Netgi naujų vilkikų modelių pristatymuose įžvalgoms apie padangas skiriama itin daug dėmesio, nes nuo to, kaip efektyviai jos kontaktuos su kelio paviršiumi, priklauso krovinių ir žmonių saugumas.

„Nors vizualiai skirtingų gamintojų ir skirtingos paskirties padangos atrodo identiškai, kartais jų eksploatacinės savybės būna sunkiai sulyginamos. Sunkvežimių padangų rida, ekonomiškumas, komfortas, dilimo pobūdis bei panašūs dalykai turi esminių skirtumų ir, žinoma, įtakos transporto įmonės finansiniams rezultatams“, – tvirtino „Volvo Lietuva“ vairuotojų instruktorius Eivitas Žarys.

Paprašytas pakomentuoti skirtumus tarp didžiausią rinkos dalį turinčių padangų gamintojų produkcijos, technikos ekspertas teigė, kad juos galima užčiuopti tik vertinant visą padangos eksploatacijos laikotarpį. Kiekviena sunkiasvorei technikai skirta padanga, jei tik neatsitinka ko nors nenumatyto, turi net keturis „gyvenimus“. Sudilus pirmajam gumos sluoksniui, protektoriaus raštas gilinamas, po to – padanga gali būti bent du kartus restauruojama. Šie dalykai įmanomi su sąlyga, kad padangos karkasas pagamintas iš kokybiškų medžiagų ir nebuvo pažeistas per pirmuosius eksploatacijos etapus. Tarkim su vienu „Michelin“ padangų komplektu sėkmės atveju galima nuvažiuoti nuo 800 tūkst. iki 1 mln. kilometrų dirbant tolimų reisų sektoriuje. Agresyvesnėje aplinkoje – mieste, karjeruose, miškuose – padangos susidėvi pastebimai greičiau. Tokiose srityse besispecializuojantys vežėjai paprastai renkasi pigesnes padangas, nes jas neišvengiamai tenka dažniau keisti.

„Reiktų atkreipti dėmesį, kad padangų ilgaamžiškumą lemia ne tai, kurio koncerno laboratorijose jos buvo sukurtos ir kurioje gamykloje „iškeptos“, tačiau kaip vairuotojas jas prižiūrėjo. Jei važiuojama nesubalansuotais ratais, jei nekreipiama dėmesio į ašių lygiagretumą, jei sistemingai netikrinamas slėgis, kur kas greičiau nei žada gamintojas sudils viso sąstato padangų komplektas. Net jei vienoje padangoje slėgis yra kritęs, atsiranda rizika, kad ji dėvėsis netolygiai, atsiras „duobės“, padidės krūvis kitiems ratams, išaugs degalų sąnaudos ir t. t. Kitaip tariant, prasidės brangiai kainuojančių problemų griūtis“, – aiškino E. Žarys.

Ekspertai yra suskaičiavę, kad jei slėgis padangoje sumažėja 10 proc. (toks pokytis gali natūraliai atsirasti maždaug per 30 dienų), rato deformacija lemia, kad nuvažiuojamas atstumas „susitraukia“ maždaug 5 proc. Tokius pokyčius konvertavus į pinigus susidaro tūkstantinės sumos. Tikrinti slėgį padangose (tai daryti reikia kol padangos nėra įkaitusios) būtina bent kartą per dvi savaites.

Gamintojų tikslai vienodi

Tvirtas pozicijas sunkvežimių padangų rinkoje turinčios „Michelin“ specialistai, pasakodami apie tai, kam daugiausia dėmesio skiria jų kompanijos inžinieriai, kuriantys vilkikų „apavą“ teigė, kad šiais laikais niekas nesistengia įsiūlyti universalios padangos.

„Visas sunkiojo transporto padangas galima suskirstyti į tokias pagrindines grupes: tarptautinio ilgų nuotolių transporto padangos, vidutinių-trumpų nuotolių ir regioninio transporto padangos, statybų transporto padangos, bekelės padangos, miesto transporto padangos ir autobusų padangos. Sunkvežimių kaip ir lengvųjų automobilių padangos gali būti skirtos darbui žiemiškomis sąlygomis“, – vardijo „Michelin“ komercinio transporto padangų pardavimo vadovas Baltijos šalyse Arnas Stasevičius.

Jo teigimu, pagrindinis sunkvežimių padangoms keliamas reikalavimas yra saugumas. Antras svarbiausias uždavinys – ekonomiškumas, apimantis tiek padangos pasipriešinimą riedėjimui, tiek didelę ridą, tiek bendrą vertę/naudą vartotojui profesionalų rate vadinamą „total cost of ownership“.

Continental“ atstovybės Lietuvoje vadovas Donatas Barcys savo ruožtu pastebėjo, kad vokiečiai padangas bando „įdarbinti“ spręsdami tokius uždavinius, kaip maksimalus sunkvežimių aukštis.

„Kuo šis dydis mažesnis, tuo daugiau erdvės lieka krovinių skyriui. Inžinieriai deda milžiniškas pastangas dėl kiekvieno milimetro, nes šiame versle iš esmės nėra smulkmenų“, – teigė D. Barcys.

Labai panašiai sunkvežimių padangų gamybos specifiką apibūdino trečiojo šio verslo „banginio“ – „Goodyear Dunlop Tires Nordic“ Šiaurės šalių pardavimų vadovas Hindrekas Pikkas.

„Visų pirma sunkvežimio padangos, prieš pasiekdamos rinką, turi atitikti daugybę būtinųjų reglamentų. Remiantis juose dėstomais reikalavimais jau ankstyvajame projektavimo etape užtikriname, kad visos mūsų gaminamos padangos atitiktų būtinuosius standartus ir taisykles. Iš viso „Goodyear“ apsvarsto iki 50 kriterijų, kuriais remiantis kuriamos ir gaminamos padangos. Neužimant laiko kalbomis apie smulkias detales pasakysiu tik tiek, kad pagrindinė mūsų užduotis – patenkinti kliento lūkesčius ir sumažinti vadinamąją Bendrosios Nuosavybės Kainą (ši sąvoka apima išlaidas viso produkto „gyvavimo“ metu nuo įsigijimo, eksploatacijos, remonto, prastovų ir t. t.). Geras pavyzdys neseniai pristatytos „Goodyear“ sunkiajai technikai skirtos padangos KMAX ir FUELMAX. KMAX siūlo didelę ridą, o FUELMAX – sumažina sunkvežimio degalų sąnaudas. Naudodami šias padangas mūsų klientai sumažina savo kilometro kainą. Siekdami maksimaliai gerai patenkinti rinkos poreikius, kuriame naujų dydžių, didesnės apkrovos padangas, leidžiančias gabenti itin masyvius krovinius“, – pasakojo H. Pikkas.

Skirtingoms funkcijoms – skirtingi receptai

Visi cargonews.lt pašnekovai akcentavo skirtumus tarp padangų, montuojamų ant skirtingų sąstato ašių. Pati gamyba – procesas bei medžiagos nesiskiria – kaučiukas, metalas, antioksidantai, dirbtinis kaučiukas, anglis ir kt. yra identiški, tačiau stipriai varijuoja medžiagų proporcijos. Taip yra todėl, kad vienų padangų pagrindinė užduotis riedėti, kitų – gerai sukibti su keliu ir padėti tiksliai nukreipti transporto priemonę, trečios privalo būti komfortiškomis, varančios ašies padangų misija – perduoti variklio galią ir t.t. Atsižvelgiant į šiuos dalykus skiriasi padangų karkasų konstrukcija, naudojami gumos mišiniai, protektoriaus raštai.

Analizuojant, kaip gerai šios funkcijos atliekamos, sunkvežimių padangoms rengiama sudėtinga testavimo programa.

„Goodyear“ visus darbus pradeda Liuksemburge esančiame kompanijos inovacijų centre, kuriame kompiuterinių simuliacijų pagalba ieškoma, kaip išspręsti skirtingoms sunkvežimio padangų rūšims keliamus uždavinius. Perspektyviausi modeliai atrenkami ir keliauja į kompanijos laboratoriją, kur atliekami testai važiuojant dideliu greičiu, tikrinamas patvarumas, rida ir t. t. Po to, kai išrenkama geriausia versija testavimo darbai persikelia į „Goodyear“ poligoną Colmar – Berg mieste bei atliekami bandymai realaus eismo sąlygomis“, – dėstė H. Pikk.

Restauruotų padangų ypatumai

Komentuodami sunkvežimių padangų restauravimo ypatumus vienbalsiai sutarė, kokias padangas galima restauruoti. „Continental“ specialistų teigimu, netinkamos restauravimui laikomos tokios padangos, kuriose esama tam tikrų pažeidimų.

„Kiekvienas restauruotojas tikrina padangas labai preciziškai, kadangi pražiūrėjus netgi mažiausią skylutę ar įkirtimą pasekmės gali būti labai skaudžios. Technologiškai pažangiausi restauruotojai turi įsigiję labai brangius įrengimus, kurių pagalba gali nustatyti vidines padangos separacijas, ko pamatyti plika akimi praktiškai neįmanoma. Žinoma, svarbus aspektas yra ir naudojamos medžiagos bei padangų restauratorių profesionalumas“, – dėstė D. Barcys.

„Michelin“ „ambasadorius“ A. Stasevičius atkreipė dėmesį, kad ne visos padangos po restauracijos tarnauja vienodai ilgai. Tai daugiausiai priklauso nuo patikrinimo kokybės, restauravimo būdo ir gamintojo suprojektuoto karkaso savybių. Tarnavimo laikas gali svyruoti nuo vos keleto kilometrų iki kelių šimtų tūkstančių kilometrų.

Galimybę restauruoti viso transporto įmonės mašinų parko padangas itin svarbiu dalyku vadina ir „Goodyear“ strategai. Jų teigimu tai viena kertinių Bendrosios Nuosavybės Kainos sumažinimo instrumentų.

„Mes taip pat siūlome įsigyti restauruotų padangų iš „Goodyear“ įgaliotų partnerių besispecializuojančių šioje srityje. Tokios padangos leidžia taupyti iš esmės atliekant tas pačias krovinių gabenimo operacijas. Restauruotos sunkvežimio padangas be jokių apribojimų galima naudoti sumontavus ant varomosios ir puspriekabės ašių“, – pastebėjo „Goodyear Dunlop Tires Nordic“ Šiaurės šalių pardavimų vadovas.

Tiek naujomis padangomis, tiek restauruotomis reikia rūpintis vienodai, vairuotojui nereikia keisti jokių važiavimo įpročių. Pagrindinis „vitaminas“ padangoms yra teisingo oro slėgio palaikymas. Kaip jau minėta, jį rekomenduojama tikrinti bent 1 kartą per dvi savaites.