aA
Retas šiuolaikinis visureigis ar krosoveris turi keturių varančių ratų pavarą. Gamintojai tobulina elektronines sukibimo sistemas ir jau pasiekė tokį lygį, jog 99 procentus kelių galima įveikti priekinių varančių ratų krosoveriu. To pakanka ir jų pirkėjams – tai geriausiai įrodo pardavimo statistika, kurioje dominuoja būtent tokie modeliai, teigiama pranešime žiniasklaidai.
Patikrino, ar šiuolaikiniams krosoveriams reikalingi visi varantieji ratai

Tarp lyderių šioje srityje yra „Peugeot“ – tai vienintelis gamintojas, kurio krosoverių gamoje yra tik dviem ratais varomi modeliai. Patentuotos sukibimo valdymo sistemos „Grip Control“ privalumais specialiai parinktame maršrute Neries regioniniame parke įsitikino ir Lietuvos žiniasklaidos priemonių atstovai.

Svarbus ne varančių ratų skaičius

Keturių varančių ratų nebėra standartinėje daugelio šiuolaikinių krosoverių įrangoje, net ir „premium“ automobilių kaip „Audi Q3“, BMW X3 ar „Lexus NX“. Gamintojai turi būdą pakankamam dviejų varančių ratų automobilio sukibimui užtikrinti, tačiau pakaitalo prošvaisai – atstumui nuo žemės iki žemiausio kėbulo taško – greičiausiai niekada neatsiras. Būtent ji tampa svarbiausiu kriterijumi, nusakančiu automobilio gebėjimą įveikti sudėtingus kelius.

Greta prošvaisos visureigių specialistai pabrėžia dar du laipsniais išreiškiamus skaičius – tai užvažiavimo ir nuvažiavimo kampai. Užvažiavimo kampas parodo, į kokio statumo įkalnę automobilis gali pakilti iš horizontalios padėties neužkabindamas kėbulo detalių. Nuvažiavimo – nuo kokio statumo nuokalnės nusileisti į horizontalią padėtį.

Ne visureigiai (sedanai, hečbekai ir kitų kėbulo tipų automobiliai) įprastai turi 12–15 cm prošvaisą, o jų užvažiavimo bei nuvažiavimo kampai yra apie 10–20 laipsnių. Maždaug tokio statumo yra įvažiavimai į požemines stovėjimo aikšteles, tačiau prastesniame miško kelyje tokie automobiliai jau daužo dugno apsaugas ir buferius.

Daugelis krosoverių, nepaisant varančių ratų skaičiaus, gali būti pagirti už 17–19 cm prošvaisą, o angliškai „approach and departure angles“ vadinami kampai siekia 20–30 laipsnių. „Peugeot“ tarp jų išsiskiria: atstumas nuo žemiausio kėbulo taško iki žemės 3008 modelyje yra 219 mm, o 5008 – net 236 mm. Užvažiavimo bei nuvažiavimo kampai – atitinkamai 20/19 bei 29/28 laipsniai.

Visureigių etalonu vadinamo naujausio „Toyota Land Cruiser“ duomenys yra kiek įspūdingesni, tačiau prošvaisa – netgi mažesnė nei aukščiau minėtuose prancūziškuose krosoveriuose. Šio visureigio pravažumą užtikrina 215 mm prošvaisa ir atitinkamai 31 bei 26 laipsnių užvažiavimo bei nuvažiavimo kampai.

Važiavimo režimai – skirtingoms dangoms

Gamintojai visureigiuose diegia įvairias sukimo momentą tarp ratų paskirstančias ir pravažumą didinančias sistemas. Visų jų tikslas yra tas pats – leisti visureigiui įveikti prastą kelią. Tačiau priemonės tam tikslui pasiekti skiriasi, gamintojai taiko skirtingo efektyvumo formules. Dauguma vairuotojui į valdymą įsikišti leidžia tik minimaliai – juose siūloma palikti stabilumo sistemos režimą „Auto“, kad kompiuteris pats suvoktų, kokia danga važiuojama, kitos gi leidžia automobilio valdytojui pačiam nustatyti važiavimo režimą.

Didieji bekelės etalonai „Toyota Land Cruiser“ ar „Land Rover Discovery“ turi įvairių važiavimo režimų skirtingoms kelio dangoms: sniegui, purvui, akmenims ir t. t. „Peugeot“ automobiliuose papildomai užsakoma patentuota sistema „Grip Control“ primena būtent tokius valdiklius, o kartu su ja montuojamos universalios M+S (angl. „Mud+Snow“) padangos.

„Grip Control“ yra penki režimai, visus juos galima įjungti ar išjungti važiuojant – tai labai patogu vairuotojams. „Standard“ atlieka tas pačias funkcijas kaip ir daugelyje kitų krosoverių – jis skirtas standartinėms kelio sąlygoms, kuomet ratai slysta minimaliai. Režimas „ESP Off“ stabilumo ir „Grip Control“ funkcijas išjungia, leidžia savarankiškai palaikyti sukibimą iki 50 km/val. – šį greitį viršijus, automatiškai įjungiamas režimas „Standard“.

Patikrino, ar šiuolaikiniams krosoveriams reikalingi visi varantieji ratai
Patikrino, ar šiuolaikiniams krosoveriams reikalingi visi varantieji ratai

Režimas „Mud“ skirtas važiuoti minkšto grunto paviršiais, pažliugusiais miško keliais. Būtent jis Lietuvoje naudojamas dažniausiai. Šis režimas leidžia ratams prasisukti net ir esant nedideliam sukibimui, taip pašalinamas susikaupęs purvas ir atgaunamas sukibimas su kietu paviršiumi.

Režimas „Sand“ minimalizuoja ratų prasisukimo riziką, nes buksuoti smėlyje beveik visada reiškia įklimpti.

Režimas „Snow“ kiekvieno rato sukimąsi reguliuoja pagal tuometes sukibimo sąlygas: važiuodami sniegu ar ledu ratai turi minimaliai prasisukti, o kartais net menkiausias buksavimas lemtų įklimpimą.

Visi trys specifinėms dangoms pritaikyti važiavimo režimai veikia skirtingu greičiu: „Mud“ iki 80, „Sand“ – 120, o „Snow“ – 50 km/val. Viršijus nustatytą greitį sistema suvokia, jog iš sudėtingo kelio atkarpos buvo išvažiuota ir grąžinamas „Standard“ režimas.

Patikrino, ar šiuolaikiniams krosoveriams reikalingi visi varantieji ratai
Patikrino, ar šiuolaikiniams krosoveriams reikalingi visi varantieji ratai

Kartu su „Grip Control“ krosoveriuose įdiegiama ir kita sistema – „Hill Assist Descent Control“ (HADC). Ji leidžia vairuotojui neliesti pedalų leidžiantis stačiomis nuokalnėmis – sistema suvokia, kurį ratą kada geriau pristabdyti, o kada konkrečiam ratui perduoti daugiau sukimo momento. Nuolydžiui siekiant 5–8 proc., sistema palaiko 17 km/val. greitį, o viršijus 8 proc. – 3–17 km/val.

Tokios elektroninės sistemos į modernius krosoverius jau dabar diegiamos ne ką rečiau nei keturių varančių ratų pavara. Pardavimo tendencijos įvairiose šalyse liudija, jog kiekvieną dieną naudojamos elektroninės sistemos automobilių pirkėjams suteikia daugiau privalumų nei keturi varantys ratai.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(7 žmonės įvertino)
2.7143

Šalia Vilniaus oro uosto baigiama statyti daugiafunkcė stovėjimo aikštelė (3)

Pernai šalia Vilniaus oro uosto pradėtą statyti modernią daugiafunkcę automobilių stovėjimo...

„Mazda“ ruošia naujieną klientams: pareiškė, jog atsisakyti dyzelinių variklių – kvailystė (11)

„ Mazda “ gamins hibridinius ir elektrinius automobilius – visi gamins, tai neišvengiama....

Kelininkai pradeda žiemos sezoną: sandėliai užpildyti smėliu ir druska (3)

AB „Kelių priežiūra“ pradeda žiemos sezoną – budėtojai nepertraukiamai stebi Lietuvos...

Griežtėjantys taršos reikalavimai keičia „premium“ automobilių rinką: privalumų turi viena grupė (18)

Nuo 2018 m. rugsėjo visi nauji Europos Sąjungoje parduodami automobiliai turėjo atitikti ne tik...

Nauji automobiliai lietuviams vis patrauklesni: jų pardavimų augimas šalyje – sparčiausias ES (13)

Naujų automobilių pardavimų augimas Lietuvoje per devynis šių metų mėnesius buvo sparčiausias...

Top naujienos

Nuodų katilu virtusi Alytaus įmonė tikrinta ne kartą ir ne du: leidimą veikti gavo net po krūvos pažeidimų (249)

Alytaus padangų perdirbimo įmonėje UAB „ Ekologistika “ kilęs gaisras primena tikrą...

Astrave gyventojų padvigubės: nauji daugiabučiai laukia branduolinės energetikos specialistų iš Rusijos specialiai DELFI iš Astravo (239)

Astravas nuo panašaus dydžio miestelio Lietuvoje skiriasi tik tuo, kad jo viduryje stovi Lenino...

Politikai pavargo nuo Pranckiečio dramos Seime: yra paprastas scenarijus, kuris remiasi pragmatiškais skaičiavimais (251)

„Deja, ponas Pranckietis pasirinko kitą kelią – žaidimą procedūromis, kas veda į niekur arba...

Ant rekordinės vertės sutarties parašą raitęs Sabonis lieka „Pacers“ klube (111)

Nuo 2017-ųjų „Pacers“ ekipos garbę ginantis Domantas Sabonis pasirašė naują ketverių...

Gydytoja įvardijo paracetamolio ir ibuprofeno vartojimo klaidas: dėl nežinojimo gresia skaudžios pasekmės (34)

Tikriausiai ne kartą temperatūrai mažinti ar skausmui pašalinti esate vartoję paracetamolį ar...

Norvegijos krona rekordiškai nukrito euro atžvilgiu (80)

Norvegijos krona pasiekė rekordiškai žemą lygį euro atžvilgiu ir viršijo ankstesnį rekordą,...

Kas dešimtas lietuvis per metus praranda po 50 eurų: ar jūs irgi savo pinigus išmetate tiesiog į balą? (17)

Manote, jog 10 euro centų užstatas už pakuotę nėra daug? DELFI atliko eksperimentą, kurio metu...

Socialiniai tinklai ūžia: ar tikrai mokslininkai neklydo paskelbdami Bellą Hadid gražiausia pasaulio moterimi? apklausa (105)

Spalio 17 dieną Bella Hadid ir Beyonce tiesiog ramiai gyveno savo gyvenimus, kol mokslininkai...

Katkus: Karbauskis ir „valstiečių“ partija dabar jau pasiekė dugną ir įgijo daugiau priešų (446)

„Kiekviena Lietuvos valdžia pralaimi kitus rinkimus. Tad ši valdžia pralaimės kitus rinkimus, ir...

Ką geriau sodinti rudenį ir ką pavasarį – profesionalo patarimai kaip neapsigauti perkant sodinuką (4)

Profesionalus sodininkas Gediminas Cijūnaitis, gediminosodai.lt savininkas, dalinasi patarimais, kaip...