aA
Italija – mados pasaulyje užima išskirtinę vietą. Ne vieną šios srities korifėjų padovanojusi šalis išsiskiria ne tik drabužių pramone.
Lancia Stratos Zero (1970 m.)
© Gamintojo nuotr.

Automobiliai – ne išimtis. Savo šalį italai vadina meno, grožio ir meilės kraštu. Būtent toks ironiškas, tačiau ir labai unikalus stilius atsispindi „Bertone“ kompanijos kūryboje.

Pradžia – asmeninės dirbtuvės

1912 m. Šiaurės Italijoje, Turine, įkurta „Gruppo Bertone“ (arba tiesiog „Bertone“) – jau daugiau nei šimtą metų yra viena automobilių dizaino lyderių visoje planetoje. Šios įmonės dizaineriai per ilgus gyvavimo metus yra dirbę su daugybe įvairių automobilių pramonės gamintojų ir pasauliui padovanoję visą šūsnį išskirtinių kūrinių.

Tarp savo užsakovų „Bertone“ turi tokius vardus kaip „Abarth“, „Alfa Romeo“, „Citroen“, „Ferrari“, „Fiat“, „Iso Rivolta“, „Lancia“, „Lamborghini“, „Mercedes Benz“, „Opel“, „Volvo Cars“ ir daugelį kitų.

Įkūrėjas Giovanni Bertone buvo šeštasis vaikas žemės ūkiu besiverčiančioje septynis sūnus auginančioje šeimoje. Jaunystėje dirbęs vairuotoju ir vežiojęs įvairias prekes, galiausiai technikai imlus italas nusprendė įkurti savo automobilių dirbtuves.

Pažinodamas Vincenzo Lancią, jis gavo nemažai užsakymų iš „Fiat“ ir taip žengė pirmuosius žingsnius automobilių rinkoje. Ankstyvoje jaunystėje gamykla dizainą automobiliams „Fiat“ ir „Lancia“ kūrė tik dėl asmeninių pažinčių, tačiau juo toliau, juo dažniau į novatoriškų ir įdomių sprendimų nestokojantį turinietį kreipdavosi vis daugiau šios pramonės milžinų.

„Bertone“ suklestėjimas prasidėjo 1950-aisiais, kai įmonės vairą perėmė sūnus Nuccio. „Kurdami automobilių kėbulus mes stengiamės nustatyti mados tendencijas visai šiai pramonės šakai. Norime kad mūsų prototipai, projektai ir sumanymai būtų išskirtiniai“, – taip apie savo kūrybą yra teigęs N.Bertone.

2006-aisiais genialusis italas buvo įtrauktas į Detroite esantį automobilių šlovės muziejų. Jo pavardė dabar puikuojasi greta tokių automobilių pramonės gigantų kaip Henry Fordas, Giovanni Agnelli, Louisas Renault ar broliai Michelini.

Šiuo metu „Bertone“ kompanijai vadovauja N.Bertone našlė Lilli.

Valtis ant ratų

Mažą ir atvirą „Autobianchi A112 Runabout“ N.Bertone sukūrė gavęs savo bičiulių iš „Fiat“ pasiūlymą. Praėjusio amžiaus septintojo dešimtmečio pabaigoje reklama tapo vis svarbesnė. Būtent laikydamasis šių tendencijų veikė ir N.Bertone. Jo teigimu, pirmiausia automobilis turi atrodyti patraukliai, o jei bus išskirtinis, tuomet ir kova dėl užsakymų bus laimėta nesunkiai.

Sunku patikėti, tačiau būtent taip ir nutiko. 1969-aisiais pristatytas kaip „valtis ant ratų“, po trejų metų jis tapo serijiniu „Fiat X1/9“ su galiniais varomais ratais ir automobilio gale įmontuotu varikliu.

Nukrypimai nuo kurso

1963 m. pagrindinis „Bertone“ dizaineris ir „Italdesign“ studijos įkūrėjas Giorgetto Giugiaro sukūrė „Chevrolet Corvair Testudo“.

Šis automobilis išsiskyrė tuo, kad įprastų durų neturėjo. Norint įlipti vairuotojui, tekdavo pakelti visą kabinos korpusą – panašiai kaip lėktuvuose. Dar vienas unikalus sprendimas – „gulintys“ (bet ne paslėpti) priekiniai žibintai. Po trejų metų su panašiais dizaino sprendimais rinkoje pasirodė ir „Lamborghini Miura“.

Vis dėlto bene patį keisčiausią automobilį „Lamborghini“ sukūrė gerokai vėliau. 1988-aisiais pristatytas minivenas „Genesis“ privertė stvertis už galvų net visko mačiusiuosius. Vis dėlto dvi tonas svėręs ir pernelyg lėtas automobilis kelią į vairuotojų širdis skynėsi sunkiai. Neišgelbėjo nė didžiulis beveik dvejų metrų stiklas ir įmantriai atsidarančios durys.

Muzikos karaliaus žaisliukas

Tikra revoliucija septintojo dešimtmečio pabaigoje tapo pleišto formos „Lancia Stratos Zero“. Tradicinių durų šis automobilis apskritai neturėjo – įlipti ir išlipti reikėjo pakėlus priekinį stiklą. Antvožas buvo įtaisytas galinėje automobilio dalyje ir pasikeldavo tarsi fortepijono dangtis. Tokios koncepcijos automobilių pasaulis dar nebuvo regėjęs.

Šį dizaino stebuklą varė keturių cilindrų 1,6 litro darbinio tūrio „Lancia Fulvia“ agregatas. Ilgus metus „Stratos Zero“ puošė „Bertone“ muziejų, tačiau 2011-aisiais įmonės finansinė būkle buvo tokia prasta, kad ji buvo priversta parduoti kelias savo relikvijas. Šis automobilis buvo nupirktas už 761 tūkst. eurų.

„Stratos Zero“ buvo toks futuristinis kūrinys, kad net po beveik dviejų dešimtmečių pasirodė muzikos karaliaus Michaelo Jacksono filme „Moonwalker“. „Smooth Criminal“ dainos epizode dainininkas pasiverčia automobiliu ir pabėga nuo persekiotojų.

Geometrinis figūros

1973 m. „Bertone“ sukurtame „NSU Trapeze“ modelyje buvo įkūnyta daugybė lygiašonių trapecijų. Pats automobilio kėbulas žiūrint ir iš priekio, ir iš šono buvo šios geometrinės figūros. Įdomu, kad tarp dviejų galinių sėdynių buvo įkomponuotas automobilio variklis.

Vis dėlto „Bertone“ nėra tik dizainas. Kad gali pasiūlyti ne mažiau įspūdingų ir inžinerinių sprendimų, šie italai įrodė 1994-aisiais, kai sukonstravo agregatą Z.E.R. (Zero Emission Record). Kurdami šį sportinio tipo automobilį dizaineriai kreipė dėmesį į menkiausias aerodinamikos detales. Rezultatas – pasipriešinimo koeficientas Cx tesiekė vos 0,11. Šis ekologiškas automobilis svėrė 890 kg.

1994-ųjų spalį šis aparatas pasiekė nekenkiančių gamtai automobilių greičio rekordą. Nardo ovalo trasoje Oscaras de Vita šiuo automobiliu sugebėjo išvysti 303,977 km/val. greitį. Dar vieną rekordą Z.E.R. pasiekė kaip elektromobilis per vieną valandą nuvažiavęs tolimiausią atstumą – 199,882 km.

Duoklė gamtai

1992-aisiais pristatytas elektromobilis „Bertone Blitz“ svėrė vos 650 kg, iš kurių 260 sudarė akumuliatoriaus baterijos. Kėbulą kūrė „Albatech“ gamyklos specialistai, kuriems pavyko sukurti tokį automobilį, kurio pasipriešinimo koeficientas Cx tesiekė vos 0,19.

„Bertone Blitz“ maksimalus greitis – 130 km per valandą. Automobilis galėjo įveikti 100–130 km, o po to jį priverstinai 4–6 valandoms tekdavo įjungti į elektros tinklą.

Automobilis iš pirmo žvilgsnio priminė paukštį. Jame įkomponuota snapo formos „nosis“ ir stilizuoti sparnai. Įdomu, kad keleivio sėdynė buvo įrengta šiek tiek toliau nei vairuotojų, kad važiuojantieji nesiramstytų alkūnėmis.

Madingas fermeris

Norite įsivaizduoti kaip atrodo pats stilingiausias ūkininkas? Jums tereikėjo aplankyti Ženevos saloną 1998-aisiais ir prieiti prie „Bertone Pickart“ stendo. Luciano D'Ambrosio šį automobilį sukonstravo vos per tris mėnesius.

3,2 litro, 320 arklio galių BMW variklis, 21 colio „Michelin PAX“ padangomis apauti ratai.

Teigiama, kad įkvėpti šio automobilio genialių sprendimų, po kelerių metų ne vieną idėją pasisavino „Volkswagen“ inžinieriai, kurdami savąjį „Bugatti Veyron“.

Parašykite savo nuomonę
arba diskutuokite anonimiškai čia
Skelbdami savo nuomonę, Jūs sutinkate su taisyklėmis
Rodyti diskusiją Rodyti diskusiją

Kompanijos ėmė gaminti dar didesnius automobilius (11)

Šią savaitę Detroite vykusios automobilių parodos esminis akcentas – dideli automobiliai....

Vairuotojams siunčia skubų perspėjimą: kai kurios gatvės nepravažiuojamos, keliuose – chaosas eismas link Vilniaus vyksta tik viena eismo juosta, papildyta 11.56 val. (331)

Penktadienis daugeliui vairuotojų prasidėjo itin prastomis nuotaikomis keliaujant į darbą. DELFI...

Namo vežamą vyrą išgąsdino pavežėjas – valdžia žada, kad „klevo lapai“ greitai nebedirbs (97)

Lietuvos didmiesčių gyventojai ieškantys alternatyvos taksi jau keletą metų naudojasi pavežėjų...

Detroito automobilių parodoje – įspūdingos naujienos

Pirmadienį, sausio 14 dieną, Detroite vykstančioje automobilių parodoje gamintojai pristatė...

Lietuviai ryškių spalvų nemėgsta – 4 iš 10 pernai pirko pilką automobilį (46)

„ Regitra “ atliko praėjusių metų Lietuvos lengvųjų automobilių parko tendencijų...

Top naujienos

Emigranto nusikaltimas sukrėtė ne tik Lietuvą, bet ir Švediją: nužudytą paauglę rado užklijuotomis lūpomis (19)

Darbą baigusi septyniolikmetė nusiuntė tėvui žinutę, kad grįžta namo, tačiau į juos taip ir...

Kai kuriose Lietuvos įmonėse uždirbti milijonams pakanka vieno darbuotojo: kaip joms tai pavyksta? (80)

Lietuvoje yra ne viena kompanija, vienam darbuotojui sugeneruojanti daugiau kaip 10 milijonų eurų...

Gyvai / LKL rungtynės: „Rytas“ – „Lietkabelis“ tiesioginė vaizdo transliacija (52)

Trečiojo „Betsafe–LKL“ rato starte – trečioji Vilniaus „Ryto“ ir Panevėžio...

„Vaistas“ nuo odos ligų, sifilio ir skrandžio bėdų sukelia haliucinacijas ir mirtį (1)

Turbūt visi žino, kad gyvsidabris – itin nuodingas metalas, tad, pavyzdžiui, sudužus senam...

Stilistas rėžė nuomonę apie „Žmonių“ įvaizdžius: jei nepasiruošei, sėdėk tyliai ir apeik raudoną kilimą ratu (147)

Kiekviename renginyje laukiamiausia smalsuolių dalis – raudonas kilimas ir, žinoma, akį...

Verslininkas Saulius Karosas amžinojo poilsio atgulė Menininkų kalnelyje: atsisveikinimo kalbą tarė ir 18-metis sūnus (443)

Šią savaitę verslo pasaulį ištiko netektis – naktį iš antradienio į trečiadienį mirė...

Ekspertas: Putino spaudimas Lukašenkai gali tapti nepakeliamas (170)

Rusijos prezidentui Vladimirui Putinui liko daugiau nei penkeri metai kadencijos, bet jis jau turi...

7 daržovės, kurios vertingesnės termiškai apdorotos (2)

Žalios daržovės laikomos naudingesnėmis maistiniu požiūriu. Tiesa, yra daržovių, kurios...

Nori atšaukti Nacionalinę premiją Ivaškevičiui – partizanų vaizdavimas sukėlė tikrą audrą Lietuvos rašytojų sąjunga gina (417)

Lietuvos rašytojų sąjungos valdyba šeštadienį paskelbė rašytoją Marių Ivaškevičių...

Močiutės kiaulienos kepsnys nepaliks abejingo net ir didžiausio maisto kritiko (46)

Močiutė iškepė kiaulienos kepsnį , kuris nepaliks abejingo net ir didžiausio maisto kritiko....