aA
Prabilusi apie mokestį taršiems automobiliams, Aplinkos ministerija riebų brūkšnį nubrėžė ties 130 g/km anglies dvideginio (CO2). Saulius Skvernelis, premjeras, pažadėjo ir tai, kad nuo sausio 1-osios Lietuvoje atsiras mokestis pirmą kartą registruojamiems automobiliams – žadama eliminuoti taršius ir paversti juos finansiškai nepatraukliais.
Automobilių tarša
Automobilių tarša
© Shutterstock

Akcentuojama, kad esą 130 g/km CO2 išmetančių automobilių savininkai per metus turėtų susimokėti maždaug 20 eurų mokestį. Kuo didesnė tarša, tuo didesnis būtų ir metinis mokestis.

Tačiau automobilių rinkos ekspertas, transporto skelbimų portalo Autoplius.lt komunikacijos vadovas Matas Buzelis ramina – lietuviams tikrai liks kuo važiuoti. Tačiau iš pamėgtų galingesnių, didesnių automobilių teks persėsti į turinčius mažesnio darbinio tūrio variklius, kompaktiškesnius modelius.

„Po nubrėžta 130 g/km CO2 riba papuola daugybė naujų ir apynaujų automobilių, tačiau tikrai yra ir senesnių modelių, kurių emisija nesiekia šios ribos. Tiesa, tokie automobiliai bus silpni ir tikrai neviršys 70-82 kW galios (jeigu benzininiai). O dyzelinių automobilių anglies dvideginio emisija yra netgi žemesnė nei analogiškų benzininių“, – akcentavo pašnekovas.

Jis žvilgtelėjo ir populiariausius Lietuvome modelius ir nurodė, kad, pavyzdžiui, ribos, nuo kurios reikės mokėti mokesčius, nesiekia 6 kartos „Volkswagen Golf“, turintis benzininį 1,2 l 63 kW variklį, mat, remiantis gamintojo duomenimis, jis išmeta 129 g/km CO2. Susimokėti nereikės ir tokio paties modelio, turinčio dviejų litrų dyzelinį variklį, savininkui, mat 103 kW variklis išmeta 126 g/km CO2. Tačiau mokėti mokesčius teks 2018-ųjų metų „Volkswagen Passat“, turinčio dvilitrį dyzelinį variklį ir visus keturis varančiuosius ratus, savininkui, nes 110 kW variklis išmeta 130 g/km CO2.

Duomenų nėra

M. Buzelis ironizuoja, kad norint įgyvendinti tokius planus, egzistuoja „menka problema“. Jei norima apmokestinti automobilius pagal CO2 emisiją, reikia turėti tokius Lietuvoje registruotų automobilių duomenis.

„Prieš kelis mėnesius „Regitra“ galėjo pateikti tik maždaug 17 proc. Lietuvoje registruotų automobilių anglies dvideginio emisiją, kai nurodoma, kiek gražų teršalų išmetama važiuojant vieną kilometrą. Rodos, duomenys pradėti kaupti 2014 m.“, – stebėjosi pašnekovas.

Klausimas, kaip Aplinkos ministerija ketina surinkti visus duomenis, anot M. Buzelio, lieka atviras. Vien gamintojų pateiktais duomenimis ir katalogais apsiriboti negalima, mat, sako žinovas, to paties automobilio, turinčio kitokio dydžio ratlankius ir padangas, emisija skirsis. Be to, skirtumus lemia ir tai, ar įdiegtos „Start & Stop“ ir panašios taršą reguliuojančios sistemos.

Automobilių tarša
Automobilių tarša
© Shutterstock

Kišenių nesuplėšys

Nepaisant visko, už automobilį, kuris neperlips taršos normos ribų, neteks pakloti aukso kalnų. Anot M. Buzelio, net sumokėjus 1500 eurų galima rasti netaršų naudotą modelį.

„Tiesa, jie bus labai nedideli, su mažo darbinio tūrio varikliais. Tokių dabar rinkoje parduodama kelios dešimtys ir dažniausiai tai – japoniški automobiliai“, – kalba pašnekovas.

Už naudotą automobilį šiandien lietuviai vidutiniškai sumoka apie 4300 eurų. Tokia suma, anot žinovo, jau užtektina ieškant netaršaus ir po 130 g/km riba telpančio automobilio. Tiesa, tarp „premium“ segmento skelbimų ieškoti tinkamo modelio neverta – šie visi bus taršesni.

Tačiau mokestis tiems, kurie vairuos 130 g/km CO2 išmetančius automobilius – 20 eurų per metus – per mažas, įsitikinęs M. Buzelis. Kaip pavyzdį jis pateikia 2003 m. laidos 5 serijos BMW, turintį 3 litrų darbinio tūrio dyzelinį variklį.

„Tokio automobilio emisija siekia 213 g/km. Tai reiškia, kad savininkas per kiekvieną techninę apžiūrą (būtent taip siūloma surinkti mokestį) turės sumokėti 20 eurų (už didesnę nei 130 g/km emisiją) ir 41,5 euro už viršytą normą. Iš viso – 61,5 eurų. Gauname, kad per metus tokio automobilio eksploatacija pabrangsta maždaug 30 eurų arba maždaug 2,5 euro per mėnesį. Tikrai ne ta riba, kuri priverstų atsisakyti tokių automobilių“, – skaičiavo žinovas.

Nepaisant to, ekspertų skaičiavimu, Lietuvoje gali būti maždaug 1,4 mln. automobilių, kurių CO2 emisija perkopia 130 g/km ribą, ir jų savininkams teks mokėti mokesčius.

Dauguma Europos valstybių turi „žaliajį“ mokestį už automobilių keliamą taršą
Dauguma Europos valstybių turi „žaliajį“ mokestį už automobilių keliamą taršą
© Shutterstock nuotr.

Skuba naudos neatneš

S. Skvernelis taip pat informavo, kad automobilių taršos mokestis laukia jau 2020 m. sausio 1 d. Jis neatskleidė, kaip mokestis bus renkamas, tačiau nurodė, kad bus siekiama apriboti į Lietuvą pirmą kartą atvežamus automobilius ir paversti taršiausius finansiškai nepatraukliais. Tačiau M. Buzelis skeptiškai vertina galimybes per mažiau nei pusmetį įvesti naują mokestį.

„Pirmiausia reikėtų sugalvoti sistemą, kuri leistų efektyviai surinkti duomenis apie automobilių emisiją. Nes ne visi net ir iš užsienio įvežti automobiliai turi tokius duomenis savo techniniame pase, – akcentavo ekspertas, pridūręs, kad skaičiuojama, jog iš visų per 2018 m. į Lietuvą įvežtų automobilių tik 2 proc. gali būti vadinami mažataršiais. – Pernai tokių automobilių galėjo būti apie 2,8 tūkst.“

Nesukūrus sistemos, anot M. Buzelio, viskas galėtų baigtis tuo, kad du analogiškų automobilių savininkai mokės skirtingus mokesčius, mat vieno automobilio techniniame pase bus nurodyta tarša, kito – ne.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(97 žmonės įvertino)
3.2165

„Audi“ turi dar vieną naujieną – „Q5 Sportback“ visureigį

Elegantiškas ir praktiškas, progresyvus ir sportiškas – toks yra naujas „ Audi Q5...

Lietuvoje debiutuoja naujasis „Toyota Yaris“: sumažėjo, bet erdvės daugiau (5)

Naujasis ketvirtos kartos „ Toyota Yaris “ jau atvyko į „Toyota“ atstovybes Lietuvoje. Šis...

„Renault“ pristatė naują modelį – hibridinį visureigį „Arkana“ (1)

2021 metais Europos rinkoje pasirodys naujasis „ Renault Arkana“. Atletiškas bei dinamiškas...

Draudikai fiksuoja didžiausią pakaitinių automobilių poreikį per pusantrų metų (5)

Įvykus avarijai ir užpildžius eismo įvykio deklaraciją dažnam vairuotojui atrodo, kad problemos...

Palangoje pristatyti naujos kartos BMW 4 modeliai (4)

Pirmomis vasaros dienomis pristatytas naujasis „ BMW 4 Coupe“ jau atvyko į Lietuvą....

Top naujienos

Dešimtmečių senumo kariniame ginče vėl liejasi kraujas – artimiausios savaitės bus lemtingos (109)

Viena seniausių pasaulio konfliktų, Kalnų Karabache vėl įsiplieskęs kruvinas teritorinis ginčas...

„Puota maro metu“: per karantiną ministerijų valdininkų atlyginimai kilo tūkstančiais (297)

Kol šimtai tūkstančių dirbančiųjų šalyje per 3 karantino mėnesius buvo išleisti į prastovas...

Koronavirusas Lietuvoje: židiniuose fiksuota mažiau nei pusė atvejų, sudėtinga situacija Šiaulių ir Radviliškio ligoninėse per parą - 105 koronaviruso atvejai ir 1 mirtis (172)

Praėjusią parą Lietuvoje patvirtinti 105 nauji koronaviruso atvejai ir 1 mirtis. Tai LRT radijui...

Baltarusijos programišiai įsilaužė į valstybinę televiziją: mes parodysime tiesą (92)

Vakarinė Baltarusijos valstybinių televizijos kanalų „Belarus 1“ ir ONT transliacija internete...

Kęstutis Girnius. Kokia valdančioji koalicija būtų Nausėdai parankiausia? (58)

Prezidentas Gitanas Nausėda yra nedviprasmiškai pareiškęs, kad jis aktyviai dalyvaus naujos...

Vitas Vasiliauskas: skolos lygis bus didžiausias Lietuvos istorijoje papildyta (371)

Naujausi rodikliai patvirtina, kad pagrindiniai ekonomikos sektoriai – pramonė, prekyba, eksportas...

Veryga dėl antrosios bangos turi pakenčiamą ir daug prastesnį ligos plitimo scenarijus rekordų bus ir daugiau, apribojimai gali laukti maitinimo įstaigų (332)

Sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga pirmadienio rytą interviu Delfi sakė bijantis...

Edita Rouge | D+ nariams

Už patyčias mokykloje yra atsakinga šeima. Mokytojo vaidmuo čia antraeilis

Patyčių mokyklose problema yra sprendžiama, tačiau neišspręsta. Šeimos, kurių vaikai mokykloje...

|Maža didelių žinių kaina