aA
Jau seniai tapo įprasta, kad gamintojai deda visas pastangas siekdami pagerinti automobilių ir vilkikų ekonomiškumą. Tai nestebina, nes degalai sudaro „liūto dalį“ visų vežėjų išlaidų. Gamintojai siūlo padėti vežėjams pasiekti mažesnes degalų sąnaudas ir tam yra paruošę įvairių pagalbinių sistemų.
© Gamintojo nuotr.

Šiame straipsnyje cargonews.lt apžvelgia sistemas, kurios gali įvertinti apylinkių, kuriomis nutiestas kelias, reljefą, ir parinkti reikiamą greitį, pavarą, stabdymą bei priimti kitus degalų taupymui aktualius sprendimus.

Kas tai ir kaip bei su kuo veikia?

Mercedes“ (Predictive Powertrain Control), „Scania“ (Scania Active Prediction) ir „Volvo“ (I-See) sunkvežimių gamintojai siūlo savo sistemas vežėjams. Nors jų pavadinimai ir skirtingi, iš esmės, visos jos veikia vienodai. Gamintojai teigia, kad priklausomai nuo važiavimo sąlygų, sistema gali sutaupyti iki 5-8 proc. degalų.

Paprastai nustatomas pastovus vidutinis greitis, o transporto priemonė, atsižvelgdama į tai, pasirenka taupiausią greitį konkrečiose vietose. Sistema naudojasi GPS siųstuvu ir tiksliai žino, kokioje vietoje yra vilkikas ir kas jo laukia kelyje, nes nuotoliniu būdu gauna visą topografinę informaciją apie įveikiamą kelią. Artėdamas prie įkalnės vilkikas įsibėgėja, stengiamasi kuo ilgiau važiuoti aukščiausia pavara, o riedėdamas nuo kalno naudoja transporto priemonės inerciją. Tai tik keletas šių sistemų taikomų ekonomiško važiavimo „taktikų“ kelyje.

Tokios sistemos įkalnėse ir nuokalnėse perima pavarų perjungimo, droselinės sklendės ir stabdžių valdymą bei užtikrina, kad visi šie įrenginiai užtikrintų efektyvų degalų panaudojimą. Siekiama, kad sunkvežimio variklis kuo daugiau laiko veiktų naudingai ir efektyviai. Kai kuriuose kelio ruožuose jos visiškai nenaudoja degalų.

Pardavėjai tikina, kad tokios sistemos yra pakankamai išvystytos ir lengvai gali būti montuojamos beveik visuose naujuose tolimųjų reisų vilkikuose.

Tinka visiems vilkikams, bet…

„Sistema gali būti naudojama su visais tarptautiniams pervežimams skirtais sunkvežimiais bei jų konfigūracijomis, pavarų dėžėmis ir varikliais.“ – teigia „Silberauto“ Krovininių automobilių pardavimo Lietuvoje vadovas Paulius Kraučiūnas. Šiuo klausimu „Mercedes“ yra universaliausi iš siūlančių taupyti degalus naudojantis įkalnėmis ir nuokalnėmis.

„Volvo“ šiuo atveju kelia tam tikrus reikalavimus, tačiau reikiamos sistemos paprastai jau būna vilkikuose. „I-See“ gali būti įdiegta naujuosiuose visų vilkikų bei važiuoklių konfigūracijų modeliuose su D11, D13 ir D16 litrų darbo tūrio varikliais. Vienintelis reikalavimas jėgos agregatams – „I-Shift“ pavarų dėžė. Sunkvežimyje taip pat turi būti įdiegta „Telematic Gateway“ sąsaja, programinė „Long Haul Fuel & Economy + I-See” pavarų dėžės „I-Shift“ įranga bei adaptyvinė ar įprasta pastovaus važiavimo greičio kontrolės sistema“ – teigia UAB „Volvo Lietuva“ rinkodaros vadovas Laurynas Bričkus.

UAB „Scania Lietuva“ prekybos direktorius Kęstutis Bacevičius kalbėdamas apie kitą švedų sunkvežimių gamintoją, pastebi, kad ypatingai didelių reikalavimų nėra: „Scania Active prediction“ gali būti užsakoma visuose sunkvežimiuose turinčiuose „Scania Comunicator“ ir „Opticruise“ automatinę pavarų perjungimo sistemą.“

Į jau nupirktus ir keliais riedančius „Mercedes“ markės sunkvežimius sumontuoti šių sistemų nepavyks, tuo metu „Volvo“ ir „Scania“ siūlo tokią galimybę jei turite naujos kartos šių gamintojų vilkiką, bet jį pirkdami tokios sistemos neįsigijote. Sistemų įdiegimui reikalavimai lieka tokie patys kaip ir naujoms transporto priemonėms.

Beje, nuo praėjusių metų liepos visi „R“ ir „G“ serijos „Scania Streamline“ tolimojo pervežimo sunkvežimiai ir vilkikai parduodami Lietuvoje turi „Active Prediction“ kaip standartinę įrangą ir papildomai mokėti už tai nereikia. Mokama tiktai jeigu užsakomi „P“ serijos tolimo pervežimo sunkvežimiai. K. Bacevičius atkreipė dėmesį, kad papildomai šią įrangą, tokiu atveju, užsisako praktiškai tik autovežių pirkėjai.

Taupumas ar „taupumas“?

K. Bacevičius, kalbėdamas apie sistemos atsiperkamumą bei teikiamą naudą, pateikia pavyzdį susijusį su autovežiais: „P“ serijos tolimojo pervežimo sunkvežimiams(autovežiams) atsipirkimo laikas iki 12mėn.“

„Šios sistemos labai populiarios Lietuvos vežėjų tarpe. Vežėjai pabandė ir suprato naudą bei teikiamą efektą, tad daugiau nei 95% visų Lietuvoje užsakytų „Mercedes-Benz“ vilkikų turi PPC sistemą.“ – pastebi P. Kraučiūnas. „Silberauto“ atstovas taip pat patikino, kad šios sistemos atsiperka tikrai greitai.

L. Bričkus teigia, kad tokia sistema tikrai domisi ir ją užsisako vis daugiau Lietuvos vežėjų, gabenančių krovinius Europos šalių keliais, kuriuose vyrauja dažnos įkalnės ir nuokalnės, kadangi būtent čia pasireiškia didžiausias šios sistemos efektyvumas. „Volvo“ atstovas reziumuodamas savo mintis atsako ir į esminį klausimą, kada sistema atsiperka?

„Konkretus sutaupyto dyzelino kiekis ir investicijų atsiperkamumas priklausys nuo to, kaip ir kiek efektyviai vairuotojas panaudos „I-See“ reisų metu, nuo įkalnių ir nuokalnių skaičiaus bei kiek laiko važiuojama su įjungta pastovaus važiavimo greičio palaikymo sistema.“

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Ką pakeitė nauji taršos standartai – automobilių gamintojai apie degalų sąnaudas nebemeluoja (7)

Dažnai su naujais automobiliais susiduriantys vairuotojai į gamintojų skelbiamas degalų sąnaudas...

Stovėjimo aikštelės dūsta nuo nenaudojamų automobilių: gresia ir baudos, ir konfiskavimas (94)

Bendro naudojimosi vietose paliktos neprižiūrimos, naudojimui netinkamos transporto priemonės kelia...

Vilniaus gatves užklojo tirštas rūkas: vairuotojai nemato net šviesoforų (47)

Sostinę ketvirtadienio vakara užklupo tirštas rūkas : staiga atvėsus oro temperatūrai...

Aplinkos ministerijos užmojis: per ateinančius ketverius metus – penkis kartus daugiau elektromobilių (13)

Per kelerius metus elektromobilių skaičius Lietuvoje turėtų išaugti penkis kartus, o...

„Lietuvos metų automobilio“ konkurse ieškota sportiškiausių: pergalę lėmė ne arklio galios (3)

Lietuvių vairuotojų tarpe gajus įsitikinimas, kad sportiškas automobilis turi būti galingas, turi...

Top naujienos

Liūdnos nuotaikos „apačių“ stovykloje: kas galėtų laimėti Prezidento rinkimus? (547)

Kandidatams į prezidentus rikiuojantis prie starto linijos, valdančiosios Lietuvos valstiečių ir...

„Gazprom“ turės susitaikyti: Lietuva žengia kitą atsijungimo nuo Rusijos energetinių sistemų žingsnį (120)

Suskystintų gamtinių dujų terminalas buvo pirmas, bet ne vienintelis žingsnis, reikalingas...

Ministrė Petrauskienė neatvyko į Landsbergio inicijuotą susirinkimą dėl švietimo problemų (31)

Antradienio rytą Seime vyko atviras posėdis, į kurį švietimo atstovus pakvietė Tėvynės...

Nutekėjęs ŽŪM dokumentas: maisto kuponai didins kainas, o ne jas mažins (156)

Siūlomi vaučeriai pakenks verslui, institucijoms ir patiems pirkėjams, o kainos, įvedus juos, tik...

Spauda skelbė apie princesės Dianos meilės aferas ir sunkias ligas, bet štai, kas paaiškėjo tik jai mirus (51)

Princesė Diana ilgą laiką buvo didžiulio smalsumo ir žavėjimosi objektas visame pasaulyje. Jos...

Vairuotojas pamėgino praleisti visus pėsčiuosius perėjoje – sulaukė net praeivių agresijos (156)

Lapkričio pradžioje įsigaliojo Kelių eismo taisyklės ( KET ), nurodančios vairuotojams, kad...

Kas nutinka, kai Putiną fotografuoja ne Kremliaus fotografai (25)

Internete audrą sukėlė Rusijos prezidento Vladimiro Putino nuotrauka, daryta jo vizito Paryžiuje...

Tūkstančiai keleivių prieš skrydį vis padaro vieną klaidą (4)

Kelionės lėktuvais yra pakankamai malonus dalykas – galite grožėtis pasauliu visai kitu kampu....

Europa sulaikiusi kvėpavimą laukia sprendimo dėl Italijos: gali baigtis blogiau nei su Graikija (37)

Europos Komisija ( EK ) pasirengusi nenusileisti savo kovoje dėl Italijos biudžeto. Nepaisydami...

Analitikas: sukrečianti byla labai aiškiai pademonstravo, kokia yra Didžioji Britanija (18)

JAV ir Europoje tikriausiai jokia kita tema nediskutuojama taip aršiai, kaip apie emigraciją –...