aA
Lietuvos keliuose – daugybė skirtingo tipo greičio matuoklių, kurie, pasak ekspertų, gali toli gražu ne tą patį. Patys paprasčiausi geriausiu atveju galės padaryti greitį viršijančių vairuotojų nuotrauką, kiti – atskirti, ar automobilis gali važiuoti viešajam transportui skirta eismo juosta ar nufotografuoti pažeidėją, kuris pamiršo pasirūpinti automobilio technine apžiūra.
© DELFI / Andrius Ufartas

Rokas Šlekys, UAB „Fima“ transporto sistemų ekspertas, DELFI pasakojo, kad pačioje pradžioje, kai tik greičio matuokliai atsirado, prieš gerą dvidešimtmetį, vienintelė jų funkcija buvo matuoti tik greitį. Tačiau tokių Lietuvoje beveik nebuvo.

Greičio matuoklių tipai Lietuvoje
Greičio matuoklių tipai Lietuvoje
© DELFI

Fotografuoja per „raudoną“

Vėlesnė įranga, atsiradusi prieš maždaug 12-15 metų, gebėjo užfiksuoti ne tik važiuojančius per greitai, bet ir „pamatyti“, kurioje eismo juostoje KET pažeidėjas yra bei įamžinti kertančius sankryžą per raudoną šviesoforo signalą. Tačiau norint stebėti tokio tipo pažeidimus, į asfaltą, į STOP linijas prie sankryžos, tekdavo montuoti indukcines juostas, kurios greičio matuokliui leisdavo „pamatyti“ pažeidėją.

Vienas paskutinių tokio tipo greičio matuoklių yra įrengtas Vilniuje, greta „Mados“ prekybos centro, bet, pastebi R. Šlekys, buvo nuspręsta, kad asfalte diegti jutiklius nėra ekonomiškai naudinga, mat remontuojant gatves juos reikia iškelti, be to, tokios indukcinės juostos susidėvi.

Greičio matuoklis
Greičio matuoklis
© DELFI / Kiril Čachovskij

Lazeriniai neprigijo

Prieš dešimtmetį keliuose atsirado greičio matuokliai, pavadinti „Doplerio radarais“. Jie sugebėjo matuoti atstumą bei pažymėti, kuris automobilis konkrečiai daro pažeidimą. Tokių greičio matuoklių nemažai nusipirko ir Lietuva. Būtent tokių matuoklių nemažai buvo įrengta užmiesčio keliuose ir šių metų vasario 11-ąją išjungta.

Pasak R. Šlekio, lūžiu rinkoje tapo lazeriniai greičio matuokliai. Pastarųjų pranašumas buvo tas, kad jie galėjo „pamatyti“ daugiau gatvėje esančių automobilių vienu metu, taip pat – užfiksuoti ir tuos, kurie apsisuka neleistinoje vietoje arba degant draudžiamos šviesos signalui.

„Tokių matuoklių esame turėję Lietuvoje 12-13, tačiau jų minusas buvo tas, kad tokie matuokliai turėjo būti montuojami žemai. Tai reiškia, kad vandalai neretai išliedavo savo pyktį juos gadindami“ – sakė pašnekovas.

Tarp tokių matuoklių minusų ir tas, kad jų viduje – judančių dalių turintis mechanizmas. O tai, anot eksperto, reiškia, kad per 10 naudojimo metų remonto, tikėtina, tokiems matuokliams būtų prireikę kur kas dažniau nei kito tipo matuokliams.

„Be to, lazeriniams matuokliams įtakos turi oro sąlygos – esant tirštam rūkui, sniegui ar gausiam lietui, jie negali veikti kaip įprasta ir pažeidėjų nemato“, – aiškino R. Šlekys.

Greičio matuoklis
Greičio matuoklis
© DELFI / Kiril Čachovskij

Kai ko užfiksuoti negali

Dar vienu lūžiu rinkoje tapo numerių atpažinimo technologija. Tačiau pirmiausia, sakė ekspertas, ji įsigalėjo stovėjimo aikštelėse, parkinguose, uždarose teritorijose, o vėliau atėjo ir į kelius. Tokios, visiškai greičio matuoklių neprimenančios kameros, įrengiamos tam tikrose vietose, kur reikia kontroliuoti ar, pavyzdžiui, važiuojantys automobiliai turi galiojančią techninę apžiūrą, civilinės atsakomybės draudimą ir pan.

Vienas naujausių greičio matuoklių – vadinamasis „3D Doplerio“ radaras. Vienas toks Vilniuje yra Konstitucijos prospekte, dar penki įrengti Kaune.

Toks greičio matuoklis gali ypatingai daug. Jis ne tik fiksuoja greitį viršijusius Kelių eismo taisyklių (KET) pažeidėjus, bet ir vienu metu sugeba stebėti 32 automobilius. Be to, modernus matuoklis mato, kada važiuojama degant raudonam šviesoforo signalui, taip pat užfiksuoja ir neleistinus manevrus, pvz., posūkį į kairę, kai žalios spalvos rodyklė ant šviesoforo jau užgesusi.

Galiausiai, toks radaras geba atpažinti automobilių numerius, todėl jis tinkamas norint stebėti viešajam transportui skirtas eismo juostas. Taip pat ir fiksuoti tiems atvejams, kai ruožą, kurį stebį matuoklis, kerta vogta, ieškoma ir pan. transporto priemonė. Tik, sako R. Šlekys, atpažindamas numerius matuoklis veikia dvejopai. Kai, pavyzdžiui, reikia prižiūrėti, ar viešajam transportui skirta eismo juosta važiuoja tik taksi automobiliai ar autobusai, troleibusai, matuoklis „matomus“ valstybinio ženklo numerius sulygina su iš anksto turimu „baltuoju“ sąrašu, kuriame yra surašyti visi tie, kam šia juosta naudotis galima. Ir atvirkščiai, kai reikia atpažinti ieškomas ir pan., transporto priemones, radaras „pamatytą“ informaciją lygina su iš anksto žinomu „juoduoju“ sąrašu.

Tiesa, ribos yra. Pasak R. Šlekio, dažnai klausiama, ar įmanoma radarais kontroliuoti mobiliųjų telefonų naudojimą, saugos diržų segėjimą, taip pat važiavimą keturiems ir daugiau keleivių turintiems automobiliams skirtomis eismo juostomis.

„Daug kas klausia, bet tai – neįmanoma. Galime fiksuoti visus, tačiau vis tiek į padarytas nuotraukas žiūrėti turės ir jas vertinti žmonės, o tai reiškia milžiniškus darbo krūvius“, – akcentavo jis, pridūręs, kad „3D Doplerio“ matuokliu padarytos nuotraukos išsiskiria ypatingai gera raiška, tad jose įmanoma pamatyti labai daug detalių, net ir tai, ar automobilyje buvę žmonės segėjo diržus.

Moderniausias greičio matuoklis, Vilnius
Moderniausias greičio matuoklis, Vilnius
© Gamintojo archyvas

Atsirado ir hibridiniai

Moderniausi ir naujausi rinkoje – vidutinio greičio matuokliai, gebantys stebėti konkretų kelio ruožą ir matuoti, kokiu vidutiniu greičiu jame važiuoja automobiliai. Tokių, vidutinio greičio matuokliais stebimų, ruožų Lietuvoje yra 25, tačiau šis skaičius nuosekliai augs.

Matuoklių sistemą sudaro dvi kameros, gebančios stebėti ne vieną, o kelias eismo juostas, vedančias skirtingomis eismo kryptimis. Be to, šie radarai atpažįsta valstybinius numerius. Vidutinio greičio matavimas veikia taip, kad sulyginamas dviejų kamerų užfiksuotas automobilio įvažiavimo į ruožą ir išvažiavimo iš jo laikas, apskaičiuojamas vidutinis greitis ir, jeigu šis yra didesnis nei leista kelyje, duomenys siunčiami policijos pareigūnams, kurie formuoja nusižengimo protokolą.

Visgi tokių, vidutinio greičio, matuoklių naudojimas ganėtinai ribotas, tad keliams siūloma naujovė – hibridinis greičio matuoklis, turintis ne vieną, o dvi kameras. Pastarasis, anot R. Šlekio, gali gerokai daugiau ir yra plačiau panaudojamas. Pavyzdžiui, toks matuoklis gali fiksuoti ir vidutinį, ir momentinį greitį, taip pat – „pamatyti“ neleistinus manevrus, užfiksuoti važiavimą per raudonos šviesos signalą. Be to, šiame matuoklyje įdiegtas dirbtinio intelekto elementas, tad jis geba geriau atpažinti valstybinius numerius bei mokytis iš jų įvairovės, įmanoma ir tai, kad matuoklis atpažintų transporto priemonių tipus.

Pirmasis toks matuoklis buvo išbandytas Vilniuje, tačiau, akcentavo „Fima“, duomenys naudoti stebėjimui, o baudos nebuvo išdalintos. Tokie hibridiniai matuokliai praverstų ten, kur reikia stebėti ne tik vidutinį greitį, bet, pavyzdžiui, kur greičio ruožo viduryje leistinas greitis mažėja, yra perėjų, kur privalu praleisti pėsčiuosius, ir pan. Visai tikėtina, kad vairuotojas, tokiame kelio ruože pasielgęs nedrausmingai, galėtų „užsidirbti“ ne vieną baudą, o net kelias, pavyzdžiui, už viršytą vidutinį greitį ir už greičio viršijimą konkrečioje vietoje, pvz., prie pėsčiųjų perėjos.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(14 žmonių įvertino)
3.0000
Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Po laivo gaisro, kuriame sudegė milijonų verti automobiliai, „Porsche“ priėmė netikėtą sprendimą (11)

28 t sveriantis prekybinis laivas, be kito krovinio į Braziliją gabenęs dar ir 2000 automobilių,...

„Porsche“ išplėtė „Cayenne“ modelių gamą: pristatė kupė versiją (1)

„Porsche“ plečia sėkmingo SUV „ Cayenne “ gamą ir pristato dar sportiškesnį modelį –...

Kurį naudotą automobilį geriausia pirkti, kad pavažinėjus pavyktų brangiai parduoti (165)

Prieš pirkdami naudotą automobilį žmonės domisi ne tik specifiniais tam tikro modelio ypatumais,...

Vairuojantiems mirusių giminaičių automobilius reikės suskubti – turės 2 svarbias savaites (30)

Balandžio 1 d. paprastėja transporto priemonių registravimo tvarka, mirus jų savininkams. Nuo...

Ėmėsi baisiausio Lietuvos kelio remonto – iki rudens ribos eismą Molėtų plente (108)

Kelias A14, arba plentas nuo Vilniaus iki Utenos, neretai pavadinamas baisiausiu Lietuvos keliu....

Top naujienos

Juozas Ruolia: kodėl patys medikai gydant vėžį taiko vandenilio peroksido efektą, bet ligoniams jo vartoti nerekomenduoja (48)

Interneto platybėse netrūksta stebuklingų receptų, neva gydančių vėžį. Žmonės geria ir...

Tik dabar lentelę nagrinėsiantis Jasikevičius: variantų buvo tiek, kad galva svaigo (1)

Eurolyga šį pavasarį teoriškai dar gali grįžti į „Žalgirio“ areną, bet jei tai buvo...

Gyvai / Kova dėl bilieto į Euro 2020 prasideda: Liuksemburgas – Lietuva 1:1 (44)

Lietuvos futbolo rinktinė startuoja 2020 metų Europos futbolo čempionato atrankoje ir B grupėje...

Trakų „Trasalis“ ir vėl parduodamas: prašo triskart mažiau, nei pirmą kartą (49)

Trakuose įsikūrusio viešbučio ir pramogų bei vandens relaksacijos centro „ Trasalis “...

Lionel Laurent. Milijardierius įsigyja bilietą į Paryžiaus elitą

Mes gyvename auksiniame sutelktos valdžios, pinigų bei įtakos pasaulyje, ir nieko nėra geresnio,...

Sinoptikė: dviženkliu pliusu džiaugsimės neilgai – atkeliaus sniegas ir lietus (30)

Penktadienis Vilniuje – graži, saulėta ir gana šilta diena, tačiau koks laukia savaitgalis? Apie...

Vaizdo įraše – įspūdingas 332 metrų ilgio lėktuvnešio manevras (117)

„Nimitz“ klasės lėktuvnešis yra 332,8 metrų ilgio laivas, kuriame tarnauja daugiau nei 6...

Karbauskis: aš Landsbergio nesuprantu – niekada su juo nesipykau (456)

„Sveikinu, – taip į opozicinių Seimo frakcijų susitarimą reagavo Lietuvos valstiečių ir...

Mokslininkas iškėlė netikėtą idėją dėl nežemiškos civilizacijos kosminių laivų (29)

Norėdami aptikti svetimas civilizacijas, astronomai turi mąstyti originaliai ir daryti tam tikras...