Sakoma, kad dėl šventos ramybės geriau nematyti, kaip gaminama virta dešra, ir kaip „daroma“ politika. Lengvųjų automobilių servisų meistrai šį kalambūrą papildo pasiūlymu vengti žiūrėti, kaip atrodo jų mašinos uždaros ertmės – slenksčiai, lonžeronai, važiuoklės balkiai, durelių vidinės siūlės ir pan.
© DELFI skaitytojo nuotr.

Specialiu prietaisu – technoskopu – čia padarytos nuotraukos jautresnių nervų žmonėms paprastai sukelia šoką. Tačiau sunkvežimių pardavėjai kone vienbalsiais tikina, kad korozijos problema jiems neaktuali. Cargonews.lt į šiuos procesus pažvelgė atidžiau.

Akis į akį su korozija

Chemikai visą žemės rutulį pagal korozijos procesų intensyvumą yra suskirstę į keturias zonas: itin smarkios, stiprios, vidutinės ir silpnos. Visos šiaurės vakarų Europos šalys, tarp jų ir Lietuva, turinčios drėgną klimatą, dažną ir didelį oro temperatūrų svyravimą bei tradicijas žiemą keliuose išbarstyti milžiniškus kiekius druskos mišinių, priskiriamos didžiausio koroziškumo zonai. Specialistų teigimu, tokiomis sąlygomis itin greitai prasidedanti ir nestabdoma korozija per metus „suvalgo“ beveik 1 milimetrą metalo.

Mokslininkai šiuos dalykus vadina neišvengiamais ir visiškai natūraliais, nes virsdamas rūdimis metalas viso labo grįžta į pradinę savo būseną – geležies rūdą. Kadangi daugiau nei 60 proc. automobilio svorio sudarančių medžiagų rūdija, anksčiau ar vėliau mašina ne tik praranda prekinę išvaizdą, bet ir tampa pavojinga dėl pakitusių saugumo savybių.

Kovodami su šiais dalykais automobilių pramonės inžinieriai paprastai naudoja vieną iš galvaninių dangų: gryno cinko, cinko-geležies, cinko-nikelio lydinių arba cinko-nikelio su papildomu organinės kilmės dangos sluoksniu.

„Visos šios dangos dar gali būti skirtingų storių. Visada pasitvirtina taisyklė – kuo storesnė galvaninė danga, tuo didesnis jos atsparumas korozijai. Deja, dangos storis tiesiogiai susijęs su automobilio svoriu, gamybos kaštais ir kitais svarbiais dalykais. Dėl šios priežasties galvaninių dangų storis automobilių pramonėje paprastai neviršija 6 – 9 mikronų. Natūriniai koroziniai bandymai rodo, kad esant tokiems cinko ar jo lydinių galvaninių dangų storiams, pirmi korozijos požymiai pasirodo jau 1-2 metais, priklausomai nuo to, kur ir kaip automobilis eksploatuojamas“, – cargonews.lt pasakojo chemijos mokslų daktaras Kęstutis Mikučionis.

Jo teigimu, kad nors galvaninio cinko ir jo lydinių dangos yra gera (ant plieno be galvaninės dangos korozijos pirmi požymiai pasirodo jau po kelių savaičių) apsaugos nuo korozijos priemonė, bet tikrai ne visagalė. Kalbant apie automobilį ir jo cinku padengtas skardas specialistai nustatė, kad kai cinko dangos storis siekia 2-6 mikronus apie 20 proc. tirtų paviršių ploto po 5- 6 metų būna stipriai pažeisti korozijos, net iki kiaurymines korozijos. Kai tos pačios cinko dangos storis daugiau nei 6 mikronai, toks stipriai pažeistas plotas sumažėja iki 12 proc. bet net 45 proc. paviršiaus jau turi korozijos pėdsakus. Jei šias cinkuotas automobilio skardas deramai padengti antikorozinėmis medžiagomis, kaip dar viena gerai žinoma apsaugos nuo korozijos priemone, tai abiem atvejais stiprios korozijos visai neaptinkama ir tik 6 proc. paviršiaus ploto turi pirmus korozijos pėdsakus.

Statistikos apie sunkvežimius trūksta

Lengvųjų automobilių gamintojų dosniai žarstomas antikorozines garantijas K. Mikučionis vertina rezervuotai. Jo teigimu, kalbos apie mašinos gebėjimą 12 metų priešintis rūdžių atakoms greičiau yra rinkodaros gudrybė. Analizuodamas periodiškai iš Švedijos korozijos instituto gaunamas ataskaitas, kaip kurio gamintojo technika atrodo po 5 ar 10 metų eksploatacijos, mokslininkas daro išvadą, kad nerūdijančių mašinų nėra.

„Kai kuriais atvejais automobilių pramonė regresuoja. Siekdami sumažinti gamybos kaštus ir taip sustiprinti pozicijas konkurencinėje kovoje, kai kurie gamintojai sumažino lėšų, skiriamų kiekvienos mašinos antikorozinei apsaugai, kiekį. Apžiūrėjus kai kurių markių visiškai naujus automobilius matosi, kad nuo korozijos apsaugotos tik kėbulo virinimo siūlės. Kitur – metalas tik gruntuotas. Panašu, kad tai yra sritis, kurioje gamintojai stengiasi sutaupyti, todėl investicijos prieškoroziniams „skiepams“ mažėja“, – tvirtina K. Mikučionis.

Tiesa, mokslininkas pripažino, kad minėtas Švedijos korozijos institutas specializuojasi analizuodamas lengvųjų automobilių atsparumą rūdims. Tokių išsamių ataskaitų, kokios rengiamos apie mažo „kalibro“ techniką, apie vilkikus ir puspriekabes pašnekovui nėra tekę matyti.

„Dėl šios priežasties turiu susilaikyti nuo kategoriškų teiginių ar toli siekiančių įžvalgų apie sunkvežimių atsparumą korozijai. Neabejoju, kad ten naudojamos kiek kitokios technologijos ir sprendžiami specifiniai uždaviniai. Tačiau tai, kad bendri chemijos ir fizikos pasaulio dėsniai galioja šiame transporto segmente yra faktas. Pavyzdžiui, Stockholmo miesto autobusai antikoroziniuose centruose privaloma tvarka apsilanko mažiausiai kartą per metus“, – teigė K. Mikučionis.

Chemikui yra tekę konsultuoti ir Vilniaus troleibusų parko vadovus, kurie pamatę kaip atrodo keleivius vežiojančių troleibusų vidinės konstrukcijos, patys ne juokais išsigando.

Vilkikų ir puspriekabių ypatumai

Kalbinti keleto bendrovių, prekiaujančių naujais vilkikais ir puspriekabėmis žmonės savo ruožtu teigė, kad korozija nėra didžiausias jų galvos skausmas. DAF atstovybės Lietuvoje „Centrako“ serviso vadovas Saulius Škykas teigė, kad gamintojais suteikia 5 metų garantiją nuo kabinos prarūdijimo, tačiau neprisiminė, kad dėl šių dalykų kas nors iš klientų būtų reiškęs pretenzijų.

„Paprastai nedidelių korozijos židinių matosi ant priekinio buferio, kenčiančio nuo akmenukų, atlekiančių iš po ratų. Pažeidus apsauginį sluoksnį ilgainiui matosi vienas kitas rūdžių „įkandimas“, bet ne daugiau. Svarbiausios vilkiko dalys gaminamos iš cinkuoto metalo, todėl atsparumas rūdims yra tikrai neprastas“, – teigė S. Škykas.

Panašiai apie šiuos dalykus kalbėjo ir „Volvo“ bei MAN atstovybių vadybininkai. „Adampolio“ pardavimo vadovas Audrius Lukošius pabrėžė, kad MAN vilkikų kabinos apdorojamos visą konstrukciją panardinant dažų voniose, o vietos dažniausiai kenčiančios nuo abrazyvo, papildomai apsaugomos plastikiniais skydais.

„Apskritai kabinos gamyboje panaudota daug plastiko, todėl ten natūraliai nėra kam rūdyti. Antras dalykas, „normalus“ vilkiko tarnavimo amžius yra maždaug 5-7 intensyvios eksploatacijos metai. Per tiek laiko mašina nespėja surūdyti, o vėliau jai nebekeliami tokie aukšti reikalavimai“, – tikino A. Lukošius.

Pašnekovas taip pat pabrėžė, kad ant vilkikų rėmo – pagrindinės „darbinės“ konstrukcijos – po keleto metų pastebimi nedideli korozijos židiniai greičiau yra estetinė problema, neturinti jokios realios įtakos nei saugumui, nei funkcionalumui.

Schmitz Cargobull“ puspriekabių pardavimų vadovas Darius Skardžius, pasakodamas apie šio gamintojo naudojamus „priešnuodžius“ korozijai teigė, kad pastaraisiais metais taikomos profilių valcavimo ir kniedijimo technologijos rūdžių problemą išsprendė iš esmės.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

ACEA: naujų automobilių pardavimų augimas Lietuvoje – vienas sparčiausių ES (3)

Naujų automobilių pardavimų augimas Lietuvoje šiemet išlieka vienas sparčiausių Europos...

Atletiškasis antros kartos BMW X4 – jau Lietuvoje (9)

Į Lietuvą jau atvyko viena svarbiausių šių metų BMW X gamos naujienų – antros kartos BMW X4...

Auganti Lietuvos naudotų automobilių rinka: vienos populiarios markės automobilių lietuviai išsižada (3)

„AutoTyrimų“ duomenimis, gautais išanalizavus VĮ „Regitra“ pateiktus pradinius duomenis,...

Seimas siūlo įsigyti automobilį, kuriuo, būdamas parlamento vadovu, važinėjo Česlovas Juršėnas (6)

Seimo kanceliarija aukcione žada parduoti nebenaudojamus automobilius. Atlikus vidaus auditą buvo...

„Renault“ pasiekė naują pardavimų rekordą (1)

Prancūzijos automobilių gamybos milžinė „ Renault “ pirmadienį pranešė apie beveik 10 proc....

Top naujienos

Visą šalį sukrėtė valdininkų abejingumas sergančiai mergaitei: Pijos atvejis atvėrė valstybės žaizdą (28)

Po prieš beveik tris mėnesius įvykusios avarijos Pija ilgą laiką buvo komoje. 13 metų mergaitė...

Aušra Kilkuvienė atsikratė jau 35 kilogramų: su jais kartu nukrito įtampa, nervai ir nuoskaudos (17)

Iš TV ekranų dingusi Aušra Kilkuvienė šiuo metu džiaugiasi atrasta fizine ir dvasine ramybe....

Priėmė sprendimus dėl „Naisių vasaros“, bet karas dar nesibaigė nuolat pildoma (404)

Vyriausioji rinkimų komisija (VRK) antradienį posėdyje pritarė „Naisių vasaros“ serialą...

Liūčių nuplautai Lietuvai vasara rengia staigmenų – ir baigsis ji netradiciškai (34)

Anksti prasidėjusi vasara dar nesitrauks, tačiau ji bus permaininga: teks ne tik braukti prakaitą,...

Pragaro naktis Vilniuje: moteris patyrė siaubingas kančias ir pažeminimą (24)

Antradienio naktis moteriai tapo tikru košmaru. Ji pareigūnams pasakojo, kad buvęs sugyventinis ją...

„Postimees“: Putiną skraidinęs lėktuvas pažeidė Estijos oro erdvę Estija įteikė notą (149)

Du Rusijos lėktuvai pirmadienį apie vidurdienį pažeidė Estijos oro erdvę, o viename iš jų...

Prie kolegės LAT seksualiai priekabiavusiam profesoriui pavyko išvengti bausmės teismas bandė nuslėpti tarnautojo tapatybę (55)

Lietuvos Aukščiausiojo Teismo ( LAT ) darbuotojas Skirmantas Jankauskas seksualiai priekabiavo...

Užkalnis: kepdami mėsą lauke mes švenčiame laisvę (156)

Kai prieš tris dešimtmečius atkūrinėjome laisvę, turėjome gerą supratimą, kaip mes gyvensime,...

Didėjančios algos verslo nepakirto: gerėja visi rodikliai (60)

Mažiau turto areštų , mažiau bankrotų. Nors dėl valdžios sprendimų ir įtampos darbo rinkoje...

Trumpo pasisakymas su Putinu pribloškė net jo sąjungininkus: tai tragiška klaida papildyta (754)

Pirmadienį, stovėdamas šalia Vladimiro Putino, JAV prezidentas Donaldas Trumpas atsisakė...