aA
Paryžiaus merė Anne Hidalgo norėtų uždrausti Prancūzijos sostinėje riedėti dyzeliniams automobiliams ir užkirsti kelią jų keliamai oro taršai. O dar visai neseniai dyzeliniai varikliai buvo giriami kaip tausojantys aplinką. Kas nutiko, aiškinasi BBC.
Degalinė
© Gamintojo nuotr.

Dyzelinis kuras – pigesnis nei benzinas. Seniau dyzeliniai varikliai keldavo didelį triukšmą ir dusindavo troškiais dūmais, tad vertinti ne itin teigiamai. Ėmus nuogąstauti dėl klimato kaitos, automobilių gamintojai pajuto spaudimą gaminti švariau, tyliau ir dar pigiau dirbančius automobilius. Jie priėmė šį iššūkį.

Pasirūpinta, kad dyzeliniu kuru varomi automobiliai į aplinką išskirtų kuo mažiau kietųjų dalelių – įdiegti dyzelinio kuro suodžių filtrai. Kelios valstybės teigiamai įvertino gamintojų progresą ir ėmė skatinti žmones pirkti būtent tokias mašinas.

Deja, praktika nepasiteisino.

Priešingas rezultatas

Volkswagen Golf TDI BlueMotion
© Gamintojo nuotr.

Pirmiausia kilo bėdų dėl dyzelinio kuro suodžių filtrų – dalis vairuotojų nusprendė jų atsisakyti, nes neretai jie paprasčiausiai neveikia, kol automobilio variklis kaip reikiant neįkaista. Visų antra, dyzeliniai varikliai vis tiek gamina azoto dioksidą, kuris dirgina kvėpavimo problemų turinčių žmonių plaučius. Dyzeliniai automobiliai azoto dvideginio pagamina net du kartus daugiau nei naudojantys benziną.

Dabar, norėdami nepažeisti Europos oro taršą reglamentuojančių įstatymų, politikai privalo iš gėdos nuleidę galvos kardinaliai persigalvoti ir vairuotojams pareikšti, kad iš tikrųjų dyzeliniai automobiliai jiems nepatinka.

Jungtinės Karalystės parlamentarai ragina atsisakyti dyzelinių automobilių strategijos, o Paryžiaus merė netgi grasina juos uždrausti.

Šiuo metu net kelios Europos Sąjungos valstybės (ES) narės pažeidžia oro taršos teisės aktus.

2012 metais ES numatytas azoto dvideginio kiekis buvo viršytas net 301 vietoje, septynios iš jų buvo Londone. Šio junginio koncentracija Marylebone kelyje net du kartus viršijo leistiną normą. Leistinos ribos peržengtos ir kai kuriuose Atėnų, Berlyno, Briuselio, Madrido, Paryžiaus ir Romos rajonuose.

Paryžiaus merė savaitgalį pareiškė norinti Paryžių paversti „pusiau pėsčiųjų“ miestu. Norint pasiekti šį tikslą, būtina iš Prancūzijos sostinės centro ir aplinkinių rajonų išguiti dyzelinius automobilius. Tai reiškia, kad šios teritorijos iš esmės bus skirtos tik ten gyvenančių žmonių automobiliams.

„Noriu, kad 2020 metais Paryžiuje nebeliktų dyzelinių automobilių“, – teigia A. Hidalgo.

Paryžiaus metė tikisi, kad jos sumanytas planas pagerins miesto, kurio žmonės gyvena net šešiais ar septyniais mėnesiais trumpiau nei tie, kurių miestų oras ne toks užterštas, oro kokybę.

Paryžiečių sveikata rūpintis padės ir elektrinis krovinis transportas bei ribojimai turistus gabenantiems autobusams.

Ankstyvos mirties rizika

Tikimasi, kad jau labai greitai populiariausia transporto priemone miestuose taps dviračiai. 2020 metais, remiantis 394 milijonų skaičiuojant litais vertinamu planu, bus įrengta dvigubai daugiau dviračių takų.

Volkswagen Passat
© Gamintojo nuotr.

Londono meras Borisas Johnsonas taip pat žada per pusę sumažinti taršos kiekį. Jis tikina nepagailėsiąs 330 mln. svarų (1,447 mlrd. Lt) tam, kad miestas įsigytų 2400 hibridinių automobilių, aplinką tausojančių taksi automobilių, žada gatvėse pasodinsiantis 10 tūkst. medžių. Vos prieš kelias savaites B. Johnsonas buvo priverstas viešai pripažinti, kad Oksfordo gatvė Londone – viena iš labiausiai azoto dvideginiu užterštų gatvių pasaulyje.

2020 metais Jungtinės Karalystės sostinėje atsiras ir „mažos taršos zona“. B. Johnsonas jau anksčiau sulaukė kritikos, kurią išsakė sveikatos ir aplinkos apsaugos lobistai, besiskundžiantys mero neveiklumu siekiant ES nustatytų aplinkosaugos tikslų.

Jungtinės Karalystės valdžia tikina paisanti ES reikalavimų, rengia ir teikia naujus planus. Leiboristų teigimu, šalies valdantieji problemą ignoruoja – jie reikalauja mažos taršos zonų visuose Jungtinės Karalystės miestuose.

Kai teigia Europos aplinkos apsaugos agentūra, oro tarša – pats svarbiausias ankstyvos mirties rizikos veiksnys Europoje.

Kietosios dalelės ir ozonas – patys pavojingiausi teršalai.

Jokiais būdas negalima tvirtina, kad automobiliai – vieninteliai taršos šaltiniai. Prie šios problemos prisideda ir gamyklos, konkrečiose teritorijose ir laivyba. Bėda ta, kad didžiuosius Europos miestus valdantys politikai tvirtina negalintys kontroliuoti į jų įtakos zoną nepatenkančių taršos sukėlėjų.

Nemaža dalis valstybių nesugeba laikytis aplinkos taršą reglamentuojančių įstatymų, todėl ES patiria spaudimą švelninti oro taršos standartus.

Ne tik anglies dvideginis: žmogaus sveikatai pavojingiausia teršalai

Kietosios dalelės: Gali sukelti ar pasunkinti kraujagyslių ir plaučių ligas, sutrikdyti širdies veiklą, sukelti vėžį. Mokslininkai kietąsias dalele sieja su ateroskleroze, gimdymo komplikacijomis ir vaikus kankinančiomis kvėpavimo takų ligomis. Gali tapti ankstyvos mirties priežastimi.

Ozonas (O3): Kenkia plaučiams, aštrina astmos ir kitų plaučių ligų simptomus. Gali tapti ankstyvos mirties priežastimi.

Azoto dvideginis (NO2): Azoto dvideginis siejamas su padidėjusiu mirtingumu nuo širdies ir plaučių ligų. Šis junginys sukelia įvairių kvėpavimo takų sutrikimų.

Policikliniai aromatiniai angliavandeniliai, ypač benzoapirenas: sukelia vėžį.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Kol kiti kalba apie praradimus, „Tesla“ džiūgauja: tokios geros metų pradžios nesitikėjo (6)

„ Tesla “ paskelbė 2020-ųjų metų pirmojo ketvirčio elektromobilių gamybos ir pristatymo...

BMW pardavimai dėl koronaviruso pandemijos sumažėjo penktadaliu

BMW pirmą šių metų ketvirtį pardavė 20,6 proc. mažiau automobilių nei praėjusiais metais...

„Toyota“ papildė verslui skirtų modelių gamą – į Lietuvą atsivežė naujieną (1)

Vos prieš mėnesį šalyje pristatytas naujas keleivinis „ Toyota Proace City Verso“, o kovo...

„Regitra“ vėl atidaro padalinių duris: ką turės daryti norintys užregistruoti automobilį (1)

Nuo pirmadienio, balandžio 6 d., „ Regitra “ vėl aptarnaus klientus 32-uose įmonės...

„Regitra“ atnaujina savo veiklą: kas keičiasi ir kaip bus teikiamos paslaugos (5)

Nuo pirmadienio „Regitra“ atnaujino klientų aptarnavimą padaliniuose pagal išankstinę...

Top naujienos

Koronavirusu sergančio Boriso Johnsono būklė pablogėjo: perkeltas į intensyvios terapijos skyrių (473)

Jungtinės Karalystės premjeras Borisas Johnsonas, ankstesnę dieną hospitalizuotas „tyrimams“...

Apžvalgininkai apie Lietuvą po koronaviruso krizės: kai kurios sritys pasikeis negrįžtamai (141)

„Turime vieną tų momentų, kurie keičia labai daug aspektų. Kaip Rugsėjo 11-oji , kaip...

Atplūsta įspūdinga šiluma: temperatūra kils iki 21 laipsnio (12)

Antradienį iš Europos pietvakarių į Lietuvą plūstelės labai šiltas oras. Įdienojus...

Už parduotuvių svaigalus vartojantiems vyrams – karantinas nė motais: buriuojasi be jokių apsaugų ir keikia valdžią (415)

Du draugai, Denisas ir Romanas iš Švenčionių , koronaviruso epidemijos nebijo ir apie tai...

Aliarmas Šakių ligoninėje: atkeliavo pacientė su koronavirusu, tirs ir dar du mėginius greitasis testas buvo neigiamas (40)

Pirmadienio vakarą Šakių rajono meras Edgaras Pylipaitis pranešė nemalonią žinią:...

Ukmergės savivaldybės atstovai: pagaliau turime gerų naujienų (38)

Ukmergės rajono savivaldybės administracijos direktorius Darius Varnas pirmadienio vakarą...

Pranešama apie pirmąją mirtį koronaviruso židiniu tapusioje Marijampolėje (150)

Marijampolės savivaldybės administracijos vadovas Karolis Podolskis savo „Facebook“ paskyroje...

Šioms profesijoms atėjo labai sunkus metas: darbuotojai, kurių dėl karantino bus atsisakoma pirmiausiai (106)

Anot specialistų, Covid-19 krizė sustabdė ekonomiką ir kai kurių specialybių veikla šiuo...

Bugavičiaus nužudymo byloje – su teisėsauga bendradarbiaujančio liudytojo pasakojimas (97)

Kauno šešėlinio pasaulio veikėjo Deimanto Bugavičiaus nužudymo bylos nagrinėjimas pamažu...

Savarankiškai dirbantieji susidūrė su trukdžiais: registracija išmokai truko visą dieną (69)

Šalyje paskelbus karantiną, daugelis savarankiškai dirbančių asmenų buvo priversti nutraukti...

|Maža didelių žinių kaina