aA
Dyzelinis naujo automobilio variklis ne tik sunaudoja mažiau degalų, bet ir mažiau į aplinką išmeta šiltnamio efektą sukeliančių CO2 dujų nei artimiausias analogiškas tokio paties automobilio modelio benzininis variklis. Tokią išvadą priėjo Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Transporto inžinerijos fakulteto tyrėjai, atlikę bandymus su 2019-ųjų metų automobiliais.
Automobilių tarša
Automobilių tarša
© Shutterstock

Tyrimai buvo atliekami su tokiais pat automobiliais ir tokio pat darbinio tūrio varikliais, tik vienas buvo dyzelinis, o kitas – benzininis. Matavimai atlikti automobiliams važiuojant trimis skirtingais greičiais: 50 km/val., 90 km/val. ir 120 km/val. Atsižvelgiant į tai, kad realiomis sąlygomis automobiliai turi greitėti lenkdami, važiuoja į įkalnes, įveikia posūkius, atliekant tyrimus jų apkrova buvo dirbtinai padidinta.

Paaiškėjo, kad dyzelinis variklis ne tik sudegina vidutiniškai 26 proc. mažiau degalų, bet dar ir į aplinką išmeta vidutiniškai 16 proc. mažiau CO2 nei benzininis variklis, jei lygintume energetinius ir ekologinius rodiklius varikliams funkcionuojant įprastais režimais. Kitų teršalų emisijos dėl efektyviai funkcionuojančių automobilių ekologinių sistemų yra nežymios.

Bendrai pagal visus taršos rodiklius tiek dyzelinis, tiek benzininis varikliai atitinka naujausią „Euro 6“ standartą.

„Įvertinę tris važiavimo režimus nustatėme, kad realios CO2 emisijos yra artimos tam, ką deklaruoja gamintojas, o, jei lygintume benzininį ir dyzelinį variklius, pastarojo emisija yra apie 15–20 proc. mažesnė. Kadangi šie automobiliai turi „Euro 6“ standartą atitinkančias išmetamųjų dujų neutralizavimo sistemas, kitų teršalų – anglies monoksido, angliavandenilių, azoto oksidų – emisijos yra artimos nuliui“, – sako VGTU Transporto inžinerijos fakulteto docentas dr. Alfredas Rimkus.

Dauguma Europos valstybių turi „žaliajį“ mokestį už automobilių keliamą taršą
Dauguma Europos valstybių turi „žaliajį“ mokestį už automobilių keliamą taršą
© Shutterstock nuotr.

Apskritai, mažesnė dyzelinių automobilių CO2 tarša yra susijusi su jų efektyvumu, kitaip sakant, mažesniu degalų suvartojimu nei benzininių variklių: kadangi mažiau degalų sudeginama, mažesnės ir emisijos.

A. Rimkus priduria, kad benzininių, o ypač dyzelinių, variklių taršos rodikliams didelę įtaką turi jų amžius ir juose esančios technologijos – kietųjų dalelių filtrai, neutralizavimo katalizatoriai.

„Mes bandėme naujus automobilius – juose kietųjų dalelių emisijų tiesiog nebuvo. Tačiau senesnių dyzelinių automobilių su neatnaujintomis arba prastai prižiūrimomis išmetimo sistemomis tarša, būtent kietųjų dalelių ir azoto oksidų, įprastai yra didesnė“, – teigia A. Rimkus.

Anot jo, taršos rodikliams įtakos turi ir naudojami degalai. Pavyzdžiui, naujas biodyzelinas, gaminamas naudojant naujausias technologijas, gali turėti mažiau anglies, ją pakeičia vandenilis. Šiems biodegalams gaminti gali būti naudojamos įvairios žaliavos, tarp kurių gali būti įvairių pramonės šakų gamybos atliekų, buitinių atliekų, ne maistui skirtų žemės ūkio produktų. Taigi CO2 emisijas galima sumažinti ir pakeitus degalus ekologiškesniais: jie yra atsinaujinantys ir prisideda prie atliekų utilizavimo.

Automobilio taršos matavimas
Automobilio taršos matavimas
© DELFI / Rafael Achmedov

Kad naujų dyzelinių automobilių taršos rodikliai drastiškai mažėja, patvirtina ir kiti tyrimai. Antai pirmaujanti nepriklausomų tarptautinių taršos tyrimų kompanija „Emissions Analytics“ skelbia, kad 2013-aisiais 10 proc. mažiausiai taršių jų tirtų dyzelinių automobilių vidutinės azoto oksidų emisijos siekė 265 mg/km, o 10 proc. taršiausių – 1777 mg/km. 2017-aisiais dešimtadalio švariausių automobilių tarša jau siekė tik 32 mg/km, o dešimtadalio taršiausių – 1020 mg/km. Atitinkamai sumažėjo ir vidutinės visų įmonės tirtų dyzelinių automobilių azoto oksidų emisijos: nuo 812 mg/km 2013-aisiais iki 364 mg/km po ketverių metų.

Tai, kad pagal CO2 taršą dyzeliniai automobiliai yra pastebimai švaresni, pastebi ir Didžiosios Britanijos Automobilių sertifikavimo agentūra. Jos rekomendacijose pabrėžiama, kad taip yra dėl didesnio variklių efektyvumo.

Vertinant bendrai, dėl nuolat vystomų technologijų ir griežtėjančių ES emisijų normų, kuo naujesnis dyzelinio automobilio variklis, tuo jis „žalesnis“. Tai patvirtina ir Monrealio universiteto tyrėjai – jie išsiaiškino, kad benzininių automobilių tarša žymiai išauga esant minusinei temperatūrai, palyginti su dyzeliniais automobiliais.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(245 žmonės įvertino)
4.4122

Laisvės partijos atstovai siūlo didinti baudas už stovėjimą neįgaliųjų vietose (2)

Seimo Laisvės frakcijos atstovai siūlo didinti baudas už automobilių statymą neįgaliesiems...

Sudėtingesnės eismo sąlygos dar išlieka didžiojoje šalies dalyje, o naktį jas sunkins snygis, plikledis ir rūkas

Dėl buvusio ir vietomis besitęsiančio snygio ir pustymo sudėtingesnės eismo sąlygos...

Kelininkai: didžiojoje šalies dalyje sninga, eismo sąlygos – sudėtingos

Šeštadienį didžiojoje Lietuvos dalyje eismo sąlygos sudėtingos dėl snygio, pustymo ir...

Magistralėje „Via Baltica“ vilkikų eilių nebėra

Dėl blogų eismo sąlygų ir avarijų penktadienio vakarą susidariusi 70–80 kilometrų vilkikų...

Šalies keliuose eismo sąlygos sudėtingos dėl snygio ir pustymo (1)

Dėl buvusio ar besitęsiančio snygio, pustymo ir pūgos sudėtingos eismo sąlygos šeštadienio...

Top naujienos

D+Jinshan Hong

Saugumo jausmas dingo: 7,5 mln. gyventojų pasiekė kritinį COVID-19 tašką kai kurių naujų taisyklių logika neaiški

Honkongas pasiekė kritinį COVID-19 tašką. Kadaise gyvybingi vartai į Kiniją paaukojo savo,...

Požymiai, ar galite save priskirti save prie viduriniosios klasės: pajamos – tik vienas jų (23)

Pastaruoju metu vis dažniau pranešama apie tai, kad šalyje auga milijonierių skaičius. Šluojami...

D+Modesta Meškė

Grožio ekspertė atkreipė dėmesį, ką savo veidui sendamos ėmė daryti Jennifer Lopez ir Madonna, kad išliktų jaunatviškos: dabar tai – mados viršūnė

Norėdamos atrodyti jauniau, brandos sulaukusios moterys, o ypač pasaulyje žinomos žvaigždės...

Sirijos šiaurės nekropolyje rado hibridinių karo asilų skeletus: tai prieš 4500 metų vykdytos bioinžinerijos įrodymas (12)

Istorinėje Mesopotamijos srityje gyvenusių žmonių karo vežimai buvo traukiami naminių ir...

„Rytas“ pergalingos šventės Vilniuje nesukūrė – sunkiai laimėjo vos neprisižaidęs „Žalgiris“ (84)

Edgaras Ulanovas ketvirtajame kėlinyje pelnė didžiąją dalį Kauno „Žalgirio“ (17-1) taškų...

70 metų gyvuojančios įmonės vadovė: sunkiau nėra buvę (29)

Dar prieš kelis dešimtmečius viena populiariausių profesijų buvo siuvėjo, o lengvojoje...

D+Dalia Plikūnė

Mokslininkui neramu dėl Lietuvoje pasirinkto kelio: 15 proc. persirgusių vaikų patiria ilgojo kovido pasekmes (4)

„Luminor“ banko vyriausiasis ekonomistas Žygimantas Mauricas sukritikavo pandemijos valdymą,...

Net replikų dėl liesumo sulaukianti Viktorija Siegel-Suodaitė įvardijo, kiek sveria: figūra pasikeitė dėl kelių priežasčių (28)

Su šeima Meksikoje apsilankiusi Viktorija Siegel -Suodaitė socialiniuose tinkluose dalijasi amą...