Nepriklausomai nuo gamintojo nurodomo įrangos pavadinimo, visų salono oro kokybės kontrolės sistemų veikimo principas yra labai panašus. Įprastomis sąlygomis galimybę kvėpuoti švariu oro suteikia aktyviosios anglies filtrai. Jie pasižymi išskirtiniu veiksmingumu sugeriant kvapus, kietąsias daleles bei šalutinius vidaus degimo variklio darbo produktus.

Patekus į keblesnę situaciją, pavyzdžiui, spūstį didmiesčio centre ar įnėrus į tunelį, prisideda ir pažangios klimato kontrolės sistemos. Užfiksavus pernelyg didelį oro užterštumą, automatiškai įjungiama recirkuliacija ir keleiviai apsaugomi nuo žalingo poveikio.

Šios sistemos jau nėra diegiamos tik į prabangius automobilius. Štai šiuolaikiniuose „Citroën“ modeliuose informacija apie oro kokybę ne tik perduodama klimato kontrolės valdymo blokui, bet ir pateikiama centriniame ekrane lygiai taip pat kaip ir gerokai brangesniuose „Volvo“ modeliuose.

Pradėti taikyti ir originalūs inžineriniai sprendimai. Pavyzdžiui, „Tesla“ elektromobiliuose montuojama apsaugos nuo biologinio ginklo sistema salone padidina oro slėgį tam, kad jis papildomai būtų išvalytas per filtrą.

Citroen C5 X

Daug ką lemia viena labai svarbi detalė

Servisų tinklo „Toptis“ vadovas Artūras Mačiūnas pažymi, kad tobulėjant automobilių technologijoms svarbiausia oro kokybės užtikrinimo priemone išlieka salono filtras. Būtent ši detalė sulaiko kietąsias daleles, žiedadulkes ir kitas sveikatai žalingas medžiagas. Salono filtras taip pat neleidžia patekti nešvarumams ant oro kondicionieriaus garintuvo.

„Garintuve kaupiasi drėgmė, todėl tai palanki terpė įvairiems mikroorganizmams veistis. Retai keičiant salono filtrą ir nesilaikant gamintojo rekomendacijų, šis ne taip gerai atlieka savo funkciją, o ant garintuvo patekusios baterijos ima daugintis. Taip ir atsiranda nemalonus kvapas“, – komentuoja pašnekovas.

Standartinius filtrus sudaro nedidelį krūvį turintis sintetinis pluoštas, kurio skaidulos pritraukia net ir smulkiausias daleles. Tuo pat metu ši medžiaga nesugeria vandens, todėl, nepriklausomai nuo oro drėgmės, nesideformuoja.

Arūnas Mačiūnas

Išskirtinį dėmesį oro kokybei teikiantys gamintojai montuoja aktyviosios anglies salono filtrus. Didžiausias tokios detalės privalumas – sulaikomos ne tik kietosios dalelės, bet ir sveikatai kenksmingos dujos, įskaitant sieros arba azoto dioksidus, anglies monoksidą ir ozoną. Aktyviosios anglies filtrai taip pat neutralizuoja blogą kvapą.

1991-aisiais rinkoje debiutavęs S klasės „Mercedes-Benz“ tapo pirmuoju serijinės gamybos automobiliu, kuriame buvo sumontuotas aktyviosios anglies salono filtras. Po poros metų šio gamintojo pavyzdžiu pasekė ir 7 serijos modelį pristatęs kitas Vokietijos prekių ženklas – BMW.

Kitoms bendrovėms prireikė šiek tiek daugiau laiko, tačiau palaipsniui prie to pereina dauguma gamintojų. Nuo 2019 metų aktyviosios anglies salono filtrai tapo standartine visų „Volkswagen“ modelių įranga, taip pat jie masiškai montuojami „Citroën“ automobiliuose. Pažangesnė filtravimo sistema įrengta ir naujos kartos „Tesla“ elektromobiliuose – „Model 3“ bei „Model Y“.

Citroen C4

Recirkuliacija aktyvuojama ir automatiškai

A. Mačiūnas priduria, kad, nepriklausomai nuo segmento, visuose automobiliuose įdiegiama oro recirkuliacijos funkcija. Ją rekomenduojama įjungti esant itin didelei aplinkos taršai, sakykime, įvažiavus į tunelį ar ilgesnį laiką stovint eismo spūstyje. Žiemą tai galima panaudoti kaip triuką, norint greičiau pakelti salono temperatūrą.

„Šios funkcijos veikimo principas labai paprastas – tiesiog laikinai neįleidžiamas oras iš aplinkos. Tokiame uždarame oro apytakos rate netgi nėra naudojamas salono filtras. Apačioje, kojų lygyje, įtraukiamas oras pereina per šildytuvą arba kondicionieriaus radiatorių, kur pašyla arba atvėsta, o tada yra grąžinamas į saloną pro tiekimo angas“, – aiškina servisų vadovas.

Naujuose modeliuose recirkuliacijos sistema gali būti aktyvuojama automatiškai pagal tiekiamo oro daviklių duomenis. Oro kokybės davikliai fiksuoja žalingas dujas, todėl gali nustatyti padidėjusią anglies monoksido (CO), neišskaidytų angliavandenilių (CH) ar kitų sveikatai žalingų dujų koncentraciją. Užfiksavus pernelyg didelę aplinkos taršą, aktyvuojama recirkuliacija, o aplinkos oras nėra tiekiamas.

Citroen C4

Vis dėlto, norint išvengti nemalonaus kvapo, būtina reguliariai valyti net ir pažangiausias sistemas turinčių modelių oro tiekimo kanalus. Taip pat nereikėtų pamiršti dezinfekuoti oro kondicionierių.

Išskirtinis dėmesys čia skiriamas garintuvui – jis apipurškiamas specialia chemine medžiaga. Greta to, patartina išvalyti visus salone susikaupusius mikroorganizmus. Tam dažniausiai pasitelkiama speciali ozoną gaminanti įranga.

Efektyvus oro tiekimas naudingas visais atvejais

Anot A. Mačiūno, langai rasoja dėl salone susikaupusios drėgmės. Kad jie būtų skaidrūs, būtinas efektyvus oro tiekimas. Jei išorinio stiklo paviršiaus temperatūra bus žemesnė nei automobilio viduje, drėgmė ims kondensuotis. Tai reiškia, kad greičiausias būdas pašalinti langų rasojimą – sumažinti salono temperatūrą.

Citroen C5 X

„Galima tiesiog atsukti langą – tokiu būdu ištraukiama ore esanti drėgmė ir sumažinama temperatūra. Sumažėjus temperatūrų skirtumui, rasojimas taip pat dingsta. Arba galima tiesiog paspausti lango apipūtimo mygtuką. Naudojantis šia funkcija, netgi žiemą gali būti automatiškai įjungiamas kondicionierius, nes tai greičiausias būdas patiekti vėsesnį orą“, – dėsto pašnekovas.

Jei nustačius maksimalų oro srautą priekinis stiklas teberasoja, greičiausiai teks keisti salono filtrą. Pastarajam užsikimšus, oro tiekimo sistema negali tiekti pakankamai intensyvaus srauto. Ventiliatorius gali veikti visu pajėgumu, bet, pamojus ranka ties langu, pūtimas vos jaučiamas.

Įdėtas naujas aktyviosios anglies filtras užtikrins gerą oro srautą ir tuo pat metu nepraleis teršalų. Pavyzdžiui, „Citroën“ modeliuose montuojami filtrai sulaiko net vos 2,5 mikrometro apimties daleles.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Top naujienos