aA
Elektromobiliai tampa pigesni ir jų pardavimas auga, tačiau jų sėkmė ateityje gali priklausyti nuo pagrindinio ingrediento – sunkiojo metalo kobalto – atsisakymo. Mineralas naudojamas ličio jonų akumuliatoriuose, kurių teikiama energija yra varomi elektromobiliai, o pastarųjų paklausa nuolat auga, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Porsche elektromobilių įkrovos stotelės
Porsche elektromobilių įkrovos stotelės
© Gamintojo archyvas

„Iškastiniu kuru varomų transporto priemonių pardavimas ir toliau mažės dėl didėjančio elektromobilių populiarumo ir šalių vyriausybių sprendimų pereiti prie aplinkai draugiškesnių automobilių. Tačiau augantis elektrinio transporto pardavimas verčia jo gamintojus ieškoti būdų, kaip sumažinti priklausomybę nuo nykstančių mineralinių išteklių ir kuo juos pakeisti“, – sako Aplinkos apsaugos instituto vadovas Alfredas Skinulis.

Maža to, anot jo, gamintojai ieško sprendimų, kaip efektyviai perdirbti ličio-jonų baterijas, naudojamas elektriniame transporte.

Reikės daugiau nei galima išgauti

Mokslininkai jau siunčia perspėjimo ženklus dėl konkrečių žaliavų galimo stygiaus ateityje. Pavyzdžiui, Masačusetso technologijos instituto analizė parodė, kad gali trūkti kobalto, jei jis nebus perdirbamas efektyviau ar didesniais kiekiais. Remiantis 2016 metų duomenimis apskaičiuota, kad vien iki 2030-ųjų pasaulinė kobalto paklausa išaugs nuo 235 tūkst. iki 430 tūkst. tonų ir ji bus mažiausiai 1,6 karto didesnė nei dabartinis pasaulio pajėgumas išgauti šį metalą.

Ličio-jonų akumuliatoriams, naudojamiems elektromobiliuose ir kitoje plataus vartojimo elektronikoje, atitenka maždaug pusę viso kobalto poreikio. Prognozuojama, kad per ateinantį dešimtmetį šių baterijų paklausa išaugs daugiau nei keturis kartus. Pats kobaltas dažnai iškasamas kaip šalutinis vario ar nikelio kasybos produktas, o jo kaina siekia apie 30 tūkst. eurų už toną.

Maža to, kobaltas yra ne tik brangus – jo gavyba reikalauja žmonių aukų. Didžioji dalis (apie 60 proc.) pasaulio atsargų tiekiama iš Kongo Demokratinės Respublikos, kurioje kasyba yra susijusi su vaikų darbu ir mirtimis.

Elektromobilis
Elektromobilis
© Įmonės archyvas

Panaudoti iš naujo

Instituto mokslininkų teigimu, kobalto tiekimas yra adekvatus bent jau trumpuoju laikotarpiu, tačiau reikia atlikti daugiau metalo kasybos tyrinėjimų, pavyzdžiui, vandenyne. Be to, anot „New scientist“, reikia užtikrinti geresnį kobalto perdirbimą atgaunant jį iš nebenaudojamų elektromobilių, nešiojamųjų kompiuterių ir mobiliųjų telefonų baterijų.

Kita galimybė – pereiti prie akumuliatorių, kuriuose sunaudojama mažiau kobalto arba jo visai nėra. Kaip vasarį skelbė naujienų agentūra „Reuters“, Elonui Muskui priklausanti automobilių gamintoja „Tesla“ derasi su akumuliatorių gamintoju CATL, kad Kinijoje gaminamuose automobiliuose būtų naudojamos visiškai kobalto neturinčios baterijos. Tąkart nei viena įmonė viešai nekomentavo šios žinios, tačiau dar 2018 metais socialiniame tinkle „Twitter“ buvo pasirodžiusi žinutė, kurioje E. Muskas pareiškė norą atsisakyti kobalto: „Esamose „Tesla“ baterijose naudojama mažiau nei 3 proc. kobalto, o „kitos kartos“ automobiliuose jo nebus.“

Lemia nuvažiuojamą atstumą

Elektrinių automobilių ličio-jonų akumuliatoriuose paprastai naudojama arba nikelio kobalto aliuminis, arba nikelio mangano kobalto oksidai, nes jie gali ilgai tarnauti ir turi didelį energijos tankį – pagrindinį veiksnį, lemiantį, kokį atstumą vienu įkrovimu gali nuvažiuoti elektromobilis.

Anot „Reuters“, Kinijoje pagamintiems ir parduodamiems nedidelio nuotolio automobiliams „Tesla“ naudos ličio-geležies-fosfato baterijas, kurios yra daug pigesnės ir neturi tų pačių aplinkosauginių problemų kaip baterijos, kurioms reikalingas kobaltas. Trūkumas yra tas, kad šių akumuliatorių energijos tankis yra mažas, tad pasiekiamas nuotolis yra nedidelis.

Pramonės analitikai, tokie kaip Simonas Mooresas iš „Benchmark Mineral Intelligence“ Londone, spėja, kad šis žingsnis greičiausiai nebus pakartotas už Kinijos ribų, nes E. Muską labiau skatina siekis sumažinti gamybos sąnaudas Kinijoje, o ne palaipsniui nutraukti kobalto naudojimą.

Ličio- geležies-fosfato akumuliatorius jau plačiai naudoja kitos Kinijos įmonės, tarp jų – didžiausia pasaulyje elektrinių automobilių gamintojas BYD.

Anksčiau prognozuota, kad 2019 metais pasaulyje bus parduota beveik 2,3 mln. elektrinio transporto priemonių, palyginimui – jų 2018 metais buvo parduota apie 2,1 milijono.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(3 žmonės įvertino)
5.0000

Nauji vairuotojų iššūkiai: kelyje susiduria su gedimais, kurių prieš penkerius metus dar nebuvo (11)

Draudikai pastebi, kad pastaraisiais metais gerokai padaugėjo atvejų, kai pagalbos kelyje tarnybą...

Kinai ėmė gaminti konkurentą „Tesla Model 3“: Europą pasieks jau šią vasarą (5)

Pernai Ženevos automobilių parodoje buvo pristatytas antrasis „ Polestar “ automobilis, kuris...

Ką daryti, jei automobilio techninė apžiūra baigėsi, o į TA stotį nesinori dėl COVID-19 grėsmės (13)

Įprastomis sąlygomis Lietuvoje kiekvieną dieną atliekama iki šešių tūkstančių transporto...

Elektromobilių ekspertas pastebėjo naują tendenciją, kuri jau tapo realybe Lietuvoje (14)

Naujų technologijų entuziastams ir prisiekusiems mažinti aplinkos taršą 2020-ieji – naujų...

„Regitra“ atidaro padalinius didžiuosiuose miestuose – dėl vizito teks tartis iš anksto (6)

Vyriausybei planuojant pratęsti karantiną, „Regitroje“ ieškoma būdų, kaip verslui ir...

Top naujienos

Lietuvoje – dar 24 koronaviruso atvejai  iš viso – 382 užsikrėtę (139)

Sveikatos apsaugos ministerija skelbia, kad koronaviruso atvejų skaičius šalyje siekia jau 382....

Rusijos sostinėje – nerimo ženklai: Maskvoje paslapčia telkiami Putinui lojalūs kariai (217)

Šimtai kolonomis į Maskvą judančių autobusų, pažymėti „atsargiai – vaikai“. Tokius...

Nušalintas Kauno klinikinės ligoninės vadovas: aš nieko blogo nepadariau sprendimą vadina politizuotu (805)

Nuo pareigų nušalintas Kauno klinikinės ligoninės vadovas Albinas Naudžiūnas sako, kad...

Tomas Sinickis. Ne pramogų pasaulėlio oligarchėliams šiuo metu labiausiai reikia pagalbos (188)

Susirūpinęs kultūros žmonių padėtimi, vakar naktį, apie 01:00 val., parašiau redaktorei...

Atkakliausius auklės baudomis: prie jūros traukia būriais, klesti prekyba iš automobilių (868)

Perspėjimai nesibūriuoti viešose vietose skamba jau ne vieną savaitę, tačiau vienas aikšteles...

Italijoje ir Ispanijoje – rekordiškai daug mirčių, Trumpas pasitelkė karo atvejais numatomus įgaliojimus (85)

Pasaulyje nenumaldomai augant naujuoju koronavirusu užsikrėtusių žmonių skaičiui, Italijoje...

Iš Arkties atplūsta šaltas oras: laukia sniegas ir stiprūs vėjo gūsiai (27)

Gražūs, šilti orai viliote vilioja į lauką. Tačiau šias viliones greitai nuslopins smarkiai...

Sporto medicinos gydytojas: cholesterolis nėra blogas, vanduo gali pakenkti, o keto dietos efektas – iliuzija

2 litrų vandens per parą gerti nereikia, sulčiaspaudę galite išmesti, o laikydamiesi išgirtosios...

Po pakartotinių neigiamų koronaviruso atsakymų, į darbą grįžta apie 30 Panevėžio medikų (26)

Trisdešimties iš 51 mediko, buvusių karantine po Panevėžio ligoninėje pacientui nustatyto...

Klaipėdoje diegiama naujausia COVID-19 testavimo sistema (11)

Klaipėdos universitetinėje ligoninėje (KUL) pradedama diegti visiškai automatizuota tyrimų...

|Maža didelių žinių kaina