aA
Automobilių saugumas yra nuolat gerinamas. Geresnės medžiagos, efektyviau smūgio jėgą paskirstančios konstrukcijos, saugumo sistemos - technologinė pažanga nuolat didina išgyvenimo šansus avarijos metu. Saugumo bandymai, kurių metu daužomi nauji automobiliai, taip pat yra labai svarbūs. Tačiau ar žinojote, kad kartais šiuose automobiliuose sėdi ne bandymų manekenai, o tikri žmonės?
Automobilių saugumo bandymai
© Reuters / Scanpix

Veino valstijos universitete (WSU) jau labai ilgą laiką vykdomi tokie bandymai. Ir tai iš tikrųjų nėra taip jau keista. WSU yra įsikūręs Detroite, kuris kadaise buvo JAV automobilių pramonės sostine.

Dr. Lawrence'as Patrickas, kadaise dirbęs WSU, tapo tikru automobilių saugumo tyrimų pradininku. Jis pats tapo savo bandymų subjektu – ištvėrė ne vieną smūgį sunkia švytuokle tiesiai į krūtinę, dalyvavo net 400 intensyvaus stabdymo bandymuose.

L. Patricko studentams sekėsi ne ką geriau – kartą mokslininkas rašė, kaip vienas jo studentas ištvėrė maždaug 454 kg smūgį į kelius.

Naudojo mirusiųjų kūnus

Tai buvo audringasis septintasis dešimtmetis, tačiau ir tuomet žudyti studentus buvo nelegalu. Bet kaip ištirti kaukolės kietumą? Poveikį smegenims, kai automobilis dideliu greičiu rėžiasi į sieną? Tam reikėjo lavonų.

Jų L. Patrickas gaudavo ne taip sunkiai, kaip galite įsivaizduoti – nemažai mokslo gerbėjų ir buvusių mokslininkų savo kūnus po mirties paaukodavo mokslui.

Pirmąjį kūną L. Patrickas su savo studentais tiesiog švystelėjo į tuščią lifto šachtą, o tada išanalizavo kaukolei padarytą žalą.

Kūnai buvo tvirtinami specialiose konstrukcijose, kurios leisdavo įsibėgėti iki didžiulio greičio, o tada staigiai stabdyti.

Mirusiųjų galvos kratėsi į visas puses, o mokslininkai matavo pažeidimus ir juos bandė susieti su automobilio greičiu, dinamika susidūrimo metu ir konstrukcija.

Mokslininkams pavyko sukurti vadinamąją WSU atsparumo kreivę, kuri iki šiol naudojama apskaičiuoti jėgoms, kurios sukeltų galvos traumas automobilio avarijos metu.

Manekenai atsirado iš bėdos

Geriausiais laikais L. Patrickas kiekvieną mėnesį eksperimentuodavo vis su nauju kūnu. Jie buvo mėtomi, trankomi ir kratomi. Tačiau su laiku tinkamų kūnų vis mažėjo. Taip nutiko ne todėl, kad žmonės po mirties nenorėjo būti naudojami eksperimentams.

Tiesiog medicinos pažanga lėmė, kad daugelis paaukojamų kūnų buvo pakankamai seni – per seni, kad būtų naudojami kaip vidutinio amžiaus keleiviai. Tačiau tai pastūmėjo tik dar vieną pasiekimą – WSU sukūrė daugkartinį bandymų manekeną.

Kūnai saugumo bandymuose naudojami iki šiol. Jie yra apvyniojami ir visiškai uždengiami gerbiant jų privatumą ir orumą. Tačiau šiandien tai vyksta kur kas rečiau.

Įprasti saugumo bandymai, kurių metu tikrinami atskiri modeliai, vyksta su paprastais bandymų manekenais. O štai moksliniai tyrimai kartais dar pareikalauja ir tikrų paaukotų žmonių kūnų.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Paskelbė 7 geriausius metų automobilius: pateko ir elektromobilis (73)

22-ą kartą Lietuvoje rengiamo konkurso „Metų automobilio 2019“ organizatoriai paskelbė...

Seimas nesusitarė: hibridams ir elektromobiliams PVM lengvatos nebus (30)

Ekologiškam transportui pridėtinės vertės mokesčio ( PVM ) lengvata nebus nustatyta.

Švedai šiurpsta: rado schemą, kaip šiukšlėm pripažintos mašinos Lietuvoje grįžta į kelius (515)

Skandinavijos šalyse į automobilius, importuotus iš Lietuvos, žiūrima ypač įtariai, ir ne be...

Patikrino „Lietuvos metų automobilio“ greičiausius – iki 100 km/val. per mažiau nei 5 sekundes (2)

„Lietuvos metų automobilio 2019“ rinkimai vienu aspektu skiriasi nuo visų ankstesniųjų. Tai...

„Nissan“ siekia atstatydinti valdybos pirmininką – įtaria savo reikmėms švaisčius bendrovės turtą

„ Nissan “ rengiasi atleisti valdybos pirmininką Carlosą Ghosną už tai, kad šis, kaip...

Top naujienos

Gyvai / Eurolygos testas Maskvoje: CSKA – „Žalgiris“ (231)

Kauno „Žalgirio“ ekipa trečiadienį pradeda rusiškų išbandymų etapą: trečiadienį Lietuvos...

Širdies nepakankamumu Lietuvoje serga daugiau nei 100 tūkstančių, bet apie tai nežino: kokie būdingi simptomai? (11)

Jei vis sunkiau lipti laiptais, net ramybės būsenoje smarkiai plaka širdis , ima trūkti oro...

Žymus buvęs gangsteris knygoje atskleidė slapčiausias nusikalstamo pasaulio detales, knygos išleidimo dieną žuvo nuo kulkos (3)

Buvęs Danijos gaujos vadas, parengęs prisiminimus, kuriuose išsamiai aprašoma, kaip jis paliko...

Auštrevičius kritikuoja Grybauskaitės dešimtmetį: Lietuva tampa pigia Vakarų Europos kopija (113)

Gana anksti apie savo dalyvavimą 2019 m. rinkimuose į Lietuvos prezidentus pranešęs Liberalų...

Vilnietę pribloškė akiplėšiškas pardavėjos pareiškimas (73)

Kaip dažnai atėjus į parduotuvę tenka susidurti su nemandagiu personalo aptarnavimu? Tikriausiai...

Po nesėkmės suirzusi Rusija trimituoja: Lietuvą sukaustė baimė (517)

Kremlius trečiadienį pasmerkė „smarkų spaudimą“ dėl Rusijos kandidato į Interpolo...

„Plius dydis“: kaip išdrįsti būti ryškiai ir stilingai, jei figūra – didesnė nei standartas (43)

Plius dydžio figūra ir žodis stilius anksčiau galėjo skambėti kaip utopija. Tačiau tie laikai...

Lietuvių kavos gėrimo įpročiai šiurpina italą: mane purto tas užpylimas (235)

Kava – vienas populiariausių žmonijos gėrimų, be kurios neapsieina daugelio žmonių rytas. O...

Vilnietį ne juokais supykdė kontrolės atsakymas (20)

Vilniuje viešuoju transportu važinėju dažnai. Neretai tenka sutikti ir keleivių kontrolę ....

Pietryčių Azijos interneto ekonomikoje neregėtas augimas: kodėl būtent ten nugula pasaulio milijardai? (1)

Kaip skelbia naujausios prognozės, Pietryčių Azijos interneto ekonomika šiais metais gali išaugti...