aA
Parlamentarai pritarė savo kolegos socialdemokrato Arvydo Mockaus pateiktam PVM įstatymo 62 str. pakeitimo įstatymo projektui, kuriuo siūloma atsisakyti išimties taikant PVM atskaitą lengviesiems automobiliams.
© Gamintojo nuotr.

Įmonės galimybę susigrąžinti PVM už įsigyjamus automobilius prarado 2002-ųjų liepą, kai buvo atkreiptas dėmesys į tam tikrus verslininkų piktnaudžiavimus įsigyjant prabangias ir su tiesiogine veikla niekaip nesusijusias transporto priemones. Tačiau vėliau ši problema buvo išspręsta pakoregavus Gyventojų pajamų mokesčio (GPM) įstatymą – tarnybinių automobilių naudojimą asmeniniais tikslais prilyginus fizinio asmens pajamoms natūra ir apmokestinus GPM bei sveikatos ir socialinio draudimo mokesčiais. Nepaisant to, draudimas susigrąžinti PVM liko, o lengvuosius automobilius įsigyjančias įmones užgulė dvigubo apmokestinamo našta (nekalbant apie netaikomas investicijų lengvatas).

Lietuvos autoverslininkų asociacijos (LAA) ekspertai nagrinėdami šią situaciją ne kartą yra atkreipę dėmesį, kad su lengvųjų automobilių įsigijimu siejami reikšmingi mokestiniai ir administraciniai kaštai apsunkina įmonių, ypač smulkaus ir vidutinio verslo atstovų, galimybes įsigyti naujus lengvuosius automobilius. Jų nuomone, tai neleidžia skatinti ir efektyviai plėtoti lengvųjų automobilių pardavimo rinkos Lietuvoje bei bendrąja prasme atnaujinti transporto priemonių parko.

Be to, esą kategoriškas draudimas atskaityti PVM prieštarauja Tarybos direktyvose įtvirtintam fiskalinio neutralumo principui, pagal kurį PVM mokėtojai neturi patirti PVM išlaidų, jei jų įsigytas turtas yra naudojamas PVM apmokestinamai veiklai. LAA pabrėžia, kad įmonių pirkti automobiliai pirmiausia yra naudojami verslo tikslais ir tik nedidele dalimi – asmeniniams darbuotojų poreikiams.

„Mūsų skaičiavimais priėmus Gyventojų pajamų mokesčio įstatymo pataisas per 6 metus (maždaug toks yra automobilio naudingo tarnavimo laikas) už mašinos naudojimą asmeniniams poreikiams surenkama tiek mokesčių, kiek siekia PVM atskaita. T. y. biudžetui nebūtų padaroma jokios žalos“, – tikina LAA administracijos vadovas Mindaugas Beišys.

Ekspertai atkreipia dėmesį, kad dėl mokestinės naštos spaudimo dalis automobiliais prekiaujančių įmonių siekiančių pranašumo suranda būdų kaip klastoti PVM apskaitą, tokiu būdu sukuriamos nevienodos konkurencinės sąlygos verslui, kuris dirba skaidriai, daroma žala valstybei – nesumokami mokesčiai, kuriais dėl PVM atskaitos draudimo neva buvo siekta papildyti biudžetą. Įtakos šiems procesams turi kaimyninių šalių praktika: Estijoje PVM mokėtojams yra suteikta teisė naudotis pilna lengvųjų automobilių pirkimo PVM atskaita (čia taip pat, kaip ir Lietuvoje taikomas pajamų natūra apmokestinimas GPM, jei automobilis naudojamas asmeniniais tikslais; be to taikomas vienkartinis transporto priemonės registracijos mokestis, kuris sudaro 417 Lt).

Latvijoje PVM mokėtojams yra suteikta teisė atskaityti 80 proc. įsigyjamo lengvojo automobilio pirkimo PVM. Lietuva yra viena iš nedaugelio ES valstybių narių, kurioje netaikoma pirkimo PVM atskaita lengviesiems automobiliams, nors jie naudojami įmonės veikloje.

Europos Komisija yra parengusi ES valstybėms narėms taisykles, kuriomis nustatomos su variklinėmis kelių transporto priemonėmis susijusios išlaidos, kurių pirkimo PVM negali būti pilnai įtrauktos į PVM atskaitą. Pažymėtina, kad šiomis taisyklėmis, kurios turėtų įsigalioti nuo 2015-ųjų, siekiama, kad transporto priemonių pirkimo PVM atskaita būtų suvienodinta tarp visų ES valstybių narių, įgyvendinant ribotos pirkimo PVM atskaitos mechanizmą. Kitaip tariant, EK pripažįsta ir valstybėms narėms rekomenduoja, kad lengvųjų automobilių pirkimo PVM atskaita neturėtų būti draudžiama, o tik ribojama dėl naudojimo asmeniniams tikslams.

Seimo nario A. Mockaus pasiūlytose pataisose siūlomas kompromisas, kuriuo būtų leidžiama PVM atskaita automobiliams, kainuojantiems iki 121000 Lt (įskaitant PVM). Po svarstymo šiam projektui buvo pritarta, todėl jis turėtų būti nagrinėjamas drauge su kitomis numatomomis mokesčių korekcijomis Vyriausybėje.

Premjero Algirdo Butkevičiaus nuomone, klausimas turi būti svarstomas kompleksiškai, kadangi Vyriausybė yra sudariusi darbo grupę peržiūrėti visą mokesčių sistemą.

Autoverslininkų asociacijos, Lietuvos pramonininkų konfederacijos bei Lietuvos prekybos, pramonės ir amatų rūmų asociacijos vadovai mano, kad Vyriausybė turėtų inicijuoti šio įsisenėjusio klausimo svarstymą tiek sudarytoje darbo grupėje, tiek Vyriausybėje.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Įspėjo važinėjančius vasarinėmis padangomis: tik atrodo, kad jos vis dar tinkamos naudoti (13)

Klimato kaitos įrodymų toli ieškoti nereikia: pirmomis lapkričio dienomis lauko termometre...

Ką pakeitė nauji taršos standartai – automobilių gamintojai apie degalų sąnaudas nebemeluoja (9)

Dažnai su naujais automobiliais susiduriantys vairuotojai į gamintojų skelbiamas degalų sąnaudas...

Stovėjimo aikštelės dūsta nuo nenaudojamų automobilių: gresia ir baudos, ir konfiskavimas (94)

Bendro naudojimosi vietose paliktos neprižiūrimos, naudojimui netinkamos transporto priemonės kelia...

Vilniaus gatves užklojo tirštas rūkas: vairuotojai nemato net šviesoforų (47)

Sostinę ketvirtadienio vakara užklupo tirštas rūkas : staiga atvėsus oro temperatūrai...

Aplinkos ministerijos užmojis: per ateinančius ketverius metus – penkis kartus daugiau elektromobilių (14)

Per kelerius metus elektromobilių skaičius Lietuvoje turėtų išaugti penkis kartus, o...

Top naujienos

Parduotuvės, kurias keliaudami aplanko visi lietuviai: galima apsipirkti vos už 1 eurą (22)

Ar kurs nors regėjote naujus drabužius kainuojančius po 1, 2 ar 5 eurus? Tokias, kosmines kainas...

Kručinskų byla: motinai pareikštas dar vienas kaltinimas (527)

Prokurorai baigė ikiteisminį tyrimą garsiojoje istorijoje, kuomet iš Eglės ir Gintaro Kručinskų...

Theresai May – skaudūs smūgiai: pasitraukė jau keturi ministrai nuolat atnaujinama (22)

Didžiosios Britanijos ministrė pirmininkė Theresa May ketvirtadienį patyrė itin skaudų smūgį,...

Reidas darželiuose atvėrė tikrąsias žaizdas: grupės perpildytos, o vaikus ugdo logistikos ir grožio specialistai (8)

Perpildytos grupės, darželiai , dirbantys be leidimų-higienos pasų ar nesilaikantys juose...

Dujų ataka Šalčininkuose – iš gimnazijos išvesta apie 700 vaikų (41)

Ketvirtadienį, 11.04 val., ugniagesiams gelbėtojams pranešta apie incidentą Šalčininkuose -...

Diena su tais, kurie klysta tik vieną kartą: daug geriau už darbą žuvų fabrike kur nors Norvegijoje (62)

Išminuotojai - kariai, apie kuriuos sukurta bene daugiausiai istorijų bei pokštų. Tačiau...

Susikibo dėl plynųjų kirtimų: miško niokojimas ar civilizuotas verslas? (12)

Dėl plynųjų kirtimų visuomenėje jau kurį laiką kunkuliuoja emocijos, tačiau daugiau nei per...

Grasinimų sulaukusi Šakalienė raginama išsklaidyti jai metamus kaltinimus (294)

Viešojoje erdvėje nuskambėjus informacijai, kad Seimo narė Dovilė Šakalienė , dirbdama...

Suirzęs moksleivio tėvas: streikas – smagu, o tėvams teks „atidirbti“ su dvigubai namų darbų? (124)

Jau visą savaitę skalambijama apie mokyklų ir mokytojų streikus. Vieni politikai kaltina kitus,...

Mauricas: tokių prastų pasaulio lūkesčių nebuvo nuo pat 2009 metų (201)

Finansų rinkose nuotaikos negerėja. Jau kitais metais tikimasi, kad ekonomikos augimas pastebimai...