aA
Automobilio rida – vienas svarbiausių kriterijų renkantis mašiną. Vis dėlto odometro duomenis pakeisti nėra sunku ir tuo naudojasi apsukrūs pardavėjai tiek Lietuvoje, tiek Vokietijoje. Neseniai Latvijoje imtasi ryžtingų veiksmų siekiant išspręsti šią problemą. Kol Lietuvoje nieko konkretaus šiuo klausimu nenuspręsta, pažiūrėkime, ką ruošiasi daryti „braliukai“.
© Gamintojo nuotr.

Sausio pabaigoje Latvijoje Žaliųjų ir valstiečių sąjunga parengė ir pateikė Seimui Administracinės teisės pažeidimų kodekso pataisas, kuriose numatoma bausti už manipuliacijas, keičiant automobilių ridą. DELFI.lv pateikia informacijos apie problemą ir kodėl jos sprendimas primena kovą su vėjo malūnais.

Ką konkrečiai nori pakeisti Latvijoje?

Kaip siūloma minėtose pataisose, fiziniai asmenys už odometro duomenų pakeitimus (automobilio ridos padidinimą arba sumažinimą) gali būti baudžiami iki 100 eurų, o juridiniai asmenys – iki 1 000 eurų bauda. Už siūlomas automobilių ridos keitimo paslaugas arba reklamą, fiziniai asmenys gali būti nubausti iki 200 eurų, o juridiniai asmenys – iki 2 000 eurų bauda.

Kas rinks baudas?

Kol kas neaišku. Latvijos kelių eismo saugumo direkcija neims baudų už automobilio ridos klastojimą. Ji taip pat neketina rinkti įrodymų, kad automobilio rida buvo pakeista. Ji gali tik konstatuoti faktą, kad atliekant techninę apžiūrą rida pasirodė mažesnė nei buvo. Šiuo metu direkcijos interneto svetainėje galima nemokamai rasti konkretaus automobilio ridos skaičius, bet Latvijos naudotų automobilių prekiautojų asociacijos prezidento Ugio Vitolio nuomone, tai nieko neduoda – niekas netrukdo pavažinėjus metus „atsukti“ ridą taip, kad skaičius būtų didesnis nei buvęs, bet ne stipriai (pavyzdžiui, plius 20 tūkst. km vietoje realių 100 tūkst. km).

Kokia nauda iš baudų automobilį su pakeista rida įsigijusiam asmeniui?

Kaip pats pataisų autorius pareiškė, naujas automobilio savininkas gali kreiptis į teismą su ieškiniu pardavėjui ir pareikalauti gražinti pinigus. Savaime suprantama, įrodymus teks rinkti jam pačiam.

Kaip tie, kurie skirs baudas ir pateiks pareiškimus į teismą, galės įrodyti klastojimą?

Neaišku. Bausmė numatyta Administraciniame, ne Baudžiamajame kodekse, o tai reiškia, kad nekaltumo prezumpcija negalioja. Bet teisme – ir byloje „Naujasis savininkas prieš nesąžiningą pardavėją“, ir byloje „Nesąžiningas pardavėjas ginčija baudą“ – šalims teks kažkaip pagrįsti savo įtarimus, kad odometro rodmenys buvo pakeisti.

Kaip analogišką įstatymą apeina Vokietijoje?

Keičia odometro rodmenis kaimyninėse šalyse, pavyzdžiui, Lenkijoje, kurios teritorijoje Vokietijos įstatymai negalioja. Akivaizdu, kad norint nubausti Latvijos gyventojus už odometro duomenų klastojimą, pavyzdžiui, Lietuvoje, reikia priimti panašius įstatymus kiekvienoje šalyje, o paskui susitarti visos Europos lygiu dėl baudų – kaip buvo padaryta su baudomis už kelių eismo taisyklių pažeidimus. Bet šiuo atveju ridos keitimą reikės kažkaip įrodyti.

Ko tada tikisi tokių įstatymų autoriai?

Odometras
© Gamintojo nuotr.

Remiantis Europos patirtimi, galima daryti kelias išvadas. Pirma, jie negali nebandyti spręsti problemos, nes ji egzistuoja. Antra, jie nori užkirsti kelią ridos keitimui. Trečia, jie tikisi, kad juridiniai asmenys ims rečiau keisti ridą, nes be realių baudų administracinė bauda kenkia ir reputacijai – jeigu paaiškės, kad bendrovė X masiškai pardavinėjo automobilius su pakeista rida, ji neteks pirkėjų. Ketvirta, jie tikisi, kad juridiniai asmenys ims atsakingiau rinktis tiekėjus kitose šalyse dėl padidėjusios grėsmės reputacijai. Penkta, tokios rizikos yra privačių asmenų pardavėjams – gavus administracinę nuobaudą jie neišvengiamai išaiškėja ir gali patekti į kitų valstybinių struktūrų akiratį, pavyzdžiui, Valstybinių pajamų tarnybą.

Kaip pirkėjams nustatyti, ar nebuvo pakeista automobilio rida?

Specialistų nuomone, besąlygiškai pasitikėti odometro parodymais automobiliuose, pagamintuose po 2000 m., nevalia. Kaip rodo Vokietijos patirtis, negalima pasitikėti serviso dokumentais, ypač jei tai brangus automobilis (kur dokumentų padirbimas ekonomiškai pasiteisina). Reikia būti morališkai pasirengusiems, kad rinkoje daug automobilių, kurių rida – daugiau nei 150 – 200 tūkst. kilometrų, ir nepagailėti pinigų išsamiai techninei apžiūrai pačių pasirinktame servise. Specialistai gali pastebėti trūkumus, nurodyti jų taisymo kainą ir paskaičiuoti realią automobilio ridą.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Seimas nesusitarė: hibridams ir elektromobiliams PVM lengvatos nebus (20)

Ekologiškam transportui pridėtinės vertės mokesčio ( PVM ) lengvata nebus nustatyta.

Švedai šiurpsta: rado schemą, kaip šiukšlėm pripažintos mašinos Lietuvoje grįžta į kelius (437)

Skandinavijos šalyse į automobilius, importuotus iš Lietuvos, žiūrima ypač įtariai, ir ne be...

Patikrino „Lietuvos metų automobilio“ greičiausius – iki 100 km/val. per mažiau nei 5 sekundes (2)

„Lietuvos metų automobilio 2019“ rinkimai vienu aspektu skiriasi nuo visų ankstesniųjų. Tai...

„Nissan“ siekia atstatydinti valdybos pirmininką – įtaria savo reikmėms švaisčius bendrovės turtą

„ Nissan “ rengiasi atleisti valdybos pirmininką Carlosą Ghosną už tai, kad šis, kaip...

Parodė, kaip bando naują „Porsche 911“: kyla į kalnus, traukia į Šiaurę, „kepa“ Mirties slėnyje (5)

Kitų metų pradžioje pasirodysiantis „ Porsche 911 “ – ne šiaip sau vadinamas „Porsche“...

Top naujienos

Juozaičio pranašystė: jei taip toliau, po 20 m. nebebus lietuvių kalbos ir tautos (1477)

„Niekada taip nebuvo, kad lietuvis taip ėstų lietuvį. Po bet kurio straipsnio tokių keiksmų...

Su Nekrošiumi dirbusios aktorės vos tramdo ašaras: taip netikėta, taip staiga (37)

Antradienio rytą Lietuvą žaibiškai apskriejo liūdna žinia – mirė garsus teatro režisierius...

Orai: laikysis lengvas šaltukas

Lapkritis persirita į paskutinį dešimtadienį ir, panašu, artėja prie jam būdingų orų.

Andrius Užkalnis: mano šuo maitinasi geriau negu visa tavo šeima (486)

Lietuviai, nacionalinio maisto gadintojai. Ar pastebėjote, kad lietuviai blogiausiai elgiasi su tuo...

Markauskas pardavė jį iš posto išvertusį ūkį: politika privertė daryti greitus sprendimus (25)

Per patį skandalo dėl neteisėtai ariamos žemės įkarštį tuometinis žemės ūkio ministras...

Tenerifėje atostogavęs lietuvis apie salai smogusią stichiją: sakė, kad tai – anomalija (32)

„Tai ne eilinis įvykis, nes anomalija ne bet ką vadina“, – taip savaitgalį šėlusią...

DELFI autoriai pagerbti Titanų statulėlėmis (26)

Antradienio vakarą į iškilmingą vakarą MO muziejuje rinkosi DELFI autoriai ir bičiuliai. Čia...

Antrame kėlinyje įvarčiais prapliupę serbai sutriuškino Lietuvos rinktinę (208)

Lietuvos futbolo rinktinė sužaidė geriausią pirmą kėlinį UEFA Tautų lygoje, tačiau antrajame...

Neuromokslininkas Bredesenas: norite nesusirgti Alzheimeriu – venkite pagrindinių ligos sukėlėjų (30)

„Holistic Primary Care“ redaktorius Erikas Goldmanas kalbasi su dr. Dale’u Bredesenu –...

„Žalgirį“ CSKA pasitiko netikėtai vėsiai, bet su komplimentais specialiai Krepšinis.lt iš Maskvos (3)

Kauno „Žalgirio“ krepšininkai antradienio vakarą surengė pirmąją treniruotę Maskvoje prieš...