aA
Automobilių saugumas yra nuolat gerinamas. Geresnės medžiagos, efektyviau smūgio jėgą paskirstančios konstrukcijos, saugumo sistemos - technologinė pažanga nuolat didina išgyvenimo šansus avarijos metu. Saugumo bandymai, kurių metu daužomi nauji automobiliai, taip pat yra labai svarbūs. Tačiau ar žinojote, kad kartais šiuose automobiliuose sėdi ne bandymų manekenai, o tikri žmonės?
Automobilių saugumo bandymai
© Reuters / Scanpix

Veino valstijos universitete (WSU) jau labai ilgą laiką vykdomi tokie bandymai. Ir tai iš tikrųjų nėra taip jau keista. WSU yra įsikūręs Detroite, kuris kadaise buvo JAV automobilių pramonės sostine.

Dr. Lawrence'as Patrickas, kadaise dirbęs WSU, tapo tikru automobilių saugumo tyrimų pradininku. Jis pats tapo savo bandymų subjektu – ištvėrė ne vieną smūgį sunkia švytuokle tiesiai į krūtinę, dalyvavo net 400 intensyvaus stabdymo bandymuose.

L. Patricko studentams sekėsi ne ką geriau – kartą mokslininkas rašė, kaip vienas jo studentas ištvėrė maždaug 454 kg smūgį į kelius.

Naudojo mirusiųjų kūnus

Tai buvo audringasis septintasis dešimtmetis, tačiau ir tuomet žudyti studentus buvo nelegalu. Bet kaip ištirti kaukolės kietumą? Poveikį smegenims, kai automobilis dideliu greičiu rėžiasi į sieną? Tam reikėjo lavonų.

Jų L. Patrickas gaudavo ne taip sunkiai, kaip galite įsivaizduoti – nemažai mokslo gerbėjų ir buvusių mokslininkų savo kūnus po mirties paaukodavo mokslui.

Pirmąjį kūną L. Patrickas su savo studentais tiesiog švystelėjo į tuščią lifto šachtą, o tada išanalizavo kaukolei padarytą žalą.

Kūnai buvo tvirtinami specialiose konstrukcijose, kurios leisdavo įsibėgėti iki didžiulio greičio, o tada staigiai stabdyti.

Mirusiųjų galvos kratėsi į visas puses, o mokslininkai matavo pažeidimus ir juos bandė susieti su automobilio greičiu, dinamika susidūrimo metu ir konstrukcija.

Mokslininkams pavyko sukurti vadinamąją WSU atsparumo kreivę, kuri iki šiol naudojama apskaičiuoti jėgoms, kurios sukeltų galvos traumas automobilio avarijos metu.

Manekenai atsirado iš bėdos

Geriausiais laikais L. Patrickas kiekvieną mėnesį eksperimentuodavo vis su nauju kūnu. Jie buvo mėtomi, trankomi ir kratomi. Tačiau su laiku tinkamų kūnų vis mažėjo. Taip nutiko ne todėl, kad žmonės po mirties nenorėjo būti naudojami eksperimentams.

Tiesiog medicinos pažanga lėmė, kad daugelis paaukojamų kūnų buvo pakankamai seni – per seni, kad būtų naudojami kaip vidutinio amžiaus keleiviai. Tačiau tai pastūmėjo tik dar vieną pasiekimą – WSU sukūrė daugkartinį bandymų manekeną.

Kūnai saugumo bandymuose naudojami iki šiol. Jie yra apvyniojami ir visiškai uždengiami gerbiant jų privatumą ir orumą. Tačiau šiandien tai vyksta kur kas rečiau.

Įprasti saugumo bandymai, kurių metu tikrinami atskiri modeliai, vyksta su paprastais bandymų manekenais. O štai moksliniai tyrimai kartais dar pareikalauja ir tikrų paaukotų žmonių kūnų.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Ką pakeitė nauji taršos standartai – automobilių gamintojai apie degalų sąnaudas nebemeluoja (7)

Dažnai su naujais automobiliais susiduriantys vairuotojai į gamintojų skelbiamas degalų sąnaudas...

Stovėjimo aikštelės dūsta nuo nenaudojamų automobilių: gresia ir baudos, ir konfiskavimas (94)

Bendro naudojimosi vietose paliktos neprižiūrimos, naudojimui netinkamos transporto priemonės kelia...

Vilniaus gatves užklojo tirštas rūkas: vairuotojai nemato net šviesoforų (47)

Sostinę ketvirtadienio vakara užklupo tirštas rūkas : staiga atvėsus oro temperatūrai...

Aplinkos ministerijos užmojis: per ateinančius ketverius metus – penkis kartus daugiau elektromobilių (13)

Per kelerius metus elektromobilių skaičius Lietuvoje turėtų išaugti penkis kartus, o...

„Lietuvos metų automobilio“ konkurse ieškota sportiškiausių: pergalę lėmė ne arklio galios (3)

Lietuvių vairuotojų tarpe gajus įsitikinimas, kad sportiškas automobilis turi būti galingas, turi...

Top naujienos

Nausėda ėmė piešti niūrius scenarijus: jei taip toliau – valstybė ateities neturi (581)

Galimas kandidatas prezidento rinkimuose Gitanas Nausėda šiandieną pristatė savo programines...

Lietuvis pasidalijo atrasta pigių kelionių schema: aplink pasaulį per dvi savaites už juokingai mažą sumą (75)

„Aplink pasaulį per 14 dienų“. Skamba neįtikėtinai? Taip pasirodė ir mums, kai gavome taip...

Buvusių alkoholikų nėra: devintą abstinencijos mėnesį dantimis bandė atidaryti butelį (44)

„Devintą abstinencijos mėnesį laikiau butelį rankose. Buvau išsekusi fiziškai, o psichologinė...

Orai: laukia labai žvarbi ir permaininga savaitė (2)

Skaičiuojant paskutines savaites iki kalendorinės žiemos pradžios, teks susitaikyti ne tik su...

Neeilinį sezoną su Jasaičiu prisiminęs Kalnietis mėgaujasi šansais Parkerio klube (3)

Europos taurės šeštojo turo rungtynėse C grupėje antradienį Liono-Vilerbano „Asvel“ su Mantu...

Gavo baudą už stovėjimą, bet kai paprašė nuotraukų, išgirdo absurdišką pasiūlymą (158)

Gaunate baudą už tai, kad pažeidėte kelių eismo taisykles ( KET ), tačiau ką tiksliai padarėte...

Suomija įtaria Rusiją panaudojus slaptą ginklą: buvo kilusi grėsmė paprastų žmonių saugumui (293)

Suomijos ministras pirmininkas Juha Sipila teigia, kad per pastarąsias NATO pratybas...

Ušackas įvardijo galimus prezidentus: Šimonytė ir tas žmogus, kurį parems Karbauskis (187)

Pirmadienį oficialiai prasidėjo prezidento rinkimų kampanija. Tiesa, tai tik metas procedūroms –...

„Naktinės Personos” stabdo veiklą ir atsisveikina su gerbėjais (29)

Po keturių metų aktyvios veiklos, grupė Naktinės Personos taria “sudie” savo ištikimiausiems...

Po pergalės Šaras pasidžiaugė ir 17-mečiu „Žalgirio“ talentu: smagu už Roką (11)

Alytuje „Betsafe-LKL“ rungtynėse pirmadienį intriga gyvavo tik pirmose mačo minutėse. Pirmame...