aA
Vyriausybė patvirtino Nacionalinį taršos mažinimo planą. Aplinkos ministras užsiminė apie numatytą iki tūkstančio eurų siekiančią finansinę paskatą tiems, kurie atsisakys savo senų taršių automobilių. Tokiu būdu tikimasi paskatinti žmones persėsti į naujesnius automobilius, atnaujinti šalies transporto priemonių parką ir sumažinti išmetamų teršalų kiekį. Tačiau ekspertai įžvelgia ir iki šiol neaptartų problemų, sakoma pranešime žiniasklaidai.
Elektromobilis
© Reuters / Scanpix

Kaip teigia Autogamintojų ir importuotojų asociacijos (AGIA) direktorė Rita Zdanevičienė, toks valdžios planas gali duoti rimtesnį impulsą elektrifikacijai, tačiau tuo pačiu, elektromobilių išpopuliarėjimas su savimi gali atnešti ir naujų problemų.

Balandžio viduryje Vyriausybė pritarė ketinimams atsisakyti taršių transporto priemonių. Nors parengtas planas tėra preliminarus, viena yra aišku, kad gyventojams ketinama skirti iki tūkstančio eurų siekiančią paskatą mažiau taršiam automobiliui įsigyti ar šiuos pinigus panaudoti viešajam transportui. Iš viso valdžia yra numačiusi gyventojams paskirstyti 30 mln. eurų.

Aplinkos ministerija taip pat preliminariai numačiusi, kad paskata būtų skiriama tuo atveju, jei įsigyjama naujesnė transporto priemonė būtų bent „Euro 5“ klasės, o dar geriau – varoma elektra ir pasižymėtų nuline emisija.

Statistika rodo, kad šiuo metu dyzeliniai varikliai užima per 68 proc. bendro Lietuvos automobilių parko. Tuo metu elektromobiliai ir hibridinės transporto priemonės bendrai sudaro tik apie 2 proc. Pasak R. Zdanevičienės, įvertinus aplinkybes ir įprastų bei elektrinių automobilių kainų skirtumus, kol kas sunku tikėtis, kad lietuviai pradės masiškai pirkti alternatyviais degalais varomas transporto priemones. Juolab, kad ir pačiame taršos mažinimo plane trūksta aiškumo.

„Importuotojai situaciją vertina atsargiai, nes Vyriausybės skatinimo suma nėra didelė ir nėra aiški pati finansavimo schema. Lietuvoje populiaresni naudoti automobiliai, apskritai naujus automobilius perka aukštesnes pajamas turintys gyventojai. O ir vertinant panašių charakteristikų naujo benzininio ar dyzelinio automobilio ir elektromobilio kainas, skirtumas nemažas ir siekia apie 40 proc. Juo labiau, kad ir infrastruktūra, reikalinga aptarnauti tokį transportą, nėra iki galo Lietuvoje išvystyta“, – pasakoja AGIA direktorė.

Situacija turėtų keistis

Visgi R. Zdanevičienė pripažįsta, kad nors šiandien elektromobiliai dėl savo kainos ir šalyje neišvystytos įkrovimo stotelių infrastruktūros lietuviams yra mažiau patrauklūs, tačiau laiko klausimas, kada tai pasikeis. Tą turėtų nulemti ir Europos Sąjungos (ES) priimtos direktyvos automobilių gamintojams.

„Automobilių importuotojai mato tendenciją, kad dėl ES reikalavimo iki 2021-ųjų sumažinti CO2 emisijas naujai gaminamiems automobiliams dyzeliniai bei benzininiai automobiliai neišvengiamai brangs, o kainų skirtumas tarp elektra ir įprastais degalais varomų automobilių mažės. Lietuvoje bėgant laikui įkrovimo stotelių tinklas taip pat plečiasi, tad situacija gerėja. Tai tik laiko klausimas, kada elektromobilių paklausa Lietuvoje išaugs“, – įsitikinusi asociacijos vadovė.

Tą liudija ir naujai įregistruojamų transporto priemonių statistika. Remiantis „Regitros“ duomenimis, balandžio 1 d. Lietuvoje buvo įregistruota 1033 elektromobiliai. Palyginimui, 2018-ųjų kovo 1 d. šio tipo transporto priemonių buvo 688. Taigi per kiek daugiau nei metus elektromobilių skaičius Lietuvoje išaugo 50 proc.

„Nors ir lėtai, bet judame gera linkme. Jei valdžia sukonkretins parengtą taršos mažinimo planą, labai realu, kad elektromobilių įregistravimo kreivė šoks aukštyn. Tiesa, nors tai ir padės kažkiek sumažinti oro taršą, bet atneš naujų iššūkių, kurioms jau dabar reikia ruoštis“, – perspėja R. Zdanevičienė.

Kas perdirbs baterijas?

Nors elektromobilių Lietuvoje kol kas nėra daug, tačiau jau dabar keliamas klausimas dėl šio tipo transporto priemonėse naudojamų baterijų perdirbimo. Šiuo atveju AGIA vadovė primena, kad elektromobilių importui taikomos tas pačios aplinkosauginės pareigos kaip ir kitų rūšių transporto priemonėms.

„Turime įsivertinti, kad Lietuvos gatvėmis riedės ne tik nauji elektromobiliai. Nors tai ir mažiau tarši transporto priemonė, tačiau nusidėvėjusiai ir nebetinkamai eksploatuoti tokiai transporto priemonei utilizavimas pagal visus reikalavimus taip pat būtinas. Privaloma perdirbti ne tik baterijas, bet ir padangas, plastikus ir kitas detales. Elektromobilių atveju taip pat galioja ES nustatytas „teršėjas moka“ principas“, – detalizuoja asociacijos direktorė.

Pasak R. Zdanevičienės, Lietuvoje kol kas elektromobilių baterijos yra surenkamos ir išgabenamos perdirbimui į užsienį. Vis tik Nacionalinio taršos mažinimo plano ir elektromobilių populiarėjimo kontekste Lietuvai būtina jau dabar ruoštis šių atliekų tvarkymui ir galbūt derėtų galvoti apie ličio jonų baterijų utilizavimo rinkos sukūrimą.

„Tiek įprastais degalais, tiek elektra varomų transporto priemonių importuotojai privalo žinoti, kad juos įstatymas įpareigoja vykdyti bei finansuoti naudojimui netinkamų transporto priemonių sutvarkymą. Importuotojai turi sukurti eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymo sistemą ir sudaryti sąlygas asmenims atiduoti tvarkyti eisme nebegalinčius dalyvauti automobilius. Tai galioja ir elektromobiliams bei visiems jų komponentams, kuriuos būtina saugiai utilizuoti pagal nustatytą tvarką“, – akcentuoja R. Zdanevičienė.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
Įvertink šį straipsnį
Norėdami tobulėti, suteikiame jums galimybę įvertinti skaitomą DELFI turinį.
(12 žmonių įvertino)
2.0833

Paskelbė datą, kada daugiau nei pusė naujų automobilių pasaulyje bus elektriniai (59)

Elektriniai automobiliai dabar sudaro tik nedidelę dalį visų pasaulyje parduodamų lengvųjų...

„Land Rover“ atnaujino „Discovery Sport“: gavo naują platformą ir nemažai naujovių (2)

„ Land Rover Discovery “ jau seniai yra tapęs nevaržomos kelionės automobiliu simboliu, o jo...

„Ford“ nusprendė vieną modelį pritaikyti visiems: sukūrė 40 „Focus“ versijų (2)

Jau gegužės 24 d. Lietuvoje galima užsisakyti 40 skirtingų „ Ford Focus “ versijų, tačiau...

Netikėta žinia „Audi“ ženklo gerbėjams: nebebus TT ir R8 modelių (29)

„ Audi “ nutrauks TT ir R8 sportinių automobilių gamybą, o sutaupytus 14 mlrd. eurų investuos...

„Mini“ atnaujino du modelius – žada nustebinti galingesniais varikliais

60-metį šiemet švenčianti britų „premium“ klasės automobilių gamintoja „Mini“...

Top naujienos

Lietuvoje – lemtinga diena: renkame valstybės vadovą ir savo atstovus Europos Parlamente situacija bandė pasinaudoti verslininkai; nuolat atnaujinama (1539)

Sekmadienį, gegužės 26 d., Lietuva renka šalies Prezidentą ir 11 Europos Parlamento narių.

Dargio ir Maurico diskusija apie krizę: atlyginimų augimas irgi gali tapti krize (17)

Jau kurį laiką yra diskutuojama apie artėjančią krizę, bet tikslių prognozių pateikti niekas...

Išskirtinis Godos Alijevos interviu jos naujuose namuose: atėjo laikas išgirsti tikrąją skyrybų istoriją (30)

Dainininkė Goda Alijeva pasiryžo itin atviram interviu apie skyrybas su krepšininku Rolandu...

Sukrečiantys Černobylio apylinkių tyrimai: be žmonių likusi gamta tiesiog suklestėjo (135)

1986 metų balandžio 26 dieną per techninį bandymą Černobylio atominės elektrinės ketvirtame...

Viena sėkmingiausių Lietuvos manekenių Dovilė Viršilaitė: žmogaus vidus daro milžinišką įtaką išvaizdai (2)

Apie šiandieninį mados ir modelių pasaulį kalbamės su vienu žinomiausių Lietuvos modelių...

Atlaikę aplinkinių spaudimą, į kelionę leidosi su 10 mėnesių dukryte: patarė, kaip susiplanuoti, kad nesklandumų būtų kuo mažiau (6)

Artėjant vasarai šeimos net ir neseniai susilaukusios vaikų, dairosi, kur gi išlėkti atostogų....

Užkalnio nuosprendis Panevėžiui: gyventojai bus priblokšti (113)

Man atrodo, aš labai gerai mokausi rašyti antraštes. Ryški pažanga. Šiandienai, rinkimų dienai,...

Jei NATO neliktų amerikiečių: tyrimas parodė, ko vertos Europos ambicijos – Lietuvai grėstų okupacija (500)

JAV pasitraukia iš NATO, Europa lieka viena, o Rusija nieko nelaukia ir puola Lietuvą bei Lenkiją....

Praeityje rašytos Meghan Markle žinutės atskleidžia tiesą apie jos ir Harry pažintį: tai nebuvo nekaltas atsitiktinumas (18)

Senas Meghan Markle bičiulis ir viešųjų ryšių konsultantas Nickas Ede'as sako, jog...

Į laisvę veržiasi šeši nuteistieji iki gyvos galvos (20)

Pasinaudoti įstatymo pataisa ir anksčiau išeiti į laisvę bando šeši iki gyvos galvos nuteisti...