aA
Šių metų pradžia Lietuvos automobilių rinką pasitiko stačia įkalne. Vasario mėnesį sandorių augimą pristabdė sumažėjęs pirkėjų iš Ukrainos srautas, o vėliau šalies gyventojus pasiekė šaltas dušas: nuo naujų metų galimai teks mokėti automobilio taršos mokestį.
Naudoti automobiliai / Autoplius.lt nuotr.
© Autotau.lt

Transporto skelbimų portalo Autoplius.lt duomenimis, trečiąjį 2019-ųjų ketvirtį Lietuvos automobilių rinkoje mažėjo M1 bei N1 tipo automobilių sandorių. Šių metų liepos, rugpjūčio ir rugsėjo mėnesiais buvo užregistruota 117,1 tūkst. sandorių, kai per tą patį praėjusių metų laikotarpį įvyko net 122,6 tūkst. arba 4,3 proc. daugiau sandorių.

Lietuvoje jau registruotų automobilių savininkų keitimo operacijų sumažėjo beveik 2 proc. Tačiau daug didesne dalimi sumenko naudotų automobilių importo rinka. Pastoviai registracijai į Lietuvą buvo įvežta 37 tūkst. naudotų automobilių arba 16,1 proc. mažiau nei 2018 metų liepos – rugsėjo mėnesiais. Keitėsi ne tik importo dydis, bet ir vietinėje rinkoje pasirenkami automobiliai.

„Pastebėjome, jog šį ketvirtį į Lietuviai rinkosi beveik trečdaliu mažiau populiariausių „Premium“ segmento automobilių, o ekonominės klasės modelių sandorių skaičius išliko stabilus arba keitėsi tik simboliškai“, – pakitusius duomenis komentuoja Autoplius.lt komunikacijos vadovas Matas Buzelis.

Automobilių rinkos ekspertas pažymi, kad trečiąjį šių metų ketvirtį net 15 proc. arba 600 eurų padidėjo vidutinė naudoto automobilio rinkos kaina – ji pasiekė 4400 eurų ribą. Tuo pačiu praėjusių metų laikotarpiu šis rodiklis siekė 3800 eurų. Tačiau anot M. Buzelio, tai nereiškia, kad naudoti automobiliai per metus taip stipriai pabrango.

„Liepos – rugsėjo mėnesiais į šalį buvo įvežta mažesnė senų bei didesnė naujesnių automobilių proporcija. Pernai 16-20 metų amžiaus grupės M1 ir N1 transporto priemonės sudarė 17,1 proc. importo rinkos, o šiais metais jų rinkos dalis sumažėjo iki 12,9 proc. Populiariausia, 11 – 15 metų amžiaus grupė sudarė 44,8 proc. importo rinkos – 2 proc. punktais mažiau nei prieš metus. Džiugu tai, kad atitinkamomis rinkos dalimis paaugo naujesnių amžiaus grupių automobilių proporcijos“, – pasikeitusį pirkėjų pasirinkimą įvardija Matas Buzelis.

Matas Buzelis
Matas Buzelis
© DELFI / Karolina Pansevič

Iš visų į Lietuvą pastoviai registracijai įvežtų automobilių 71 proc. dalį praėjusį ketvirtį sudarė dyzeliniai. Šio degalų tipo rinkos dalis sumenko 2,5 proc. punkto. Tokia, sąlyginai maža dyzelinių automobilių paklausa, pasak Autoplius.lt komunikacijos vadovo, nematyta per paskutinius dešimt metų. Guodžia ir tai, kad pagal alternatyviais degalais įvežamus automobilius Lietuva išlaiko geriausią poziciją Baltijos šalių kontekste.

„Sumažėję prestižinių bei dyzelinių automobilių sandoriu kiekiai rodo, kad vairuotojai nežino, kokio siurprizo tikėtis iš valstybės: ar kitąmet jų piniginės tuštės, ar ne. Prasta šio mokesčio koncepcija, sunkiai paaiškinama logika ir beveik neegzistuojanti komunikacija apie tikslus ar galimus rezultatus skubina pirkėjus keisti savo įpročius. Tai pastebime jau dabar“, – teigia Matas Buzelis.

Naujų automobilių rinkoje trečiąjį šių metų ketvirtį buvo užfiksuotas 33,5 proc. augimas. Per liepos – rugsėjo mėnesius Lietuvoje buvo užregistruota net 12,1 tūkst. naujų M1 bei N1 tipo lengvųjų transporto priemonių. Tačiau automobilių rinkos ekspertas pabrėžia, kad ne viskas taip pozityvu, kaip atrodo iš pirmo žvilgsnio.

„Antrąjį ketvirtį naujų automobilių sandorių skaičius šoktelėjo net iki 14,6 tūkst., tačiau net 6,7 tūkst. buvo reeksportuota. Reeksportas perkopė 45 proc. visos naujų automobilių rinkos. Beveik kas antras naujas lengvasis automobilis net fiziškai nepasiekia Lietuvos. Pagal tūkstančiui gyventojų atitenkančių naujų automobilių kiekį vis dar esame Europos Sąjungos uodegoje“, – naujų automobilių rinkos burbulą komentuoja M. Buzelis.

Trečiąjį šių metų ketvirtį nauji „Toyota“ automobiliai buvo perkamiausi ne tik Lietuvoje, bet ir Latvijoje bei Estijoje. Lietuvoje antrąją ir trečiąją vietas pasidalino „Volkswagen“ ir „Škoda“ prekiniai ženklai.

Net ir Vyriausybei nepalaiminus taršos mokesčio projekto, paskutiniam 2019-ųjų ketvirčiui Autoplius.lt komunikacijos vadovas prognozuoja padidėjusį rinkos aktyvumą. Anot automobilių rinkos eksperto, naudotų transporto priemonių prekybos verslininkai galimai suskubs parduoti kuo daugiau naudotų automobilių iki naujųjų metų.

„Tikėtina, kad Aplinkos ministerija savo siūlymą tvarkys tol, kol šiam bus uždegta žalia šviesa. Kokybės šio projekto eigoje tikėtis nereikėtų – darbai gali būti daromi paskubomis. Ir jeigu nuo sausio 1 dienos pirmą kartą Lietuvoje registruojamas automobilis bus apmokestintas už taršą, tikėtina, kad dalis skaidriai dirbančių verslininkų migruos į ir taip gana didelį šešėlį. Reikėtų ieškoti liberalesnių būdų, kaip mažinti taršą, formuoti vairuotojų nuomones, o ne riboti prekybą ar net nukirsti svarbią ekonomikos šaką“, – akcentuoja Autoplius.lt komunikacijos vadovas.

„Tvarus taršos mokestis turi būti periodiškas. Taip pat reikia nepalikti labiausiai pažeidžiamų socialinių sluoksnių be pasirinkimo laisvės, o už taršą mokama pinigų suma turi priklausyti ne nuo to, kaip dažnai perkamas ir parduodamas automobilis, o nuo konkretaus automobilio taršos. Kol su Lietuvos automobilių parku žaidžiantys Lietuvos organai to nesupras, tol realios naudos pasiekti nepavyks. Būtų liūdna, jeigu už transporto priemonių taršą surinkti pinigai būtų panaudoti ne realiam automobilių taršos mažinimui, o biudžeto skylių lopymui“, – teigia Matas Buzelis.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(10 žmonių įvertino)
2.9000

Geriausias automobilis šiuolaikinei šeimai – miesto visureigis (18)

Į klausimą, koks automobilis geriausiai tinka lietuviškai šeimai, atsakyti gali tik pačios...

„Porsche“ dizaineriai kurs erdvėlaivį: modelis taps žymaus filmo dalimi

Vokietijos sportinių automobilių gamintojas „Porsche“ ir JAV kino kompanijos „Lucasfilm...

Vairuotojo dilema: laukti, kol taršos įstatymas įsigalios, ar naują automobilį įsigyti jau dabar? (30)

Daugiausia diskusijų sukelianti pastarųjų savaičių tema – planuojamas priimti automobilių...

Ką galima kaltinti dėl augančių naujų automobilių kainų? (1)

1 892 079 Eur – tokia yra bendra visų 38 „Lietuvos metų automobilio 2020“ rinkimuose...

Įspėjo norinčius gauti kompensaciją už taršaus automobilio sunaikinimą: yra vienas „kabliukas“ (73)

Nuo lapkričio pradžios iki šių metų pabaigos Lietuvos gyventojai gali teikti prašymus...

Top naujienos

Apklausoje dėl išlaidų kariuomenei – nedviprasmiškas signalas valdžiai (265)

Lietuva gynybai šiuo metu skiria beveik 2 proc. BVP. Krašto apsaugos ministras, kariuomenės vadas,...

Siūlo nebemokėti atostoginių: darbuotojas turėtų pats susitaupyti nuo algos (170)

Kilusi diskusija dėl atostoginių mokėjimo tvarkos sulaukia dviprasmiškų vertinimų. Ekonomistų...

Šie specifiniai Rytų Vokietijos prekės ženklai išliko ir žlugus komunizmui (10)

Rytų Vokietija negarsėjo kaip vartotojų teisių gynimo bastionas, ir kai Berlyno siena griuvo...

Atlikite trumpą testą ir sužinosite, ar turite riziką susirgti cukriniu diabetu (1)

Sveikatos mokymo ir ligų prevencijos centras primena, kad lapkričio 14 d. minima Pasaulinė diabeto...

Po krepšiais dominavęs Sabonis solidžiai prisidėjo prie ketvirtos paeiliui „Pacers“ pergalės (1)

Domantas Sabonis vėl ant parketo buvo viena ryškiausių figūrų, o Indianos „Pacers“ (7/4)...

Įmonė atsisakė tradicinių buhalterių: dabar kas mėnesį sutaupo keturženkles sumas (7)

Jau kurį laiką garsiai kalbama, kad dėl automatizacijos kai kurių specialybių atstovai...

Kai akiniai jau nepadeda, vienintelis kelias – operacija: ką būtina apie ją žinoti

Akis – tarytum mažas optikos prietaisas, leidžiantis mums matyti, tačiau tą patį vaizdą...

Veneciją užliejo aukščiausias potvynis per 50 metų žuvo žmogus

Veneciją antradienį vakare užliejo aukščiausias per daugiau kaip 50 metų potvynis , tad...

8 būdai, kaip apsisaugoti nuo plepių žmonių (2)

„Nepaprastai įdomi“ istorija apie močiutę, katiną arba nutikimą pakeliui į darbą: yra...