aA
Gyventojai vis dažniau teigia, esą kylančios kainos jau nebestebina, tačiau konkrečiose situacijose neslepia pasipiktinimo, kad kiekviename žingsnyje tenka mokėti vis daugiau. Vairuotojai pasakoja, kad dabar daugiau tenka mokėti ne tik už degalus, automobilio remontą, tačiau ir prireikus turimą transporto priemonę apdrausti privalomuoju civilinės atsakomybės draudimu.
Vairuotojų laukia sunkūs laikai: kainas didina ir draudikai, dar prasčiau gali būti žiemą
© DELFI / Karolina Pansevič

Vairuotojai teigė, kad draudimo įmokos didėjo ne tik transporto priemonę draudžiant metams, tačiau ir trumpesniam laikotarpiui, nors per 3 mėnesius ar pusė metų vairuotojas neturėjo jokių eismo įvykių ar neįvyko kitų veiksnių, dėl ko jam draudimo kaina turėtų būti didesnė.

„Prieš pusė metų automobilio draudimas šiam laikotarpiui man kainavo 71 eurą, tačiau dabar kaina siekia 90 eurų. Praėjo beveik 6 mėnesiai, o kainos augimas jau siekia 26 procentus. Svarbiausia, kad per šį laikotarpį nedalyvavau jokiame eismo įvykyje“, – „Delfi“ komentavo skaitytojas Lukas.

Kainą lemia daug veiksnių

Lietuvos draudikų asociacijos direktorius Andrius Romanovskis teigė, kad draudimo įmonės rizikos vertinimas nustatant draudimo įmokas yra pagrįstas tiek individualiu kliento vertinimu, tiek bendrais principais.

„Transporto priemonių draudime svarbiausi individualūs faktoriai yra kliento avaringumo istorija, jo vairavimo patirtis arba stažas, transporto priemonės rūšis bei galingumas, transporto priemonės registracijos vieta, nes didmiesčiuose tikimybė pakliūti į eismo įvykį yra didesnė, transporto priemonės naudojimo pobūdis – ar tai yra privatus naudojimas ar komercinė transporto priemonė bei kiti veiksniai“, – komentavo A. Romanovskis.

Anot pašnekovo, bendrieji veiksniai, kurie lemia įmokos dydį, apima tokius tradicinius faktorius kaip prekių ir paslaugų infliacija, draudimo rūšies pelningumas ar nuostolingumas, darbo užmokesčio augimas. Taip pat, jo teigimu, su įmokos dydžio nustatymu yra susiję tokie veiksniai, kaip avaringumo situacija šalyje, automobilių remonto įkainių pokyčiai, bendras išmokų dydis ir vidutinis vienos išmokos dydis, draudimo produkto platinimo per tarpininkus kaštai, teisės aktų reikalavimų pasikeitimai bei kt.

Andrius Romanovskis
Andrius Romanovskis
© DELFI / Julius Kalinskas

„Dažnai būtent bendrieji veiksniai klientų dažnai yra neįvertinami. Įprastai galvojama, jog draudimo įmoka turėtų būti mažesnė, jeigu vairuotojas neturėjo eismo įvykių, ir priešingai – didesnė tik tuo atveju, jeigu eismo įvykių būta. Tačiau nereikia pamiršti, kad įmokos dydis priklauso ir nuo bendrų rodiklių, tokių kaip bendras avaringumo lygis, išmokų dydis, servisų kainų pokyčiai, infliacija ir panašiai.

Svarbu pažymėti, kad šiuo metu Lietuva susiduria su itin išaugusia infliacija, vertinant visus gyventojų vartojamus produktus ir įsigyjamas paslaugas. Draudimo paslaugos nėra išimtis ir joms įtaką taip pat daro infliaciniai procesai, brangstantis žalų administravimas ir panašiai. Be to, draudimo verslas šiuo atveju yra dar nedėkingesnėje padėtyje ta prasme, jog draudimo rinka į infliaciją reaguoja vėliau negu visa ekonomika.

Taip yra todėl, kad, vertindama riziką ir nustatydama draudimo įmoką konkrečiam klientui, draudimo įmonė nustato ją pagal tuo metu esantį infliacijos lygį, tačiau, kai įvyksta draudžiamasis įvykis ir klientui yra atlyginama žala, infliacijos lygis gali būti pakitęs. Tai itin aktualu šiandienos kontekste, kai infliacija nuolat auga, o didėjanti infliacija tiesiogiai veikia automobilių remonto paslaugų įkainius, detalių kainas ir galiausiai – draudimo išmokas“, – aiškino Lietuvos draudikų asociacijos direktorius.

Įtakos turėjo ir pandemija

Kalbėdamas apie kitus bendruosius draudimo įmoką lemiančius veiksnius, tokius kaip avaringumo situacija šalyje, bendras draudimo išmokų dydis ir vidutinis vienos išmokos dydis, A. Romanovskis atkreipė dėmesį į pandemijos įtaką šiems rodikliams.

„Kadangi karantino metu buvo taikomi judėjimo ribojimai, tai tiesiogiai lėmė eismo įvykių skaičiaus mažėjimą. Lyginant su 2019 m., jų skaičius 2020 ir 2021 m. buvo apie 10 proc. mažesnis. Nepaisant to, jog avarijų buvo mažiau, bendras privalomojo civilinės atsakomybės draudimo išmokų dydis 2020 m. buvo toks pats kaip 2019 m., o 2021 m. mažėjo tik apie 1,5 proc.

Vairuotojų laukia sunkūs laikai: kainas didina ir draudikai, dar prasčiau gali būti žiemą
© DELFI / Andrius Ufartas

Priešingai, vidutinis išmokos dydis toliau augo. Lyginant su 2019 m., jis buvo 10 proc. didesnis 2020 ir 2021 m. bei viršijo 1 400 eur. Tuo tarpu, draudimo įmonių už privalomąjį civilinės atsakomybės draudimą surenkamos draudimo įmokos mažėjo ir 2021 m. buvo 10 proc. mažesnės nei 2019 m.“ – sakė A. Romanovskis.

Pašnekovas taip pat teigė, kad vertinant pirmus penkis 2022 m. mėnesius ir lyginant juos su tuo pačiu 2019 m. laikotarpiu iki pandemijos, eismo įvykių skaičius dar nėra grįžęs į prieš pandemiją buvusį lygį ir yra 6 proc. mažesnis. Vis dėlto, anot jo, privalomojo civilinės atsakomybės draudimo išmokos yra išaugusios 7 proc., o vidutinis išmokos dydis padidėjo net 14 proc. – nuo 1 301 iki 1 465 eurų.

„Mes pastebime, jog dėl didelės konkurencijos rinkoje vartotojas visada turi galimybę pasirinkti draudimo paslaugos tiekėją ir gauti labiausiai jam tinkantį paslaugos pasiūlymą“, – sakė Lietuvos draudikų asociacijos direktorius.

Lengvesni laikai – dar negreitai

Ekonomistas Marius Dubnikovas taip pat teigė, kad draudimo kainų augimu stebėtis nereikėtų, mat energijos kainų kilimas paliečia visas gyvenimo sritis, todėl labiau stebintų tai, jei kainos liktų tokios pačios. Jis teigė, kad norint suteikti draudimo garantiją draudikams tenka mokėti vis daugiau, mat paslaugų kainos kyla ir transporto aptarnavime.

„Automobilių servisai daugiau moka už energiją, kurios reikia ne tik apšvietimui, tačiau ir šildymui, dažymo kamerų ventiliavimui bei šildymui, o taip pat ir atliekant kitus darbus. Kalbant apie remonto darbų kainų augimo priežastis, reikėtų nepamiršti, kad didėja minimalus darbo užmokestis, darbuotojų atlyginimai taip pat auga, o energija ir darbo užmokestis sudaro didžiausius automobilių servisų kaštus. Atsižvelgiant į tai, natūralu, jog auga ir draudimo kaina, nes būtent draudimas turi padengti padarytą žalą“, – aiškino M. Dubnikovas.

Marius Dubnikovas
Marius Dubnikovas
© DELFI / Andrius Ufartas

Kalbėdamas apie kainų augimą, ekonomistas teigė, kad nereikėtų stebėtis, jog rudenį ar žiemą kainos dar padidės, mat, anot jo, ši žiema gali būti viena sunkesnių per paskutinius kelis buvusius ir artėjančius dešimtmečius.

„Reikia suprasti, kad pasaulis ir ypač Europa stengiasi gyventi be rusiškų dujų, todėl biržoje galime matyti ypač dideles kainas. Vis dėlto, didžiausias klausimas – kiek dujos kainuos, kai ateis žiema? Žinoma, jų kainai įtakos turės ir tai, kokia toji žiema bus – jei bus šalta, ar šaltesnė nei buvusios anksčiau, tai energijos kainos gali padidėti dar labiau, o tai reiškia, kad spaudimas kelti kainas kitose gyvenimo srityse, gali išlikti“, – aiškino ekonomistas.

M. Dubnikovas teigė, kad artimiausiu metu kainų kritimo tikėtis nereikėtų, mat priežastys, kodėl jos pakilo, vis dar išlieka aktualios, o didesnis minimalaus darbo užmokesčio didėjimas numatomas ir kitais metais. Anot jo, dėl to net ir kainų augimui sulėtėjus, jos vis tiek išliks aukštame lygmenyje.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(28 žmonės įvertino)
1.1429

„Jaguar Land Rover“ elektromobilio „I-Pace“ baterijoms suteikia antrą gyvenimą

„Perėjimas prie elektrinės ateities, kai bus gaminamos vien elektra varomos transporto priemonės,...

Naudotų automobilių trūkumas fiksuojamas ir elektromobilių rinkoje

Su naudotų automobilių trūkumu susiduriantys Lietuvos gyventojai vis dažniau žvalgosi į...

Tyrimas parodė, kokie automobiliai nuvertėja labiausiai: mokėję daugiausiai nebūtinai parduoda brangiausiai (1)

Vos išvažiavęs iš salono naujas automobilis iškart praranda nemažą dalį savo mažmeninės...

Ekspertai dalijasi įžvalgomis: ar lietuviams tikrai verta rinktis hibridinį automobilį?

Paprastai kalbant, jei elektromobilis kainuotų tiek pat, kiek lietuvių pamėgtas dyzelinis...

Kibernetinis automobilių saugumas: įsilaužėliai darbuojasi be poilsio dienų

Internetas – neatsiejamas mūsų palydovas beveik kiekviename žingsnyje: pradedant darbu, baigiant...

Top naujienos

Vilnietės liga glumina ne tik Lietuvos, bet ir kitų šalių medikus: pirmasis požymis buvo didelis silpnumas

34-erių metų vilnietės Anos Kozlovskos liga stebina ne tik Lietuvos, bet ir kitų šalių medikus....

Verslas PliusEdgaras Savickas

Ketvirtadalį pelno dividendams skiriantis Šiaulių banko vadovas: tam tikra prasme esame Amerika

Šiaulių banko administracijos vadovas Vytautas Sinius sako dabar negalintis vienareikšmiškai...

Karas Ukrainoje. Zelenskis reikalauja, kad rusų pajėgos paliktų Zaporižios branduolinę elektrinę

Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis pareikalavo, kad Rusijos pajėgos nedelsiant paliktų...

Verslas PliusBloomberg News

Rusijos infliacija nusmuko į žemiausią lygį nuo invazijos į Ukrainą (10)

Rusijos infliacija sušvelnėjo daugiau negu buvo prognozuota – iki žemiausio lygio nuo...

Delfi PliusThe Economist

Rusija 2 būdais galėtų Ukrainoje blokuoti GPS ryšį: štai kodėl ji taip nedaro (1)

Kraterių raštas, likęs ant Antonivkos tilto Pietų Ukrainos Chersono mieste, iliustruoja...

Jokubaitis laukia kito kalibro varžovų: rungtynėse su ispanais pamatysime, kas yra kas

„Dabar mūsų lauks gerai puolančios komandos, tai reikia tvarkyti gynybą. Suomiai prametė daug...

Klaipėdiečiai sunerimę: įtarimų sukėlė Melnragės paplūdimyje pilamas keistos spalvos smėlis (1)

Kai nieko nebuvo daroma dėl I Melnragės paplūdimio, kurį itin siaurina audros ir krantų erozija,...

Vestuves vedanti Nijolė Pareigytė – apie savo blogus šios šventės atsiminimus, jaunavedžių įgeidžius ir naujas tradicijas

Jau kelerius metus vestuves vedanti Nijolė Pareigytė-Rukaitienė sulaukia daugybės jaunavedžių...

Atmosferoje užfiksuotas itin retas reiškinys – dangaus šmėkla: paslaptingą įvykį ėmė tirti mokslininkai

Kai dar 2018 m. gegužę mokslininkai užfiksavo „gigantišką reaktyvinį“ žaibą perkūnijos...

Į nekilnojamą turtą investavęs Mino juokauja: užteks ir man iki mirties, ir dar vienoms skyryboms (1)

Mindaugas Mickevičius-Mino atrodo praktiškai nepasikeitęs nuo tų laikų, kai išgarsėjo viename...