aA
Žinia, kad Lietuvos automobilių parkas yra vienas seniausių Europos Sąjungoje tikriausiai nei vieno nebestebina. Tai atsiliepia ne tik eismo saugumui, bet ir stipriai prisideda prie oro taršos. Nuo 2020 metų liepos šalyje įvestas transporto priemonių registracijos mokestis turėjo tapti priemone, kuri šią situaciją gerintų. Pasirinktas modelis – apmokestinti transporto priemonės savininko keitimą priklausomai nuo parduodamo automobilio CO2 emisijos, degalų tipo. Mokesčio dydis svyruoja nuo 0 iki 550 eurų, skelbiama pranešime žiniasklaidai.
Asociatyvi nuotr.
Asociatyvi nuotr.
© DELFI / Kiril Čachovskij

Tačiau Autoplius.lt portalo atliktos analizės duomenimis – pasirinktas abejotinas mokesčio modelis ne tik neduoda vaisių, tačiau turi aiškų neigiamą poveikį. Toks mokestis tapo tarsi „bebrų užtvanka“, trukdančia natūraliam parko atsinaujinimui, o senų taršių automobilių savininkai tapo įkaitais, kai norėdami parduoti ir įsigyti naujesnį automobilį dėl mokesčio turi už tai sumokėti papildomai.

Išanalizavus šių ir praeitų metų kovo mėnesio automobilių parko duomenis atsiskleidžia neigiama tendencija – vidutinis automobilio amžius paseno 117 dienų, arba daugiau nei trimis mėnesiais, kai ankstesniais metais matydavome nors menką, bet jaunėjimą. Be to, priešingai įvedant registracijos mokestį keltiems tikslams – nežymiai, 0,1 g., iki 173,1 g/km padidėjo vidutinė šalyje registruoto automobilio CO2 emisija. Nors toks pokytis ir gali pasirodyti menkas, konservatyviai vertinant vidutinį kiekvieno jų kasmet nuvažiuotą atstumą – tai papildomai į atmosferą išmestos 1500 tonų CO2.

Pasak Autoplius.lt portalo vadovo Artūro Mizero, nors tokios tendencijos po mokesčio atsiradimo iš pirmo žvilgsnio gali pasirodyti stebinančios, tačiau suprantant kaip vyksta automobilių parko kaita, situaciją tampa lengva paaiškinti. Šį procesą galime įsivaizduoti kaip tekančią upę – jos aukštupyje į parką patenka nauji, modernūs, mažai taršūs automobiliai, žemiau – šios upės „intakai“ – importuoti naudoti automobiliai, o žemupyje – parko seniausieji, taršiausi automobiliai. Kiekvienas jų „teka“ žemyn, pakeliui pakeisdamas 3-5 savininkus. Kiekvienas jų, parduodamas seną paprastai įsigija naujesnį automobilį. Tokiu būdu parkas nors ir lėtai, tačiau atsinaujina.

Marijampolės automobilių turgus
Marijampolės automobilių turgus
© DELFI / Kiril Čachovskij

2020 metais ieškant būdų mokesčiais mažinti taršą, Lietuvoje buvo įvestas naujasis transporto priemonių registracijos mokestis, kuris buvo ekspertų kritikuojamas. Praėjus 9 mėnesiams nuo jo starto jau galime matyti, kad kritikos būta pagrįstos. Pasirinktas modelis, kai apmokestimas automobilio pardavimas, o ne naudojimas, ar įvedimas į rinką sulėtiną minėtos „upės“ tėkmę. Galime palyginti, kad joje staiga atsirado „bebrų užtvankos“, ties kuriomis ima kauptis taršūs automobiliai, vietoje to, kad įprastai tekėtų į žemupį.

Kaip aiškina rinkos ekspertas, dabartinėje situacijoje senų taršesnių automobilių savininkai tampa tarsi įkaitais. Norėdami persėsti į mažiau taršų – tarsi turi sumokėti išpirką registracijos mokesčio pavidalu tiek parduodant (per sumažėjusią automobilio vertę), tiek įsigyjant naujesnį. Daugumai jų beveik nauji automobiliai yra finansiškai neįkandami, nors nedidelį atsinaujinimą ir norėtųsi padaryti. Šioje situacijoje jiems tenka priimti sprendimą tiesiog likti su senuoju. Jo nurašymas taip pat nėra patrauklus – tektų tiesiog atsisakyti 1000-3000 eurų vertės turto, dar labiau sumažinant galimybes įsigyti mažiau taršų automobilį. Šios tendencijos aiškiai matomos ir rinkos statistikoje – pirmąjį šių metų ketvirtį, lyginant su pernai, 10-30 metų senumo automobilių sandorių sumažėjo 23-25 proc., kai jaunesnėse amžiaus grupėse pokyčio dėl šalyje įvesto karantino būta vos vienženklio.

Ką registracijos mokestis padarė automobilių rinkai: rezultatai kitokie, nei norėjosi, o tendencijos – liūdnos
© DELFI / Kiril Čachovskij

„Bebrų užtvankos“ efektas neapsiriboja vien tik senų automobilių segmentu. Neįvykę pardavimo sandoriai persikelia ir į naujesniuosius. Senųjų savininkams neįsigijus naujesnių automobilių, šių savininkai atitinkamai jų parduoda mažiau bei taip pat neatsinaujina. Todėl autoparke įsigali dar didesnė stagnacija.

Iš karto po mokesčio įvedimo sulėtėjimą 15-20 metų automobilių amžiaus grupėje buvo bandoma paaiškinti ekonominiu „COVID-19“ pandemijos efektu. Tačiau dabar, praėjus 9 mėnesiams nuo registracijos mokesčio įsigaliojimo, ryškėja, kad jis yra svari stagnacijos priežastis. Tai matome ir besilygindami su Latvijos ir Estijos rinkomis, kur tokie reiškiniai fiksuoti daug mažesne apimtimi. Vertinant vidaus rinkoje pardavinėtus automobilius atsiveria ryškus neigiamas ryšys tarp sandoriui taikytino registracijos mokesčio dydžio ir kiekio pokyčio: atvejais, kai mokestis mažesnis nei 50 eurų, parduodamų automobilių per antrą 2020 metų pusmetį mažėjo 5 proc., kur taikytas 150-200 eurų mokesčio tarifas – net 32 proc.

Ką registracijos mokestis padarė automobilių rinkai: rezultatai kitokie, nei norėjosi, o tendencijos – liūdnos
© DELFI / Kiril Čachovskij

„Priežastingumas dar aiškesnis žvelgiant į mokesčio dydžio ir automobilio kainos santykį. Šiam pasiekiant 16 proc. automobilio vertės, matomas 43 proc. sandorių mažėjimas, tuo tarpu kai santykis mažas – fiksuotas tik 5 proc. neigiamas pokytis. Iš to matyti, kad tai – ne pandemijos, o būtent naujosios tvarkos pasekmė“, – teigia A. Mizeras.

Nors viešoje erdvėje girdima Vyriausybės siūlymų keisti dabartinę mokesčio tvarką, tačiau minima, kad tai – 2022 metų klausimas. A. Mizeras pastebi, kad girdima dvejopų žinučių iš Aplinkos bei Finansų ministerijų: iš vienos puse lūpų pripažįstama, kad dabartinis mokesčio modelis ydingas, iš kitos kalbama, kad net ir tokį jį, greta kitų numatomų pakeitimų, norima ne tik palikti, bet ir didinti.

„Kaip rodo rinkos analizė, pokyčiai ir esamo modelio naikinimas yra būtini, nes dėl sukurto „bebrų užtvankos“ efekto rizikuojame kitais metais pamatyti dar liūdnesnį vaizdą šalies automobilių parke“, – perspėja ekspertas.

www.DELFI.lt
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(56 žmonės įvertino)
3.7679

„Volkswagen“ parodė, koks bus naujasis „Multivan“ (4)

Šiuolaikinės automobilių industrijos ikonos „Multivan“ istorijoje artėja metas pradėti...

Elektromobiliai užkariauja naujas sritis: „Mercedes-Benz” pristato šeimai skirtą visureigį (2)

„ Mercedes-Benz “ plečia anglies dvideginio požiūriu neutralių automobilių gamą ir pristato...

Išskirtinė miesto automobilio sėkmė: trečios kartos „Citroën C3“ peržengė milijono ribą

Slovakijos mieste Trnavoje įsikūrusioje „ Citroën “ gamykloje nuo konvejerio neseniai...

Savininko deklaravimo kodai perpildė kantrybės taurę: sukūrė peticiją ir reikalauja tvarką atšaukti (144)

Neapsikentę gegužės pradžioje atsiradusio savininko deklaravimo kodo (SDK), be kurio neįmanoma...

„Aston Martin Valkyrie“: automobilis, kurio norėsite, tačiau nusipirkti nepavyks

Labai nedidelė dalis žmonių gali patirti, ką reiškia važiuoti milžiniškais greičiais ir...

Top naujienos

Ministerijos scenarijuose nebėra vietos lengvatai, kuria naudojasi šimtai tūkstančių gyventojų siūlomos trys alternatyvos (38)

Finansų ministerija nagrinėja kelias alternatyvas dėl lengvatų investiciniam gyvybės draudimui ir...

Indijoje fiksuojami kitose šalyse dar nematyti COVID-19 padariniai ligoninėms nurodyta įrengti atskirus skyrius (60)

Indijai toliau kovojant su sparčiausiai pasaulyje augančiu koronaviruso protrūkiu, šalies...

Bumelis pristatė vakcinų gamybos planą: Lietuva kuria, latviai pilsto į buteliukus (164)

Lietuva turi puikiai išvystytas biotechnologines kompanijas ir yra pasiruošusi vystyti įvairius...

Kauno klinikose mirė nelaimės „Klaipėdos medienoje“ metu nukentėjęs žmogus (25)

Praėjusį pirmadienį „Klaipėdos medienos“ teritorijoje įvykusios nelaimės metu nukentėjusio...

Prezidentūros apklausoje – nepaviešinti klausimai: gyventojų atsakymai nenudžiugino (68)

Prezidentūros užsakymu balandį atliktoje visuomenės nuomonės apklausoje gyventojų buvo klausiama...

Iš ekonomistų – geros žinios: Lietuva turtingėja ir augina savo viduriniąją klasę nerimą kelia auganti infliacija (270)

Didžiosios pasaulio ekonomikos atsigauna, o Lietuva turtingėja ir augina savo viduriniąją klasę,...

Koronavirusas nusinešė jaunos moters gyvybę iš Ukmergės: neturėjo nė trisdešimties (279)

Antradienio rytą pranešta, kad praėjusią parą dėl COVID-19 ligos mirė 20–29 metų grupei...

Rusijos mokykloje – kruvinas antradienis: aukų skaičius tikslinamas, užpuolikas sulaikytas (502)

Rusijos Kazanės mokykloje – kruvinas antradienis. Per šaudynes žuvo mažiausiai 8 žmonės....

Ministras: svarstoma galimybė steigti skrydžių skatinimo įmonę

Norint skatinti skrydžius į Lietuvą ir iš jos, svarstoma galimybė steigti antrinę Lietuvos oro...