aA
Seimas patvirtino įstatymų pataisas, susijusias su civilinės atsakomybės draudimu. Jos lemia, kad nuo lapkričio 1 d. neturtinės žalos asmeniui suma įtraukiama į bendrą žalos asmeniui draudimo sumą. Kitaip tariant, jei šiandien draudikas už patirtą neturtinę žalą asmeniui galėtų išmokėti iki 5 tūkst. eurų, po lapkričio 1-osios ši suma sieks 5 mln. eurų. Pataisa naudinga ir nukentėjusiems eismo įvykiuose, ir kaltininkams, tačiau draudikai neslepia – priteisti milijonai gali patuštinti visų Lietuvos vairuotojų kišenes.
Avarija. Asociatyvi nuotr.
© DELFI / Ainis Gurevičius

Rimvydas Pocius, draudimo bendrovės „Ergo“ Transporto priemonių draudimo skyriaus vadovas, sako, kad nuo lapkričio 1-osios sudaromose sutartyse atsirasiantis pakeitimas naudingas tiek nukentėjusiesiems, tiek avarijų kaltininkams, nes dar labiau apsaugos jų interesus įvykus nelaimei.

Pagal kol kas galiojančią tvarką, maksimali transporto priemonių savininkų civilinės atsakomybės draudimo suma materialinei žalai atlyginti siekia 1 mln. eurų. Žmogaus sveikatai padaryta žala atlyginama iki 5 mln. eurų. Į šią sumą įskaičiuojama ir 5 tūkst. eurų, patirtai moralinei žalai atlyginti.

R. Pociaus nuomone, dabartinės išmokų ribos neretai neatitinka draudėjų lūkesčių, ypač skaudžių eismo įvykių atveju, kai smarkiai sužalojami ar žūva žmonės, todėl sprendimas sumas didinti yra logiškas.

„Tarkime, asmuo yra įvykio kaltininkas ir stipriai sužeidžia kitą vairuotoją. Tokiu atveju draudimo bendrovė neturtinės žalos nukentėjusiajam gali maksimaliai išmokėti 5 tūkst. eurų. Tačiau jei jis kreipsis į teismą ir ten bus nustatyta, kad ši žala iš tiesų siekia 20 tūkst. eurų, likusį skirtumą kaltininkui teks sumokėti pačiam“, – aiškina draudimo ekspertas.

Tokiu atveju, pasak R. Pociaus, nepatenkintos gali likti abi pusės. Nors kaltininkas pavyzdingai draudė savo transporto priemonę, dalis finansinės naštos dėl galiojančio ribojimo už padarytą žalą vis tiek gali gulti ant jo pečių, o žalą patyręs asmuo iš kaltininko iškart gali nesulaukti visų pinigų, jei šis jų tiesiog neturės.

„Minėta situacija rodo, kad pokyčių draudimo srityje reikėjo. Buvo būtina kilstelėti išmokų už neturtinę žalą „lubas“ ir taip išspręsti problemą, kai apsidraudęs vairuotojas po eismo įvykio vis tiek priverstas papildomai susimokėti iš savo lėšų, o dėl to kartais dar labiau kenčia ir nukentėjusysis“, – pridūrė jis.

Tad nuo lapkričio 1 d. patirtai moralinei žalai nustatytos lubos – 5 mln. eurų, kuriuos draudimo bendrovė nukentėjusiajam mokės iš savo kišenės. „Ergo“ atstovas pabrėžė, kad naujosios įstatymo nuostatos galios visoms civilinės atsakomybės draudimo sutartims, sudarytoms nuo lapkričio 1-osios. Tiesa, nebūtinai kiekvienu atveju bus nuspręsta išmokėti maksimalią sumą. Anot R. Pociaus, jeigu materialinius nuostolius ar žalą sveikatai įprastai galima pagrįsti dokumentais, neturtinės žalos klausimas dėl savo sudėtingumo dažniausiai nagrinėjamas teisme.

Tikisi, kad teismai elgsis protingai

Būtent teismų protingumo tikisi Algimantas Križinauskas, Lietuvos transporto priemonių draudikų biuro direktorius. Pasak jo, pasakyti, jog įstatymo pokyčiai neturės įtakos civilinės atsakomybės draudimo kainai, negalima, tačiau kiek brangs draudimas, paaiškės maždaug per metus.

„Draudimo kainai įtaką turi išmokėtų žalų dydis. Kuo daugiau eismo įvykių, kuo didesnės žalos, tuo didesnė įtaka ir tuo labiau kyla draudimo kainos. Akivaizdu, kad šis pokytis įtakos turės, tačiau tą pamatysime ne taip greitai, kaip visi tikisi“, – aiškino žinovas.

A. Križinauskas neslėpė, kad daugiausiai įtakos tam turės Lietuvos teismai, kuriems dažniausiai tenka įvertinti patirtos moralinės žalos dydį.

„Galbūt teismai bus santūrūs taip, kaip Vokietijoje – ten 10-15 tūkst. eurų, mokami kaip moralinės žalos atlyginimas, jau yra pakankamai didelės sumos. Jeigu bendrai išmokamos žalos išaugs kokiu milijonu eurų, įtaka nebus didelė, tačiau jeigu kalbėsime apie rezonansinius, didelius, skaudžius įvykius, kai žalos bus milijoninės, draudikui teks jas mokėti. O ką reiškia „draudikas“? Iš esmės – tai visi, kas perka civilinės atsakomybės draudimą“, – sakė A. Križinauskas.

Transporto priemonių draudikų biuro vadovas neslėpė, kad šiandieninė situacija – nėra naudinga nei tiems, kurie draudžiasi civilinės atsakomybės draudimu, nei tiems, kurie nukenčia eismo įvykiuose. Nors iki šiol, pavyzdžiui, gydymo išlaidos būdavo atlyginamos, priteisus didesnę nei 5 tūkst. eurų moralinei žalai atlyginti, viską, kas „išlipdavo“ virš nurodytų „lubų“, turėdavo sumokėti kaltininkas.

„Teismai priteisdami dideles sumas moralinei žalai atlyginti atrodydavo gerai, tačiau tiesa ta, kad dažniausiai kaltininkai niekuomet tokių sumų atlyginti negalėdavo, nes paprasčiausiai tokių pinigų neturėdavo. Dabar tą žalą atlyginti teks draudikui ir tai, apie kokias sumas bus kalbama, jau ne draudikų rankose“, – sakė A. Križinauskas.

Pašnekovas neslėpė, kad žinodamos apie artėjančius pokyčius draudimo bendrovės savo atsakomybę persidraudė perdraudikų bendrovėse, o tai, esą, šiek tiek galėjo kilstelėti civilinės atsakomybės draudimo kainas pernai ir šiemet. Visgi, anot jo, tai – ne vienintelė priežastis, kodėl draudimo kainos augo.

„Ilgus metus ši draudimo rūšis buvo nuostolinga ir tam priežasčių buvo šimtai. Tad buvo priimtas sprendimas, kad reikia pokyčių. Visgi tai, kaip kainos keisis dabar, apibrėžti dar anksti. Išaugusios išmokų „lubos“ gali pabranginti draudimą ir 1, ir 50 eurų“, – nesiryžo spėlioti specialistas.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Įspėjo važinėjančius vasarinėmis padangomis: tik atrodo, kad jos vis dar tinkamos naudoti (7)

Klimato kaitos įrodymų toli ieškoti nereikia: pirmomis lapkričio dienomis lauko termometre...

Ką pakeitė nauji taršos standartai – automobilių gamintojai apie degalų sąnaudas nebemeluoja (8)

Dažnai su naujais automobiliais susiduriantys vairuotojai į gamintojų skelbiamas degalų sąnaudas...

Stovėjimo aikštelės dūsta nuo nenaudojamų automobilių: gresia ir baudos, ir konfiskavimas (94)

Bendro naudojimosi vietose paliktos neprižiūrimos, naudojimui netinkamos transporto priemonės kelia...

Vilniaus gatves užklojo tirštas rūkas: vairuotojai nemato net šviesoforų (47)

Sostinę ketvirtadienio vakara užklupo tirštas rūkas : staiga atvėsus oro temperatūrai...

Aplinkos ministerijos užmojis: per ateinančius ketverius metus – penkis kartus daugiau elektromobilių (13)

Per kelerius metus elektromobilių skaičius Lietuvoje turėtų išaugti penkis kartus, o...

Top naujienos

Andrius Tapinas. Laisvas mokytojų laikas – pasityčiokit dar, premjere, jums gerai sekasi (394)

Ilgai galvojau apie tai, ką vakar drėbtelėjo mano valstybės premjeras, o šiandien kaip...

Po Austrijos pastabų sukruto visa Europa: patyliukais pasirašomos sutarties pasekmes jausime ilgai (18)

Vokietija kunkuliuoja. Šįkart dėmesio centre atsidūrė Jungtinių Tautų parengta Pasaulinė...

Mokytojų pavyzdžiu seka ir ugniagesiai: ruošiasi protestui (14)

Ugniagesių gelbėtojų profesinė sąjunga (UGPS) reikalauja kitų metų valstybės biudžete skirti...

„Norfa“ atsitraukia: pirkėjai privertė keisti prekybos tinklo planus (278)

Prieš metus pirmąją parduotuvę be tradicinių kasų atidaręs mažmeninės prekybos tinklas...

Jau visai netrukus visų dirbančiųjų laukia lemtingas apsisprendimas: nuo to priklausys, kokią pensiją gausite (16)

Nuo naujų metų Lietuvoje įsigalios nauja pensijų reforma , kuri jau dabar verčia būsimus...

Erika Vitulskienė pristatė visą „plius dydžio“ kolekciją moterims, žinančioms savo vertę

Lapkričio 17 dieną Panevėžyje įvyks mados mugė, kurioje kartu su kitais žinomais Lietuvos...

Pravieniškių „bachūrai“ sulaukė palaikymo iš Alytaus kalinių: zonose – maišto nuotaikos (133)

Pravieniškių pataisos namų darbuotojų bandymas sutramdyti daugybę metų čia vadovavusius...

Vilniaus planuose – visiška Ukmergės gatvės transformacija (109)

Intensyvi ir dažnai spūsčių kaustoma Ukmergės gatvė Vilniuje keisis neatpažįstamai, ją...

Penkios žiemos kelionių kryptys: čia įmanoma suderinti pramogas ir pasiruošimą šventėms

Į parduotuvių lentynas pamažu atkeliaujančios šventinės dekoracijos pranašauja apie...

„Ryto“ naujokas įstūmė Adomaitį į dviprasmišką situaciją (11)

Šiek tiek komiška, jei vertinsime į pasaulio čempionatą jau iškopusių lietuvių akimis, ir...