aA
Balandžio 6-ąją minima Saugaus eismo diena. Viena svarbiausių saugaus eismo priemonių – horizontaliojo ženklinimo linijos. Jos vairuotojams padeda orientuotis kelyje, ypač tamsiuoju paros metu. Ar kada susimąstėte, kodėl šios linijos šviečia? Tai nėra šviesą atspindintys dažai. Jei pažvelgtumėte į linijas iš arčiau, pamatytumėte, kad į dažus arba polimerines medžiagas, kuriuo ženklinami keliai ir gatvės, yra įmaišyta stiklo rutuliukų, rašoma pranešime žiniasklaidai.

Saugaus eismo bendrovės „Biseris“ komercijos ir tyrimų direktorius Boleslovas Vengrys pasakojo, kad stiklo rutuliukai, dar vadinami biseriu, naudojami tam, kad linijos atspindėtų šviesą. Pačios linijos nešviečia – automobilių priekinių žibintų šviesą atspindi ant linijų esantys stiklo rutuliukai. Atsižvelgiant į tai, kokia kelių ženklinimo technologija naudojama, ženklinant rutuliukai gali būti beriami ant linijos arba maišomi į ženklinimo medžiagos masę.

„Ženklinant kelius, specialios paskirties plastikas įkaitinamas iki 200 °C kaitinimo katiluose. Palaikant tolygią temperatūrą, jis liejamas arba purškiamas ant asfalto dangos. Kartu su plastiku purškiami specialios paskirties stiklo rutuliukai, kurie įsigeria į visą termoplasto tūrį, o dalis jų nusistovi linijos viršuje. Dėl šios priežasties linijos atspindi šviesą net ir nusitrynus viršutiniam termoplasto sluoksniui“, – apie technologiją pasakojo B. Vengrys.

Stiklo rutuliukų kokybe garsėja Austrijos kristalų gamintoja „Swarovski“, kurios 1950 m. įkurta jai pavaldi įmonė „SWAREFLEX“ lyderiauja šioje rinkoje. Jie taip pat yra sukūrę itin didelį atspindį turinčius rutuliukus, paprastai naudojamus oro uostų linijoms ženklinti.

Svarba didės

Naujuose automobiliuose paprastai yra įdiegtos pagalbinės funkcijos, tokios kaip išvažiavimo iš eismo juostos perspėjimo sistema – remdamasi kelių ženklais ir ženklinimu ji tarsi „skaito kelius“. Šios funkcijos negali tinkamai veikti, jei vertikalusis ir horizontalusis ženklinimas yra nekokybiškas, nusidėvėjęs, uždengtas ar nenuoseklus. Tai itin svarbu savivaldžiams automobiliams, tad horizontaliojo ženklinimo svarba ateityje tik didės.

Taškinis kelio ženklinimas
Taškinis kelio ženklinimas
© Bialystoko policijos nuotr.

Reaguodamas į šiuos pokyčius Europos Parlamentas siekia suvienodinti šalių infrastruktūros, tokios kaip kelio ženklai ar ženklinimas, standartus. Bus siekiama, kad horizontaliojo ženklinimo juostos plotis būtų ne mažesnis nei 15 cm (šiuo metu Lietuvoje juostos yra 12 cm pločio). Taip pat bus keliami juostų atspindžio reikalavimai.

B. Vengrys pasakojo, kad juostų atspindys priklauso nuo kelių veiksnių.

„ Koks bus linijos atspindys, priklauso nuo šviesą atspindinčių rutuliukų kiekio, pasklidimo tolygumo, rutuliukų atspindžio kokybės. Ženklinant atspindys yra nuolat tikrinamas – tam kelininkai naudoja specialų prietaisą, reflektometrą. Per metus mūsų įmonė sunaudoja daugiau nei 680 tonų stiklo rutuliukų“, – sakė atstovas.

Didžiausias priešas – lietus

Anot B. Vengrio, linijų atspindį stipriai mažina lietus, kai visa linija pasislepia po vandeniu. Tuomet, kai šoninėms linijoms žymėti taikomas įprastas dažymas dažais, žymėjimo juostos paviršiuje esantys šviesą atspindintys stiklo rutuliukai (100–600 mikronų dydžio) lyjant pasidengia vandeniu ir praradę savo ypatybes nebeatspindi šviesos. Siekiant, kad vanduo ant linijos neužsilaikytų, naudojamas struktūrinis kelio dangos ženklinimas.

Pasak specialisto, naudojant struktūrinį ženklinimą, tokį kaip „Dot Line“, kai linija yra sudaryta iš taškų, vanduo subėga į tarp taškų esančius tarpus, todėl ženklinimo paviršiuje esantys rutuliukai ir toliau atspindi šviesą.

Įvairių tyrimų duomenimis, parinkus tinkamą atspindį ir nuosekliai prižiūrint ženklinimo kokybę, pavojinguose kelio ruožuose avaringumą galima sumažinti nuo kelių iki keliasdešimties procentų.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(5 žmonės įvertino)
5.0000

„Peugeot“ pristato naująjį elektrinį „e-Traveller“ ir daugiau galimybių kelionių metu (3)

„ Peugeot “ pristato naują ekologiškų kelionių būdą – visiškai elektrinį...

„Toyota“ atnaujino „Hilux“: turi galingesnį variklį ir modifikuotą važiuoklę (6)

„ Toyota “ pristato naująjį „Hilux“: atnaujintas pikapo dizainas, po kapotu montuojamas...

Antausis Kelių direkcijai dėl eismo saugumo: per dvejus metus nerado būdų nupirkti greičio matuoklių (41)

Po Susisiekimo ministerijos atlikto audito Lietuvos automobilių kelių direkcijoje ( LAKD ),...

„Volkswagen“ parodė, kaip atrodys naujas „Arteon“ (2)

„ Volkswagen “ jau parodė pirmuosius naujojo „ Arteon “ vaizdus. Kartu su iki šiol gamintu...

Baigė pirmąjį Islandijos plento remonto etapą: išplėtė iki dešimties eismo juostų (7)

Baigtas magistralinio kelio A1 Vilnius–Kaunas–Klaipėda ruožo nuo 100,47 iki 101,79 km...

Top naujienos

Korupcijos ir dopingo lizdas: pasauliniu mastu demaskuoti sunkiosios atletikos užkulisiai (29)

Kanados profesorius Richardas McLarenas, atlikęs pagrindinį vaidmenį narpliojant Sočio olimpiados...

Iš ligoninės pabėgusi pensininkė Vanda sako, kad tai priminė košmarą: jie mane gaudė ir nenorėjo išleisti (196)

Lietuvoje – kažkoks keistas bėgimo iš ligoninių sezonas. Pacientai vis dažniau patys...

Atkeliauja šiltesnių ir neramesnių orų banga

Penktadienio pirmąją dienos dalį debesys bus reti, todėl vyraus saulėti orai, lietaus nenumatoma....

Žiniasklaida: Sutkaus byloje STT į apklausas vieną po kito kviečia Seimo narius (62)

Teisėsaugai atliekant tyrimą dėl galimo neteisėto poveikio teisėkūrai, Specialiųjų tyrimų...

Po 6 metų studijų LSMU – studentus nuliūdinęs sprendimas: mums tereikėjo paprasto žmogiškumo (90)

Lietuvos sveikatos mokslų universitetas ( LSMU ) moka stebinti savo studentus – paaiškėjo, jog...

Išvados iš karantino neįvedusios Švedijos (233)

Mokslininkas, pasiūlęs prieštaringai vertinamą Švedijos „Covid-19“ strategiją, teigia, kad...

Garsaus astronomo gyvenimas buvo itin spalvingas: augintinis briedis nustipo padauginęs alkoholio (16)

Tycho Brahe – vienas iškiliausių astronomų. Šis 1546–1601 metais gyvenęs danų didikas buvo...

Aludaris Viršilas apie netikėtai užklupusius sunkumus: į valstybės kišenę nusprendėme nelįsti (34)

Jeigu vis dar tikite pasakomis, tai seniai seniai buvo tokie laikai, kai vyrai alų, midų gėrė, kad...

|Maža didelių žinių kaina