aA
Dažnai elektrinės transporto priemonės sulaukia liaupsių dėl jų tvarumo, tačiau aplinkosaugos problemos nelieka nuošalyje, ypač, kai kalbama apie gamtos išteklių naudojimą baterijų gamybai. Ir nors pasaulinė elektrinių transporto priemonių rinka dar yra ganėtinai nauja (prieš dešimtmetį šių transporto priemonių beveik nebuvo), ličio jono baterijų perdirbimo klausimas tampa vis svarbesnis, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Elektromobilis
Elektromobilis
© Reuters / Scanpix

Ankstyvųjų modelių elektromobilių baterijas netrukus reikės keisti, o ir patys elektromobiliai, kaip, pavyzdžiui, 2010 metų „Nissan Leaf“ išeina į „pensiją“ ir transporto priemonės keičiamos į naujesnius modelius. Tai reiškia, kad ankstesnių modelių ličio jonų baterijas jau reikia perdirbti.

Paprastai baterijos turi būti keičiamos po 7-10 metų naudojimo mažesnėms elektrinėms transporto priemonėms bei po maždaug 3 ar 4 metų didesnėms elektra varomoms transporto priemonėms, kaip autobusams ir furgonams.

„Nors elektra varomų automobilių akumuliatoriai nebetinka naudojimui, jie vis dar turi apie 70 proc. pajėgumo, kai išeina į „pensiją“. Dėl to ieškoma vis naujų būdų, kaip elektromobilio akumuliatorius pakartotinai naudoti ir perdirbti, nes tai mažintų papildomų išteklių gavybos poreikį ir padėtų išvengti didelio atliekų kiekio bei saugotų gamtą“, – sako Aplinkos apsaugos instituto, sukūrusio elektriniam transportui skirtą svetainę www.elv.lt, vadovas Alfredas Skinulis.

Elektromobiliams nebetinkamos ličio jonų baterijos panaudojamos įvairioms reikmėms, pavyzdžiui, elektros energijos saugojimui iš saulės kolektorių ir vėjo turbinų arba energijos kaupimui iš įprastų tinklo jungčių, kai kainos yra mažos.

Yra sukurta technologijų, kurios gali paversti baterijas į namų elektros energijos kaupimo įrenginius, elektrines dviračių baterijas ir kitas naudingas priemones.

Elektromobilio „Nissan Leaf“ baterijos netrukus padės apšviesti Japonijos pakrantės miestelio Namie, nukentėjusio 2011 metais dėl netoliese esančios Fukušimos Daiichi atominės elektrinės sprogimo, gatves.

„Tai tik keletas pavyzdžių, kaip pamažu kaistant elektrinių transporto priemonių rinkai, ieškoma geriausių baterijų perdirbimo ir pakartotinio naudojimo praktikos. Ar pasitvirtins prognozės (jas skelbia naujienų agentūra Bloomberg), kad iki 2025 metų apie tris ketvirtadalius į rinką išleistų elektromobilių baterijų turėtų būti pakartotinai panaudotos ir perdirbtos į žaliavas, parodys tik ateitis“, – sako A. Skinulis.

Šiuo metu pasaulyje yra perdirbama tik apie 5 proc. ličio jonų baterijų, montuojamų į įvairią elektroniką ir kitą įrangą (skaitmeninius fotoaparatus, išmaniuosius telefonus, nuotolinio valdymo žaislus ir kt.).

Toliau populiarėjant elektrinėms transporto priemonėms, kaupsis ir ličio jono baterijų, montuojamų į šiuos automobilius, atliekos. Apskaičiuota, kad iki 2030 metų pasaulyje gali susidaryti 11 mln. tonų panaudotų ličio jonų baterijų.

„Bloomberg New Energy Finance“ prognozuoja, kad iki 2040 metų keliuose bus 559 mln. elektra varomų transporto priemonių arba apie trečdalį visų automobilių.

Augant transporto skaičiui, didės ir metalų bei kitų medžiagų (vario, aliuminio, grafito, nikelio, kobalto, ličio, mangano) paklausa – ji išaugs iki 7 mln. tonų 2030 metais, o baterijų sudedamųjų dalių (elektrodų, elektrolitų) paklausa padidės nuo 0,7 mln. tonų 2018-iaisiais iki daugiau nei 10 mln. tonų 2030 metais.

Ličio jono baterijų gamyboje naudojami kai kurie retieji metalai vežami itin dideliu atstumu, tai gali turėti poveikį aplinkai.

Pavyzdžiui, naujų elektrinių transporto priemonių baterijų gamybai reikalingas kobaltas kasamas Kongo Demokratinėje Respublikoje, šalyje, kurioje vyksta pilietinis karas.

Taigi, yra daug priežasčių, kodėl baterijų perdirbėjai nuolat kuria naujas technologijas, kaip išgauti medžiagas antriniam elektrinių automobilių akumuliatorių panaudojimui ir tokiu būdu taupyti gamtos išteklius, pažymi A. Skinulis.

Pasak Gamintojų ir importuotojų asociacijos (GIA) vadovės Veronikos Masalienės, bendradarbiaujant su bendrove „Atliekų tvarkymo centras“ jau dabar Lietuvoje yra sukurta infrastruktūra elektromobilių ir jų akumuliatorių atliekoms surinkti ir tvarkyti (perdirbti).

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(2 žmonės įvertino)
3.0000

„Bentley" pristatė savo naują flagmaną, kuris nuolatos stebės keleivius ir gelbės nuo užsisėdėjimo

„ Bentley Bentayga “ nuo pat pirmųjų dienų buvo populiariausias gamintojo modelis. Nuo šiol...

Greitai Lietuvoje atsiras gatvės, kur dviratininkai bus pranašesni už vairuotojus (2)

Nuo birželio 1 d. Lietuvos miestuose galės atsirasti „Dviračių gatvės“ – tokiu nauju kelio...

BMW atnaujino „trečiuką“ ir pristatė net 7 hibridines jo versijas

Viena populiariausių Vokietijos automobilių koncerno BMW serijų – 3 serijos modeliai –...

Daugėjant elektrinių komercinio transporto modelių, dyzelino „žūtis“ neprognozuojama: tam yra kelios priežastys

5 iš 12. Tokia, šių metų konkurso „Lietuvos komercinis automobilis 2022“ dalyvių, turinčių...

Skelbia apie vietas centre, kur 2 valandas parkavimas nemokamas

Sostinės Taryba trečiadienį patvirtino siūlymus, kurie keis rezervuotų automobilių stovėjimo...

Top naujienos

Du mėnesius pragaro „Azovstal“ požemiuose išgyvenęs ukrainietis: Putino „įsakymo“ jie nepaisė

Balandžio pabaigoje ir gegužės pradžioje prasidėjo civilių evakuacija iš rusų okupuoto...

Anksčiau veikė Lietuvoje, o dabar kursis Latvijoje: ar sugrįš žinomas prekybos tinklas

Maždaug prieš savaitę paaiškėjus, kad prekybos tinklas „Spar“ jau artimiausiu metu planuoja...

Gatvėje apklausti rusai reaguoja į Seimo sprendimą paskelbti juos teroristais: ta Lietuva kaip kokia Afrikos valstybė (22)

Lietuvos Seimo sprendimas Rusiją pripažinti teroristine valstybe neliko nepastebėtas. Kremliaus...

Karas Ukrainoje. Iš rusų derybininko – naujas siūlymas, Ukraina atrėmė atakas Severodonecke (3)

Ukraina atmetė galimybę susitarti su Rusija dėl paliaubų ir pareiškė, kad nesutiks su...

Pasitenkinimas darbu Lietuvoje: vadovai verčiasi per galvą, darbuotojai nori daugiau – solidžios algos jau nebeužtenka

Lietuvos darbdaviams skundžiantis, kad sudėtinga rasti specialistų, ne visi darbuotojai labai...

Tvarumo entuziastė Gita: pigesnis daiktas parduotuvėje iš karto verčia pagalvoti apie žmogaus išnaudojimą

Dvidešimt metų pradinių klasių mokytoja dirbusi Gita Kriščiūnienė užsikrėtusi tvariu...

Naudodamos kosmetiką neapsigaukite – kai kurios priemonės galioja trumpiau, nei manote

Draugių, mamų ir influencerių rekomendacijos, reklamos, kurias matome žurnaluose ir televizijoje,...

Delfi PliusVytautas Bruveris, laida „Kaip pas žmones“, Virginija Spurytė

Ukrainai – amoralus Vakarų siūlymas: šurmulį sukėlė Vokietijos intelektualų laiškas (15)

Ukraina neturėtų bet kokia kaina siekti paliaubų su Rusija , kaip tai Kijevą esą ragina daryti...

Profesorius Labanauskas atsakė, kiek kiaušinių per dieną suvalgyti sveika (3)

Kiaušiniai kartas nuo karto vis sukelia naujų diskusijų – ar jie tikrai sveiki? Ar juos...

Olena Zelenska įvardijo tik du žodžius, kuriuos nori išgirsti iš savo vyro (2)

Pirmoji Ukrainos ponia Olena Zelenska kartu su savo vyru prezidentu Volodymyru Zelenskiu davė...