Lietuvoje anksčiau ar vėliau turėtų atsirasti automobilio mokestis – jį prognozuoja ne vienas rinkos ekspertas. Pristatydama planuojamą mokesčių reformą nuo 2018 m., šalies Vyriausybė teigė svarstanti apie būdą palengvinti automobilių savininkų pinigines. Jis pavadinimo „mokestis“ dar neturi, konkretaus pavidalo – taip pat. Tačiau vien faktas, kad apie tai svarstoma, jau šį tą reiškia, teigiama pranešime žiniasklaidai.
Automobilių turgus (asociatyvi nuotr.)
© DELFI

Kokie gali būti automobilio mokesčio tipai Lietuvoje ir kokie egzistuoja kitose Europos valstybėse? Kokią naudą šalies automobilių parkui atneša toks mokestis? Automobilių ekspertas, portalo autogidas.lt vadovas Nerijus Paketūras kritiškai žvelgia į tokią idėją.

„Nėra tokio žmogaus, kuris sutiktų sau padidinti mokesčius. Visų noras yra mokėti mažiau, tad toks dalykas kaip automobilio mokestis yra labai jautrus, jis paliestų didelę visuomenės dalį – juk automobilių Lietuvoje yra per milijoną. Nenuostabu, jog valdantieji turi galvoje tokią idėją ir apie ją kalba labai atsargiai“, – teigia N. Paketūras.

Argumentai „už“ – abejotini

Pagrindinis argumentas, kodėl Lietuvoje turėtų atsirasti automobilio mokestis, yra ypač senas – jis išties vienas seniausių Europoje – transporto parkas. Vidutinis Lietuvoje važinėjantis automobilis yra 15 metų. Daug senų automobilių važiuoja išpjautais katalizatoriais, naujesni – su neveikiančiais kietųjų dalelių DPF bei kitais filtrais, tad transporto keliama tarša tampa problema.

Kai reikia pateisinti tokį mokestį, teigiama, jog galingi, seni ir aplinką labai teršiantys automobiliai būtų nebenaudingi, nes už juos savininkui tektų kasmet pakloti nemažą sumą. O už naujesnį, ekologiškesnį ir mažiau degalų vartojantį modelį mokestis būtų nedidelis arba visai neegzistuotų.

„Mano manymu, tai – klaidinga argumentacija. Degalų akcizas yra mokestis, idealiai tinkantis šiai situacijai. Galingo, taršaus ir daug degalų vartojančio automobilio vairuotojas sumoka daugiau akcizo, o ekonomišką, nedidelį modelį turintis žmogus degalinėje lankosi rečiau. Naujesnių, originalią įrangą turinčių automobilių degalų sąnaudos yra proporcingos jų taršai, tad bet koks papildomas mokestis nebūtų teisingas. Tai būtų dvigubas apmokestinimas“, – aiškina automobilių rinkos specialistas.

N. Paketūras teigia, jog vidutinis automobilių parko amžius kyla ne todėl, jog lietuviai tyčia važinėja daug teršiančiais, dideliais ir galingais automobiliais. Gyvenimo lygis naujesnę transporto priemonę įsigyti leidžia ne kiekvienam.

„Kiekvienas su malonumu vairuotų naujesnį, ekonomiškesnį automobilį, tačiau norus riboja galimybės. Jeigu teks papildomai sumokėti, pavyzdžiui, šimtą eurų už senesnį ir neekonomišką automobilį, žmogus greičiausiai pasispaus ir sumokės. Nemanau, kad dėl mokesčio jis pirktų naujesnį automobilį ar sugalvotų važinėti viešuoju transportu“, – sako autogidas.lt atstovas.

Neseną panašų atvejį galima prisiminti: 2017-ųjų pirmoje pusėje gerokai padidėjo privalomojo civilinės atsakomybės draudimo įmokos. Kai kuriems vairuotojams – net 2 ar 3 kartus, palyginti su ankstesniais metais. Tačiau tai nepaskatino jų parduoti asmenines transporto priemones ir sėsti į autobusus.

Mokesčių politika Europoje – įvairi

Jeigu vis dėlto nuspręstų įvesti automobilių mokestį, pavyzdžių yra daug. Nėra šalies, kurios atstovai galėtų užtikrintai teigti: „Įvedus automobilio mokestį, transporto parkas gerokai atjaunėjo“. Tačiau yra daug šalių, kurių atstovai galėtų teigti: „Mūsų mokesčių sistema – pati geriausia“. O kokia būtų mažiausiai žalinga Lietuvai?

Automobilių mokesčiai įvairiose šalyse įprastai apskaičiuojami pasirenkant bent vieną iš trijų pagrindinių kriterijų: transporto priemonės amžių, ekologiškumą (gamintojo deklaruojamą CO2 emisiją), darbinį variklio tūrį. Kartais skiriasi dyzelinių ir benzininių modelių apmokestinimas, kartais įvedamas papildomas kriterijus kaip „Euro“ klasė ar variklio galia, pirkinio kaina, o kai kurios valstybės nueina iki visiškų kraštutinumų, pavyzdžiui, Latvijoje į ypač sudėtingą automobilio mokesčio skaičiavimo formulę įvedamas net transporto priemonės svoris.

„Sunku atsakyti, kuris variantas labiausiai tiktų Lietuvai. Paprasčiausia yra remtis CO2 emisija, tačiau po dyzelgeito skandalo šiuo kriterijumi suabejota visame pasaulyje. Darbinis variklio tūris nėra visiškai tikslus kriterijus – šiuolaikinis 2,2 l variklis yra kur kas ekologiškesnis nei penkiolikos metų 1,6 l. Metai? Juos taip pat atmesčiau, nes tada didžiausia mokesčio našta kristų ant bet kokiam apmokestinimui jautriausios visuomenės dalies – žmonių, vairuojančių pigiausius ir seniausius automobilius“, – svarsto automobilių rinkos ekspertas.

N. Paketūras teigia, jog automobilių apmokestinimas pagal „Euro“ ekologiškumo klases galimai būtų mažiausiai neteisingas, žvelgiant į šalies automobilių parką. Bene pagrindinis privalumas – paprastumas, nes visi automobiliai nuo 1992 m. skirstomi į „Euro 1“, „Euro 2“ ir t. t. iki „Euro 6“. Ši klasė nenusako konkrečios CO2 emisijos, tačiau žymi technologijas, kurios yra variklyje, išmetamųjų dujų bei kitose sistemose.

Lietuvoje ne kartą nuskambėjo Seimo narių ar Vyriausybės atstovų mintys apie galimas automobilio mokesčio schemas. Ketinta apmokestinti pagal darbinį variklio tūrį ir pagal galią, dydį, „Euro“ klasę. Tačiau juos visus siejo bendra problema – neteisingumas.

Net sukūrus tokias sudėtingas formules kaip Latvijoje, ginčų išvengti neįmanoma. Pavyzdžiui, kodėl ten automobilio svoris daro tokią didelę įtaką galutiniam mokesčiui, o „Euro“ klasė – jokios?

„Automobiliai rinkoje labai skirtingi, jų vertė sparčiai kinta ir didžioji žmonių dalis jaus, kad jų mokama suma yra per didelė, palyginti su kitais“, – įsitikinęs N. Paketūras.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

„Renault“ į Lietuvą atvežė naują „žvėriuką“ (8)

Pirmą kartą pristatytas 2017 m. rugsėjį vykusioje Frankfurto automobilių parodoje, naujasis...

Perkamiausio elektromobilio titulą „Nissan Leaf“ užleido kinams (7)

„ Nissan Leaf “ ką tik neteko labiausiai perkamo elektrinio automobilio statuso – jį perėmė...

Rusijos lengvųjų automobilių gamybos dinamika stebina (42)

Per keturis šių metų mėnesius Rusijoje pagaminta 510 tūkst. lengvųjų automobilių – 20,4...

Geros žinios norintiems parduoti naudotą automobilį: dabar lengva kaip niekada (148)

„Ukrainiečių daugėja kiekvieną dieną. Galima taip pasakyti: dabar yra ukrainiečių daugėjimo...

Rusija imasi „Kortež“ projekto automobilių ir motociklų serijinės gamybos (73)

Valstybės korporacijos „ Rostech “ vadovą Sergejų Čemezovą priėmęs Rusijos prezidentas...

Top naujienos

Karbauskis pratrūko emocijomis: šie žmonės neverti politiko vardo – tai sukčiai, kurie išnaudoja visus (235)

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos ( LVŽS ) lyderis Ramūnas Karbauskis apibendrino...

Pelningiausios ir skurdžiausios profesijos: ką rinktis norintiems gyventi sočiai? (11)

Pelningiausių profesijų atstovų vidutinis atlyginimas šiais metais šiek tiek augo. DELFI...

Orai: po škvalo sugrįš vasara (47)

Trečiadienis dar gali būti niūrokas, bet nuo ketvirtadienio į šalį sugrįš labai vasariški...

Laidoja vaistinių reklamos draudimo idėją (1)

Trečiadienį vykusiame Seimo sveikatos reikalų komiteto posėdyje balsavimu nepritarta...

VSD pažymose – ne tik „MG Baltic“: atskleisti kitos įtakingos verslo grupės veiksmai (586)

Neleistinus politikų ir verslo ryšius tiriantis Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas...

Prekybos karas: JAV gresia atsakomieji muitai už 3,5 mlrd. dolerių (17)

Dėl muitų plienui ir aliuminiui Jungtinėms Valstijoms gresia prekybos partnerių atsakomosios...

Liberalai piktinasi: VSD įvardintas koncerno „parinktas“ kandidatas rinkimuose net nedalyvavo (27)

Liberalų sąjūdis klaidinga vadina Valstybės saugumo departamento ( VSD ) medžiagą apie...

LaVaras Ballas apkaltino „Vytauto“ krepšininkus vagyste (106)

Kone prieš mėnesį Lietuvą su savo sūnumis palikęs Lavaras Ballas už Atlanto pažėrė...

Per pietų pertrauką ieškojo skaniausių šašlykų: 3 dar neatrastos vietos (7)

Esame įpratę sakyti, kad žiema mus (ir kelininkus) užklupo nepasiruošusius, bet dabar tą patį...