aA
Su teiginiu „Didesni automobiliai yra saugesni už mažesnius“ sutiktų bene visi vairuotojai. Kiekvienam aišku, kad daugiau sveriantis modelis kaktomušoje atsilaikys geriau už lengvesnį, tačiau saugumą nulemia ne tik fizikos dėsniai. Erdvių visureigių įranga yra ne mažiau svarbi, sakoma pranešime žiniasklaidai.
Automobilių stabdymo sistemų testas
© Vytautas Pilkauskas

„Lietuvos metų automobilio 2020“ rinkimuose kasmet atliekama daug įvairių bandymų ir vienas iš jų – stabdymo testas. Į kiekvieną rinkimuose dalyvaujantį automobilį Vilniaus Gedimino technikos universiteto (VGTU) mokslininkai sumontuoja specialią daugybę parametrų fiksuojančią įrangą, o tuomet juo kelis kartus įsibėgėjama iki apytiksliai 100 km/val. greičio bei stabdoma iki nulio. Įranga užfiksuoja pradinį greitį, stabdymo kelią, lėtėjimo pagreitį ir daugybę kitų parametrų.

Pagrindinis stabdymo efektyvumą tokiuose rinkimuose apibrėžiantis dalykas yra lėtėjimo pagreitis, mat stabdymo kelią tiksliai išmatuoti yra pernelyg sudėtinga – kiekvieno bandymo metu su kiekvienu automobiliu reikėtų pasiekti tokį patį greitį ir tokia pačia jėga iškart spausti stabdį. Todėl matuojamas lėtėjimo pagreitis, arba kaip sparčiai automobilis mažina važiavimo greitį.

„Automobilių gamintojai pateikia įsibėgėjimo rodiklius, sumontuotą saugumo įrangą, tačiau retas kuris nurodo stabdymo efektyvumą. Tai yra vienas svarbiausių automobilio parametrų, tad siekdami dar padidinti rinkimų objektyvumą, prieš kelerius metus nusprendėme išmatuoti kiekvieno dalyvio stabdymo efektyvumą. Juolab kad jau daugelį metų visi rinkimuose dalyvaujantys automobiliai turi vieno gamintojo padangas, tad testus galime atlikti identiškomis sąlygomis“, – teigia su 37 rinkimuose dalyvavusiais automobiliais po kelis įsibėgėjimo ir stabdymo testus atlikęs vienas iš „Metų automobilio 2020“ komisijos narių Renaldas Gabartas.

Ne pirmus metus atliekamame bandyme žurnalistą stebina visureigiai – dideli ir sunkūs automobiliai įprastai lėtėja efektyviausiai. Daugiau nei dvi tonas sveriančio itin erdvaus „Mercedes-Benz GLE 400d 4MATIC“ lėtėjimo pagreitis išvedus visų stabdymų vidurkį buvo 9,77 m/s2, o viename bandyme netgi viršijo 10 m/s2, tai yra daugiau nei laisvojo kritimo pagreitis. Šį procesą galima palyginti su ekstremaliu sportu – iššokusį iš lėktuvo parašiutininką veikia 9,8 m/s2 laisvojo kritimo pagreitis. Maksimaliai stabdančio „Mercedes-Benz GLE“ keleivius veikia beveik tokia pati jėga.

Automobilių stabdymo sistemų testas
Automobilių stabdymo sistemų testas
© Vytautas Pilkauskas

Toks rezultatas pasiekiamas dėl didelio padangų ploto – „Mercedes-Benz GLE“ standartiškai montuojamos 275/50 R20 matmenų padangos. Tik jos užtikrina automobilio sukibimą su asfaltu, tad natūralu – kuo daugiau sukibimo ploto, tuo stabdymas (ar greitėjimas) yra efektyvesnis.

Daugiau saugumo įrangos

Erdvesniuose Premium segmento automobiliuose įrangos dažniausiai būna daugiau nei ekonominės klasės modeliuose. Tai lemia trečią aspektą, kodėl didesni automobiliai yra saugesni už mažesnius – juose tiesiog daugiau saugumo įrangos.

Ji įprastai dalijama į dvi dalis – aktyvaus ir pasyvaus saugumo. Ir abiejose Premium automobiliai yra laipteliu aukščiau. „Mercedes-Benz GLE“ modelyje priekinės sėdynės gali būti ne tik šildomos, bet ir ventiliuojamos, o salone – keturios klimato kontrolės zonos. Tai reiškia, jog keturi automobilio keleiviai gali nusistatyti skirtingą savo aplinkos temperatūrą ir važiuoti komfortiškai, o vairuotojas bei šalia jo esantis keleivis dar ir pačią sėdynę šildyti ar ventiliuoti. Tokie dalykai kaip aukščiausios klasės garso izoliacija, kokybiška garso aparatūra ar itin patogios sėdynės taip pat prisideda prie vairuotojo būsenos – net ir ilgoje kelionėje jis išlieka nepavargęs.

Vairavimo asistentai svarbūs tiek kasdienėse išvykose mieste, tiek ilgose kelionėse. Efektyvus jų veikimas yra itin svarbus, tačiau didžiulės įtakos vairuotojo komfortui turi ir galimybė keisti asistentų nustatymus. Pavyzdžiui, „Mercedes-Benz“ modeliuose galima pasirinkti vieną iš trijų „Brake Assist System Plus“ veikimo būdų – pagal pasirinkimą autonominio stabdymo sistema apie kelyje atsiradusią kliūtį įspėja anksti, vidutiniškai arba vėliau. Vairuotojas pagal savo poreikius gali keisti daugelio sistemų nustatymus ir sureguliuoti jas taip, kad jos veiktų efektyviai, tačiau nepastebimai.

Analogiškai reguliuojami yra ir kiti asistentai – aklosios zonos stebėjimo sistema, vairo kontrolė krypstant iš eismo juostos. Jau standartinėje „premium“ segmento automobilių įrangoje tokių sistemų yra ne viena, tad plačios galimybės konfigūruoti jų veikimą yra kone privalomas atributas, užtikrinantis vairuotojo dėmesingumą ir komfortą.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(6 žmonės įvertino)
4.3333

Kanada nusprendė netylėti dėl „dyzelgeito“ – kelia bylą „Volkswagen“

Kanados prokurorai pirmadienį pareiškė kaltinimus Vokietijos automobilių gamintojai „...

„Audi“ pristatė atnaujintą RS 5: žada dar daugiau galios

„ Audi “ pristatė atnaujintus „RS 5 Coupe“ ir „RS 5 Sportback“ modelius, kurie dabar...

Kelininkai perspėja: dieną eismo sąlygas sunkins stipraus vėjo gūsiai

Dieną eismo sąlygas sunkins vėjas, perspėja Lietuvos automobilių kelių direkcija . Po stipraus...

Paaiškino, be ko savavaldžiai automobiliai važiuoti negalėtų (4)

Savavaldžiai automobiliai neįmanomi be tokių pažangių sistemų kaip radarai, kurie stebi aplinką...

Įspėjimas vairuotojams: yra slidžių kelių ruožų

Ankstų sekmadienio rytą šalyje be kritulių. Oro temperatūra nuo 1 laipsnio šalčio iki 3...

Top naujienos

Jaunuoliai žiaurią egzekuciją surengė dėl cigarečių ir pinigų: vienišą senolę kraujo klane rado kaimynas

Akmenės rajone, Paeglėsių kaime vienai gyvenančiai senolei jaunuolių pora surengė protu...

Bartuška apie ministro priekaištus geležinkeliams: manau, sėkminga, kai per metus uždirbame 50 mln. eurų (42)

Valstybės valdomos įmonės „ Lietuvos geležinkeliai “ vadovas Mantas Bartuška sako, kad...

Dosnumas su vaiko pinigais baigėsi: nuskambėjo visai kitos sumos papildyta (323)

Dosnūs pažadai didinti vaiko pinigus virto gerokai labiau apkarpyta realybe.

Ekspertai įspėja: nesupratę šių veiksnių, nesuprasime, kur juda Vakarų pasaulis

Kas laukia Europos artimiausiais metais? Transatlantinę vienybę drebina nesutarimai dėl NATO, JAV...

Mirė grupės „Roxette“ lyderė Marie Fredriksson (54)

Mirė praeityje itin garsios švedų grupės „Roxette“ lyderė 61-erių Marie Fredriksson ,...

Nausėda skeptiškas dėl nuleistos kartelės rinkimams: tai yra negerai (128)

Prezidentas Gitanas Nausėda neslepia skepsio dėl antradienį Seime priimto sprendimo nuleisti...

Kantrybę praradusi Lasickienė užsimojo prieš Rusijos sporto valdžią: ką padarėte, kad apgintumėte mane? (61)

„Ką Rusijos sporto ministerija ir Rusijos olimpinis komitetas padarė per 4 metus, kad apgintų...

Šarūno Barto filmas „Sutemose“ sukėlė tikrą audrą: kaltina partizanų menkinimu ir istorijos klastojimu (8)

Šarūno Barto filmai niekada nebuvo iš tų, kurie įtiktų kiekvieno skoniui. Po to, kai jo vardas...

Nausėda užsimena, kad bankų pelno mokestis galėtų būti įvestas nedelsiant (8)

Prezidentas Gitanas Nausėda sako, kad didesnis bankų pelno mokestis galėtų būtų įvestas...

Karbauskis nenusiteikęs pasiduoti: prezidento veto greičiausiai būtų atmestas (32)

Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos ( LVŽS ) pirmininkas Ramūnas Karbauskis...