aA
Paryžiaus merė Anne Hidalgo norėtų uždrausti Prancūzijos sostinėje riedėti dyzeliniams automobiliams ir užkirsti kelią jų keliamai oro taršai. O dar visai neseniai dyzeliniai varikliai buvo giriami kaip tausojantys aplinką. Kas nutiko, aiškinasi BBC.
Degalinė
© Gamintojo nuotr.

Dyzelinis kuras – pigesnis nei benzinas. Seniau dyzeliniai varikliai keldavo didelį triukšmą ir dusindavo troškiais dūmais, tad vertinti ne itin teigiamai. Ėmus nuogąstauti dėl klimato kaitos, automobilių gamintojai pajuto spaudimą gaminti švariau, tyliau ir dar pigiau dirbančius automobilius. Jie priėmė šį iššūkį.

Pasirūpinta, kad dyzeliniu kuru varomi automobiliai į aplinką išskirtų kuo mažiau kietųjų dalelių – įdiegti dyzelinio kuro suodžių filtrai. Kelios valstybės teigiamai įvertino gamintojų progresą ir ėmė skatinti žmones pirkti būtent tokias mašinas.

Deja, praktika nepasiteisino.

Priešingas rezultatas

Volkswagen Golf TDI BlueMotion
© Gamintojo nuotr.

Pirmiausia kilo bėdų dėl dyzelinio kuro suodžių filtrų – dalis vairuotojų nusprendė jų atsisakyti, nes neretai jie paprasčiausiai neveikia, kol automobilio variklis kaip reikiant neįkaista. Visų antra, dyzeliniai varikliai vis tiek gamina azoto dioksidą, kuris dirgina kvėpavimo problemų turinčių žmonių plaučius. Dyzeliniai automobiliai azoto dvideginio pagamina net du kartus daugiau nei naudojantys benziną.

Dabar, norėdami nepažeisti Europos oro taršą reglamentuojančių įstatymų, politikai privalo iš gėdos nuleidę galvos kardinaliai persigalvoti ir vairuotojams pareikšti, kad iš tikrųjų dyzeliniai automobiliai jiems nepatinka.

Jungtinės Karalystės parlamentarai ragina atsisakyti dyzelinių automobilių strategijos, o Paryžiaus merė netgi grasina juos uždrausti.

Šiuo metu net kelios Europos Sąjungos valstybės (ES) narės pažeidžia oro taršos teisės aktus.

2012 metais ES numatytas azoto dvideginio kiekis buvo viršytas net 301 vietoje, septynios iš jų buvo Londone. Šio junginio koncentracija Marylebone kelyje net du kartus viršijo leistiną normą. Leistinos ribos peržengtos ir kai kuriuose Atėnų, Berlyno, Briuselio, Madrido, Paryžiaus ir Romos rajonuose.

Paryžiaus merė savaitgalį pareiškė norinti Paryžių paversti „pusiau pėsčiųjų“ miestu. Norint pasiekti šį tikslą, būtina iš Prancūzijos sostinės centro ir aplinkinių rajonų išguiti dyzelinius automobilius. Tai reiškia, kad šios teritorijos iš esmės bus skirtos tik ten gyvenančių žmonių automobiliams.

„Noriu, kad 2020 metais Paryžiuje nebeliktų dyzelinių automobilių“, – teigia A. Hidalgo.

Paryžiaus metė tikisi, kad jos sumanytas planas pagerins miesto, kurio žmonės gyvena net šešiais ar septyniais mėnesiais trumpiau nei tie, kurių miestų oras ne toks užterštas, oro kokybę.

Paryžiečių sveikata rūpintis padės ir elektrinis krovinis transportas bei ribojimai turistus gabenantiems autobusams.

Ankstyvos mirties rizika

Tikimasi, kad jau labai greitai populiariausia transporto priemone miestuose taps dviračiai. 2020 metais, remiantis 394 milijonų skaičiuojant litais vertinamu planu, bus įrengta dvigubai daugiau dviračių takų.

Volkswagen Passat
© Gamintojo nuotr.

Londono meras Borisas Johnsonas taip pat žada per pusę sumažinti taršos kiekį. Jis tikina nepagailėsiąs 330 mln. svarų (1,447 mlrd. Lt) tam, kad miestas įsigytų 2400 hibridinių automobilių, aplinką tausojančių taksi automobilių, žada gatvėse pasodinsiantis 10 tūkst. medžių. Vos prieš kelias savaites B. Johnsonas buvo priverstas viešai pripažinti, kad Oksfordo gatvė Londone – viena iš labiausiai azoto dvideginiu užterštų gatvių pasaulyje.

2020 metais Jungtinės Karalystės sostinėje atsiras ir „mažos taršos zona“. B. Johnsonas jau anksčiau sulaukė kritikos, kurią išsakė sveikatos ir aplinkos apsaugos lobistai, besiskundžiantys mero neveiklumu siekiant ES nustatytų aplinkosaugos tikslų.

Jungtinės Karalystės valdžia tikina paisanti ES reikalavimų, rengia ir teikia naujus planus. Leiboristų teigimu, šalies valdantieji problemą ignoruoja – jie reikalauja mažos taršos zonų visuose Jungtinės Karalystės miestuose.

Kai teigia Europos aplinkos apsaugos agentūra, oro tarša – pats svarbiausias ankstyvos mirties rizikos veiksnys Europoje.

Kietosios dalelės ir ozonas – patys pavojingiausi teršalai.

Jokiais būdas negalima tvirtina, kad automobiliai – vieninteliai taršos šaltiniai. Prie šios problemos prisideda ir gamyklos, konkrečiose teritorijose ir laivyba. Bėda ta, kad didžiuosius Europos miestus valdantys politikai tvirtina negalintys kontroliuoti į jų įtakos zoną nepatenkančių taršos sukėlėjų.

Nemaža dalis valstybių nesugeba laikytis aplinkos taršą reglamentuojančių įstatymų, todėl ES patiria spaudimą švelninti oro taršos standartus.

Ne tik anglies dvideginis: žmogaus sveikatai pavojingiausia teršalai

Kietosios dalelės: Gali sukelti ar pasunkinti kraujagyslių ir plaučių ligas, sutrikdyti širdies veiklą, sukelti vėžį. Mokslininkai kietąsias dalele sieja su ateroskleroze, gimdymo komplikacijomis ir vaikus kankinančiomis kvėpavimo takų ligomis. Gali tapti ankstyvos mirties priežastimi.

Ozonas (O3): Kenkia plaučiams, aštrina astmos ir kitų plaučių ligų simptomus. Gali tapti ankstyvos mirties priežastimi.

Azoto dvideginis (NO2): Azoto dvideginis siejamas su padidėjusiu mirtingumu nuo širdies ir plaučių ligų. Šis junginys sukelia įvairių kvėpavimo takų sutrikimų.

Policikliniai aromatiniai angliavandeniliai, ypač benzoapirenas: sukelia vėžį.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Pirmasis „Subaru“ elektromobilis bus pavadintas „Solterra“

„ Subaru “ paskelbė, kad 2022 metų viduryje atstovų prekybos salonuose pasirodys visiškai...

Bandant naujausius sunkvežimius – nuostaba: modernūs sunkiasvoriai nenusileidžia lengviesiems automobiliams (2)

„DKV LIVE Metų sunkvežimio“ rinkimai pasiekė lūžio tašką: dvi dienas trukusiuose bandymuose...

Elektrinis „Porsche Macan“ įveikė virtualių bandymų programą

Naujo automobilio modelio kūrimas susideda iš daugybės etapų. Šiuo metu pirmieji elektra varomo...

„Volkswagen“ parodė, koks bus naujasis „Multivan“ (6)

Šiuolaikinės automobilių industrijos ikonos „Multivan“ istorijoje artėja metas pradėti...

Elektromobiliai užkariauja naujas sritis: „Mercedes-Benz” pristato šeimai skirtą visureigį (3)

„ Mercedes-Benz “ plečia anglies dvideginio požiūriu neutralių automobilių gamą ir pristato...

Top naujienos

Šimonytė – apie karantino laisvinimus: gali atsirasti vietos nebent mažiems pokyčiams Primena: namų ūkių bendravimo draudimas išlieka (120)

Ministrė pirmininkė Ingrida Šimonytė trečiadienį po Vyriausybės posėdžio surengtoje...

Respublikinės Šiaulių ligoninės medikai pasipiktino: mums uždrausta gedėti mirusios kolegės (281)

Iš gyvenimo pasitraukusios Respublikinės Šiaulių ligoninės gydytojos darbovietėje jos kolegoms...

Šalyje tikrinama gyventojų perspėjimo sistema (19)

Trečiadienį Lietuvoje tikrinama gyventojų perspėjimo ir informavimo sistema.

Skandalas Kalėjimų departamente: nuo pareigų nušalinta Imuniteto skyriaus vadovė (16)

Kalėjimų departamente – dar vienas skandalas: nuo pareigų laikinai nušalinta Imuniteto...

Antanas Guoga skiriasi su žmona (123)

Verslininkas, buvęs Seimo narys Antanas Guoga ir jo sutuoktinė Aistė Guogienė nusprendė...

Šimonytė: laisvesnio karantino sąraše iki mokslo metų pabaigos gali nelikti nė vienos savivaldybės kas keistųsi po gegužės 24 dienos (56)

Sąraše savivaldybių, kuriose gali būti taikomi šiek tiek švelnesni karantino reikalavimai, nuo...

Po šaudynių mokykloje sukrėsta visa Rusija: skelbiama, kad mokytoja užstojo vaikus nuo šaulio (242)

Prie mokyklos Rusijoje, kur užpuolikas nušovė devynis žmones, trečiadienį – oficialiai...

Darbo kodekso pakeitimai: naujovės dirbantiems statybose ir užsienio verslui dėl komandiruočių

Vyriausybė pritarė Darbo kodekso pakeitimams, pagal kuriuos ne tik komandiruoti, bet ir vietos...

Ekspertai: pasaulis galėjo išvengti COVID-19 katastrofos (28)

Katastrofiško koronaviruso pandemijos masto galėjo būti išvengta, jei būtų buvę paisoma...