Kaip teigia Autogamintojų ir importuotojų asociacijos (AGIA) direktorė Rita Zdanevičienė, toks valdžios planas gali duoti rimtesnį impulsą elektrifikacijai, tačiau tuo pačiu, elektromobilių išpopuliarėjimas su savimi gali atnešti ir naujų problemų.
Balandžio viduryje Vyriausybė pritarė ketinimams atsisakyti taršių transporto priemonių. Nors parengtas planas tėra preliminarus, viena yra aišku, kad gyventojams ketinama skirti iki tūkstančio eurų siekiančią paskatą mažiau taršiam automobiliui įsigyti ar šiuos pinigus panaudoti viešajam transportui. Iš viso valdžia yra numačiusi gyventojams paskirstyti 30 mln. eurų.
Aplinkos ministerija taip pat preliminariai numačiusi, kad paskata būtų skiriama tuo atveju, jei įsigyjama naujesnė transporto priemonė būtų bent „Euro 5“ klasės, o dar geriau – varoma elektra ir pasižymėtų nuline emisija.
Statistika rodo, kad šiuo metu dyzeliniai varikliai užima per 68 proc. bendro Lietuvos automobilių parko. Tuo metu elektromobiliai ir hibridinės transporto priemonės bendrai sudaro tik apie 2 proc. Pasak R. Zdanevičienės, įvertinus aplinkybes ir įprastų bei elektrinių automobilių kainų skirtumus, kol kas sunku tikėtis, kad lietuviai pradės masiškai pirkti alternatyviais degalais varomas transporto priemones. Juolab, kad ir pačiame taršos mažinimo plane trūksta aiškumo.
„Importuotojai situaciją vertina atsargiai, nes Vyriausybės skatinimo suma nėra didelė ir nėra aiški pati finansavimo schema. Lietuvoje populiaresni naudoti automobiliai, apskritai naujus automobilius perka aukštesnes pajamas turintys gyventojai. O ir vertinant panašių charakteristikų naujo benzininio ar dyzelinio automobilio ir elektromobilio kainas, skirtumas nemažas ir siekia apie 40 proc. Juo labiau, kad ir infrastruktūra, reikalinga aptarnauti tokį transportą, nėra iki galo Lietuvoje išvystyta“, – pasakoja AGIA direktorė.
Situacija turėtų keistis
Visgi R. Zdanevičienė pripažįsta, kad nors šiandien elektromobiliai dėl savo kainos ir šalyje neišvystytos įkrovimo stotelių infrastruktūros lietuviams yra mažiau patrauklūs, tačiau laiko klausimas, kada tai pasikeis. Tą turėtų nulemti ir Europos Sąjungos (ES) priimtos direktyvos automobilių gamintojams.
„Automobilių importuotojai mato tendenciją, kad dėl ES reikalavimo iki 2021-ųjų sumažinti CO2 emisijas naujai gaminamiems automobiliams dyzeliniai bei benzininiai automobiliai neišvengiamai brangs, o kainų skirtumas tarp elektra ir įprastais degalais varomų automobilių mažės. Lietuvoje bėgant laikui įkrovimo stotelių tinklas taip pat plečiasi, tad situacija gerėja. Tai tik laiko klausimas, kada elektromobilių paklausa Lietuvoje išaugs“, – įsitikinusi asociacijos vadovė.
Tą liudija ir naujai įregistruojamų transporto priemonių statistika. Remiantis „Regitros“ duomenimis, balandžio 1 d. Lietuvoje buvo įregistruota 1033 elektromobiliai. Palyginimui, 2018-ųjų kovo 1 d. šio tipo transporto priemonių buvo 688. Taigi per kiek daugiau nei metus elektromobilių skaičius Lietuvoje išaugo 50 proc.
„Nors ir lėtai, bet judame gera linkme. Jei valdžia sukonkretins parengtą taršos mažinimo planą, labai realu, kad elektromobilių įregistravimo kreivė šoks aukštyn. Tiesa, nors tai ir padės kažkiek sumažinti oro taršą, bet atneš naujų iššūkių, kurioms jau dabar reikia ruoštis“, – perspėja R. Zdanevičienė.
Kas perdirbs baterijas?
Nors elektromobilių Lietuvoje kol kas nėra daug, tačiau jau dabar keliamas klausimas dėl šio tipo transporto priemonėse naudojamų baterijų perdirbimo. Šiuo atveju AGIA vadovė primena, kad elektromobilių importui taikomos tas pačios aplinkosauginės pareigos kaip ir kitų rūšių transporto priemonėms.
„Turime įsivertinti, kad Lietuvos gatvėmis riedės ne tik nauji elektromobiliai. Nors tai ir mažiau tarši transporto priemonė, tačiau nusidėvėjusiai ir nebetinkamai eksploatuoti tokiai transporto priemonei utilizavimas pagal visus reikalavimus taip pat būtinas. Privaloma perdirbti ne tik baterijas, bet ir padangas, plastikus ir kitas detales. Elektromobilių atveju taip pat galioja ES nustatytas „teršėjas moka“ principas“, – detalizuoja asociacijos direktorė.
Pasak R. Zdanevičienės, Lietuvoje kol kas elektromobilių baterijos yra surenkamos ir išgabenamos perdirbimui į užsienį. Vis tik Nacionalinio taršos mažinimo plano ir elektromobilių populiarėjimo kontekste Lietuvai būtina jau dabar ruoštis šių atliekų tvarkymui ir galbūt derėtų galvoti apie ličio jonų baterijų utilizavimo rinkos sukūrimą.
„Tiek įprastais degalais, tiek elektra varomų transporto priemonių importuotojai privalo žinoti, kad juos įstatymas įpareigoja vykdyti bei finansuoti naudojimui netinkamų transporto priemonių sutvarkymą. Importuotojai turi sukurti eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymo sistemą ir sudaryti sąlygas asmenims atiduoti tvarkyti eisme nebegalinčius dalyvauti automobilius. Tai galioja ir elektromobiliams bei visiems jų komponentams, kuriuos būtina saugiai utilizuoti pagal nustatytą tvarką“, – akcentuoja R. Zdanevičienė.
Vilniaus transporte – svarstymai įvesti „kontrolieriaus“ bilietą vietoje baudos
Vilniuje svarstoma galimybė įvesti popierinius iki 10 dienų trukmės viešojo transporto...
Vytį bus galima naudoti ant transporto priemonių registracijos numerių
Kiek daugiau nei po metų ant motorinių transporto priemonių ir jų priekabų valstybinio...
„Aston Martin“ žymi naują galios erą ir Gudvudo greičio festivalyje pristato galingiausius savo kūrinius
Britų gamintojas dalyvaus keturių dienų renginyje birželio 23-26 dienomis, Pietų Daunse,...
Vilniuje pradedamas Minsko plento atkarpos remontas
Vasarojančioje sostinėje mažėjant eismo intensyvumui, įsibėgėja gatvių remonto darbai – nuo...
Už automobilių rinkos skaidrumą kovojanti asociacija pasipildė pirmaisiais nariais
Automobilių rinkos skaidrumas vis dar kelia didelį galvos skausmą ne tik pavieniams vairuotojams,...
Top naujienos
Fantastika: Meilutytė iškovojo pasaulio čempionato auksą (1)
Budapešte besibaigiančiame pasaulio plaukimo čempionate Rūta Meilutytė iškovojo antrą...
Po siaubingos avarijos – ypatingos kančios: sunkiai sužalotą moterį parnešė į namus ir davė 70 eurų
Važiuodamas atbulas siuntų bendrovės kurjeris nepastebėjo, kaip partrenkė ir sunkiai sužalojo...
„Bloomberg“: Kaliningradas – Europos bėdų simbolis
Rusijos Kaliningrado eksklavas – iki 1946 metų žinomas vokišku Kionigsbergo pavadinimu...
Zelenskis įspėjo Europą dėl Rusijos agresijos: netikėtumai gresia ir Lietuvai (2)
Ukrainos prezidentas Volodymyras Zelenskis įspėjo, kad ši savaitė bus ne tik istorinė, bet...
Karas Ukrainoje. Meras: Sjeverodoneckas visiškai okupuotas Rusijos, perspėja mieste likusius ukrainiečius (4)
Ukrainai buvo suteiktas kandidatės į Europos Sąjungos nares statusas ir tai, anot šalies...
Rogozinas: prekių tranzito ribojimai kelia abejonių dėl Lietuvos ir Rusijos sienos (7)
Rusijos kosmoso programos vadovas Dmitrijus Rogozinas pareiškė, kad įsigaliojus prekių tranzito...
Mauricas: lietuviai turi sumažinti ekonominius lūkesčius, tačiau dabar jie didžiausi visoje ES
Kol didžioji dalis ekonomistų savo prognozėse mini galimą recesiją, prezidentė Dalia...
Drauge ir darbe, ir namuose: prieš 26 metus darbe susipažinę Lina ir Artūras sukūrė šeimą ir iki šiol dirba kartu
Šnabždesiais apgaubti tarnybiniai romanai ne visada baigiasi blogai – tuo įsitikino Lina ir...
Virginijus Sinkevičius apie vartotojų laukiančius pokyčius: ilgiau tarnaujantys daiktai – ne tik būdas sutaupyti
Šaldytuvai, skalbimo mašinos, telefonai ir kiti prietaisai tarnauja vis trumpiau. Galimybės juos...
Medvedevas grasina Moldovai (12)
Moldova pasirengusi prisijungti prie Rusijai taikomų sankcijų ; Maskva pareiškė, kad atsakymo...