aA
Pavarų dėžė – įvairių pramoninių įrengimų arba mechaninių transporto priemonių agregatas, kurio krumpliaračiai leidžia keisti sukimosi greitį ir sukimo momentą („Vikipedija“).
© G.Matulaičio nuotr.

„Greitai tapsiu profesionaliu skėsčiotoju rankomis - ir vėl nuvylė geležis", - pasakodamas apie lankstą, kuris transformuotis į metalo laužą nusprendė likus vos dviem greičio ruožams iki „Halls Winter Rally 2014" pabaigos, Vytautas Švedas mistiniu būdu įstengė šypsotis. Nekalto prasidėjimo gedimas vienam geriausių ralio meistrų kainavo pergalę. Panašų Fortūnos akibrokštą po savaitės Latvijoje vykusiame Europos ralio čempionato etape „Rally Liepaja" daugkartiniam šalies ralio čempionui iškrėtė pusašis.

Kad ir kaip žiūrėsi, automobilių sporte nugalėtojus labai dažnai lemia agregatų efektyvumas ir patvarumas. Talentingiausi ralio ar žiedo vunderkindai lieka it musę kandę, jei varžovų technika atlaiko visas lenktynes, o jų įstato ragus nepasiekusi finišo. Arba jei vienos mašinos pavarų dėžė leidžia reikiamą krumpliaračių porą įdarbinti per, tarkim, 85 milisekundes, o kitos - per 40, tuomet vieno 15 kilometrų greičio ruožo pabaigoje pastarasis bus įgijęs keleto sekundžių persvarą be jokių papildomų pastangų.

Martynas Samsonas, užaugęs automobilių sportu infekuotoje šeimoje (tėtis Vytautas studijuodamas anuomečiame VISI lenktyniavo formule „Estonia", o vėliau bagiais kroso trasose), su šiais dalykais susidūrė anksčiau, nei vaikėzams pradeda rūpėti panelės. Perpratę sportinio vairavimo ABC ir pradėję ieškoti greičio rezervų, vyrai dėmesį sutelkė ten, kur, jų manymu, buvo galima nuveikti daugiausia, - pabandė sukonstruoti greitą ir patikimą pavarų dėžę.

„Būtų ne visai korektiška sakyti, kad išradom dviratį, - gerų ir labai gerų transmisijų yra sočiai, tačiau beveik visos jos bedieviškai brangios. Mūsų tikslas buvo pagaminti tokias pat geras, tačiau įkandamas ir tiems sportininkams, tarp kurių rėmėjų nėra nieko panašaus į „Red Bull" ar „Monster Energy". Dėl šios priežasties dirbame su palyginti lėtomis programuojamomis metalo apdirbimo staklėmis. Būtų galima įsigyti kur kas našesnes, tačiau už jas reiktų pakloti penkiaženklę sumą eurų. Tas pats galioja beveik visiems gamybos procesams - yra daug modernių technologijų ir mechanizmų, kurie paspartintų darbus, tačiau žiauriai išpūstų galutinio produkto kainą", - vedžiodamas tarp dūzgiančių staklių pasakojo bendrovės „Samsonas Motorsport" vadovas Martynas.

Ar tokia gamybos bazė gali būti koziris? Uteniškiai tai kuo puikiausiai įrodė įsigudrinę nedidelėmis partijomis per metus pagaminti apie 300-400 skirtingų (maždaug 40 modifikacijų) pavarų dėžių sportiniams automobiliams.

Apskritai bent valandą pabendravus su šios bendrovės siela labiausiai dėmesį traukiantis M. Samsono bruožas - racionalumas. Nuo pat tos dienos, kai, rodos, 1997-aisiais apsisprendė imtis tobulinti pavarų dėžes, viską darė stengdamasis maksimaliai gerą rezultatą pasiekti kuo paprastesniais būdais. Pavyzdžiui, pirmųjų savo gamybos krumpliaračių atsparumą tikrino mėgindamas juos sudaužyti paprasčiausiu kūju. Jei toks barbariškas eutanazijos aktas pavykdavo, gamindavo detalę iš kitokios sudėties metalo lydinio ir tol ją kankindavo, kol nelikdavo abejonių.

Beje, tai, kokios receptūros plienas naudojamas beveik nemirtingų pavarų dėžių krumpliaračiams gaminti, šiandien yra viena didžiausių Martyno komandos paslapčių. Ir visiškai suprantama, nes ieškant optimalaus sprendimo sugaišta beveik treji metai, perskaityta kalnai specializuotos literatūros ir išnagrinėta nesuskaičiuojama daugybė tokio tipo agregatų.

„Esame čiupinėję ir WRC, ir F-1 boliduose montuojamus krumpliaračius. Šiandien galiu drąsiai sakyti, kad mūsų produktai daugeliu parametrų labai panašūs į pačius geriausius analogus, kurie tik siūlomi automobilių sporto rinkoje. Bene didžiausias skirtumas - kaina ir žinomumas. Pavyzdžiui, „Subaru Imprezai STi" skirta australiška sekvencinė transmisija kainuoja apie 69 tūkst. litų, o mūsiškė 33 tūkst. ir veikia geriau. Tačiau jie iš senų laikų turi gerą vardą, o mes palyginti jauni ir dar tik pradedame jį pelnyti", - ramiai dėstė Martynas.

Tokia užduotis bendrovei „Samsonas Motorsport" sekasi taip pat neprastai, kaip ir pagrindinė metalo apdirbimo virtuozų veikla. Pasinaudojęs visus taupyti privertusia krize Martynas pats susiveržė diržą ir investavo į dalyvavimą didžiausioje Europoje specializuotoje automobilių sporto parodoje Kelne. Vėliau patraukė į analogišką lenktynių technikos forumą anapus Atlanto, į Indianapolį. Iš ten - į Didžiojoje Britanijoje rengiamas parodas. Po šių žygių vardą „Samsonas Motorsport" išmoko ištarti beveik visų Vakarų Europos šalių benzingalviai, atsirado solidžių partnerių JAV, Pietų Amerikos, Azijos ir net Afrikos šalyse. Dabar nedidukė gamykla Utenos pakraštyje sulaukia tiek užsakymų, kad beveik kasdien kur nors išsiunčia iki keturių pavarų dėžių, skirtų ralio, kroso, sprinto, žiedinių ir net traukos lenktynių trasoje startuojančioms mašinoms.

„Neseniai pagaminome transmisiją graikų sukonstruotam drago automobiliui, kuriame sumontuotas 1540 AG motoras. Jie parašė laišką ir padėką po pirmų laimėtų lenktynių", - šypsojosi M. Samsonas.

Pats solidžią įvairių sporto trofėjų kolekciją turintis verslininkas pripažino, kad geri atsiliepimai yra savotiška kompensacija už ilgus ieškojimų ir bandymų įminti plieno tvirtumo mįsles metus. Net atradus reikiamą metalo lydinio sudėtį montuoti paruošto krumpliaračio darbinės ypatybės ir ilgaamžiškumas gali radikaliai keistis priklausomai nuo to, kaip jis buvo apdirbamas skirtingais gamybos etapais. Dabar didžiules metalines tabletes primenantiems pusfabrikačiams pirmiausia „nuimamas stresas", jie apdorojami termiškai, įsotinami anglimi, įgavę krumpliaračio formą valomi ir poliruojami vibracinėse voniose. Ar tikrai viskas padaryta tinkamai, tikrina gamyklos laboratorijoje dirbanti mokslininkų komanda - ji analizuoja kiekvienos krumpliaračių partijos pavyzdžius. Galutinis rezultatas - keliskart už įprastas stipresnės ir lengvesnės detalės, t. y. tokios, kurios gali atlaikyti beprotiškas ralio automobiliui tenkančias apkrovas. Net tada, kai lenktynininkai adrenalino apsemtais krūminiais dantimis su pavarų dėže elgiasi visiškai barbariškai. „Samsonas Motorsport" yra bene vienintelė tokios specializacijos gamykla, savo produkcijai suteikianti metų garantiją.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Dakaro aidas: Vanago šuolis nosimi į žemę ir Gelažninko smėlyje pamestas motociklas (68)

Šių metų Dakaras Lietuvai ypač sėkmingas – parvežti net du rekordai: 24 vieta galutinėje...

Kompanijos ėmė gaminti dar didesnius automobilius (15)

Šią savaitę Detroite vykusios automobilių parodos esminis akcentas – dideli automobiliai....

Vairuotojams siunčia skubų perspėjimą: kai kurios gatvės nepravažiuojamos, keliuose – chaosas eismas link Vilniaus vyksta tik viena eismo juosta, papildyta 11.56 val. (336)

Penktadienis daugeliui vairuotojų prasidėjo itin prastomis nuotaikomis keliaujant į darbą. DELFI...

Namo vežamą vyrą išgąsdino pavežėjas – valdžia žada, kad „klevo lapai“ greitai nebedirbs (98)

Lietuvos didmiesčių gyventojai ieškantys alternatyvos taksi jau keletą metų naudojasi pavežėjų...

Detroito automobilių parodoje – įspūdingos naujienos

Pirmadienį, sausio 14 dieną, Detroite vykstančioje automobilių parodoje gamintojai pristatė...

Top naujienos

Langas į tamsųjį internetą: atrodo kaip žaidimas, bet pasekmės gali sugriauti gyvenimus (156)

16 gramų miltelių, 10 tablečių, 0,00012 gramo sveriantis lapelis, 1,10 gramo augalinių medžiagų...

Įspėja apie darbdavį siaubūną: jie tik ieško vaikinų, kuriais galėtų pasinaudoti (172)

Vokietijoje įsikūrusi transporto ir logistikos įmonė „ Sommer Transporte “ nuolat ieško...

Pusantro mėnesio be ministro neramina Palucką: demonstruoja, kad aplinkosauga jiems nerūpi

Pusantro mėnesio kandidato į aplinkos ministrus nerandantis premjeras Saulius Skvernelis ir jo...

Rezga planus, kaip sugriauti ES: šį kartą jie kaip niekad vieningi (4)

Jei tikėtume išskirtinai teorija, artėjantys Europos Parlamento rinkimai turėtų būti patys...

Rusai įvardijo, kodėl „Chimki“ atleido graiką ir pasirinko „spalvingą“ Kurtinaičio figūrą (26)

Pirmadienį iš Maskvos atkeliavusi žinia, kad Maskvos srities „Chimki“ klubas atleidžia graiką...

DELFI TV Gyvai: privačių pensijų kaupimo fondų nauda ir ką siūlo „Sodra”? (11)

Nuo 2019 metų Lietuvoje kiekvienas iki 40 metų gyventojas buvo priskirtas antros pakopos pensijų...

Dėl alaus pakvaišęs milijardierius pasiryžo užgrobti Britanijos prekybos karūną (9)

Milijardierius Mike Ashley, Jungtinės Karalystės sporto parduotuvių savininkas, kurio alaus...

Auginate du ir daugiau vaikų: psichologė įvardino pagrindinę klaidą, kurią daro daugelis tėvų

Tėvai, kurie augina du ir daugiau vaikų, žino, kad kasdienių konfliktų tarp brolių ir sesių...

Klaipėdoje po avarijos girtas vyras susigrūmė su pareigūnais ir prisiprašė elektros šoko

Prie į griovį nuvažiavusio automobilio kažko lūkuriavęs girtas vyras policijos pareigūnų...

Istorinės asmenybės, kurių plačios šypsenos slėpė siaubingus įpročius bei nepakenčiamą charakterį (77)

Nė vienas nėra tobulas, tačiau kai kurių asmenų ydos tiesiog pasibaisėtinos. Tvirtinimas, kad...