylėta, šį kartą be...

Norite išvengti širdies ligų – privalote žinoti svarbų kraujo rodiklį: tuo pasirūpinti reikia kuo anksčiau (3)

Neseniai atlikto tyrimo autoriai pabandė atsakyti į klausimą, ar, atsižvelgiant į cholesterolio...

Tokio prekybininkų šou lietuvis dar nebuvo matęs: vokiečiai ten šėlsta nuo pat ankstaus ryto (10)

Šį kartą Orijus lankėsi Hamburge – viename įdomiausių ir gražiausių miestų Vokietijoje ....

Mirė mažiausias pasaulio žmogus (4)

Eidamas 28-uosius metus, mirė mažiausias pasaulio žmogus Khagendra Thapa Magaras, pranešama...

Barackas Obama žmoną pasveikino saldžia žinute „Facebook“: gimtadienį žymi dar niekur nematyti romantiški kadrai (7)

Buvęs prezidentas Barackas Obama pagerbė savo žmoną Michelle Obamą per jos 56-ąjį...

Paneigė dažnai išsakomą nuomonę dėl neigiamų palūkanų normų

Naujas Jeilio profesoriaus Paulo Schmelzingo straipsnis mums primena, kad problemų paprastai sukelia...