Pasiekti optimalų komfortą tiek kuriant automobilių sėdynes, tiek sėdimuosius baldus įmanoma naudojant kokybiškas medžiagas, taikant pažangias technologijas ir skiriant daug laiko įvairiems testams. Taip pat reikia originalių idėjų, tad kokių sprendimų imasi gamintojai?

Nusižiūrėjo nuo astronautų

Patogių sėdynių galima rasti tiek brangiuose, tiek ir pigesniuose automobiliuose, o geriausių rezultatų pasiekia naujų sprendimų šioje srityje nuolat ieškančios bendrovės. Štai „Mazda“ dizaineriai atrado būdą, kaip vairuotojui skirtoje vietoje suderinti atsipalaidavimą su galimybe greitai panaudoti jėgą. Kurdami nuovargį mažinančią sėdynę, Japonijos prekių ženklo specialistai kūno padėtį nusižiūrėjo nuo nulinės gravitacijos sąlygomis dirbančių astronautų.

Patogius baldus ar automobilio sėdynes sukurti paprasčiau tuomet, kai dizainerių neriboja gaminio kaina. Neatsitiktinai pačiomis komfortiškiausiomis laikomos „Rolls-Royce“ sėdynės.

Kiek pastangų įdedama į tai, kad būtų sukurtas produktas, ir kokios investicijos tam skiriamos, gerai iliustruoja faktas, jog britų įmonės sėdynių apmušalai gaminami iš tam specialiai Vokietijoje auginamų galvijų odos.

Automobilio sėdynės

Gali būti taikomi ir aplinkai palankesni pažangūs technologiniai sprendimai. Patogiomis sėdynėmis garsėjantis švedų gamintojas „Volvo“ įrengia pripučiamas šoninio prilaikymo pagalvėles, siūlo itin plačias juosmens atramos reguliavimo galimybes ir prailginamą pagrindą.

Vis svarbesnė automobilių sėdynių konstrukcijoje tampa elektronikos valdoma komforto įranga. Lietuvoje pirkėjai jau įprato prie šaltam klimatui skirtų šildomųjų sėdynių, tačiau siūlomos ir kitos funkcijos, įskaitant vėdinimą ar netgi masažą.

Technologijų pažanga gamintojams leidžia pristatyti ir naujas funkcijas. Pavyzdžiui, įvedus vairuotojo ūgį, E klasės „Mercedes-Benz“ arba naujojo „Mazda CX-60“ sėdynė gali būti sureguliuota automatiškai. Jei pasiūlyta padėtis atrodo netinkama, galima pasikoreguoti informaciją ir išsaugoti vairuotojo profilyje – kitą kartą įsėdus į CX-60 centrinėje konsolėje įmontuota kamera atpažins vairuotoją iš veido ir nustatys jo naudojamą sėdynės padėtį.

Mazda CX-60

Neužtenka laikytis ergonomikos standartų

Vilniaus dailės akademijos Dizaino katedros vedėjas prof. Juozas Brundza pažymi, kad visi sėdėjimo būdai yra šiek tiek skirtingi. Automobilyje žmogus sėdi vienaip, o prie valgomojo stalo – kitaip. Sėdėsena skirsis ir darbo vietoje arba poilsio valandėlę įsitaisius prie televizoriaus.

„Priklausomai nuo sėdėjimo pobūdžio, keičiasi ir kėdei ar kitam baldui keliami patogumo bei komforto reikalavimai. Automobiliuose dar prisideda būtinybė užtikrinti saugumą, o be to, prie vairo sėdintis žmogus privalo turėti galimybę patogiai valdyti transporto priemonę – pasiekti vairą ir pedalus“, – aiškina gaminių dizaino ekspertas.

J. Brundza priduria, kad, nepriklausomai nuo sėdynių patogumo, ilgai būti tokioje padėtyje nepatartina. Kineziterapeutai siūlo keisti sėdėjimo padėtį, dirbant dažniau atsistoti ir pasivaikščioti, o vairuojant automobilį sustoti aikštelėje ir pramiklinti kojas.

Anot profesoriaus, kuriant sėdimuosius baldus ar automobilių sėdynes laikomasi ergonomikos standartų, tačiau vien to nepakanka. Atliekami išsamūs ruošiamų gaminių bandymai leidžia pasiekti optimalias charakteristikas.

„Keičiantis žmonių kūnams, turi būti atnaujinami netgi taikomi standartai. Bet kuriuo atveju, tiek projektuojant sėdimuosius baldus, tiek ir automobilių sėdynes, nauji gaminiai visuomet testuojami – tai svarbi gamybinio proceso dalis“, – atskleidžia J. Brundza.

Mazda CX-60

Patogumą padidina reguliavimo galimybės

Atskirais atvejais pasitelkiami ir nepriklausomų vartotojų įspūdžiai. Štai „Mazda“ atstovai skirtinguose regionuose rengia bandomuosius važiavimus ir jų metu atkreipia dėmesį į bet kokias išsakytas pastabas.

Komentarai apie tai, kad sėdynė buvo pernelyg kieta arba sukėlė nugaros skausmus, visuomet rimtai įvertinami. Paprastai po nuodugnesnės analizės keičiama konstrukcija. Skirtumą gali lemti vos keletu milimetrų pakoreguoti matmenys arba randami netikėti sprendimai.

Dizaineriai orientuojasi į statistinį ūgio vidurkį, tačiau skirtinguose regionuose jis nėra vienodas. Automobilių įmonėms tai tampa rimtu iššūkiu. J. Brundza pažymi, kad kiekvienai rinkai gaminti vis kitokias sėdynės ekonomiškai nėra tikslinga, todėl siekiama suteikti maksimalias pritaikymo galimybes. Išimtimi galima laikyti brangius sportinius automobilius, kurių sėdynės gaminamos pagal kliento duomenis.

„Iš dalies šią užduotį palengvina sėdynių reguliavimo funkcijos. Jos nuolat plečiasi: pradedant nuo paprasčiausio rankomis reguliuojamo atstumo iki vairo, aukščio nustatymo, atlošo nulenkimo, nugarėlės padėties. Visa tai suteikia papildomų galimybių vairuotojui ar keleiviui pritaikyti sėdimąją vietą pagal savo kūno sudėjimą“, – komentuoja pašnekovas.

Gamintojai visuomet stengiasi pritaikyti sėdynes kuo platesniam vartotojų ratui, tačiau tai nėra paprasta. Kad prie miesto visureigio vairo patogiai galėtų įsitaisyti tiek smulkaus sudėjimo moteris, tiek solidaus stoto vyras, pasitelkiamos visos šiuolaikinės priemonės. Be to, salono dizaino specialistų komandos dažniausiai yra mišrios – tai dar vienas būdas pasiekti, kad būtų patenkinti visų vartotojų poreikiai, nepriklausomai nuo lyties.

Mazda CX-60

Svarbus aspektas renkantis automobilį

Jungtinės dizainerių komandos padaro svarbių atradimų. Pavyzdžiui, „Mazda“ specialistai ištyrė, jog moterys mažiau pasitiki savo vairavimo įgūdžiais, todėl automobilio sėdynės atlošą nustato statmenai. Arti palinkus prie priekinio stiklo atskirais atvejais gali atrodyti, kad viduje trūksta erdvės, nors taip ir nėra.

J. Brundza pabrėžia, jog dizaineriai visuomet siekia, kad kuriamas daiktas būtų ne tik gražus, bet ir patogus. Anot profesoriaus, suderinti estetinį vaizdą, funkcionalumą ir technologijų taikymo galimybes – vienas labiausiai intriguojančių kūrybinio proceso aspektų.

„Automobilio sėdynė yra labai įdomus skulptūriškas objektas: jis gali būti patrauklus akiai, atlikti visas norimas funkcijas, būti saugus ir patogus“, – tvirtina pašnekovas.

Dauguma gamintojų siūlo skirtingo lygio salono apdailą. Nors brangesnė komplektacija įprastai garantuoja aukštesnį komforto lygį, prieš apsisprendžiant, kokias sėdynes rinktis naujam automobiliui, visų pirma reikėtų gerai apgalvoti, kur jis bus daugiausia naudojamas.

„Kasdien vairuojant mieste tinka ir paprastesnės sėdynės, o jei tenka daug važinėti užmiestyje ir įveikti ilgus atstumus, verčiau rinktis komfortiškesnes. Apskritai tai turėtų būti vienas svarbiausių vertinimo kriterijų, perkant automobilį. Įlipus vertėtų ilgėliau pasėdėti – bent keliolika minučių, taip pat išbandyti ir važiuojant“, – pataria gaminių dizaino ekspertas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją