Automobilių pramonė pastaruoju metu išgyvena „žaliąją“ revoliuciją. Ekspertai sutinka, kad ateitis priklauso ekologiškoms transporto priemonėms, kurios bus varomos alternatyviais degalais, neteršiančiais gamtos. Kaip rašoma pranešime žiniasklaidai, vien Lietuvoje, remiantis „Regitros“ pateikiamais kovo 1 d. duomenimis, buvo užregistruoti 688 elektromobiliai, hibridinių automobilių – 9294 vnt. Nuo 2014 m. elektromobilių šalyje padaugėjo daugiau nei 10 kartų (nuo 63 iki 688), tuo metu hibridinių transporto priemonių mastas dar didesnis.
Vienos iš dažniausių – automobilių atliekos
© Organizacijos nuotr.

Pripažįstama, kad visame pasaulyje, taip pat ir Lietuvoje, iš dalies ar visiškai elektra varomų transporto priemonių tik daugės, o tai kelia susirūpinimą šalies atliekų tvarkytojams. Nors hibridinių automobilių bei elektromobilių akumuliatorių atliekos kol kas retenybė, greitai ateis laikas, kai teks spręsti šią problemą. Ar Lietuva tam jau pasiruošusi?

Pasiruošimo darbai jau vyksta

Lietuvai yra numatytas siektinas tikslas – iki 2025 m. užtikrinti, kad visi registruoti elektromobiliai sudarytų 10 proc. visų per metus parduodamų naujų automobilių. 2017 m. „Regitros“ duomenimis, naujų lengvųjų automobilių pirmą kartą Lietuvoje buvo įregistruota 25 645 vnt. Jei panaši tendencija išliks ir toliau, 2025 m. vien tik elektromobilių šalyje turėtų būti apie 2600.

Kadangi elektromobilių ir hibridinių automobilių akumuliatorių tarnavimo laikas vidutiniškai siekia 5 metus, o realus jų gyvavimo laikas dar ilgesnis, kol kas dėl akumuliatorių perdirbimo problemų pasaulyje nekyla. Nepaisant to, kaip teigia pavojingųjų ir nepavojingųjų atliekų tvarkymo įmonės „Žalvaris“ komercijos direktorius Paulius Repšys, pasiruošimo darbai jau vyksta.

„Nors elektriniai automobiliai vis dar po truputį skinasi kelią į rinką, tokių akumuliatorių perdirbėjai tiek Europoje, tiek ir kituose žemynuose jau iš anksto pradeda ruoštis prognozuojamų skaičių šuoliui“, – nurodo jis.

P. Repšio teigimu, siekiant tinkamai sureguliuoti tokių atliekų tvarkymą, jau priimti specialūs teisiniai aktai. Tokį reglamentą yra priėmusi ir Lietuva.

„Kinija bei Europa, taip pat ir Lietuva, jau sukūrusi įstatyminę bazę, kuri įpareigoja automobilių gamintojus perdirbti nebetinkamus naudoti elektromobilių akumuliatorius. Šios atliekos nėra laikomos draugiškos aplinkai dėl jose vykstančių cheminių procesų, kurių metu išsiskiria tam tikros medžiagos. Jos gali sukelti neigiamą poveikį mikroorganizmams, todėl ir negali būti šalinamos sąvartynuose ar kitaip panaudojamos“, – situaciją apibūdina specialistas.

Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© Mindaugas Milinis

Galimybės ir lietuviams

P. Repšys pripažįsta, kad Lietuvoje kol kas nėra technologinių galimybių perdirbti elektromobilių baterijas, kaip ir visas kitas baterijas ar galvaninius elementus. Tokios atliekos Lietuvoje tik surenkamos, o perdirbti vežamos į kitas Europos šalis.

Jau daugiau nei dešimtmetį Belgijoje veikia viena iš nedaugelio bendrovių, perdirbančių ličio jonų akumuliatorius. Ji lydymo ir išplovimo procese naudoja specialias chemines medžiagas metalams atkurti (kobaltą, geležį, litį, nikelį, varį). Taip pat tokie perdirbėjai yra įsikūrę ir Lenkijoje. Visgi toks perdirbimo būdas yra pakankamai sudėtingas ir vis dar nepigus, todėl atliekų darytojams tenka susimokėti už tokių jų tvarkymą.

Lietuvoje apie galimybę perdirbti automobiliuose naudojamas ličio jonų baterijas, anot P. Repšio, kol kas kalbama nedrąsiai: „Vienas iš skirtumų tarp hibridinių ir elektromobilių akumuliatorių yra tas, kad hibridinio automobilio baterijos svoris svyruoja nuo 50 iki 200 kilogramų, o elektromobilio – apie 540 kilogramų. Todėl tai yra nemažas iššūkis tiek tokių atliekų surinkėjams, tiek apdorotojams, tiek ir patiems perdirbėjams užtikrinti sklandų tokių atliekų tvarkymo procesą.“

Dar viena problema, kad elektromobilių akumuliatorių sudėtis yra kitokia nei įprastų akumuliatorių, kurie šiuo metu perdirbami Lietuvoje, todėl šiuo atveju yra reikalingos kitokios technologijos. Nepaisant to, galimybė lietuviams pagal visus reikalavimus sutvarkyti šias baterijas egzistuoja. Anot P. Repšio, jo atstovaujama bendrovė jau sėkmingai bendradarbiauja su licencijuotais elektromobilių akumuliatorių perdirbėjais Europoje. Ekspertas priduria, kad nors užklausų Lietuvoje apie tokių baterijų atidavimą ir perdirbimą dar nėra gauta, jis neabejoja, kad jau netrukus šalyje gali atsiverti nauja ličio jonų baterijų utilizavimo rinka.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Populiariausios nuomonės
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Sveiki atvykę į 21 amžių: štai kaip „Tesla“ sutvarkys „Model 3“ problemą (16)

„ Consumer Reports “ paskelbė, kad elektromobilio „ Tesla Model 3 “ stabdymo kelias yra...

„Volkswagen“ vadovas nori artimesnio bendradarbiavimo su Kinija (2)

Vokietijos automobilių milžino „ Volkswagen “ generalinis direktorius vizito Šendžene metu...

ES perspėjimas: JAV muitas automobilių importui pažeis prekybos taisykles (9)

Bet koks Jungtinių Valstijų planas vienašališkai nustatyti muitus importuojamiems automobiliams...

Lazda smogė kitu galu: automobiliuose išpopuliarėjusi medžiaga kelia bjaurią problemą (42)

Netrukus po to, kai išaušo naujas tūkstantmetis, automobilių gamintojai pradėjo naudoti...

JAV grasinant pritaikyti tarifus automobiliams, „Volkswagen“ perspėja dėl protekcionizmo (3)

Automobilių rinkos milžinas „ Volkswagen “ (VW) ketvirtadienį perspėjo dėl „vienpusiško...

Top naujienos

37 mln. per 18 min. surinkęs „Monetha“ įkūrėjas: juokuose apie „Lamborghini“ yra tiesos (82)

Godumo ir tuštybės varomi žmonės yra didžiausias kriptovaliutų rinkos vėžys, sako vienas iš...

Lyderį praradęs „Liverpool“ krito nuo Bale'o dublio: vėl Čempionų lygos taurę kėlė „Real“ ekipa (353)

Antro kėlinio viduryje aikštėje pasirodęs Garethas Bale'as po kelių minučių iš savo vietų...

Tragedija, parodžiusi visą Šaltojo karo baisumą: kaip sovietai numušė keleivinį lainerį (195)

Mintis, kad sovietų naikintuvai galėjo numušti lainerį „Boeing 747“, atrodo šokiruojančiai...

Puotos Daktarų irštvoje: sumušta Džordana, Valinsko šou ir šūviai vietoj fejerverkų (159)

Alkoholiu ir maistu nukrauti stalai, garsiausi Lietuvos nusikaltėliai, pusnuogės moterys, žymiausi...

Įtakingos Lietuvos didikės istorija: kodėl ją pamilę vyrai atleisdavo net išdavystę (14)

Lietuvos Didžiosios kunigaikštystės istorijoje moterų reikšmė politinėje arenoje vis dar...

Ką per vestuves bandė nuslėpti princas Harry ir Meghan Markle? Viską išdavė kūno kalba

Kūno kalbos ekspertas atskleidė , kaip „nervingai“ Harry trynė Meghan ranką savo nykščiu,...

Tėvų išmonė beribė: tarp rečiausių vardų Vaidrius, Džema ir Ripsimėja (163)

Tuo metu, kai vieni tėvai vaikams renka vardą iš giminėje esančių ar šalies populiariausiųjų...

Visi žino Kembridžo kunigaikštienę, bet ar esate matę pirmąją Argentinos ponią? politinio pasaulio stiliaus ikona (24)

Kai į Argentinos prezidento postą buvo išrinktas Mauricio Macri , ši pergalė reiškė...

Skanusis Italijos regionas: tik čia paragausite Paskutinės vakarienės sriubos ir teisingiausių makaronų (5)

Tai nepavyko Romos imperijos legionams, užtat tai padarė italų virtuvės karvedžiai. Jie...

Scenos karalienei „Lietuvos balse“ surado pamainą: ateinu suteikti daugiau spalvų ir aistros (19)

Muzikinis TV projektas „Lietuvos balsas“ atsinaujina. Šiemet šou gerbėjai savo ekranuose...