Redakcijai parašiusi Rugilė (vardas pakeistas – „Delfi“) pasakojo, kad įsigijo automobilį, kuris jau buvo registruotas Lietuvoje. Perregistruodama transporto priemonę savo vardu, moteris išgirdo, kad registracijos mokestis – 180 eurų.

„Paklausus, iš kur ištraukė tokius skaičius, darbuotojas, žinoma, viską maloniai paaiškino. Daug nesiginčijau, tik parodžiau registracijos mokesčio lapą, kurį mokėjo ankstesnis savininkas“, – pasakojo moteris.

Pirmasis automobilio savininkas transporto priemonę registravo taip pat po šių metų liepos 1-osios, kai Lietuvoje registracijos mokestis jau buvo įsigaliojęs. Tačiau pirmą kartą registruojant automobilį, mokestis siekė tik 30 eurų, tad šešis kartus išaugusi suma – kaip reikiant nustebino.

„Po „Regitros“ atlikto vidinio tyrimo mūsų buvo atsiprašyta ir permokėti 150 eurų grąžinti, tačiau visi privalote būti atidūs, nes dėl šito mokesčio apgautas galite būti kiekvienas“, – perspėjo moteris.

Vadina žmogiška klaida

Kaip teigiama „Delfi“ skirtame „Regitros“ komentare, nuo liepos 1 d. Lietuvoje įsigaliojo įstatymas, numatantis, jog registruojant lengvuosius automobilius jiems yra taikomas registracijos mokestis, jei jų išmetamas CO2 kiekis viršija 130 g/km ribą. „Regitra“ paskirta už šio mokesčio administravimą.

„Taigi, šiuo metu automobilio registracijos metu atliekama papildoma procedūra, t. y. yra nustatomas automobilio išmetamas CO2 kiekis ir pagal tai apskaičiuojamas registracijos mokesčio dydis“, – pasakojo Emilija Bardauskienė, „Regitros“ komunikacijos skyriaus specialistė.

Pasak jos, tokia situacija, kai nustatytas mokestis buvo kelis kartus didesnis ir neteisingas, tėra žmogiškoji klaida, kuri buvo išaiškinta ir nesklandumai ištaisyti. Kaip sakė E. Bardauskienė, tokie atvejai itin reti, o siekiant jų išvengti – atliekama nuolatinė analizė ir duomenys yra peržiūrimi bei tikrinami.

Nustato keturiais būdais

Įstatyme yra numatyti keturi CO2 nustatymo būdai, kuriais remiantis tik ir gali būti apskaičiuojamas registracijos mokesčio dydis. Jie yra taikomi tam tikra eiliškumo tvarka.

Pirmiausia, rodiklio reikšmė naudojama iš oficialių ir patvirtintų dokumentų, kurie suteikia informaciją apie konkretų registruojamą automobilį, t. y. automobilio kilmės (registracijos liudijimo) ar patvirtinimo dokumentų (pvz.: ekspertizės pažymos, atitikties sertifikato (CoC)). Kaip rodo statistika, šis būdas yra dažniausias – tai sudaro apie 70 proc. nuo visų atvejų. Svarbu paminėti, jog, pavyzdžiui, automobilių gamintojų ar jų atstovų interneto svetainėse pateikti bendri transporto priemonių duomenys nėra laikomi tais šaltiniais, kuriais remiantis gali būti nustatomas CO2 kiekis.

Antra situacija – jei išmetamo CO2 kiekio nėra nurodyta šiuose dokumentuose, tuomet registre ieškoma lygiaverčių transporto priemonių ir naudojama jų CO2 reikšmė. Šiuo atveju svarbu atkreipti dėmesį, kad registruojamas automobilis ir kita registre esanti transporto priemonė turi atitikti Europos Sąjungos patvirtinimą, kitaip tariant, turi sutapti tipas, variantas ir versija, kurie žymimi atskirais kodais. Juos galima rasti registracijos liudijimo D.2 grafoje. Taigi, automatiškai apskaičiuojant mokestį Kelių transporto priemonių registre ieškoma kitos transporto priemonės su vienodais kodais, kas ir laikoma, jog tuomet transporto priemonės pagal techninius parametrus yra identiškos. Tipas, variantas, versija apima daugiau automobilių duomenų, nei kad, pavyzdžiui, markę, modelį ar variklio galią. Kaip nurodoma Europos Sąjungos direktyvoje, transporto priemonės turi sutapti visais parametrais, pavyzdžiui, ne tik modeliu, varikliu, bet ir kuro rūšimi, važiuokle, cilindrų skaičiumi ir jų išdėstymu, varančiomis ašimis bei kt.

Jei registre nėra lygiaverčių transporto priemonių ir / arba nėra minėto žymens, pagal kurį būti galima rasti identišką automobilį, taikomas trečiasis būdas ir CO2 dydis apskaičiuojamas pagal įstatyme numatytas formules. Tam reikalingi techniniai automobilio duomenys, esantys kilmės ar patvirtinimo dokumentuose: eksploatuoti parengtos motorinės transporto priemonės masė (kg), didžiausia motorinės transporto priemonės variklio galia (kW), pavarų dėžės tipas, degalų tipas arba galios šaltinis. Priklausomai nuo automobilio degalų rūšies apskaičiuojant gali būti naudojami ne visi duomenys.

Ketvirtas būdas – jei CO2 kiekio nėra galimybės apskaičiuoti pagal numatytas formules įvedant konkretaus automobilio techninius duomenis, tuomet remiamasi lygiaverčių transporto priemonių duomenimis, t. y. formulėse naudojami lygiaverčių automobilių aukščiau įvardyti techniniai duomenys.

Na, o jei nėra galimybės pritaikyti nė vieno iš šių keturių aukščiau įvardytų CO2 nustatymo būdų, nes trūksta tam tikrų techninių duomenų apie automobilį, kurie naudojami formulėse, tokiu atveju reikia atlikti techninę ekspertizę ir pateikti techninės ekspertizės pažymą dėl faktinių duomenų nustatymo. Tokie atvejai nėra dažni.

CO2 nustatomas automatiškai

Registruojant Lietuvoje prieš tai eksploatuotą automobilį internetu, jo išmetamas CO2 kiekis ir registracijos mokesčio dydis apskaičiuojamas automatiškai, o mokėjimas atliekamas elektroninėje erdvėje. CO2 apskaičiavimo būdai ir jų eiliškumo tvarka yra vienodi tiek registruojant automobilį internetu, tiek atvykus į „Regitros“ padalinį.

Nors tiksli registracijos mokesčio suma sužinoma tik registruojant automobilį, tačiau dar prieš tai galima sužinoti preliminarų jo dydį naudojantis specialia skaičiuokle. Skaičiuoklę galite rasti čia.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (111)