aA
Netrukus po to, kai išaušo naujas tūkstantmetis, automobilių gamintojai pradėjo naudoti bioplastiką, pagamintą iš kukurūzų krakmolo, genų inžinerijos būdu sukurtų bakterijų ar augalinių riebalų bei aliejų. Toks posūkis buvo motyvuojamas tuo, kad iš tvarių šaltinių gautos medžiagos nekenkia aplinkai ir mažina priklausomybę nuo naftos produktų. Nieko nuostabaus, kad bioplastikas išpopuliarėjo maždaug tokiu pačiu metu, kaip ir etanolis.
Lazda smogė kitu galu: automobiliuose išpopuliarėjusi medžiaga kelia bjaurią problemą
© Shutterstock

Bent jau nuo 2010 metų iš sojų gaminamas bioplastikas tapo populiaria alternatyva automobilių laidų izoliacinėms medžiagoms. Tačiau yra viena problema – jo skonis patinka graužikams, rašo thetruthaboutcars.com. Manoma, kad būtent dėl to neįtikėtinai didelis savininkų skaičius praneša, kad žiurkės pragraužė jų automobilių laidus ir pateko į vidų.

Nors ši problema nėra visiškai nauja, panašu, kad tokius incidentus skatina patys automobilių gamintojai, naudojantys graužikams gardžias medžiagas. Pastaraisiais metais ši problema tapo tokia opi, jog žmonės pradėjo kelti bylas, reikalaudami, kad gamintojai atlygintų patirtus nuostolius. Vienoje prieš dvejus metus iškeltoje byloje minimi 2012 – 2015 metų gamybos „Honda“ automobiliai, o dar kitoje – 2012 – 2016 metais gaminti „Toyota“ automobiliai.

Tuo metu bioplastikas tikrai buvo plačiai naudojamas. Kiek vėliau dėl žiurkių padarytos žalos iškeltose bylose buvo paminėta ir „Kia“ su „Hyundai“. Iš esmės kiekviena stambesnė automobilių gamintoja naudoja augalinės kilmės bioplastiką bent keliems savo modeliams, sukurtiems per pastarąjį dešimtmetį. Skamba nepiktybiškai, bet turint galvoje, kad žiurkių padarytai žalai negalioja automobilio garantija, savininkai yra priversti išleisti krūvą pinigų, jei draudimo bendrovė nesutinka atlyginti tokių nuostolių.

Anot „The Detroit Free Press“, auganti žiurkių problema nėra paranojos rezultatas. Mičigano Rojal Ouko mieste įsikūrusio autoserviso „Main & Hudson Service“ savininkas Johnas Pappasas tvirtina, kad kiekvieną mėnesį susiduria su bent vienu automobiliu apgraužtais laidais. „Gamindami tokius laidus, jie stengiasi galvoti ekologiškai, – teigė jis. – Tačiau kiekvienas dalykas turi gerąją ir blogąją pusę. Tai įprasta bėda.“

„Suburban Ford of Ferndale“ pardavimų atstovas Jimas Stevensas teigė, kad žiurkių apgraužti laidai „čia yra gana dažnas dalykas“: kiekvieną mėnesį atvyksta po du ar tris tokius automobilius.

Advokatas iš Los Andželo Brianas Kabateckas atstovauja ieškovams grupinėje byloje prieš „Toyota Motor Sales“. Šią bylą iškėlė vienas Indianos gyventojas, kurio 2012 metų „Toyota Tundra“ žiurkės apgraužė jau tris kartus. Bendra žala siekia maždaug 1500 dolerių, kurių, B. Kabatecko teigimu, „Toyota“ nepadengs.

„Žinoma, sojos yra sveikintinas dalykas – jie stengiasi būti ekologiškesni. Tačiau tuo pat metu tai tampa potencialiu maistu žiurkėms“, – sakė advokatas, pridūręs, kad nesiekia, jog jo klientai praturtėtų. Šia byla tiesiog norima pasiekti, kad gamintojas atlygintų nuostolius ir kad priimtų naują politiką, pagal kurią „Toyota“ garantija galiotų ir žiurkių padarytai žalai.

Tam, kad patikėtume šia problema, mums nereikia advokato žodžių ar autoservisų atstovų liudijimų. Savininkai savo būgštavimus dėl žiurkių reiškia beveik kiekviename interneto automobilių forume. Paieškų laukelyje įvedus žodį „žiurkės“, tarp rezultatų galima išvysti dešimtis liudijimų iš pirmų lūpų. Nukentėję automobiliai varijuoja nuo „Nissan Versa“ iki „Jaguar XKR“ ir turi vieną bendrą bruožą – jie yra gaminti po 2005 metų. Dėl senesnių automobilių nerimauja kur kas mažiau savininkų.

„Toyota“ teigia, kad graužikų daroma žala automobilių laidams yra aktuali visai automobilių pramonei ir ši problema nėra susijusi tik su tam tikra marke ar modeliu (ir tai yra tiesa). Ji taip pat pažymi neturinti jokių mokslinių įrodymų, kad graužikus prie automobilių laidų vilioja jų sudėtyje esančios sojos.

Tokių įrodymų neturime ir mes, rašoma straipsnyje, tačiau tai nemalšina visuomenės nerimo. Ištisi tinklalapiai yra skirti patarimams, kaip apsaugoti automobilių laidus nuo žiurkių. Minėtame „Free Press“ straipsnyje Janice Perzigian tvirtino, kad jos 2017 metų „Ford Mustang“ žiurkės padarė nuostolių už 600 dolerių. Dabar ji kiekvieną dieną apstato automobilį valiklio „Pine-Sol“ buteliais, automobilio viduje prikiša servetėlių ir purškia padangas eteriniais aliejais.

Forumuose galima aptikti ne ką mažiau įmantrių patarimų. Tarp jų dažnai sutinkami sąmokslai, kaip nugalabyti piktadares, kol dar jos nepateko į variklio skyrių. Mūsų mėgstamiausia ir kelis kartus sutikta rekomendacija yra kiekvieną laidų centimetrą kiekvieną savaitę ištepti aštriu padažu.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
|Populiariausi straipsniai ir video
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

Elonas Muskas pareiškė, kad „Cybertruck“ pikapas bus kitoks, nei dabar (1)

Labai populiarios „Jay Leno’s Garage“ televizijos laidos vedėjas Jay Leno pasikvietė Eloną...

„Peugeot“ pristato naująjį elektrinį „e-Traveller“ ir daugiau galimybių kelionių metu (2)

„ Peugeot “ pristato naują ekologiškų kelionių būdą – visiškai elektrinį...

„Toyota“ atnaujino „Hilux“: turi galingesnį variklį ir modifikuotą važiuoklę (8)

„ Toyota “ pristato naująjį „Hilux“: atnaujintas pikapo dizainas, po kapotu montuojamas...

Antausis Kelių direkcijai dėl eismo saugumo: per dvejus metus nerado būdų nupirkti greičio matuoklių (42)

Po Susisiekimo ministerijos atlikto audito Lietuvos automobilių kelių direkcijoje ( LAKD ),...

„Volkswagen“ parodė, kaip atrodys naujas „Arteon“ (2)

„ Volkswagen “ jau parodė pirmuosius naujojo „ Arteon “ vaizdus. Kartu su iki šiol gamintu...

Top naujienos

Po Estijos nusikalstamo pasaulio „krikštatėvio“ nužudymo – chaosas: nieko panašaus dar nebuvo (29)

Kodėl po Estijos nusikalstamo pasaulio „krikštatėviu“ vadinamo Nikolajaus Tarankovo mirties...

Tokios krizės automobilių prekeiviai dar nematė: pirkėjų nė kvapo (31)

Dėl koronaviruso paskelbtas karantinas paralyžiavo visą Lietuvos verslą, bet automobilių prekyba...

Orai: per Lietuvą keliaus audros debesys (1)

Sekmadienį virš Rytų Žemaitija nusidrieks kontrastingas atmosferos frontas. Vakariniuose rajonuose...

Priversta saviizoliuotis iš Norvegijos grįžusi lietuvė: man aiškiai parodė, kad esu emigrantė ir antrarūšė budulė (642)

Karantinas Lietuvoje šiuo metu yra labai sušvelnintas, o nuo birželio 1 d. buvo ir išplėstas...

COVID-19 sirgęs vyras apibūdino ligos pradžią: net nejuto, kad smarkiai karščiuoja (131)

„Įprastai, kai turi temperatūros, jauti šaltkrėtį, nuovargį, o šįkart to nebuvo“, –...

Statė namą sau, bet neliko nepastebėtas didelio koncerno: lietuvio būsto idėja sulaukė pasisekimo (194)

Tomui Petrauskui – 26-eri, tačiau jis šiandien savomis rankomis stato modulinius ekologiškus...

Tragedija, pakeitusi fechtavimosi sportą: olimpinis čempionas mirė nuo lūžusios rapyros dūrio į akį (41)

Šiuolaikiniame fechtavimosi sporte traumos – didelė retenybė: kostiumai ir kaukės patikimai...

Bedarbio statusas: kaip mokėti PSD ir kokių naujų išmokų tikėtis jau netrukus (91)

Vienuoliktą karantino savaitę Užimtumo tarnyba „suskaičiavo viščiukus“. Karantininės...

Kruvinas vakaras Kroatijoje: Golubickui lūžo žandikaulis – reikalinga operacija

Atnaujintas Kroatijos futbolo čempionatas itin prastai prasidėjo 20-mečiui saugui iš Lietuvos...

Paulius Jurkevičius. Kava su sviestu ir kiti klausimai daktarui (107)

Vieni jį dievina. Kiti keiksnoja. Vieni giria jo profesijos išmanymą. Kiti be gailesčio...

|Maža didelių žinių kaina