aA
2022 metais visi nauji Europos Sąjungoje parduodami automobiliai privalės stabdyti patys, t. y. turėti autonominio avarinio stabdymo (angl. Autonomous Emergency Braking, AEB) sistemas. Tai bus dar viena privalomai į kiekvieną automobilį montuojama sistema, kurios įtaka eismo saugumui, manoma, bus labai didelė. Nepaisant to, jau dabar kai kuriuose automobiliuose AEB montuojama standartiškai ar už simbolinę papildomą kainą. Tačiau jų efektyvumas skiriasi, rašoma pranešime žiniasklaidai.
"Metų sportiškiausiojo" automobilio paieškos
"Metų sportiškiausiojo" automobilio paieškos
© Vytautas Pilkauskas

Autonominio avarinio stabdymo sistema yra bene svarbiausia siekiant sukurti visiškai savavaldį automobilį. Pirmasis avarijos išvengti leidžiantis ir pats sustojantis automobilis – „Volvo“ – buvo pristatytas dar 2009 m. Šiais laikais tokias sistemas gali turėti daugelis, o itin tikslios ir pažangios montuojamos net į nebrangius „Suzuki“, „SsangYong“ ar „Škoda“ modelius.

Ne visi stabdo patys

Automobiliuose montuojamas pagalbines stabdymo sistemas galima skirstyti į tris dalis: jau minėta AEB, „Forward Collision Warning“ (FCW) ir „Brake Assist“ (BA). Neretai jos visos vadinamos autonominio stabdymo sistemomis, tačiau tokią funkciją išties turi tik pirmoji.

„Brake Assist“ tipo sistemos reaguoja į automobilio priekyje esančius objektus ir, užfiksavusios galimą avarinę situaciją, padidina stabdžių sistemos slėgį iki maksimalaus. Taip ši sistema tampa efektyvesnė, mat daugybė vairuotojų avariniu atveju nepakankamai stipriai nuspaudžia stabdžių pedalą.

„Forward Collision Warning“ dažniausiai vadinamos sistemos taip pat numato galimas avarines situacijas ir garso, vaizdo ar jutiminiais (pvz., vibruojančiu vairu) signalais įspėja vairuotoją apie artėjantį eismo įvykį bei ragina jį imtis veiksmų.

Autonominio avarinio stabdymo sistema
Autonominio avarinio stabdymo sistema
© Vytautas Pilkauskas

„Autonomous Emergency Braking“ tipo sistemos stabdo automatiškai, neįsikišant vairuotojui. Dažniausiai jos montuojamos kartu su BA bei FCW sistemomis, o autonomiškai stabdyti automobilis pradeda tik pačiu paskutiniu momentu, kai jau tampa šimtu procentų aišku, jog vairuotojas avarijos išvengti nepajėgs. Dėl šios priežasties AEB tipo sistemų aprašymuose nurodoma, jog jos tik didina tikimybę išvengti eismo įvykio arba mažina jo padarinius, bet negarantuoja, jog avarijos bus išvengta.

AEB sistemos dar skirstomos į kelis lygius: vienos veikia tik nedideliu greičiu, įprastai iki 30 km/val., kitos – didesniu greičiu bei yra praktiškos greitkeliuose, o pačios moderniausios atpažįsta ir mažesnius eismo dalyvius (pėsčiuosius ar dviratininkus).

Pačios moderniausios AEB sistemos naudoja ir priekiniame buferyje montuojamą trumpųjų bangų radarą, ir priekinio stiklo viršuje esančią kamerą. Dviem jautriais jutikliais sistema gali itin tiksliai užfiksuoti automobilio poziciją kitų eismo dalyvių atžvilgiu, įspėti vairuotoją bei stabdyti tik tada, kai išties reikia, – nepanikuoti be reikalo. Tokios skirtingus jutiklius turinčios ir daugelį eismo dalyvių atpažįstančios sistemos montuojamos ir prabangiausiuose „Lexus“ ar „Mercedes-Benz“ modeliuose, ir kai kuriuose vos keliolika tūkstančių kainuojančiuose automobiliuose, pavyzdžiui, 3,7 m ilgio „Suzuki Ignis“.

Autonominio avarinio stabdymo sistema
Autonominio avarinio stabdymo sistema
© Vytautas Pilkauskas

Gerai veikia kas trečia

Automobilių gamintojai mėgsta deklaruoti, jog jų kuriamuose modeliuose montuojamos pažangios AEB sistemos, tačiau jos veikia toli gražu ne kiekviename modelyje vienodai. Įvairios automobilių bandymus atliekančios organizacijos pastaraisiais metais išbando daug autonominio avarinio stabdymo sistemų ir jų išvados ne visada yra džiuginančios.

Pavyzdžiui, „Lietuvos metų automobilio 2020“ rinkimuose tiksliai prieš kliūtį sustojo tik kas trečias 30 km/val. greičiu bandytas modelis. Dar maždaug vienas iš trijų įspėjo vairuotoją ir pradėjo stabdyti, tačiau visiškai sustoti nespėjo. O likęs trečdalis net nereagavo į kelio trajektorijoje buvusį automobilio maketą.

Bandymus atlikę žurnalistai bei Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) mokslininkai kaip puikiai pasirodžiusius išskyrė labai įvairius modelius – nuo prabangaus „Range Rover Evoque“ iki nedidelio krosoverio „Suzuki Vitara“ ar sportiško kupė „Toyota Supra“.

"Lietuvos metų automobilis 2019"
"Lietuvos metų automobilis 2019"
© Vytautas Pilkauskas

„Europos metų automobilio 2020“ rinkimų automobiliai buvo bandomi pamažu didinant greitį iki šis tampa per didelis ir į kliūtį sureaguoti sistema nebespėja. Čia išvadų taip pat buvo įvairių: pavyzdžiui, „Volkswagen T-Cross“ autonominio avarinio stabdymo sistema tinkamai suveikė 45 km/val. greičiu, o jį padidinus iki 50 km/val., sustoti nespėjo. „Subaru Forester“ stabdė tinkamai iki pat 85 km/val., o 1 serijos BMW AEB sistema greičiui sumažėjus iki 5 km/val. stabdžius sugalvojo atleisti ir automobilis nestipriai bumbtelėjo į kliūtį.

Tokie bandymai įrodo, jog AEB sistemos efektyvumui automobilio kaina įtakos neturi. Tai pabrėžia ir didžiausios Europos nepriklausomos automobilių saugumo tyrimų bendrovės „Euro NCAP“ ekspertai – AEB sistemos veikimas jau kelerius metus yra įtrauktas į bandymo procedūras. Tikėtina, kad nuo 2022 m. autonominio avarinio stabdymo sistemos efektyvumas bus vienas svarbiausių kriterijų norint gauti aukštą „Euro NCAP“ įvertinimą.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(6 žmonės įvertino)
5.0000

Elektrinis „Porsche Macan“ įveikė virtualių bandymų programą

Naujo automobilio modelio kūrimas susideda iš daugybės etapų. Šiuo metu pirmieji elektra varomo...

„Volkswagen“ parodė, koks bus naujasis „Multivan“ (5)

Šiuolaikinės automobilių industrijos ikonos „Multivan“ istorijoje artėja metas pradėti...

Elektromobiliai užkariauja naujas sritis: „Mercedes-Benz” pristato šeimai skirtą visureigį (3)

„ Mercedes-Benz “ plečia anglies dvideginio požiūriu neutralių automobilių gamą ir pristato...

Išskirtinė miesto automobilio sėkmė: trečios kartos „Citroën C3“ peržengė milijono ribą

Slovakijos mieste Trnavoje įsikūrusioje „ Citroën “ gamykloje nuo konvejerio neseniai...

Savininko deklaravimo kodai perpildė kantrybės taurę: sukūrė peticiją ir reikalauja tvarką atšaukti (146)

Neapsikentę gegužės pradžioje atsiradusio savininko deklaravimo kodo (SDK), be kurio neįmanoma...

Top naujienos

Šarūnas Meškys | D+

Skubėkite prisirinkti šių pumpurų: užsienio mokslininkai ištyrė, kaip Lietuvoje paplitęs augalas įveikia mirtiną virusą ir naikina vėžio ląsteles

Italijos ir Pietų Korėjos mokslininkai išsiaiškino stulbinančią augalų savybę, kuri gali...

Po medikės savižudybės bus išmoktos pamokos: sukrėtimai laukia visos sistemos (253)

Sekmadienį iš gyvenimo savo noru pasitraukė jauna gydytoja anesteziologė-reanimatologė, dirbusi...

Pensija nuo 72-ejų? Metas susitaikyti, kad dirbti turėsime ilgiau (793)

Europos Komisija Lietuvai rekomenduoja iki 2040 m. prailginti darbingą amžių iki 72-ejų. Dabar...

Jau ketvirtadienį – drastiški orų pokyčiai: ciklonas į šalį atneš lietų, bus apie 10 laipsnių šalčiau (1)

Trečiadienį dar pasimėgausime labai šiltais ir sausais orais. Virš šalies laikysis aukštesnio...

Giedrius Petkevičius/Sausuolis | D+

Atkaklusis nacis, kuris norėjo grįžti į Vokietiją: pabėgėlio išradingumas pranoko „Holivudo“ filmus, o Hitleris už tai net apdovanojo

Sėkmė šypsosi tik atkakliems. Taip teigiama apie pasiekimus asmeniniame gyvenime, versle, sporte ir...

Iš Gazos Ruožo vėl lekia raketos: po Izraelio aviacijos smūgio sugriuvus 12 aukštų pastatui „Hamas“ surengė masinę ataką (534)

Gazos Ruožą kontroliuojantis islamistų judėjimas „Hamas“ antradienį paskelbė paleidęs 130...

Sugalvojo originalų būdą įamžinti gražiausias Lietuvos vietoves: šis namų akcentas abejingų nepalieka (18)

Norite, jog į namus atėję draugai kalbėtųsi apie keliones, Lietuvos grožį ir pamirštų...

Smurtą artimoje aplinkoje patiria ir vyrai: specialistas papasakojo, su kokiomis problemomis susiduria dažniausiai (77)

90 proc. smurto artimoje aplinkoje patiria moterys. Vyrų, patiriančių smurtą , yra gerokai...

Į Norvegiją išvykusi lietuvė patyrė tikrą siaubą – dukters kūną rado jau atvėsusį Pasakojimas, paremtas tikrais įvykiais (29)

Vilma atvyko į Norvegiją užsidirbti. Kartu pasiėmė ir dukrelę Laurą. Su Lauros tėčiu visi...

Atkreipkite dėmesį, kokia poza miegate: ateityje tai turės rimtų pasekmių (20)

Atsižvelgdami į tai, kad trečdalį savo gyvenimo praleidžiate lovoje, tikriausiai norite...