aA
Lietuvos automobilių parkas vis dar seniausias Baltijos šalyse. Valstybinės įmonės „Regitra“ duomenimis, vidutinis Lietuvoje eksploatuojamų lengvųjų automobilių parko amžius siekia apie 15 metų.
Laimonas Belickas
© Asmeninio archyvo nuotr.

Latvija mus lenkia dvejais, o Estija net ketveriais metais jaunesniu automobilių parku. Senas automobilių parkas persipynęs su kitomis, ekologijos ir saugumo problemomis, galiausiai – pirkti senesnį automobilį dažnai būna ne pats ekonomiškiausias sprendimas. Tačiau tam, kad pasiektume lūžį ir parkas pradėtų jaunėti spartesniais tempais, pirmiausia reikia įveikti psichologinius barjerus ir stereotipus.

Prognozuojama, jog iki šių metų pabaigos mūsų šalyje iš viso bus nupirkta apie 239 tūkst. automobilių, iš kurių nauji sudarys vos 8 proc. Palyginimui, Latvijoje ir Estijoje bus įsigyta atitinkamai 74 tūkst. ir 125 tūkst. automobilių, tačiau abejose šalyse kone kas penktas automobilis bus naujas. Bendrovės „Datacenter“ duomenimis, per pirmus septynis šių metų mėnesius, lyginant su tuo pačiu laikotarpiu pernai, Lietuvoje naujų automobilių pardavimai augo apie 16 proc. Situacija pamažu juda teigiama linkme, tačiau tokio augimo nepakanka, kad įvyktų esminis lūžis ir parkas pradėtų iš esmės jaunėti.

Kas tą lūžį paskatintų? Visų pirma, paprastenis požiūris į automobilio pirkimą. Automobilio pirkimas nėra tas pats kas investicija į nekilnojamąjį turtą. Technologijos sparčiai vystosi, gerėja ne tik automobilio saugumo, ekonomiškumo, bet ir techniniai, galiausiai – komforto parametrai. Todėl renkantis automobilį, tikslingiau ieškoti varianto ne dešimčiai–penkiolikai metų, o galvoti, ar konkretus automobilis patenkins poreikius per artimiausius 3–5 metus ir praėjus tokiam laikotarpiui automobilį vėl keisti naujesniu.

Kadangi dabar automobilius keičiame retai, tampa sunku atsiriboti nuo vyraujančių stereotipų apie konkrečius „negendančius“ ir „patikimus“ automobilių modelius. Būtent todėl Lietuvoje vis dar ryški tendencija pirkti senus, didelius ir galingus, netgi sportiškus automobilius, nors dabartinės technologijos leidžia su mažesnio galingumo automobiliais greitai ir manevringai startuoti iš vietos, tik tai daryti daug ekonomiškiau.

Kita esminė sąlyga – automobilių parkas sparčiau atsinaujins, jeigu pradėsime išsamiau skaičiuoti. Senesnio automobilio kaina yra mažesnė, todėl atrodo ir patrauklesnis variantas. Tačiau reikėtų prisėsti ir suskaičiuoti visas eilutes: ar senesnis automobilis nepareikalaus papildomų išlaidų, kad juo būtų galima pradėti važiuoti; kiek kainuos senesnio ir naujesnio automobilio priežiūra; kokios bus išlaidos kurui, padangoms, techninėms apžiūroms, remontui, ką padengs garantinis aptarnavimas ir pan. Tiesa, dažniausiai praleidžiamas svarbiausias momentas – pamirštama paskaičiuoti, kokia bus automobilio likutinė vertė po kelerių metų.

Dabar Lietuvoje automobilių pirkėjai gana ryškiai susiskirstę į dvi stovyklas: vieni perka naujus, kiti – senesnius nei 8 metų amžiaus automobilius, nors didelė dalis pastarųjų pagal gaunamas pajamas tikrai galėtų sau leisti įsigyti ir apynaujus. Didesnė lizingo skvarba į apynaujų automobilių rinką taptų ženkliu postūmiu parko atsinaujinime. Tačiau čia į lizingo paslaugą vėlgi nereikėtų žiūrėti kaip į kažkokį gyvenimo įsipareigojimą – netgi sudarius sutartį penkeriems metams, automobilio pardavimą galima planuoti po dviejų. Lizingo bendrovės pridėtinė vertė ir yra tame, kad jos turimos metodikos leidžia įsivertinti planuojamo pirkti turto likvidumą ilgesnėje perspektyvoje, tad suteikiamas finansavimas reiškia, jog priimamas ekonomiškai naudingas sprendimas. Be to, specializuotos, glaudžiai su automobilių dileriais bendradarbiaujančios lizingo bendrovės pačios turi galimybę pasiūlyti automobilių ypatingomis sąlygomis, netgi iš klientų grįžtančius automobilius, t. y. tuos, kurie buvo pirkti nauji, tačiau po 2–3 metų grąžinami lizingo bendrovei, nes vėl keičiami į naujus.

Galiausiai – automobilių parkas sparčiai atjaunės, kai svarbi taps ne tik automobilio kaina, bet ir saugumas. Ne paslaptis, kad į Lietuvą nemažai atkeliauja tokių automobilių, kuriems Vakarų Europoje suteikiamas verdiktas, jog juos remontuoti ekonomiškai netikslinga. Nereikėtų pernelyg tikėtis, kad kirtus kelių valstybių sienas, automobilio statusas pernelyg pasikeičia. Pirkdamas tokį automobilį niekada negali būti tikras, kad nelaimės atveju apsaugos sistemos suveiks taip, kaip turėtų suveikti, ar saugos pagalvės apskritai dar yra automobilyje. Nėra taip, kad saugumą gali garantuoti tik naujas automobilis, tačiau mažiau apie automobilius išmanančiam žmogui didesnė garantija būtų pirkti automobilį, kuris turėtų knygutę su priežiūros servisuose istorija ir geriausiai – Lietuvoje. Tuomet bent jau galima būti tikram, už kokios kokybės automobilį yra mokami pinigai.

Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(0 žmonių įvertino)
0

„Kia“ parodė, kaip įsivaizduoja ateitį – sukūrė „Futuron“

„ Kia Motors “ sukūrė naują koncepcinį „Futuron“ modelį, kuris įkūnija dizainerių...

„Dacia“ pristatė naują variklį: dar ekonomiškesnį dviem degalų rūšimis varomą ECO-G (15)

2020 m. Briuselio automobilių parodoje „ Dacia “ pristatė naują ECO-G variklį, galintį...

„Bentley“ pasigyrė sėkme: 2019-ieji išsiskyrė parduotų modelių gausa (4)

Gaminamų automobilių gamą plečiantis „ Bentley Motors“ per 2019-uosius metus iš viso...

„Toyota“ bus priversta remontuoti 700 tūkst. automobilių – dėl problemos kyla avarijos rizika (19)

Kompanija teigia dar nežinanti kodėl kilo ši problema, bet jau ieško jos priežasčių ir galimų...

Vieną sistemą privalės turėti visi automobiliai, tačiau kyla problema: ji ne visada suveikia (1)

2022 metais visi nauji Europos Sąjungoje parduodami automobiliai privalės stabdyti patys, t. y....

Top naujienos

Pramonės stebuklas šalia Kauno: 2020 metais čia dirbs 5 tūkst. darbuotojų, grįžta daug emigrantų (474)

Kauno Laisvoji ekonominė zona (LEZ) išgyvena aukso amžių. Čia įsikūrė ne tik Lietuvos...

Nelengvas pasirinkimas: Nausėda seka kaimynų pėdomis – į Izraelį nevyks (64)

Prezidentas Gitanas Nausėda persigalvojo – nevyks į Izraelyje vyksiantį renginį, skirtą...

Kuodis įspėja apie pajamų spąstus: gali būti, kad Europos vidurkio nepasieksime ir 2042 metais (39)

Pragyvenimo lygio atotrūkį nuo Europos Sąjungos vidurkio Lietuva per pastaruosius du dešimtmečius...

Paaiškėjo naujų detalių apie netikėtą vaiko mirtį Ukmergėje

Sekmadienį Policijos departamentas informavo, kad Ukmergės ligoninėje dėl vangumo ir vėmimo mirė...

Mačiulis: krizė Lietuvai negresia, nepagrįstos euforijos nėra

„Swedbank“ ekonomistai padidino šių metų bendrojo vidaus produkto ( BVP ) augimo prognozę 0,6...

Putinas pažadėjo „užčiaupti dvokiančią burną“ kai kuriems „užsienyje“ (221)

Per susitikimą su veteranais ir patriotinių organizacijų atstovais Sankt Peterburge Rusijos...

Krepšininkas Ignas Brazdeikis Prezidentūrai įteikė dokumentus dėl Lietuvos pilietybės (45)

Krepšininkas Ignas Brazdeikis Lietuvos Prezidentūrai oficialiai įteikė visus reikalingus...

Prokuratūra suabejojo „Europos“ aikštelės, iš kurios iškrito automobilis, saugumu pasigedo 1 km atitvarų (1)

Prokuratūra atlieka tyrimą dėl PC „ Europa “ automobilių aikštelės saugumo. Balandį iš...

Nausėdos patarėjas: premjeras žemai puolė papildyta (366)

Prezidento Gitano Nausėdos patarėjas pareiškė, kad premjero Sauliaus Skvernelio kaltinimai dėl...