Automobilio rida – vienas svarbiausių kriterijų renkantis mašiną. Vis dėlto odometro duomenis pakeisti nėra sunku ir tuo naudojasi apsukrūs pardavėjai tiek Lietuvoje, tiek Vokietijoje. Neseniai Latvijoje imtasi ryžtingų veiksmų siekiant išspręsti šią problemą. Kol Lietuvoje nieko konkretaus šiuo klausimu nenuspręsta, pažiūrėkime, ką ruošiasi daryti „braliukai“.
© Gamintojo nuotr.

Sausio pabaigoje Latvijoje Žaliųjų ir valstiečių sąjunga parengė ir pateikė Seimui Administracinės teisės pažeidimų kodekso pataisas, kuriose numatoma bausti už manipuliacijas, keičiant automobilių ridą. DELFI.lv pateikia informacijos apie problemą ir kodėl jos sprendimas primena kovą su vėjo malūnais.

Ką konkrečiai nori pakeisti Latvijoje?

Kaip siūloma minėtose pataisose, fiziniai asmenys už odometro duomenų pakeitimus (automobilio ridos padidinimą arba sumažinimą) gali būti baudžiami iki 100 eurų, o juridiniai asmenys – iki 1 000 eurų bauda. Už siūlomas automobilių ridos keitimo paslaugas arba reklamą, fiziniai asmenys gali būti nubausti iki 200 eurų, o juridiniai asmenys – iki 2 000 eurų bauda.

Kas rinks baudas?

Kol kas neaišku. Latvijos kelių eismo saugumo direkcija neims baudų už automobilio ridos klastojimą. Ji taip pat neketina rinkti įrodymų, kad automobilio rida buvo pakeista. Ji gali tik konstatuoti faktą, kad atliekant techninę apžiūrą rida pasirodė mažesnė nei buvo. Šiuo metu direkcijos interneto svetainėje galima nemokamai rasti konkretaus automobilio ridos skaičius, bet Latvijos naudotų automobilių prekiautojų asociacijos prezidento Ugio Vitolio nuomone, tai nieko neduoda – niekas netrukdo pavažinėjus metus „atsukti“ ridą taip, kad skaičius būtų didesnis nei buvęs, bet ne stipriai (pavyzdžiui, plius 20 tūkst. km vietoje realių 100 tūkst. km).

Kokia nauda iš baudų automobilį su pakeista rida įsigijusiam asmeniui?

Kaip pats pataisų autorius pareiškė, naujas automobilio savininkas gali kreiptis į teismą su ieškiniu pardavėjui ir pareikalauti gražinti pinigus. Savaime suprantama, įrodymus teks rinkti jam pačiam.

Kaip tie, kurie skirs baudas ir pateiks pareiškimus į teismą, galės įrodyti klastojimą?

Neaišku. Bausmė numatyta Administraciniame, ne Baudžiamajame kodekse, o tai reiškia, kad nekaltumo prezumpcija negalioja. Bet teisme – ir byloje „Naujasis savininkas prieš nesąžiningą pardavėją“, ir byloje „Nesąžiningas pardavėjas ginčija baudą“ – šalims teks kažkaip pagrįsti savo įtarimus, kad odometro rodmenys buvo pakeisti.

Kaip analogišką įstatymą apeina Vokietijoje?

Keičia odometro rodmenis kaimyninėse šalyse, pavyzdžiui, Lenkijoje, kurios teritorijoje Vokietijos įstatymai negalioja. Akivaizdu, kad norint nubausti Latvijos gyventojus už odometro duomenų klastojimą, pavyzdžiui, Lietuvoje, reikia priimti panašius įstatymus kiekvienoje šalyje, o paskui susitarti visos Europos lygiu dėl baudų – kaip buvo padaryta su baudomis už kelių eismo taisyklių pažeidimus. Bet šiuo atveju ridos keitimą reikės kažkaip įrodyti.

Ko tada tikisi tokių įstatymų autoriai?

Odometras
© Gamintojo nuotr.

Remiantis Europos patirtimi, galima daryti kelias išvadas. Pirma, jie negali nebandyti spręsti problemos, nes ji egzistuoja. Antra, jie nori užkirsti kelią ridos keitimui. Trečia, jie tikisi, kad juridiniai asmenys ims rečiau keisti ridą, nes be realių baudų administracinė bauda kenkia ir reputacijai – jeigu paaiškės, kad bendrovė X masiškai pardavinėjo automobilius su pakeista rida, ji neteks pirkėjų. Ketvirta, jie tikisi, kad juridiniai asmenys ims atsakingiau rinktis tiekėjus kitose šalyse dėl padidėjusios grėsmės reputacijai. Penkta, tokios rizikos yra privačių asmenų pardavėjams – gavus administracinę nuobaudą jie neišvengiamai išaiškėja ir gali patekti į kitų valstybinių struktūrų akiratį, pavyzdžiui, Valstybinių pajamų tarnybą.

Kaip pirkėjams nustatyti, ar nebuvo pakeista automobilio rida?

Specialistų nuomone, besąlygiškai pasitikėti odometro parodymais automobiliuose, pagamintuose po 2000 m., nevalia. Kaip rodo Vokietijos patirtis, negalima pasitikėti serviso dokumentais, ypač jei tai brangus automobilis (kur dokumentų padirbimas ekonomiškai pasiteisina). Reikia būti morališkai pasirengusiems, kad rinkoje daug automobilių, kurių rida – daugiau nei 150 – 200 tūkst. kilometrų, ir nepagailėti pinigų išsamiai techninei apžiūrai pačių pasirinktame servise. Specialistai gali pastebėti trūkumus, nurodyti jų taisymo kainą ir paskaičiuoti realią automobilio ridą.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Dar kartą apie dyzelinius automobilius: jie tik brangs (73)

Pirmą kartą Lietuvoje atliktas bendrosios automobilio eksploatacijos kainos tyrimas parodė, kad...

Po „Brexit“ – vargas su britišku vairuotojo pažymėjimu (55)

Iš Europos Sąjungos pasitraukus Jungtinei Karalystei, šioje šalyje išduoti vairuotojo...

„Volkswagen“ beveik įgyvendino „dyzelgeito“ veiksmų planą (3)

„ Volkswagen “ beveik baigė žadėtą transporto priemonių atšaukimą ir remontą Europoje,...

Į Lietuvos kelius grįžta „Google Street View“ automobiliai (6)

Šią vasarą Lietuvos keliuose vėl pasirodys „ Google Street View “ automobiliai. Jų tikslas...

Kupšys: galime sakyti, kad esame automobilių kraštas, bet po kurio laiko pamatysime, kad esame laužynas (69)

Nesant automobilių mokesčio lietuviai gali vadinti save automobilių kraštu, tačiau tai...

Top naujienos

Prabilo mįslingai mirusio kario artimieji: mirties priežastis yra visiškai neaiški (274)

Savaitgalį vykusios karių linksmybės baigėsi mįslinga tragedija – netikėtai mirė 25-erių...

Užkalnis. Kodėl gyvename blogai? Nes turime per daug atostogų ir laisvų dienų (556)

Palaukit, apie ką aš čia vėl? Apie tą patį: kad turime Lietuvoje viską, ko nusipelnome, ir dar...

Ulevičius: Palangoje sustabdytas „Cadillac“ – ne Karbauskio patikslinta 00.20 (274)

Ketvirtadienio vakarą naujienų portalas lrytas.lt paskelbė, kad Palangos prieigose vykdyto...

Po dailidžių ir studentų sviesto iššūkio „Žalgirio“ treneris prabilo apie būtinas permainas (6)

5 tūkst. gyventojų neturinčio Klaksviko (Farerų salos) futbolininkai nepasimetė šimtą kartų...

Karolina Meschino prakalbo apie siaubingus kompleksus, kurie kamuoja nuo pat vaikystės: rengėsi net tėčio drabužiais (114)

Kompleksų, ko gero, turi kiekvienas žmogus – net ir žvaigždės prisipažįsta, kad vienu ar kitu...

Ginekologė įspėja neprisižaisti: įvardijo pačią nepatikimiausią priemonę nuo nėštumo (48)

Nors rinkoje apstu įvairių priemonių apsisaugoti nuo neplanuoto nėštumo, ne visi linkę jomis...

Alikantėje įstrigę lietuviai kelias valandas duso lėktuve (35)

Ketvirtadienio popietę iš Alikantės į Kauną turėjęs skristi „Ryanair“ oro linijų...

Kaip aš sužinojau, kad mano vyras vedė kitą moterį (6)

Yve Gibney, nacionalinės sveikatos tarnybos medicinos sesuo iš Mersisaido, buvo laimingai...

Keleivis nufilmavo paskutines akimirkas prieš lėktuvo katastrofą (26)

Praeitą savaitę prie Pretorijos miesto Pietų Afrikos Respublikoje sudužo lėktuvas. Du žmonės...

Romantiškiausia Lietuvos vieta – čia jums reikės daug pinigų (66)

Nors romantika ir pinigai dažniausiai neturi nieko bendro, vis tik norėdami pasiekti...