aA
Kur gi daugiau kalbėti apie elektromobilius, jei ne riedant viename jų Vilniaus gatvėmis? Prie vairo – Jonas Navickas, kartu su kolegomis sukūręs naują elektromobilių technologiją ir jau sulaukęs užsienio investuotojų dėmesio. O viskas prasidėjo prieš kelerius metus viename Kauno garaže.
Jonas Navickas
Jonas Navickas
© Bendrovės archyvas

-Kaip užsikrėtėte aistra elektromobiliams?,- klausiame pirmojo lietuviško elektromobilio „JonElis“ kūrėjo J. Navicko.

-Su draugais nuvažiavome į vieną automobilių parodą, kur išvydome norvegų sukurtą ektromobilį. Grįžę į Lietuvą su draugais nusprendėme, kad ką nors panašaus galime sukonstruoti ir Lietuvoje. Laikui bėgant, kitus entuziazmas apleido ir aš likau vienas įgyvendinti šią idėją. Tuo metu Lietuvoje niekas nebandė kurti elektromobilių, tad teko suburti naują komandą, kuriai vadovauti ėmėsi Marius Gervė, kuris jau anksčiau su kolegomis Kauno technologijos universitete bandė kurti elektrinį variklį.

-Taigi prieš pradėdami jau žinojote šį tą apie elektrinius variklius?
-Pati pradžia buvo 2009 metais ir galvojome viską pradėti visiškai nuo nulio, tačiau vėliau pasvarstę supratome, kad mums pradedantiesiems tai būtų per didelis užmojis, todėl įsigijome „Ford Connect“ automobilį, kurio bazė tapo mūsų naujojo elektromobilio pamatu. Mes nusprendėme kardinaliai pakeisti jo išvaizdą ir įdėti savo kurtą elektrinį variklį. Taip atsirado „JonElis“.

Tačiau po pirmųjų bandymų, supratome, kad mūsų produktas dar neišbaigtas, todėl užsidarėme laboratorijoje ir tobulinome jį dar dvejus metus ir praėjusiais metais jau galėjome pasiūlyti vairuotojams įprastą kurą pakeisti elektra. Ir ne tik – sukūrėme dar galingesnius variklius, kuriuos galima naudoti didesnėse transporto priemonėse – viešajame transporte ir krovininiuose automobiliuose. Štai, kad ir mūsų transportavimo įmonėje „Green Express“ prekes vežiojame elektra varomais krovininiais autobusais.

-Kuo išskirtinis jūsų sukurtas variklis?
-Juo susidomėjo net LG atstovai – buvo atvykę į Lietuvą ir siūlo bendradarbiauti. O pati elektrinio variklio sistema unikali tuo, kad mes sugebėjome su žema įtampa išgauti labai daug galios, t.y. elektros įtampa transporto priemonėje nepavojinga nei žmogui, nei aplinkai. Štai kiti elektromobiliai, kuriuos mes tyrinėjome, yra važinėjančios elektros kėdės. Ypač garsusis „Tesla“ yra labai pavojingas, tad jeigu kas galvojate apie šį automobilį, pagalvokite ir apie savo bei aplinkinių saugumą.

O mūsų sistemoje – nedidelė elektros įtampa, labai paprastas pajungimas ir technikos programavimas. Tokia elektrinio variklio technika yra tokia ilgaamžė, kad su ja nuvažiuosi mažiausiai kelis šimtus tūkstančių kilometrų, o prireikus lengvai ir greitai ją galima bus permontuoti iš vieno automobilio į kitą.

Tiesa, vieną minusą elektromobilis turi. Ant jo labai pyksta šunys. Mano šuo iki šiol nepripranta prie tos keistos tylos ir man pajudėjus iš kiemo ar grįžus namo, visada aploja. Šunys matyt kaip ir žmonės – taip pripratę prie triukšmo, kad tyla tiesiog glumina. Aš ir pats anksčiau važinėdavau įsijungęs radiją visu garsu, bet kai sėdau prie elektromobilio vairo, supratau kaip gera tyloje riedėti miesto gatvėmis.

-Ar Lietuvos vairuotojai jau domisi naujuoju elektriniu varikliu?
-Pasiūlę savo elektrinį variklį Lietuvos vartotojams, susidūrėme su skaudžia realybe – lietuviai pirmiausia klausdavo kada jis atsipirks. Argumentai apie tai, kad elektromobilį renkiesi dėl švaresnės aplinkos, mažesnės žalos gamtai ir tylos – čia negalioja. Taip ir norisi tokių paklausti ar prie namų statydami šiltnamį, mes tikimės, kad jis kažkada atsipirks? Gal nebent tavo vaikams. O elektromobilį naudoji kone kiekvieną dieną ir nuvažiuoji po keliasdešimt kilometrų – žiūrėk, per penkis metus jis ir atsipirko. Aišku, lietuvis skaičiuoja kitaip – naudotas automobilis kainuoja kelis tūkstančius litų, o dar galima pigesnio baltarusiško dyzelinio kuro įsigyti.

O juk važinėti ir nekenkti gamtai pirmiausia yra tiesiog smagu. Be to, šiukšles rūšiuojame, tačiau automobilių tarša nesirūpiname, nors jie ir teršia bene labiausiai. Pažiūrėkite kaip greitai garažas prisipildo mirtinai pavojingomis išmetamomis dujomis, o tada atkreipkite dėmesį kiek gatvėse automobilių tą taršą paleidžia į aplinką. Be to, ar pagalvojote apie tai, kad tik įprastame variklyje tik 25-30 procentų sudeginto kuro virsta energija? Visa kita tiesiog iškeliauja per išmetamąjį vamzdį.

Ir vis dėlto, tiems kurie svarsto pirkti naują automobilį ir žiūri tik ekonominio intereso, galiu pateikti paprastą pavyzdį – automobilio perdarymas iš benzininio į elektrinį kainuos tiek, kiek kainuoja jūsų norimas automobilis ir dar 50 000 litų. Tačiau tada jums niekada gyvenime nebereikės užsukti į degalinę, keisti tepalų ir tokios transporto priemonės priežiūra bus minimali. O gal dar norite pabandyto atspėti kokios kuro kainos bus po dešimtmečio? Gal tiesiog užteks prisiminti kiek litras bet kurio kuro kainavo prieš penkerius metus ir nuomonė apie iš pirmo žvilgsnio brangius elektromobilius pasikeis.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Parkavimo kontrolieriai Vilniuje nebevaikščios pėsčiomis: ar sumokėta rinkliava tikrins privažiavę paspirtuku

Automobilių stovėjimo kontrolieriai Vilniuje parkavimo ir viešąją tvarką stebi judėdami...

Keli buvę aukšti „Volkswagen“ pareigūnai „dyzelgeito“ skandale turės sumokėti 288 mln. eurų (2)

Buvęs „Volkswagen“ generalinis direktorius Martinas Winterkornas ir trys buvę aukšto rango...

Tarp rudenį pasirodysiančių BMW elektrinių modelių – pirmasis M serijos elektromobilis

Šį rudenį BMW elektromobilių gamą papildys du modeliai – visureigis „ BMW iX “ ir...

Kaip nuvykti į pajūrį, nevažiuojant per spūsčių sostine virtusį Kauną kokie maršrutai optimaliausi (174)

Pagaliau sulaukus vasariško oro karantino iškankinta tauta veržiasi į pajūrį. Tačiau...

Lietuvoje atsidarė pirmoji oficiali „Aston Martin“ atstovybė (8)

Ketvirtadienio rytą „Quadrum“ verslo centre Vilniuje buvo atidarytas pirmasis oficialus „ Aston...

Top naujienos

Autobuso kameros įamžino bjaurų išpuolį: vairuotojui paprašius parodyti bilietus – neadekvati reakcija (33)

Klaipėdos policijai tenka narplioti išpuolį miesto maršrutiniame autobuse, per kurį nukentėjo...

Draugai Tauragėje įkūrė vandenlenčių parką: planuoja didelę plėtrą (13)

„Liberty beach“ vandenlenčių parko įkūrėjai Donatas Dirginčius ir Vytautas Remeikis sako...

Aiškėjant, kaip mokyklos dirbs rudenį – griežtas vertinimas: bus blogai (89)

Nuo rudens visi moksleiviai turėtų grįžti į mokyklas, tačiau išgirdę, kad ir rudenį galbūt...

Prieš kameras tardytas ukrainietis apie Pratasevičių: tarsi į veidrodį žiūrėčiau (234)

2019 metais Stanislavas Asejevas – žurnalistas, rašytojas ir Ukrainos ateities instituto...

Lukašenka čia nėra pagrindinis strategas: ragina ruoštis tolesnėms provokacijoms (628)

Prievartinis „Ryainair“ lėktuvo nutupdymas Minske, pabėgėlių krizės kurstymas –...

Įtampa dėl kaimyno psichologinio smurto privertė išsikelti ir Viktorijos Jakučinskaitės šeimą: tokie žmonės gali privesti prie paranojos (35)

Penktadienį paviešinus filmuotą medžiagą, kurioje įamžintas stilistės ir žurnalo redaktorės...

10 geriausių vietų Lietuvoje, kur galima miegoti palapinėje gamtos apsupty: susivilios net didžiausi skeptikai + daiktų sąrašas, ką pasiimti

Norint išvengti būrio žmonių, žygis į mišką su palapine – idealiausias poilsio...

Užkalnis apie blogiausius kvepalus: „geriau uostyti klijus“ (69)

Prieš pradėdamas rašyti apie kvapą, pasakysiu, kad šiandien džiugi diena. Lygiai prieš dešimt...

Išbandę šį Buteikos kvėpavimo metodą žmonės stebina net gydytojus: sveikata smarkiai pagerėja ir be vaistų (36)

Žmogus per parą įkvepia ir iškvepia maždaug 25 000 kartų – dažniausiai nė akimirkai...

Kretingoje šalia Lurdo grotos esančiame tvenkinyje nuskendo „Mercedes“ (7)

Kretingos ugniagesiai šeštadienį sulaukė pranešimo, kad šalia Lurdo grotos į tvenkinį...