aA
Nuo sausio 1 d. Lietuvoje nebeliko metalinių prie šviesoforų įrengtų lentelių su žaliomis rodyklėmis. Pastarosios leido vairuotojams sukti į dešinę net ir šviečiant raudonam šviesoforo signalui. Ne vieną kartą viešai buvo sakyta, kad tą daryti Lietuvą verčia Europos Sąjungos (ES) direktyvos. Tačiau paaiškėjo, kad tai – netiesa, lentelės nukabintos pačios Lietuvos valdininkų iniciatyva.
Šviesoforas
Šviesoforas
© Vilniaus miesto savivaldybė

Žurnalistė Rita Miliūtė savo feisbuko paskyroje ketvirtadienį paskelbė, kad direktyvos, nurodžiusios naikinti žaliąsias rodykles prie šviesoforų, nėra.

„Kai Jums kas nors dar kartą pasakys, kad žalios rodyklės prie raudono šviesoforo signalo naikinamos, nes taip liepia ES direktyvos, paprašykit, kad tas direktyvas atsiųstų. Nėra tokios direktyvos. Sprendimas nuimti rodykles priimtas 2014-ais, kai Vyriausybė keitė KET dėl saugos priemonių (kaip sertifikuotos vaikų kėdutės ar diržai), ir iš tiesų pagal ES reikalavimus. Pakeliui į tą patį nutarimą buvo įrašyta nuo 2020-ųjų panaikinti KET punktą dėl papildomų rodyklių. Su sąlyga, kad iki to laiko eismas bus sureguliuotas šviesoforų sekcijomis, o nebe kartoninėmis ar plastmasinėmis lentukėmis“ – akcentavo R. Miliūtė savo socialinio tinklo paskyroje.

Išties, 2014 m. rugsėjo 29 d. Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gruodžio 11 d. nutarimo Nr. 1950 „Dėl kelių eismo taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ projekto pažymoje nurodoma, kad be visų, išties ES direktyvomis nurodytų saugesnį eismą užtikrinančių dalykų, papildomai įtraukiamas ir dar vienas punktas.

„Be to įvedama nuostata, kad nuo 2020 01 01 nustos galioti žalia dešinio posūkio ties šviesoforo raudona šviesa rodyklės lentelė (iki to laiko turi būti įvesti atitinkami šviesoforinio reguliavimo elementai) ir kai kurie informaciniai krypčių ir kt. ženklai (įvedami naujo pavidalo atitinkami ženklai). Toks terminas duodamas, kad būtų suspėta šiems pokyčiams pasiruošti, nes minėti ženklai yra ypač masiškai naudojami“, – teigiama pažymoje.

Neteisingai formulavo mintį

Vidmantas Pumputis, Susisiekimo ministerijos Saugaus eismo skyriaus vedėjas, pabrėžė, kad ministerija niekuomet nėra kalbėjusi apie tai, kad lentelės naikinamos, mat taip nurodo ES direktyvos.

„Vienos savivaldybės įmonės atstovai pasakė, kad tai buvo reikalavimas, perkeliant direktyvos nuostatas. Nieko panašaus, kai buvo priimama aktuali įstatymo redakcija, apačioje buvo nuoroda, kad Kelių eismo taisyklės įgyvendina tam tikras ES direktyvas. Bet tuo metu minėta direktyva kalbėjo tik apie pakeitimus, susijusius su saugos diržais – nieko bendro su šviesoforais neturi. Buvo priimtas nacionalinis sprendimas ir atliktas“, – pabrėžė DELFI pašnekovas.

Paklaustas, kodėl tokio sprendimo reikėjo, V. Pumputis akcentavo, kad lentelės išnaikintos norint užtikrinti pėsčiųjų ir dviratininkų saugumą.

Kelių ir transporto tyrimų institutas 2014 m. atliko tyrimą „Šviesoforo lentelių su žalia rodykle poveikis eismo dalyvių elgsenai ir saugumui“. Šio tyrimo metu buvo analizuotos 24 sankryžos, kuriose yra įrengtos metalinės lentelės, leidžiančios pasukti į dešinę degant raudonam šviesoforo signalui, Vilniaus ir Kauno miestuose, įvertintas eismo dalyvių elgesys jose 2009-2013 m., taip pat užfiksuoti atvejai, kai tokiose sankryžose žmonės žuvo ar buvo sužeisti.

Tyrimo autorių pateiktose išvadose buvo nurodyta, kad tokiose sankryžose, kur prie šviesoforų yra metalinės lentelės su žaliomis rodyklėmis, nepraleidžiami pėstieji, kyla pavojus ir pėstiesiems, ir dviratininkams, trukdoma sukantiems į kairę, vairuotojai elgiasi chaotiškai ir „spaudžia“ kitus eismo dalyvius, blokuojamas kelias tiems, kuriems įsižiebė žalios šviesos signalas, trukdoma „žaliosioms bangoms“, gali būti klaidinami eismo detektoriai.

„Kol buvo atliekamas turimas, Kaune 2009-2013 m. sankryžose, kur buvo žaliosios rodyklės, žuvo 4, o sužeista 128 žmonės. Vilniuje situacija buvo panaši“, – akcentavo V. Pumputis, pabrėžęs, kad vairuotojai tokias rodykles suprato kaip leidimą sukti visuomet, nė nesustojant.

Nepadarė namų darbų

Susisiekimo ministerijos atstovas akcentavo, kad jeigu visos sankryžos miestuose būtų buvusios sutvarkytos taip, kaip buvo nurodyta nutarime, problemų būtų buvę žymiai mažiau.

„Labiausiai vairuotojai skirtumus pajaučia ten, kur nepadaryta nieko – tik nuimta rodyklė. Jei nėra sumontuota jutiklių, daviklių, nepakeistos fazės pagrindiniame kelyje, tada taip – žmonės jaučia, – sakė V. Pumputis. – Savivaldybės turėjo galimybę tą padaryti, nes turėjo daugiau nei metus patvirtintus KET pakeitimus, pagal kuriuos galėjo įrengti prie šviesoforų papildomas sekcijas.“

Anot pašnekovo, sąlygos, kad pokyčiai būtų įvedami ramiau, tikrai buvo, tačiau savivaldybės jomis nepasinaudojo.

„Jeigu sankryža buvo tinkamai pritaikyta pakeitimams, vairuotojai neturėtų piktintis. Ir pasipiktinimas gali būti natūralus, jeigu savivaldybė nepadarė namų darbų. Instrumentai, teisės aktų pakeitimai, buvo visi pritaikyti, kad tik būtų spėta pasiruošti“, – pabrėžė pašnekovas.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(187 žmonės įvertino)
3.6310

Skaudi tiesa: pusė naujų automobilių po 3 metų neįveikia pirmosios techninės apžiūros (2)

Lietuvoje asmeniniai lengvieji automobiliai , kaip ir motociklai bei mopedai, atlikti techninę...

Elektromobilį krausim greitai ir (ar) patogiai?

Šiais laikais daugybei vartotojų labai svarbu, kad kiekvieną akumuliatorių turintį įrenginį,...

Į Vilniaus gatves išrieda elektriniai mažos talpos autobusai: pirmieji 6 nauji maršrutai

Rugpjūčio 16 d. Vilniuje pradeda važiuoti pirmieji elektriniai mažos talpos autobusai,...

„Jaguar Land Rover“ elektromobilio „I-Pace“ baterijoms suteikia antrą gyvenimą

„Perėjimas prie elektrinės ateities, kai bus gaminamos vien elektra varomos transporto priemonės,...

Naudotų automobilių trūkumas fiksuojamas ir elektromobilių rinkoje

Su naudotų automobilių trūkumu susiduriantys Lietuvos gyventojai vis dažniau žvalgosi į...

Top naujienos

Karybos ekspertas Ždanovas: Rusijos kariuomenės vadovybėje prasidėjo chaosas (2)

Rusijos generolai daro viską, kad tik jų neišsiųstų į karą Ukrainoje , nenori rizikuoti savo...

Žiniasklaida: Bučos skerdikai sunaikinti, bet tai dar ne viskas

Iš žiaurumuose Bučoje dalyvavusios 64-osios Rusijos Federacijos atskirosios motorizuotosios...

Meilutytė ir Teterevkova plaukia Europos čempionato finale

Šeštadienio vakarą Italijos sotinėje Romoje vykstančio Europos plaukimo čempionato moterų 100...

Delfi PliusVaidas Mikaitis

Europos šalis, kuriai Antrasis pasaulinis karas atnešė ne sielvartą, o džiaugsmą: kaip tai nutiko?

Turbūt žinojote, kad Islandijos pavadinimas išvertus iš islandų kalbos reiškia tiesiog...

Žudiku pramintas ežeras Rusijoje: mirtis gresia šiame paplūdimyje praleidus vos valandą (1)

Įsivaizduodami ežerą žmonių visiškai neapgyvendintoje vietovėje turbūt tikitės įspūdingo...

Pareigūnai piktinasi permainomis: policija jau ir taip nutolo nuo žmonių

Vilniaus apskrities ikiteisminio tyrimo įstaigų profesinės sąjungos vadovybė piktinasi...

Isteriją Rusijoje sukėlęs Estijos sprendimas drebina ir Europą: ar pavyks susitarti? (5)

Europoje prasidėjo diskusija dėl galimybės nutraukti rusams Šengeno vizų išdavimą. Vokietijos...

Zacharova atvirai grasina Baltijos šalims: gali pasikartoti Ukrainos istorija (31)

Rusijos užsienio reikalų ministerija Baltijos šalis savo pareiškime pavadino neofašistinėmis...

„Karklėje“ kaitinanti oro temperatūra verčia nusimesti drabužius: lankytojai demonstruoja apnuogintą kūną

Penktadienį prasidėjo didžiausias pajūrio renginys – muzikos ir pramogų festivalis „...