Žiguliukai, moskvičiai, volgos… Mažai kas žino, kad vakarietiškai automobilių pramonei iššūkį mesti bandė ir sovietų automobilių dizaineriai ir gamintojai. „GAZ A-Aero“, „Pobeda Sport“, „ZIS 112“, „GAZ Torpedo“, „Laura“, „Ochta“ ir daugelis kitų. Kviečiame susipažinti su netikėčiausiais tarybinės automobilizmo pramonės konceptais.
© Gamintojo nuotr.

Daugelį jų vienija tokia savybė: jų pasaulyje buvo pagaminta tik po 1 egzempliorių. Dažniausiai tokie automobiliai buvo kuriami siekiant greičio rekordų, todėl neretai juose buvo diegiamos aviacinės technologijos. Kai kurias koncepcijas kūrė ir konstravo entuziastai, kai kurias – pramonės gigantai.
GAZ-A-Aero

Nuo 1932 m. pradėtas gaminti serijinis GAZ-A, galima sakyti, buvo begėdiška amerikietiškojo „Ford A“ kopija. Tačiau 1934 m. sukonstruotas „GAZ-A-Aero“ į serijinį savo pirmtaką išoriškai panašus buvo ne kažin kuo. Inžinierius Aleksandras Nikitinas, tyrinėjęs automobilių kėbulo aptakumo savybes, sugebėjo pasiekti išties nemenko progreso: ši „gaziuko“ versija srėbė ketvirčiu mažiau degalų, o jo maksimalus greitis padidėjo nuo 80 km/val. iki 106 km/val.

Tam tikslui GAZ-A teko iš esmės perkonstruoti, paliekant tik važiuoklę ir variklį. Plieno lakštų ir medžio karkaso kėbulas buvo pagamintas pagal aerodiniaminiame tunelyje MAI atliktus bandymus. Galiniai ratai buvo pridengti gaubtais, priekiniai žibintai įtaisyti sparnuose. Tačiau kėbulo masė dėl to beveik nepasikeitė: GAZ-A svėrė 1200 kg, o „GAZ-A-Aero“ – 1270 kg. Automobilio plotis siekė 1710 mm, ilgis – 4970 mm, ratų bazė – 2620 mm.

Deja, Antrasis pasaulinis karas nutraukė A. Nikitino automobilių aerodinamikos tyrinėjimus – inžinierius visą dėmesį sutelkė į tankų vikšrų tobulinimą. Vienintelio „GAZ-A-Aero“ egzemplioriaus likimas nežinomas.

„Pobeda Sport“

Sportinis automobilis „Pobeda-Sport“ (GAZ-SG1), kurį sukonstravo aviainžinierius Aleksejus Smolinas, buvo kuriamas ant serijinio automobilio „GAZ-M-20 Pobeda“ platformos. Tačiau patobulintas variklis ir aerodinamiškas duraliuminio kėbulas automobiliui leido išvystyti išties didelį greitį.

„GAZ-SG1“ tapo pirmu sovietiniu sportiniu automobiliu, kurio buvo pagaminta keletas egzempliorių. Manoma, kad iš viso turėjo būti pagaminti 5 tokie automobiliai. 1951 m. trys egzemplioriai buvo aprūpinti rotoriniais slėgtuvais „Rutc“ ir dviejų kamerų karbiuratoriumi K-22. Taip serijinis „Pobedos“ variklis (2487 cm3, 105 AG) pasiekdavo 190 km/val. greitį.

Automobilis svėrė vos 1200 kg, nors jo ilgis siekė 5680 mm, plotis – 1695 mm, aukštis – 1480 mm, ratų bazė – 2700 mm. Šios markės automobiliais buvo pasiekti trys Sovietų Sąjungos greičio rekordai ir laimėta trijuose šalies čempionatuose (1950, 1955 ir 1956 m.).

ZIS-112

Netrukus po „Pobedos Sport“ pasaulį išvydo ir „ZIS-112“. Jis buvo kuriamas irgi kaip sportinis automobilis, tačiau konstruktoriams iškilo daug sunkumų. Serijinio „ZIS-110“ variklis (140 AG) pasirodė esąs per silpnas 2450 kg svorio kėbului. Todėl variklis buvo pakeistas nekuklių gabaritų ir masės 8 cilindrų, 6005 cm3 darbinio tūrio varikliu. Visa tai turėjo įtakos automobilio svorio paskirstymui. Sunkus automobilio priekis vis viliodavo automobilį lėkti į šalikelę.

Įgyvendinus galybę modifikacijų (ratų bazė buvo sutrumpinta nuo 3760 iki 3160 mm, o kėbulo ilgis – nuo 5920 iki 5320 mm, variklis papildytas dviem karbiuratoriais), variklio galia padidėjo iki 192 AG esant 3800 aps./min., o maksimalus greitis siekė 210 km/val. Tačiau nemanevringojo ZIS neišgelbėjo ir tai. Po 1955 m. čempionato automobilis buvo nurašytas.

Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Hamburgas pirmasis Vokietijoje pradės taikyti draudimus dyzeliniams automobiliams (13)

Hamburgo valdžia trečiadienį paskelbė uždrausianti kai kuriuos dyzelinius automobilius labiausiai...

„Renault“ į Lietuvą atvežė naują „žvėriuką“ (8)

Pirmą kartą pristatytas 2017 m. rugsėjį vykusioje Frankfurto automobilių parodoje, naujasis...

Perkamiausio elektromobilio titulą „Nissan Leaf“ užleido kinams (9)

„ Nissan Leaf “ ką tik neteko labiausiai perkamo elektrinio automobilio statuso – jį perėmė...

Rusijos lengvųjų automobilių gamybos dinamika stebina (44)

Per keturis šių metų mėnesius Rusijoje pagaminta 510 tūkst. lengvųjų automobilių – 20,4...

Geros žinios norintiems parduoti naudotą automobilį: dabar lengva kaip niekada (153)

„Ukrainiečių daugėja kiekvieną dieną. Galima taip pasakyti: dabar yra ukrainiečių daugėjimo...

Top naujienos

Karbauskio išviešintas Urbšys: Tomas Dapkus tiesiog mane informuodavo, jei kas blogai (24)

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos ( LVŽS ) lyderis Ramūnas Karbauskis teigė...

Palygino kainas Lietuvoje ir Portugalijoje: lietuviai neturėtų skųstis (28)

Tūkstančiu eurų per mėnesį papilnėjanti piniginė – įprastas ir orus portugališkas...

„Žalgirį“ premijomis motyvavęs Motiejūnas paslapčia pildo galimų naujokų sąrašą (26)

Neįtikėtinai sėkmingas „Žalgirio“ sezonas suteiks klubui tvirtą finansinį pagrindą, kuris...

Dalia Grybauskaitė – apie „paskolas dėžutėse“, VSD pažymas ir „Agroverslo“ susiliejimą su politika išskirtinis interviu (704)

Prezidentė Dalia Grybauskaitė mano, kad teisėsauga turi labai atsargiai galvoti, kokius slaptus...

Karbauskis atrėžė Grybauskaitei: į prezidentūrą iki rinkimų kojos nekels (917)

„Valstiečių žaliųjų“ lyderis Ramūnas Karbauskis užbrėžė raudoną liniją santykiuose...

Miegojo šalia agentūros durų, kol gavo svajonių darbą (3)

Filmų kūrėjas, fotografas, kūrybininkas Danielis Soares taip norėjo dirbti reklamos versle, kad...

Pasitikrinkite: išskyrė 5 neįprastus simptomai, išduodančius širdies ligas (4)

Pagal mirtingumą nuo širdies ir kraujagyslių ligų Lietuva užima labai aukštas pozicijas, o ir...

Idėjos šios vasaros vestuvėms iš karališkosios puotos stilistės verdiktas (1)

Nieko nesitikėjau iš šių karališkųjų vestuvių, todėl natūraliai nebuvo ir jokios staigmenos...

Kaip aš vištas auginu. III dalis. Rezultatai (1)

Mėnuo nuo eksperimento pradžios – pakankamas laikas, kad vištos taptų visateisėmis kiemo...

Medeina Čijauskaitė: gimdamos moterimis mes jau pralaimėjome gyvenimo loterijoje (285)

Justės ašaros byra ant kompiuterio klaviatūros. Aplink sėdintys kolegos nejaukiai muistosi, kelios...