Visaverčius nedidelius automobilius primenančios sunkiųjų keturračių klasei priskiriamos transporto priemonės praktiškai niekuo nesiskiria nuo paprastų motociklų: rimtos avarijos atveju beveik jokių šansų išgyventi neturi nei vairuotojas, nei keleiviai.
"Aixam Crossover GTR" avarijos testas
© "Euro NCAP" nuotr.

Tokią išvadą padarė Europos rinkoje parduodamų naujų automobilių saugumo bandymo organizacija „Euro NCAP“. Paskutinis „pseudoautomobilių“ saugumo tyrimas buvo atliktas prieš dvejus metus, ir tuomet rezultatai bandytojus tiesiog nuliūdino. Naujosios bandymo serijos rezultatai – analogiškai graudūs.

Vakarų Europos miestuose tokios transporto priemonės yra gana populiarios – ir dėl santykinai nedidelės kainos, ir dėl patogumo parkavimo atžvilgiu bei manevringumo. Aišku, ir dėl stogo virš galvos – palyginti su įprastais keturračiais motociklais.

Iš išorės sunkieji keturračiai gal ir primena tradicinius dviviečius automobilius, pavyzdžiui, „Smart“ markės modelius – jie turi kėbulą su durelėmis, keturis ratus, vairą, žibintus ir pan.

Tačiau tai – tik regimybė. Tiesa yra ta, kad jų sertifikavimui nereikia jokių saugumo bandymų (angl. „crash test“), tad gamintojai, suprantama, neturi jokio stimulo investuoti į tokių transporto priemonių saugumą.

"Bajaj Qute"
"Bajaj Qute"
© AFP/Scanpix

Tad gal ir nieko nuostabaus, kad trijų pirmosios šiemet „Euro NCAP“ sesijos metu sudaužytų keturračių saugumas įvertinimas tesiekė po 1 žvaigždutę – iš įmanomų penkių. Dar vienas gavo kiek daugiau – 2 žvaigždutes.

Tiesa, balai už saugumą ir žvaigždutės tariamiems automobiliams suteikiami vadovaujantis supaprastinta schema. Sudaužoma vos po du kiekvieno modelio egzempliorius – priekiu į besideformuojantį barjerą ir šonu į tokį patį barjerą. Abiem atvejais transporto priemonės judėjimo greitis – 50 km/val. Maksimalus galimas įvertinimas – 16 balų.

Būtent taip buvo dabar ir išbandytas trijų prancūziškų modelių – „Aixam Crossover GTR“, „Chatenet CH30“, „Microcar M.GO Family“ bei vieno indiško, „Bajaj Qute“, saugumas.

440 kg sveriantis „Aixam Crossover GTR“ atrodo gana solidžiai. Jis gali pasiekti maksimalų 98 km/val. greitį, tačiau priekiu atsitrenkus į kliūtį jau 50 km/val. greičiu vairuotojas neturi jokių šansų išgyventi – manekeno davikliai nustatė su gyvybe nesuderinamą vairo smūgį į galvą ir perkrovą kūnui aukščiau juosmens.

Šoninio smūgio atveju šis „Aixam“ kiek saugesnis – manekeno galva liko sveika, smarkiau „sužalota“ tik krūtinė. Tačiau paaiškėjo, jog po susidūrimo pakabos varžtas pramušė kuro baką, o tai tam tikromis aplinkybėmis gali baigtis gaisru.

Bendras abiejų šio modelio testų balas – 12.

Tiek pat gavo ir iš išorės „Mini“ markės modelius primenantis „Chatenet CH30“ (masė – 390 kg, maksimalus greitis – 100 km/val.), tačiau bendras saugumo lygis leido keturračiui gauti 2 žvaigždutes. Nepaisant to, konstatuota, kad ir jame vairuotojas likti gyvas neturi šansų smūgio iš šono atveju (dėl galvos traumos) – kaip ir priekinio smūgio metu (dėl krūtinės traumos).

Trečias prancūziškas „nykštukas“ – „Microcar M.GO Family“ (masė – 425 kg, maksimalus greitis – 95 km/val.) – pasirodė dar prasčiau. Jis pelnė viso labo 10 balų.

Įdomu tai, kad nepadėjo nė vieninteliame jame iš visų keturių bandytų modelių sumontuota oro saugos pagalvė, panašu, sumontuota tik rinkodaros tikslais – priekinio susidūrimo metu manekenas „žuvo“ nuo galvos ir krūtinės traumų, šoninio – nuo krūtinės sužalojimų. Per bandymą net lūžo saugos diržo tvirtinimo elementai.

10 balų gavo ir indiškas „Bajaj Qute“ (masė – 400 kg, maksimalus greitis – 70 km/val.) su... į ritinį suvyniojamais plastmasiniais šoniniais stiklais. Vairuotojui žūtis garantuota abiejų smūgių – tiek iš priekio, tiek iš šono – atveju. Čia mirtinai pažeidžiama viskas – ir galva, ir krūtinė. Be to, smarkiai sužalojamas ir vienas vairuotojo kelis.

Prieš dvejus metus „Euro NCAP“ jau pasiuntė žinutę sunkiųjų keturračių gamintojams: kurkite saugesnes transporto priemones. Tuomet ekspertai, išbandę keturis šiai kategorijai priskiriamus elektromobilius („Renault Twizy 80“, „Tazzari Zero“, „Ligier IXO JS Line 4 Places“ ir „Club Car Villager 2+2 LSV“), padarė tokią išvadą: „Rimtos saugumo problemos.“

Metai bėga, progreso – nulis. „Šiame segmente kol kas yra fundamentalių problemų“, – po paskutiniosios bandymų serijos konstatavo „Euro NCAP“ atstovai.

Anot jų, šių transporto priemonių neliečia lengviesiems automobiliams skirti teisės aktai, todėl jų saugumo išbandyti prieš pardavimo pradžią neprivaloma. Tad esą tuo susirūpinti turėtų tiek įstatymų leidėjai, tiek ir pseudoautomobilių gamintojai.

„Neversdami gamintojų stengtis labiau, įstatymdaviai sukuria apgaulingą žinią vartotojams – esą tokios transporto priemonės yra tinkamos naudojimui“, – tiesiai šviesiai pareiškė „Euro NCAP“ generalinis sekretorius Michelis van Ratingenas.

Ar jų žodžiai bus išgirsti, parodys kiti testai, greičiausiai jau tik po metų. O kol kas vietoje naujo „automobilio“ geriau įsigyti kur kas saugesnį (bei pigesnį) naudotą įprastą mažalitražį automobilį.

Lietuvoje įgyti teisę vairuoti tokio tipo keturračius galima nuo 16 metų – gavus B1 kategorijos vairuotojo pažymėjimą.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Trumpo tarifai jau smogė motociklų rinkai (51)

Į Lietuvą vis dar atvyksta motociklai iš JAV, kurie bus apmokestinti 6 proc. muito tarifu. Jei...

Karas prieš nedrausmingus vairuotojus: valstybinių numerių kartais geriau neviešinti (37)

Automobilio statymas prie namų – kasdienis didmiesčių gyventojų galvos skausmas. Vietų...

„McLaren“ griauna mitus: nuo 2025 laukia didžiuliai pokyčiai (1)

Prieš kelis mėnesius vykdantysis „McLanren Automotive“ vadovas Mike‘as Flewittas užsiminė...

Dar kartą apie dyzelinius automobilius: jie tik brangs (114)

Pirmą kartą Lietuvoje atliktas bendrosios automobilio eksploatacijos kainos tyrimas parodė, kad...

Po „Brexit“ – vargas su britišku vairuotojo pažymėjimu (57)

Iš Europos Sąjungos pasitraukus Jungtinei Karalystei, šioje šalyje išduoti vairuotojo...

Top naujienos

Branduolinių povandeninių laivų kapinyne Rusijoje apsilankęs vokiečių žurnalistas: tai, ką išvydau, sukėlė šoką (10)

Vokiečių žurnalistas Michaelis Schmidtas papasakojo apie tai, kaip Šiaurės vakarų Rusijoje,...

Egzotiškas pasiūlymas Palangoje: vietoj įprastų saldumynų – drakono vaisių, kinkanų ir karališkų uogų (1)

Vaisiais iš Tailando, Kosta Rikos, Izraelio, Turkijos bei Lenkijos Palangoje pirmus metus...

Sekmadienį – dar viena proga pasidžiaugti šiluma

Sekmadienio naktis numatoma nepastoviai debesuota, be lietaus. Vėjas silpnas. Antroje nakties pusėje...

Saugojosi, bet pastojo: apie gyvybei pavojingą negimdinį nėštumą įspėjo ne vienas simptomas (27)

Į DELFI redakciją kreipėsi skaitytoja, norėdama pasidalinti savo istorija. Ji viliasi, kad kitoms...

Kemzūros prognozė nepradžiugins „Žalgirio“ sirgalių: tai sportas, kitaip nebūna (63)

Laiko patikrintas Kęstučio Kemzūros ir Davido Blatto duetas, panašu, ruošia dirvą dar vienam...

Prabilo dar viena su „Alfa vyru“ pasimatyme buvusi mergina: bandė bėgti, bet jis ją sekė (287)

„Ėjau į troleibusą, jis iš paskos“, – apie bandymą pasprukti nuo „Alfa vyro“ Airino...

Visa tiesa apie nuolaidų korteles: kam jos iš tiesų naudingos? (137)

Lojalumo kortelės Lietuvoje atsirado prieš gerus 11 metų ir šiandien jau nieko nebestebina, kad...

Klaipėdą drebino įspūdingas Donato Montvydo cirko šou: per „Žiūrėk, ką padarei“ dainą arena pašėlo (79)

Šeštadienio vakarą Klaipėdos „Švyturio“ arenoje įvyko ilgai lauktas vienintelis dainininko...

Išskyrė 9 akivaizdžiausius partnerių neištikimybės ženklus: juos pajutus, reiktų sunerimti (9)

Vyrus ir moteris į neištikimybę pastūmėja skirtingos priežastys, tačiau ir vieni, ir kiti...

Suskambo vienintelis solinis Jazzu koncertas pajūryje: atlikėja neslėpė kvapą gniaužiančio jaudulio (64)

Palanga šį savaitgalį tapo Lietuvos centru – čia ne tik vyko „Aurum 1006 km“ lenktynės, bet...