aA
Dyzelinis naujo automobilio variklis ne tik sunaudoja mažiau degalų, bet ir mažiau į aplinką išmeta šiltnamio efektą sukeliančių CO2 dujų nei artimiausias analogiškas tokio paties automobilio modelio benzininis variklis. Tokią išvadą priėjo Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) Transporto inžinerijos fakulteto tyrėjai, atlikę bandymus su 2019-ųjų metų automobiliais.
Automobilių tarša
Automobilių tarša
© Shutterstock

Tyrimai buvo atliekami su tokiais pat automobiliais ir tokio pat darbinio tūrio varikliais, tik vienas buvo dyzelinis, o kitas – benzininis. Matavimai atlikti automobiliams važiuojant trimis skirtingais greičiais: 50 km/val., 90 km/val. ir 120 km/val. Atsižvelgiant į tai, kad realiomis sąlygomis automobiliai turi greitėti lenkdami, važiuoja į įkalnes, įveikia posūkius, atliekant tyrimus jų apkrova buvo dirbtinai padidinta.

Paaiškėjo, kad dyzelinis variklis ne tik sudegina vidutiniškai 26 proc. mažiau degalų, bet dar ir į aplinką išmeta vidutiniškai 16 proc. mažiau CO2 nei benzininis variklis, jei lygintume energetinius ir ekologinius rodiklius varikliams funkcionuojant įprastais režimais. Kitų teršalų emisijos dėl efektyviai funkcionuojančių automobilių ekologinių sistemų yra nežymios.

Bendrai pagal visus taršos rodiklius tiek dyzelinis, tiek benzininis varikliai atitinka naujausią „Euro 6“ standartą.

„Įvertinę tris važiavimo režimus nustatėme, kad realios CO2 emisijos yra artimos tam, ką deklaruoja gamintojas, o, jei lygintume benzininį ir dyzelinį variklius, pastarojo emisija yra apie 15–20 proc. mažesnė. Kadangi šie automobiliai turi „Euro 6“ standartą atitinkančias išmetamųjų dujų neutralizavimo sistemas, kitų teršalų – anglies monoksido, angliavandenilių, azoto oksidų – emisijos yra artimos nuliui“, – sako VGTU Transporto inžinerijos fakulteto docentas dr. Alfredas Rimkus.

Dauguma Europos valstybių turi „žaliajį“ mokestį už automobilių keliamą taršą
Dauguma Europos valstybių turi „žaliajį“ mokestį už automobilių keliamą taršą
© Shutterstock nuotr.

Apskritai, mažesnė dyzelinių automobilių CO2 tarša yra susijusi su jų efektyvumu, kitaip sakant, mažesniu degalų suvartojimu nei benzininių variklių: kadangi mažiau degalų sudeginama, mažesnės ir emisijos.

A. Rimkus priduria, kad benzininių, o ypač dyzelinių, variklių taršos rodikliams didelę įtaką turi jų amžius ir juose esančios technologijos – kietųjų dalelių filtrai, neutralizavimo katalizatoriai.

„Mes bandėme naujus automobilius – juose kietųjų dalelių emisijų tiesiog nebuvo. Tačiau senesnių dyzelinių automobilių su neatnaujintomis arba prastai prižiūrimomis išmetimo sistemomis tarša, būtent kietųjų dalelių ir azoto oksidų, įprastai yra didesnė“, – teigia A. Rimkus.

Anot jo, taršos rodikliams įtakos turi ir naudojami degalai. Pavyzdžiui, naujas biodyzelinas, gaminamas naudojant naujausias technologijas, gali turėti mažiau anglies, ją pakeičia vandenilis. Šiems biodegalams gaminti gali būti naudojamos įvairios žaliavos, tarp kurių gali būti įvairių pramonės šakų gamybos atliekų, buitinių atliekų, ne maistui skirtų žemės ūkio produktų. Taigi CO2 emisijas galima sumažinti ir pakeitus degalus ekologiškesniais: jie yra atsinaujinantys ir prisideda prie atliekų utilizavimo.

Automobilio taršos matavimas
Automobilio taršos matavimas
© DELFI / Rafael Achmedov

Kad naujų dyzelinių automobilių taršos rodikliai drastiškai mažėja, patvirtina ir kiti tyrimai. Antai pirmaujanti nepriklausomų tarptautinių taršos tyrimų kompanija „Emissions Analytics“ skelbia, kad 2013-aisiais 10 proc. mažiausiai taršių jų tirtų dyzelinių automobilių vidutinės azoto oksidų emisijos siekė 265 mg/km, o 10 proc. taršiausių – 1777 mg/km. 2017-aisiais dešimtadalio švariausių automobilių tarša jau siekė tik 32 mg/km, o dešimtadalio taršiausių – 1020 mg/km. Atitinkamai sumažėjo ir vidutinės visų įmonės tirtų dyzelinių automobilių azoto oksidų emisijos: nuo 812 mg/km 2013-aisiais iki 364 mg/km po ketverių metų.

Tai, kad pagal CO2 taršą dyzeliniai automobiliai yra pastebimai švaresni, pastebi ir Didžiosios Britanijos Automobilių sertifikavimo agentūra. Jos rekomendacijose pabrėžiama, kad taip yra dėl didesnio variklių efektyvumo.

Vertinant bendrai, dėl nuolat vystomų technologijų ir griežtėjančių ES emisijų normų, kuo naujesnis dyzelinio automobilio variklis, tuo jis „žalesnis“. Tai patvirtina ir Monrealio universiteto tyrėjai – jie išsiaiškino, kad benzininių automobilių tarša žymiai išauga esant minusinei temperatūrai, palyginti su dyzeliniais automobiliais.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(245 žmonės įvertino)
4.4122

Nagingi vyrai „antruką“ pavertė itin naudingu kūriniu: idėją nusižiūrėjo iš bažnyčios bendruomenės (32)

Klaipėdos Vytauto Didžiojo gimnazijos darbuotojų sukurtas išskirtinis sprendimas ne vieną...

Kelininkai: dėl snygio visoje Lietuvoje eismo sąlygos sudėtingos (16)

Penktadienio rytą visoje Lietuvoje dėl buvusio arba dėl besitęsiančio snygio eismo sąlygos yra...

Vagystės iš automobilių: draudikai įvardijo, kokie automobiliai dažniausiai nukenčia nuo ilgapirščių

Praėjusiais metais Lietuvoje buvo fiksuojama mažiau smulkių vagysčių iš automobilių nei...

Automobilių nuvertėjimas 2020 metais: kurių kainos krito, o kurių net augo? apžvalga (48)

Pagaliau baigėsi daugelio žmonių neigiamais epitetais linksniuojami 2020 metai. Nemažai daliai...

Eismo sąlygas sunkina snygis ir pustymas (4)

Sudėtingesnės eismo sąlygos dėl snygio ir pustymo antradienio rytą susidarė Vakarų Lietuvoje,...

Top naujienos

Jogintė Užusienytė | D+

Užburtas ratas – nori rūpestingo vyro, bet vis tiek traukia „blogiukai“: kokius vyrus savo aistroms renkasi moterys

„Vyras, su kuriuo bendrauju, yra labai geras, tačiau traukos jam nejaučiu“, – turbūt...

Kaip šeši broliai ir jų liūtai sėjo siaubą visame regione: tyrėjai iki šiol nespėja skaičiuoti aukų (1)

Tai buvo šeimynėlė iš pragaro. Daugelį metų (iki praėjusios vasaros) broliai Kani savo...

Kėdainietė Alina vos nemirė nuo koronaviruso: 10 dienų buvo kritinės (158)

Kėdainių ligoninėje gydomi tik itin sunkiai koronavirusu sergantys pacientai. Laimė, kad...

Du galingiausi Trumpo ginklai: atėmus vieną, gali kilti dar pavojingesnių pagundų (322)

Iš JAV prezidento atėmė „Twitter“ paskyrą, kad jis nekurstytų maišto, kurį sukėlė jo...

Laisvalaikio kostiumai per karantiną šovė į aukštumas: kokį pasirinkti ir ar legalu eiti su treningu „į žmones“? (19)

Karantinas gerokai pakoregavo mūsų garderobą ir net parduotuvių asortimentą – viena...

Užuot užsidariusi mokyklos valgykla rado kitą išeitį ir veiklą tęsia: sostinėje siūlo patiekalus už porą eurų (161)

Mokyklos tuščios, mokiniai mokosi nuotoliniu būdu, tačiau Vilniaus Riešės gimnazijos...

Girti vairuotojai nesutramdomi: vienas išdaužė stovinčius automobilius, kitas bandė prasmukti pro policijos postą

Girtiems vairuotojams gresiantis laisvės atėmimas toli gražu neatrodo bauginanti bausmė. Per...

Sniegas pažadino kauniečių meno gyslelę: Žaliakalnyje pasirodė egzotiškos skulptūros (1)

Jau visą savaitę kalnus ir miestus nuklojus sniegui, kauniečiai pasitelkė savo menininkų gyslelę...

Sutemos Vilniuje nesisklaido: „Rytas“ iškrito iš antro turnyro per savaitę, traumą patyrė Goudelockas (274)

Pirmojo bilieto į vasario 13-14 dienomis Panevėžyje vyksiantį Citadele-Karaliaus Mindaugo taurės...

Istorinis įvykis: Kauno klinikose transplantuoti donoro, persirgusio COVID-19 liga, inkstai (83)

Istorinis įvykis – Kauno klinikose pirmą kartą Lietuvoje atlikta inkstų transplantacija iš...